Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimen väylä

Vierailija
28.04.2015 |

Noniin taas se aika vuodesta kun nuoret panikoi yliopistopaikoista ja hiki hatussa pänttää pääsykoekirjoja. Minä mukaan lukien. Haen ja kovasti opiskelen kauppakorkeakoulun valintakokeisiin mutta näin selkävammaisena olen saanut istumisesta aika mukavat iskiashermokivut :( Lukeminen sujuu nyt vain seisten tai makuultan ja valmennuskurssin jouduin jättämään kesken. En pysty istumaan yli 1h yhtäjaksoisesti tai jos väkisin vaan istun ei keskittymisestä tule pariin päivään mitään kipujen takia. Epätoivoni ehkä muuttuu toivoksi jos syksyksi saisin selkää kuntoutettua ja pystyisin aloittamaan opinnot avoimessa ja ehkä suorittamaan niitä tarvittava määrä päästäkseni kauppakorkeaan. Mitäs sanotte? Onko kellään kokemuksia? Hauskaa se ilmeisesti ei ole. Jos nyt valinnassa pääsisin sisään opiskelijaksi, olisi kaikennäköisiä juhlia ja tutustumismenoja vuosikurssilaisten kanssa. Mutta avoimen kautta seuraavat puolitoista vuotta olisin ihan loner kunnes saisin tarvittavat 90 op ja toivottavasti paikan yliopistosta? En tunne tai ole kuullut kenestäkään joka olisi käyttänyt avoimen väylää? Tunnetteko te?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/42 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei useampi ole näin tehnyt? :o kuitenkin valmennuskurssitkin ovat 1-2 tonnin luokkaa ja opiskelupaikka ei siltikään ole taattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa on sekin etu, että vaikket sieltä opinto-oikeutta väylän kautta saisikaan, sun olisi seuraavana vuonna helpompi lukea pääsykokeisiin, kun olisit jo suorittanut alkupään kursseja. Ja sitten kun saisit ensi vuonna kokeen kautta sen paikan, ne avoimen opinnot pystyisi käyttämään tutkinnossasi.

Avoin YO on ihan parhaita asioita, mitä tiedän.

Vierailija
4/42 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:56"]

miksei useampi ole näin tehnyt? :o kuitenkin valmennuskurssitkin ovat 1-2 tonnin luokkaa ja opiskelupaikka ei siltikään ole taattu.

[/quote]

Riippuu ihan alasta onko avoimen väylä edes mahdollinen. Esimerkiksi psykologian suhteen (helsinki, tampere, turku) tulee suorittaa perusopinnot + aineopinnot vähintään arvosanalla kolme, jonka jälkeen voi hakea avoimen väylää pitkin. Avoimen väylällä saa oikeuden vain kandiin, eli käytännössä jos pääsee avoimen väylää pitkin sisällä, opiskelua yliopistossa on noin vuoden verran että saa itse paperit pihalle ja sen jälkeen sut heitetään ulos. Ja maisteriksi jos tahtoo niin ainakin Turussa pitää oikeus saada normaalisti pääsykokeen kautta.  (Helsingissä taitaa olla hieman helpotettu, muttä pääsykokeeseen sielläkin hakijat laitetaan). Tämän lisäksi ainakin Turun psyka on luopumassa koko avoimen väylästä.

Mutta riippuu tietysti alasta, joillakin aloilla se voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu päästä opiskelemaan "pääsykokeiden ohi". En siis ota kantaa Ap:n kauppiksentilanteeseen kun en siitä tiedä, vaan lähinnä vastaan 10:lle.

Vierailija
5/42 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannatan ehdottomasti avoimessa opiskelua, koska se nopeuttaa aikanaan myös valmistumista kun ison osan opinnoista saa hyväksyluettua. Mä kävin aikanaan perusopinnot avoimessa ennen omaa sisäänpääsyä, ja ei sieltä oikein kavereita saa. Massaluentoja olivat ja suurin osa osallistujista varmaan semmoinen 20 vuotta musta vanhempia, plus ryhmä vaihteli eri kurssien välillä, eli ei meistä mitään tiivistä porukkaa olisikaan voinut muodostaa.

Siinä sai kuitenkin vähän perspektiiviä siihen minkälaista on opiskella omaa alaa, ja vahvistui vain käsitys että tätä mä haluan :) Opiskelijarientoihin pääsee mukaan normaalisti kun on paikka yliopistossa, tai ainakin meidän oppiaineessa kaikkia fukseja "käsitellään" samalla tavalla riippumatta siitä kuinka pitkälle heidän opintosa ovat, eli kaikki pyritään ryhmäyttämään keskenään. Ainoa ero siis on avoimen opiskelijalla ja fuksilla joka tulee yliopistoon se montako vuotta on aikaa nauttia opiskelijariennoista.

Aika höh toi valmennuiskurssin keskeyttäminen. Nehän ovat kamalan kalliitakin... Yrititkö jutella vetäjän  kanssa? Ainakin itse tällä hetkellä valmennuskurssin opettajana toiminajana voin sanoa että jos joku kurssilainen valittelisi ettei voi osallistua koska ei pysty istumaan pitkiä aikoja, nin minulla ei olisi mitään ongelmaa sen kanssa että henkilö seisoo suurimman osan/koko tunnin tai vaikka makoilee jossain jos on niikseen.

Mä kuintekin näen asian niin että mun tehtä on palvella kurssilaisten toiveita mahdollisimman hyvin ja he ovat enemmän niinkuin "asiakkaita" joiden oppimistyyliin mun tulee mukautua, he ovat kuintekin se osapuoli joka maksaa munkin palkan.

Vierailija
6/42 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mennyt yliopistoon yhteiskuntatieteelliseen avoimen kautta. Tein perusopinnot ja aineopintoja (en kaikkia) avoimeen, hain erillisvalinnassa ja nyt tutkino-opiskelijana ekaa vuotta. Mulla kyllä amk ja yamk tutkinnot alla.

Eli on mahdollista ja mulle myös helpompi reitti, koska oon töissä ja mulla on lapsia, joten omaan tahtiin tehdyt avoimen opinnot helppas alkuun pääsyä tosi hyvin!

Vierailija
7/42 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/42 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan yrittää vielä käydä kurssilla. Ainakin matikat. Ongelmana on se että sitä ei järjestetä kotipaikkakunnallani joten jo kurssille pääsy vaatii istumista bussissa tai junassa :/ toki luen seisten ja makuultani vielä jonkin verran mutta avoimen väylän hoksattuani motivaatio on ollut vähän hukassa kun tahtoisin kovasti nyt vaan kuntouttaa selkää (liikkua paljon, mutta lyhyitä pätkiä ja usein ) jotta syksyllä voisin täysipäiväisesti opiskella avoimessa.
.
.
.
Kiitos kaikille vastauksista :) lisää saa laittaa :)

Vierailija
9/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toimisin noin, mutta siihen kauppakorkeaan, johon haen, ei ole avoimen väylää käytössä lainkaan...

Vierailija
11/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:18"]Minäkin toimisin noin, mutta siihen kauppakorkeaan, johon haen, ei ole avoimen väylää käytössä lainkaan...
[/quote]

Mikä kauppakorkea on kyseessä?

Vierailija
12/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukea voi saada avoimen väylän opintoihin eli millä rahalla sitä elää ennen varsinaisen opiskelupaikan saamista?

Vierailija
13/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva hallitus ei ole mitenkään kamalan koulutusmyönteinen, joten sinuna kyllä yrittäisin sisään nyt ihan tosissaan vielä kun se on 1. Mahdollista ja 2. Ilmaista. 

Kirjoitustyylisi perusteella sinulla on hyvinkin mahdollisuus päästä sisään, kun vaan jaksat nyt lukea. Jos lukeminen sattuu niin sitten yrittää vaikka lukea vähän kerrallaan ja pohtia niitä asioita sitten jossain muussa asennossa. Nyt on vielä yli kuukausi aikaa päntätä. Ihan samalla tavalla kun sinut otetaan vastaan opiskelijarinetoihin avoimen väylän kautta, niin sinut otettaisiin vastaan myös vaikka kuntoutat itseäsi syksyllä ja aloitat opiskelun toden teolla sitten talvella. Avoimen väylä ei takaa mitään ja sitäkin kautta on joka vuosi enemmän hakijoita. Sinun on siis myös helpompi päästä nyt päävalinnassa kuin myöhemmin erillisvalinnassa. Eikä tosiaan ole mitään takeita että koko väylää on edes olemassa ens vuonna.

Vierailija
14/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:04"]

Mitä tukea voi saada avoimen väylän opintoihin eli millä rahalla sitä elää ennen varsinaisen opiskelupaikan saamista?

[/quote]

Työllä elää. Opintoihin ei saa tukea. Työttömänä saa opiskella avoimessa vain alle 5 op /kk. Jos olet nuori, niin sinun täytyy joka tapauksessa hakea ja käydä tarpeeksi monessa pääsykokeessa saadaksesi työttömyysetuutta.

Vierailija
15/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai ne nyt sitä avoimen väylää noin vain poista. Yhtälailla normi pääsykoevalinnassa on vuosittain aina enemmän ja enemmän hakijoita. Mutta tottakai kannttaa lukea avoimessa niin paljon kursseja kun voi jos nyt ei tule valituksi. Sama se missä valinnassa tulee valituksi sitten myöhemmin on jo etukäteen suorittanut kursseja ja helpottaa se varmasti monella tapaa pääsykokeisiin lukuakin ensikeväänä jos avoimen väylä poistetaan.

Vierailija
16/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:04"]

[/quote]

Työllä elää. Opintoihin ei saa tukea. Työttömänä saa opiskella avoimessa vain alle 5 op /kk. Jos olet nuori, niin sinun täytyy joka tapauksessa hakea ja käydä tarpeeksi monessa pääsykokeessa saadaksesi työttömyysetuutta.
[/quote] Jos ei ole työtä, jääkö toimeentulotuki sitten ainoaksi vaihtoehdoksi?

Vierailija
17/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:22"]

Eikai ne nyt sitä avoimen väylää noin vain poista. Yhtälailla normi pääsykoevalinnassa on vuosittain aina enemmän ja enemmän hakijoita. Mutta tottakai kannttaa lukea avoimessa niin paljon kursseja kun voi jos nyt ei tule valituksi. Sama se missä valinnassa tulee valituksi sitten myöhemmin on jo etukäteen suorittanut kursseja ja helpottaa se varmasti monella tapaa pääsykokeisiin lukuakin ensikeväänä jos avoimen väylä poistetaan.

[/quote]

AP! Oletko töissä? Jos et ole niin et saa opiskella tuon suunnitelmasi mukaisesti sillä liika opiskelu vie sinut karenssiin. Se tuntuu tyhmältä, mutta valitettavasti on näin. Mutta opiskelu kannattaa aina, ja voihan siitä olla sinulle jotain hyötyä ensi vuoden haussa. Tsemppiä ja hyvää kuntoutusta!

Vierailija
18/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:04"] Mitä tukea voi saada avoimen väylän opintoihin eli millä rahalla sitä elää ennen varsinaisen opiskelupaikan saamista? [/quote] Työllä elää. Opintoihin ei saa tukea. Työttömänä saa opiskella avoimessa vain alle 5 op /kk. Jos olet nuori, niin sinun täytyy joka tapauksessa hakea ja käydä tarpeeksi monessa pääsykokeessa saadaksesi työttömyysetuutta. [/quote] Jos ei ole työtä, jääkö toimeentulotuki sitten ainoaksi vaihtoehdoksi?

[/quote]

Toimeentulotukea saatetaan alentaa nuorelta ihmiseltä 20-40 % jos hän omilla toimillaan (kuten nyt avoimen opiskelulla) estää itseään saamasta päätoimista etuutta, eli tässä tapauksessa työttömyysetuutta. Toimeentulotukea haetaan kotitalouteen joten kaikki samassa asunnossa asuvien tulot huomioidaan.

Vierailija
19/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pässsyt sisään ekalla yrittämällä, oten opiskelin avoimessa. Seuraava pääsykoe olikin helpompi, juuri näiden aloitettujen opintojen ansiosta. Siirryin varsinaiseksi opiskelijaksi, kun pääsin sisään vuotta myöhemmin. Avoimessa suoritetut opintoviikot nopeuttivat valmistumistani.

Hanki erikoistuoli. Sellainen keinuva, jossa asentoa vaihdetaan koko ajan. Esim Swopper ergoforumilta:)

KTM

Vierailija
20/42 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tuttu ryhtyi tuohon avoimenväylän kautta kauppikseen- linjalle. Ovat kaikki todella ahkeria ja painoivat pitkään päivää. Vaikka suurin osa alkupään kursseista on helppoja niin kun suoritat päälle vähän extraa ja muutava haastavampi niin ei ole heiltä ainakaan vielä onnistunut vuodenssa saavuttamaan 90op määrää. Taisi kaikilla jäädä muutamista pisteistä kiinni. Kyllähän ne varmasti olisi läpi saanut, mutta ainakin tänne meille jos sisään haluaa niin on hyvä olla vissiin ainakin yli 3(?) keski-arvo (en ole varma tästä..).

Jos et asu opiskelupaikkakunnalla niin 90op vuodessa tulee olemaan hankala. Kyllä sä joudut aika pitkää päivää sielä koululla viettämään. Osa kursseista on aamulla/päivällä ja osa taas niitä normi avoimen iltaluentoja.. Jos tavoitteena on 90op niin ainakin ma-to on käytettävä opiskeluun ellei jopa pe mukaan luettuna.

Näillä mun tutuilla kaikilla nyt oli vanhemmat tukemassa tätä projektia kaikin puolin, eli maksoivat elämisen + kurssimaksut. Heillä meni kaikilla sitten loppujenlopuksi se 2 vuotta ennen kuin pääsivät sisään, muttan opintopisteitä olikin siinä vaiheessa jo ihan hyvä määrä ja kandin sai nopeasti tehtyä valmiiksi.

Jos rahat ja aika sallii niin suosittelen. Vuodessa se on työläs, mutta ei mahoton tietenkään. Ehkä jos nyt voisit jo kesälle ottaa muutamia kursseja niin se vuodessa suorittaminen helpottuisi? Ottaisit esim heinäkuulle muutaman kansiksen ja laskiksen kurssin mitä olet muutenkin pääsykokeessa lukenut. Jos pääsetkin sisään saat ne hyväksiluettua ja jos et pääse niin ne auttamat avoimen väylän kautta pääsemiseesi :)

Tsemppiä pääsykokeisiin ja tuleviin päätöksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi