Avoimen väylä
Noniin taas se aika vuodesta kun nuoret panikoi yliopistopaikoista ja hiki hatussa pänttää pääsykoekirjoja. Minä mukaan lukien. Haen ja kovasti opiskelen kauppakorkeakoulun valintakokeisiin mutta näin selkävammaisena olen saanut istumisesta aika mukavat iskiashermokivut :( Lukeminen sujuu nyt vain seisten tai makuultan ja valmennuskurssin jouduin jättämään kesken. En pysty istumaan yli 1h yhtäjaksoisesti tai jos väkisin vaan istun ei keskittymisestä tule pariin päivään mitään kipujen takia. Epätoivoni ehkä muuttuu toivoksi jos syksyksi saisin selkää kuntoutettua ja pystyisin aloittamaan opinnot avoimessa ja ehkä suorittamaan niitä tarvittava määrä päästäkseni kauppakorkeaan. Mitäs sanotte? Onko kellään kokemuksia? Hauskaa se ilmeisesti ei ole. Jos nyt valinnassa pääsisin sisään opiskelijaksi, olisi kaikennäköisiä juhlia ja tutustumismenoja vuosikurssilaisten kanssa. Mutta avoimen kautta seuraavat puolitoista vuotta olisin ihan loner kunnes saisin tarvittavat 90 op ja toivottavasti paikan yliopistosta? En tunne tai ole kuullut kenestäkään joka olisi käyttänyt avoimen väylää? Tunnetteko te?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:05"]En tiedä kauppiksesta, mutta ainakin meillä historiassa avoimen kurssilaiset oli siellä meidän seassa. Kannattaa siis selvittää joudutko ojasta allikkoon istumisen ja liikkumisen kanssa, eli päädyt maksamaan jostain mitä et kuitenkaan voi tehdä.
[/quote]
Kyllä se selkä sitten leikataan jos vuosia mun opiskeluja estää :)
ap
Kiitos vastauksista :)
En ajatellutkaan ihan vuodessa suorittaa kaikkia 90op, jos kahdessa vuodessa saan suoritettua niin hyvä. Ja hyvillä arvosanoin kun pitäis vielä saada tehtyä niin maltan oikein hyvin koska silloin tiedän että paikka aukeaa :) Mulla on jotenkin tyhmä olo että miksen tätä jo syksyllä tajunnut :D vanhempani ilomielin maksavat sen 900 jos se "takaa" opiskelupaikan. Onhan valmennuskurssikin kallis ja se ei edes takaa opiskelupaikkaa. Kesätöitä mulla on ja nollatuntisopimus jatkuisi sen jälkeenkin mutta tuskinpa taidan syksyllä töitä tehdä vuoden siihen "hukkasin" nyt olis aika keskittyä opiskeluun. Vanhempani näkevät opiskelun parhaana mahdollisena sijoituksena joten kunhan jaksan suorittaa kursseja avoimessa ei opintotuilla ole niin väliä. Tuskinpa niin kovin rahaa kuluukaan kun olen nyt erittäin motivoitunut vain opsikelemaan ja työskentelemään kauppispaikan eteen enkä bilettämään tai lähtemään shoppailureissuille :)
Vaikka avoimen väylä poistuisi luulen että itse ehtisin sitä vielä käyttämään. Ja vaikka poistuisi ennen, eiköhän valmiudet pääsykokeessa ole aika hyvät kun on jo mukavasti opintoja suorittanut :)
Kaikennäköisiä tuoleja olen kokeillut :) paras on kun vuorotellen seisoo istuu ja makaa.
Kiitos tsempistä :)
ap
Helpoimmalla pääset, jos opiskelet vuodessa peruskursseja. Erityisesti käy markkinointi, johtaminen, kansis, laskis ja matikan peruskurssit. Mä olen aloittanut 2011 niin en tiedä millainen se matikan osuus on, onko siinä tilastoja vai korkolaskuja vai mitä? Kun käyt nuo, niin se on jo niin hyvä preppi pääsykokeisiin ettei kauheasti vaivaa tarvitse sisäänpääsyyn. En lähtisi sille linjalle, että suoritan tuon 90op koska a) et välttämättä pääse avoimen haussa sisään siitä huolimatta b) saisit aikaisemmin opintotukea c) tutustuisit ikäisiisi opiskelukavereihin ja pääsisit juhliin mukaan :) Mihin kaupunkiin AP on hakemassa?
Mun poika luki koko lukion ajan Kauppalehteä. Talouselämää ja The Economistia. Pääsykokeisiin ei päntännyt erityisemmin, kunhan opetteli, mitä kirjoissa sanotaan (sitähän siellä pääsykokeissa kysytään, ei mitään niiden ulkopuolelta) ja ilman preppauskurssia pääsi sisään, nyt lukee rahoitusta, jonne on hankalinta päästä.
Eli entä jos käyttäisit ensi vuoden asioiden laajempaan opiskeluun, avoimen väylä ei sekään takaa kaikille paikkaa.
Niin lisään vielä tuohon edelliseen, että musta paras suunnitelma olisi hankkia työpaikka välivuodelle ja tehdä noita kursseja vaikka 20-30 op siinä sivussa. Sit kun ensi vuonna pääset sisään, niin on säästöjä ja kursseja suoritettuna :) Huomioithan että kurssien hyväksiluvussa voi olla ongelmia, jos et pääsekään siihen yliopistoon sisään, jossa olet niitä kursseja suorittanut. Ainakin Turussa ollaan käsittääkseni aika nihkeitä muiden yliopistojen kurssien suhteen.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:11"]Mun poika luki koko lukion ajan Kauppalehteä. Talouselämää ja The Economistia. Pääsykokeisiin ei päntännyt erityisemmin, kunhan opetteli, mitä kirjoissa sanotaan (sitähän siellä pääsykokeissa kysytään, ei mitään niiden ulkopuolelta) ja ilman preppauskurssia pääsi sisään, nyt lukee rahoitusta, jonne on hankalinta päästä.
Eli entä jos käyttäisit ensi vuoden asioiden laajempaan opiskeluun, avoimen väylä ei sekään takaa kaikille paikkaa.
[/quote]
Sun poika kuulostaakin sellaiselta "syntyjään kauppislaiselta" :) Monille ei ole niin helppoa. Siinä olen samaa mieltä, ettei nuo pääsykokeen asiat mitään rakettitiedettä ole. Kun ymmärtää laajan kuvan, niin pikkunippelin opettelu on helppoa. Taloudesta kiinnostuneisuus auttaa sisäänpääsyssä paljon kun pystyy kirjoista lukemansa asiat sijoittamaan laajempaan kontekstiin ja luomaan muistisääntöjä käytännön esimerkeillä.
Itse oon opiskellut nyt historian perusopinnot Jyväskylän avoimessa yliopistossa ja ne kurssit on tuntuneet vähän lukion historian kertaukselta tietenkin vähän syventävällä tavalla.:) Oon kotoisin kyllä muualta kuin Jyväskylästä, mutta mun Jyväskylässä opiskelleen isosiskon ansiosta oon päässyt käymään tekemässä ne tentit siellä Jyväskylässä.:) Joo ja ainakin Jyväskylän avoimessa yliopistossa ainakin historian avoimen väylän hakuun varsinaiseksi yliopisto-opiskelijaksi tarvitaan ainakin, että on suorittanut perus- ja aineopinnot. Sama pätee Jyväskylän avoimessa yliopistossa myös joidenkin muiden aineiden kohdalla.
Ei ole mitenkään mahdotonta, osan kursseista voit suorittaa myös etänä jolloin et ole sidottu luentojen aikatauluihin.
10€/opintopiste tarkoittaa 900€ kuluja, eli siihen täytyy voida varautua, sekä tietysti opintotuen puuttumiseen.
Reippaalla tahdilla tuon 90op suorittaa vuodessa, varsinkin alkuvaiheen kurssit ovat sen verran helpompia että tuo 30/lukukausi tulee enempiä ponnistelematta ja 50 ihan mahdollinen.
Itse suoritin juuri 12op reilussa viikossa etäkursseina, muusta syystä tosin, ja tuloksetkin 4&5. Toinen oli alkuvaiheen ja toinen aineopintojen kurssi, eli jos vähänkään näet vaivaa niin onnistuu kyllä!
Tsemppiä lukuihin ja jos päädyt avoimen väylälle niin niihin opintoihin, älä lannistu!
Tällä alalla koulutustakin tärkeämpää on työmoraali ja hyvä asenne, joka kyllä välittyy sekä yliopistolle että tulevalle työnantajalle riippumatta siitä miten tutkintosi suoritat. Suomessa pääsykokeelle annetaan ihan luvattoman suuri arvo suhteessa muihin opintoihin, näin ulkomailla opiskelevana välillä kummaksuttaa..
Kiitos vastauksesta ja tsempistä.Luulisin että kannttaa syksyllä aloittaa täyspäiväset opinnot avoimessa. Turhaan joutilaana olisin :)
Juuri näin, jos on aikaa ja mahkuja niin joutilaana oleminen on ihan turhaa, käytä motivaatiosi hyödyksesi ja ryhdy hommiin! :)
Mullekkin ajankohtaista! Mites amk?
Tiedän ihmisiä, jotka ovat tehneet tulleet avoimen väylän kautta, mutta alallani se yleensä vastii koko kandin tutkinnon kaikkien opintojen tekemistä avoimessa. Sitten voi saada erillistapauksena oikeuden suorittaa kandintutkinnon (eli täyttää todistushalemuksen) ja maisterintutkinnon ( varsinaiset opinnot ja todistus) yliopiston puolella. Eli avoimen puolella menee noin kolme vuotta ja 1800 euroa. Näin koska koulutusohjelma on aika suosittu, ja se muodollinen 60opintopistettä pääaineopintoja ei riitä erillisvalintaan juuri koskaan.
ja kieltämättä nämä ihmiset hankkivat bileensä ja bileseuransa jostain muualta, avoimessa ei kannata opiskella bileiden toivossa, vaan opiskelun takia.
En tiedä kauppiksesta, mutta ainakin meillä historiassa avoimen kurssilaiset oli siellä meidän seassa. Kannattaa siis selvittää joudutko ojasta allikkoon istumisen ja liikkumisen kanssa, eli päädyt maksamaan jostain mitä et kuitenkaan voi tehdä.