Työssäkäyvä, millaisia muutoksia elämääsi tulisi jos tulisi putosivat työttömän tasolle, noin 1000 kk?
Lisäksi joutuisit joka kuukausi anomaan tuon summan useista lähteistä?
Myös työtön, mitä tekisit jos saisitkin yhtäkkiä vaikka 3000 euroa kuussa rahaa, osaatko kuvitella millaista elämäsi olisi normaalina tulonsaajana?
Kommentit (62)
Työmarkkinatuki on noin 550 euroa kuukaudessa käteen, ei lähelläkään tonnia. Asumistuen määrä taas vaihtelee rajusti mutta sekin kattaa vain osan vuokrasta, loput maksat tm-tuestasi.
Minut irtisanottiin, puolen vuoden kuluttua löysin uuden työn ja palkkani putosi edelliseen työhön verrattuna 1000 e kk. Mitä sitten?
Hyvin tulen toimeen ja olen sata kertaa onnellisempi kuin aiemman työn aikana.
Jos saisin saman asumistuen mitä sain työttömänä, niin pakollisten menojen jälkeen jäljelle jäisi pari sataa euroa pienempi määrä kuin mitä nyt saan käteen työssäkäyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Minut irtisanottiin, puolen vuoden kuluttua löysin uuden työn ja palkkani putosi edelliseen työhön verrattuna 1000 e kk. Mitä sitten?
Hyvin tulen toimeen ja olen sata kertaa onnellisempi kuin aiemman työn aikana.
Ovatko tulosi nyt siis 1000 euroa kuussa, vai etkö vastannut kysymykseen?
"-- työtön, mitä tekisit jos saisitkin yhtäkkiä vaikka 3000 euroa kuussa rahaa, osaatko kuvitella millaista elämäsi olisi normaalina tulonsaajana?"
Osaan kuvitella. Olin normaali tulonsaaja vuodesta 1990 vuoteen 2016.
Joskus hain toimeentulotukea, siitä on jo aikaa kun haettiin sossun kautta. Siellä laskivat minun kuukauden tarpeeksi saman mitä saan nykyään palkkaa.
Jos saisin tonnin kuussa käteen, olisin työtön. About sen verran menee minulla rahaa kuussa. Työttömänä saisin sen viisi sataa, joka ei riitä.
Töistä saan 2700 josta menee 1700 säästöön töistä pois jäämistä varten.
1000 e/kk tilille olisi ihan OK, koska olisi runsaasti aikaa tehdä muita töitä kuin nykyistä. Tietty en saisi edes tuota summaa, koska tulot ylittäisi nopeasti sovitellun päivärahan rajan, joten mitä välii?
Olen tällä hetkellä opiskelija joka käy töissä ja olisin riemuissani saadessani moisen summan paskojen tukien päälle. Koska surkeat tuloni oikeuttavat lisäksi tukiin siis.
En ole koskaan saanut 3000 euroa/kk palkkaa nettona, vaikka työvuosia takana yli 20 vuotta ja AMK-tutkinto.
Jos saisi 3000€/kk vaikka vuodenkaan ajan, niin siinä ehtisi maksella velkoja pois, korjata vähän kotia, vaatteita, hampaita, autoa, että sitten taas pärjäisi kituuttelemalla seuraavan vuoden. Ehkä olisi vähän säästössäkin. Molempia on koettu.
Jäin yrittäjästä työttömäksi ja työttömyystuki on vähän isompi, kuin mitä vuosiin nostin palkkaa. Lisäksi stressi putosi reilusti, eli pelkkää voittoa. En saa 1000€, vaan noin 630€.
Pärjäisin kyllä. Tällä hetkellä netto on 2200 euroa, mutta siitä jää yleensä säästöön noin 1000-1200 euroa. Asuntolaina on jo maksettu eikä muita velkoja ole. Lisäksi saan lapsilisät 2 lapsesta, nämä menee lapsille rahastoon. Luultavasti rahastosäästö sitten jäisi tauolle ja lapsilisä menisi käyttöön.
Elän suht vaatimatonta elämää, hirveästi en mitään ostele. Bensaa, ruokaa, lapsille mitä tarvitsevat. Pystyisin varmaan nykyisestäkin elintasosta vähän laskemaan, aika paljon tulee syötyä ulkona.
AP:lle tiedoksi, että iso osa työssäkäyvistä Suomessa saa käteen sen 1000 euroa, jos sitäkään.
Että eipä kovin moni asia muuttuisi. Saattaisin saada jopa enemmän työttömänä.
Nykyiset nettotuloni ovat noin 1600-1700€/kk vaikka teen pitkää päivää. Jos joutuisin työttömäksi ja saisin vain tonnin kuussa, saisin kuitenkin todennäköisesti asumistukea ja ehkä jotain työttömyyskorvaustakin, jolloin kaikkea ei tarvitsisi maksaa itse täysimääräisesti ja lisäksi minulla olisi runsaasti aikaa harrastaa, tehdä ompelutöitä tai kakkuja myyntiin, hoitaa lapsia, siivota tai vastaavaa. Olettaen, etten edes keksisi jotain tällaista tulonlähdettä yrittäjänä, pärjäisin varmasti vielä jotenkin, mutta hyvin niukasti. Elämisen kuluihin menee noin 900€ kuussa. Kaikki kulut minimiin ja kekseliäisyyttä kehiin. Olen kuitenkin terve ja ahkera.
(Jos taas tekisin edelleen täyttä työviikkoa ja saisin silti vain tonnin kuussa, olisin varmaan pulassa, koska ei olisi aikaa ja jaksamista yrittää enää kehitellä sen päälle jostakin lisätuloja.)
Päinvastaisessa tapauksessa (vaikka en työtön olekaan), jos palkkani nousisi niin että saisin käteen 3000€, vaihtaisin asunnon isompaan ja säästäisin ylijäävästä osuudesta kunnon puskurin tulevaa varten. Tällä hetkellä on tilillä alle 200€ ja säästötilillä jemmassa 1500€. Melkein kaikki tammikuun laskut jo maksettu, velkaa ei ole. Onneksi on oma, velaton asunto, kun nuorena olin parempipalkkaisessa työssä.
Millä perusteella työttömänä saisi noin paljon rahaa? Toki ansiosidonnaista, mutta eipä sekään ikuisesti kestä.
Olen ollut kaukaa viisas ja minulle ei moista tulon putoamista voi tulla joten turha miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella työttömänä saisi noin paljon rahaa? Toki ansiosidonnaista, mutta eipä sekään ikuisesti kestä.
Ehkä tässä on laskettu, että työmarkkinatuki on sen noin 724 e/kk (minut verot, tietysti). Asumistuki pk-seudun maksimi 429,60 e/kk. Tarvittaessa vielä muut tuet.
Olisihan se katastrofi. Nyt saan kk rahaa noin 2600 euroa netto.
Pelkästään laskuihin menee 1200 euroa kuukaudessa. Ei toi tonni edes riittäisi. Alkaisi mennä laskuja ulosottoon rytinällä.
Eipä paljoakaan muutoksia, elän myt jo todella askeettisesti ja säästän paljon. Olis enemmän vapaa-aikaa ainakin. Anomus kerran kuukauteen on helppo nakki.