Miten selitän lapselle opettajan käytöksen?
Lapsi on huomannut opettajan laittavan oppilaat eriarvoiseen asemaan MONESSA eri tilanteessa. Esim. samasta käytösvirheestä opettajan suosikki saattanut selvitä ilman "rangaistusta" kun taas toinen oppilas ei. Kysyi minulta miksi opettaja näin tekee. Mitä ihmettä vastaan tähän mollaamatta koulua. Haluan kuitenkin, että lapseni kunnioittaa opettajia ja koulua.
Kommentit (18)
Tyttö on 11v. Ei ole itse kyseisiin tilanteisiin joutunut, mutta sivusta seuranneena ja tarkkasilmäisenä on asian huomannut.
Itse vastaisin jotenkin niin, että äkkiseltään kuulostaa vähän oudolta / epäreilulta, mutta vaikea sanoa, miksi ope teki niin, ku en tiedä kaikkia taustoja... että ehkä ope tietää jotain, mitä me emme, mutta kieltämättä vaikuttaa epäreilulta open toiminta. Asia ei kuitenkaan kuulu meille, joten annetaan open tehdä työnsä tai jotain tällaista sanoisin
Ai noin iso jo. No eipä siinä tarvitse mitään selitellä. Lapsi varmaan itsekin osaa päätellä, että opettaja on puolueellinen ja epäjohdonmukainen. Ei asiaa tarvitse tietenkään korostaa eikä opettajaa haukkua, mutta kyllä tuon ikäiselle voi asiat jo sanoa, niinkuin ne on.
Meillä kävi niin, että opettaja neuvoi nuortani ottamaan välitunnilla toisen lapsen kengät, kun omia ei löytynyt. Nuori sanoi opettajalle "Enhän mä nyt voi kenenkään toisen kenkiä ottaa, millä se toinen sitten menee ulos? Ootsä vähän tyhmä", nuori sai jälki-istuntoa. Tää on tällaista tää elämä joskus.
En tiedä montaakaan opea joka olisi oikeudenmukainen ja tasapuolinen.
t. neljän koululaisen mamma
Mitä tiedät taustoista? Mistä käytösvirheestä on kyse? Voiko kyse olla sellaisesta, että toinen lapsista toistaa samaa käytösvirhettä jopa ehkä tahallaan usein kun taas toiselta sattui ns vahinkolipsahdus ekaa kertaa?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:25"]
En tiedä montaakaan opea joka olisi oikeudenmukainen ja tasapuolinen.
t. neljän koululaisen mamma
[/quote]
Kukaan tässä maailmassa ei voi olla täysin tasapuolinen kaikille, vaikka ideaalina sitä pitäisi.
Eli et voi tuntea ketään, joka voisi olla sataprosenttisen tasapuolinen kaikille oli ammattikunta ihan mikä tahansa.
Hienon alun antavat nämä "epäreilut" opettajat elämäntaipaleelle.
Opin miten elämässä tulee kohdella muita :(
Taitaa olla sama opettaja kyseessä, meidän 11v:llä on aivan kammottava opettaja. Täysin epäoikeudenmukainen, ilkeä, valehteleva, samasta asiasta toisia rangaistaan ja toisia ei, antaa joka päivä huomautuksia sähköisessä reissuvihkossa (tyyliin: katsoi väärään suuntaan), todellisen inflaation kärsinyt koko huomautusten antaminen, arvostelee kokeita eri asteikoilla riippuen oppilaasta, ihan kaikkea paskaa maan ja taivaan väliltä. Ja aika monta opettajaa minäkin tunnen.
Mutta minkäs teet. Ei siitä eroonkaan pääse.
"Opettaja ei ole johdonmukainen ja tasapuolinen, sille me emme voi mitään. Opettajakin on ihminen eikä aina toimi kuten opettaa. Jos opettaja ei puutu selviin ongelmiin ja kiusaamistapauksiin, kerrot siitä heti jollekin muulle opettajalle tai kotona."
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:16"]
"Opettaja ei ole johdonmukainen ja tasapuolinen, sille me emme voi mitään. Opettajakin on ihminen eikä aina toimi kuten opettaa. Jos opettaja ei puutu selviin ongelmiin ja kiusaamistapauksiin, kerrot siitä heti jollekin muulle opettajalle tai kotona."
[/quote]
No olisipa joskus edes ihmismäinen. Lähinnä kaikille oppilaille ja vanhemmille suuri ahdistus ja epäoikeudenmukaisuuden ruumiillistuma. Häipyisi pois, ihan minne vain.
"Opettajat ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin ja tykkäävät toisista oppilaista enemmän kuin toisista. Ope on kuitenkin koulussa pomo ja pomon kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä. Myöhemmin työelämässä on samanlaista. Pomoilla on omat suosikkinsa. Jos joskus löydät pomon joka on tasapuolinen ja reilu, niin siinä työpaikassa kannattaa pysyä. Hyviä pomoja on aika harvassa. Ja voit itse olla joskus hyvä esimies."
Jos opettajaksi ryhtyy, niin Pitää pystyä olemaan tasapuolinen kaikille vaikkei yhtään huvittaisi. Joka ammatissa on huonot puolensa, jotka vain on kestettävä ja niiden mukaan toimittava. Jos ei pysty niin väärän ammatin on valinnut eikä ole sitä kyvykäs tekemään. Lapset ovat tulevaisuutta!!!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:42"]
Jos opettajaksi ryhtyy, niin Pitää pystyä olemaan tasapuolinen kaikille vaikkei yhtään huvittaisi. Joka ammatissa on huonot puolensa, jotka vain on kestettävä ja niiden mukaan toimittava. Jos ei pysty niin väärän ammatin on valinnut eikä ole sitä kyvykäs tekemään. Lapset ovat tulevaisuutta!!!
[/quote]
Näin tietysti ideaalimaailmassa. Tosiasia kuitenkin on, että me ihmiset tykätään joistakin ihmisistä enemmän kuin toisista ja jotain inhotaan ilman mitään syytä. Hyvä opettaja tietysti on näyttämättä tunteita suuntaan tai toiseen ja on tasapuolinen. Mutta jos yhtä luokkaa opettaa päivästä toiseen, niin väkisin kai vahinkoja sattuu.
Olen kuullut, että jotkut vanhemmat tykkäävät joistain lapsistaan enemmän. Ja on lapsia, jotka tykkäävät enemmän isästä tai äidistä.
On iso virhe opettaa lapsille, että maailma ja ihmiset on tasapuolisia. Siihen on jokaisen hyvä pyrkiä, mutta aikamoinen utopiahan se on.
Vanhempien kannattaa myös miettiä onko oma lapsi aina puolueeton puheissaan. Opettajille sattuu virheitä mutta niin myös oppilaille. Jostakin huonosta olosta tai mistä vain voi tulla olo ettei häntä kohdella niin kuin muita tai muita hellemmin.
Tuo että joku ei saa rangaistusta samasta käytöksestä on niin tuttua. Itse olen muutamia kertoja keskustellut naamatusten lapsen ja vanhemman kanssa siitä miten eri tavalla kohtelen eri oppilaita. Lopputulos on aina ollut se että lapsi on joutunut kertomaan vanhemmalleen että hän itse käyttäytyy usein huonosti ja siksi häntä ojennetaan mutta ne joista hän kotona kertoi olivat ensimmäisen kerran rikkonut sääntöjä ja vain puhuteltiin asiasta..
Siskoni lapsi oli tullut housut revenneinä kotiin koulusta. Oli sanonut että joku tahallaan tönäisi. Kun asiaa selvitettiin niin selvisi että housut oli revennyt kun siskon lapsi oli itse yhtenä muiden mukana höseltänyt eikä kukaan ollut häntä tönäissyt.
Opettajien käytös ei välttämättä ole aina tasapuolista. Luokassa on usein monenmoisella diagnoosilla olevaa oppilasta nykyään, kun integraatio on niin suurta muotia. Siinä missä esimerkiksi alkuperäisen lapselta voisin vaatia kiroilemattomuutta en voisi vaatia samaa vaikkapa touretten oireyhtymää sairastavalta. Alkuperäisen lapselle saattaisi siis tulla seuraamuksia asiasta, mutta toiselle ei. Sama juttu on se, että jos minulla on 200 oppilasta ja niistä osa tarvitsee erityisopettajan apua kokeessa tai saavat vaihtoehtoisesti vastata minulle sanallisesti kokeeseen, koska heillä on vaikkapa vaikea lukihäiriö, niin että sinun ap lapsesi ei saa vastata kokeeseen sanaallisesti johtuu vain siitä, että en voi millään antaa 200 tuntia tukiopetusta sen vuoksi, että kaikkien pitäisi saada tehdä koe suullisesti, jos joku ei siihen kykene.
Opettajien epäreilu käytös voi siis hyvinkin johtua tilanteesta, jota opettaja ei voi avata muille oppilaille tai huoltajillekaan. Hän ei saa edes vastata, että onko luokassa vaikka adhd, asperger, tourette tai lukihäiriöinen oppilas. Toisaalta adhd-nuori saattaa huutaa sitä itse käytävällä, että hällä on adhd, mutta opettaja ei voi tätä vahvistaa tai kumota.
Ope, joka tekee työtään sydämellään kaikkien parasta ajatellen ja jolle tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että kaikkien erityislaatuisuuskin otetaan huomioon
Olen opettaja ja taatusti olen jatkuvasti epäreilu, vaikken haluaisi. Yksi syy todellakin on se, että lapsia tulee kohdella yksilöinä ja on kaikenlaisia taustoja, joita pitää huomioida. Mutta en väitä, että se olisi todellakaan ainoa syy epäreiluuteen. Suurin osa tilanteista johtuu ihan siitä, että väsyneenä, joka puolelta painostettuna, on epälooginen. Samahan se kotonakin on isojen lapsilaumojen kanssa, ettei pysty olemaan aina koneellisen tasapuolinen, vaikka siihen pyrkiikin. Opettajan työn ydin on juuri siinä, että opettajaa repii 25 oppilasta kaikki eri suuntiin omine tarpeineen. Siinä helposti tulee tehtyä nopeita päätöksiä, jotka ei kriittistä oikeudenmukaisuustarkastelua läpäisisi. Tottakai pyrin oikeudenmukaisuuteen ja harmittaa vietävästi, jos oli epäreilu ja huomaa sen itsekin.
Mutta niitä tilanteita tulee ja menee, onneksi suurin osa epäreiluuksista on pikkujuttuja myös oppilaan kannalta.
Ei ne välttämättä ole pikkujuttuja oppilaalle vaikka siltä vaikuttaisi. Taustoista taas valitettavan usein vaikuttaa vanhempien ammatti tai asema yhteiskunnassa. Hyvä veli- periaatteella opettajien ja vaikuttajien lapset pääsevät usein hyssyttelyllä...
Lapsien huomioiminen yksilöinä sen sijaan on ihailtavaa opettajalta ja sitä arvostan suuresti!!
Minkä ikäinen lapsi? Itse ehkä selittäisin tilanteen sillä, että kaikki tekee virheitä joskus epähuomiossa ja tahattomasti tms. Mutta jos lapsi palaa tähän vielä, niin olisin itse yhteydessä opettajaan. Eivät hekään ole aina oikeassa.