Kutsun kuulemma liikaa kavereita häihin
Minulla on laaja kaveripiiri, ja olenkin kutsunut 20 kaveriani häihimme. Äitini mielestä se on liikaa, häät ovat kuulemma sukujuhla. Itse taas mieluummin kutsun minulle läheisiä ihmisiä, kuin jotain pikkuserkkuja. Mitä mieltä olette? Olen siis kutsunut myös minulle läheisimmät sukulaiset, tietenkin.
Kommentit (19)
Kutsut läheisimmät ihmisesi. Ei sillä ole väliä, onko ne kavereita vai sukulaisia.
Meidän häissä oli n. 100 vierasta. Osapuilleen puolet oli kavereita ja näiden puolisoita, toinen puoli sukulaisia. Miehellä on paljon serkkuja, jotka kaikki ovat meille melko läheisiä. Jos miehen suku olisi yhtä pieni kuin omani, olisi kavereiden määrä suhteessa sukulaisiin ollut vielä suurempi. Minusta oli ihan ok että vanhempieni toiveesta paikalla oli myös minulle vieraampia sukulaisia, mutta läheisistä kavereista en olisi tahtonut tinkiä. Jos olisi ollut pakko karsia niin olisin sitten jättänyt kavereiden puolisoita kutsumatta. Se olisi ollut kyllä ikävää ja olisin siitä kaikille kertonut henkilökohtaisesti ja pahoitellut asiaa.
Kumpi tässä menee naimisiin...sinä ap vai äitisi? Eiköhän se morsian ja sulhanen päätä ketä kutsitaan ja ketä ei. Sanos äidillesi että hänen häänsä oli jo...
Sun häät. Mut kuka maksaa? Jos äitisi maksaa, joudut antamaan jotain sanavaltaa hänellekin.
Maksaako äitisi häät, vai miksi hän haluaa sanella vieraslistaa?
Jos vanhemmat hyvää hyvyyttään maksaa häät niin ei kai se tarkoita että aikuisten lasten tulisi sen jälkeen totella kaikessa vanhempien häätoiveita???
Vanhemmat antaa budjetin jonka puitteissa morsian ja sulhanen järjestää omat häänsä tai niin sen pitäisi olla.
Kutsut 20 kaveriasi? Mitä se tarkoittaa? Sisältyykö tuohon myös ystäviesi puolisot vai tulevatko ne tuon 20 lisäksi? Paljonko kavereitaan miehesi kutsuu ja paljonko häävieraita tulee yhteensä? Miksi äitisi haluaa vaikuttaa vieraslistaan? Maksaako hän häät? Oletko jättämässä kutsuvieraiden ulkopuolelle joitain äidillesi tärkeitä sukulaisia, kuten hänen sisaruksiaan tms?
Itseäni jäi todella harmittamaan, kun mentiin nuorina naimisiin ja budjetti oli aika pieni ja jostain ihme syystä katsoin pakolliseksi kutsua kaikki serkut yms sukulaiset, joiden kanssa ei pidetä mitään muuta yhteyttä kuin joskus sukujuhlissa nähdään. Bileet olivat lopulta aika tylsähköt ja olisivat olleet ihan erilaiset jos oltaisiin kutsuttu tympeiden sukulaisten sijaan mukavia kavereitamme.
15 vuoden kuluttua katsot kuvia häistäsi ja ihmettelet, ketä nämä ihmiset oikein ovat. Kavereista iso osa on jo jäänyt maailman tuuliin, sukulaisten kanssa ollaan yhä tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:41"]
15 vuoden kuluttua katsot kuvia häistäsi ja ihmettelet, ketä nämä ihmiset oikein ovat. Kavereista iso osa on jo jäänyt maailman tuuliin, sukulaisten kanssa ollaan yhä tekemisissä.
[/quote]
Meillä oli häissä paljon sellaisia sukulaisia, joiden kanssa en ole ollut yhtikäs missään tekemisissä kiitoskortin lähettämisen jälkeen. Kavereistakin osa on jäänyt menneisyyteen, mutta heidän kanssaan ehti olla yhteisiä asioita sekä ennen häitä että niiden jälkeen.
[/quote]
Hanki parempia kavereita
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:50"]
[/quote]
Hanki parempia kavereita
[/quote]
Palataan asiaan 15v kuluttua. Huomaat, että sinä olet muuttunut ja elämä on vienyt eri tavoin eroon. Harva kaveri on enää kolmansissa häissäsi.
[/quote]
Eipä kuule olla missään tekemisissä joutavien sukulasiten takia.
Se että on yhteiset kauan sitten kuolleet isovanhemmat ei merkitse mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:54"]
Palataan asiaan 15v kuluttua. Huomaat, että sinä olet muuttunut ja elämä on vienyt eri tavoin eroon. Harva kaveri on enää kolmansissa häissäsi.
[/quote]
Jos joskus menen kolmannen kerran naimisiin, se johtuu hyvin suurella todennäköisyydellä siitä, että olen jäänyt kahdesti leskeksi. On tosiaan hyvin mahdollista, että harva kaverini on enää silloin hengissä juhlimassa.
Kun juhlimme pyöreitä hääpäiviä, mukana oli kyllä monia samoja kavereita kuin ensimmäiselläkin kerralla. Sukulaisista kutsuimme sillä kertaa vain ne, joiden kanssa olemme oikeasti tekemisissä, eli molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen. Serkut, tädit ja muut, jotka kutsuttiin häihin velvollisuudesta, jätettiin kutsumatta, kun todettiin, että tällä kertaa halutaan järjestää rennot juhlat, joissa ovat mukana ainoastaan meille oikeasti tärkeät ihmiset.
Ohis
Jos pitäis valita sukulaiset vai kaverit häihin, niin kyllä kutsuisin kaverit.
Minä kutsuisin häihini ne ihmiset kenen kanssa olen tekemisissä ja kenet haluan kutsua. Oli sitten sukulaisia tai ystäviä. En kutsuisi ketään velvollisuudesta.
Jos maksaisin häät itse ei olisi kenelläkään muulla sanavaltaa.
Jos äitini maksaisi häät omasta vapaasta tahdostaan, hänellä ei olisi sanavaltaa, toki mielipiteitä ja neuvoja otettaisiin vastaan.
Jos ei olisi muuta rahoitusvaihtoehtoa kuin äidin rahat, niin sitten pitäisi tehdä osittain äidin mielenkin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:50"]
[/quote]
Hanki parempia kavereita
[/quote]
[/quote]
No sehän riippuu missä iässä naimisiin menee.
Me kutsuimme n. 60 henkeä kaveriporukkaa, saman verran sukua ja myös saman verran muita hyviä tuttavia (harrastuksista, töistä jne.)
Ja rajana se, että kenen kanssa ollaan muutenkin paljon tekemisissä. En kutsunut ketään kumminkaimoja, joiden häissä oltiin oltu 20 v aiemmin, jos muuta yhteyttä ei ollut...
kutsut just niin monta kaveria kuin haluat ja pystyt kustantamaan.