Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estätkö sinäkin lastasi oppimasta kädentaitoja?

Vierailija
27.04.2015 |

Lasten kädentaidot ovat heikenneet. Asia on huomattu koiluissa.

Osa vanhemmista ylisuojelee lapsiaan vahingoilta ja vie heiltä samalla mahdollisuuden kokeilla esimerkiksi erilaisia työkaluja.

Lapsille ei anneta vasaraa, sahaa, puukkoa käteen, koska pelätään loukkaantumista. Käsityötaidot häviävät pikkuhiljaa, taidot jäävät harrastajien varaan.

Yhdessä tekemisen aikaa ei ole, lapsia kuskataan mieluummin harrastuksiin.

OHessa Ylen juttu aiheesta.

Kuinka teidän perheessänne?

http://yle.fi/uutiset/pelolla_karsitaan_taitoja_pois__lasten_kadentaidot_heikkenevat/7954616

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En estä. En rajoita kädentaitoja nikkarointivälineiden käyttöön enkä estä harrastuksia.

Vierailija
2/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat partiolaisia, joten puukon, vasaran ja sahan käyttö ollut tuttua jo 7-vuotiaasta asti. Totta kyllä että kotona en moiseen olisi osannut kannustaa noin nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En estä mutta työssäni pehepäivähoitajana huomaan että jotkut vanhemmat ovat nykyään todella ylivaovaisia, neuroottisia suorastaan. Koskee näillä samoilla vanhemmilla myös pyöräilyä, pulkkamäkeä, jopa liukumäkeä, lasten kiipeilytelineitä..

Vierailija
4/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan estä. Olen neljän äitii jaovat saaaneet/saavat kyllä touhuta omilla käsillään. Näin myös minut ja viisi sisarustani on kasvatettu. Omat lapsemme 3-14v. Puissa kiipeilin, kuten lapsemmekin jne.

Ps. En ole uskovainen (tähän täällä monesti kommentoidaan, jos monta lasta) vaikka nykyisin monella mittarilla "suur"perheellinen töissäkäyvä äiti.

Vierailija
5/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla estämättä. Yksi meidän 7-vuotiaan lempipuuhista on mennä kellariin vuolemaan keppejä. Saa myös kesällä naputella nauloja laudanpätkiin ulkona yms.

Vierailija
6/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmatkaan ei osaa, kun ei ole pakko osata. Kaiken saa kaupasta valmiina.

Vierailija
7/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En estä, mutta emme varsinaisesti niitä kotona harjoittelekaan. Maailma menee eteenpäin ja uusia taitoja, joita lasten tulisi hallita ilmaantuu kokoajan lisää. Kaikkea ei aika ja mahdollisuudet riitä harjoitella. Meillä lapset (3 v. ja 6 v.) ovat liikunnallisia ja tykkäävät musisoida (soittaa kitaraa ja pianoa sekä laulaa). Luemme paljon. Myös ruuanlaittoa ja leipomista harjoittelemme. Niin ja opettelemme tunnistamaan pihapiirin kasveja ja eläimiä ja hoidamme yhdessä puutarhaa. Nykyajan lasten tulisi myös osata käyttää tietokonetta. Yritämme myös muistaa harjoitella piirtämistä, maalamista ja askartelutaitoja, vaikka lapsemme eivät niistä kovin kiinnostuneita olekaan. Koska me vanhemmat emme itse ole kovin innokkaita nikkaroijia ym., niin pakostakin tämä jää meidän perheessä aika olemattomiin. Lisäksi maailmassa on paljon muita taitoja, jotka joko jäävät meidän lapsilta oppimatta tai he joutuvat ne harjoittelemaan myöhemmin itse. Mutta sellaistahan se on, ei kaikki osaa kaikkea!  

Vierailija
8/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö neuvolassa nykyään tarkisteta esim ote ja osaaminen saksien käytössä?

Vierailija
9/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tee se itse-perhe. 4v jopa miettii kuinka saisi vanhasta rikki menneestä uutta/korjattua vanhan. Askartelemme,vasaroimme,rakennamme,korjaamme,kudomme,ompelemme...itse tekemällä myös säästää rahaa.

Vierailija
10/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella onnellinen, että synnyin sellaisena aikana, jolloin aikuisilla oli vielä aikaa lapsille ja jolloin oli itsestään selvää, että kotona opittiin erilaisia kädentaitoja. Isoisäni oli todellinen tuhattaituri ja häneltä opin vasaran, puukon ja sahan käytön. Ja taidoilla on ollut käyttöä. Perintönä minulla on muuten se pieni puukko, jolla pappa teroitti kynänsä ja jolla minä sain ensi kertoja yritellä vuolemista. Arvoesine mitä suurimmassa määrin! Äidiltä taas opin neulomisen, virkkaamisen ja ompelun sekä käsin että koneella.

Koulussa ei silloin tytöille sallittu puutöitä, vaan ainoastaa tekstiilityöt. Virkkaaminen ja neulominen sujuivat sukkelasti, koska taidot olivat hallussa jo ennen kouluikää. En tiedä, miten olisivat sujuneet, jos olisi pitänyt vasta koulussa opetella, sillä opettaja ei ollut mikään käsityöihminen eikä hänen opetuksensa ollut kovinkaan kummoista. Vasenkätisen luokkakaverini kohdalla sormi meni opella suuhun. Käsitöitä oli vielä oppikoulun alaluokillakin, mutta opetus ei kyllä prantunut. Jos ei ennestään osannut tehdä sukan kantapäätä tai kärkikavennusta, niin pulassapa tyttöparat olivat. Lukemattomia kantapään neulojia opastin ja monet kantapäät teinkin samoin kuin kärjen ummistuksen.

Nykyisinhän muuten sanotaan, että kädentaitojen käyttö häätää demantiaa ainakin kauemmaksi, jos ei välttämättä sitä kokonaan estäkään. Ja vireystaso säilyy pitkään. Erilaiset käsityöpiirit ovat oivia paikkoja monella tavoin. Paitsi että niissä oppii uusia työmenetelmiä ja kertaa vanhoja, niin mieli virkistyy, kun saa jutella samanhenkisten kanssa. Eli täyttä terapiaa! Nuorena en perustanut käsin kirjomisesta, mutta kuinkas kävikään vanhemmiten: syntynyt on monta käsin kirjottua työtä erilaisin tekniikoin ja mikä parasta, tykkään tehdä niitä! Oppia ikä kaikki.

Vierailija
11/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:07"]

En estä mutta työssäni pehepäivähoitajana huomaan että jotkut vanhemmat ovat nykyään todella ylivaovaisia, neuroottisia suorastaan. Koskee näillä samoilla vanhemmilla myös pyöräilyä, pulkkamäkeä, jopa liukumäkeä, lasten kiipeilytelineitä..

[/quote]

Tunnen yhden joka ei anna lapsensa juosta nurmikolla kun siihen voi kaatua. Mutta on näitä hoitajissakin jotka kieltää kaiken. Itse yritän olla varjelematta liikaa, 2 vuotias lapseni saksii jo viivoja pitkin ja olen niin ylpeä. Isompi 5v lapsi tekee meille aina wienerleikkeitä ja 1,5 v.nä pilkkoi kurkut.

Työssä käyvän on vaikea löytää aikaa kun illat menee niin nopeaan ohi..

Vierailija
12/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua estettiin. Saksia sain käyttää ala-asteen puolessa välissä, mutta silloinkin äiti ilmestyi jatkuvasti tarkastamaan tilanteen ja varoittelemaan.

Puukkoon en ole ikinä koskenutkaan, mutta muut kädentaidot sujuvat kaikesta huolimatta hyvin, olin aina luokkani näppärin kaiken maailman askartelussa.

Vierailija
13/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En estä. Meidän klaanissa on sen verran huonot älygeenit, että jotain on pakko osata puuttuvan palikan kompensoimiseksi. Meillä se on kädentaidot.

Meillä kaikki lapset osaa neuloa ja virkata, myös pojat. Lapsilla pysyy myös käsityökalut ihan kiitettävästi kädessä. Tämä näkyy myös koulunumeroissa.

Vierailija
14/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:47"]

En estä. Meidän klaanissa on sen verran huonot älygeenit, että jotain on pakko osata puuttuvan palikan kompensoimiseksi. Meillä se on kädentaidot.

Meillä kaikki lapset osaa neuloa ja virkata, myös pojat. Lapsilla pysyy myös käsityökalut ihan kiitettävästi kädessä. Tämä näkyy myös koulunumeroissa.

[/quote]Minä en osaa virkata enkä neuloa ja nimenomaan siksi kun en tajua mistä siinä on kyse :D Eli ei teidän suku tyhmää ole, älykkyyttä tuohonkin vaaditaan :)

Vierailija
15/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puusepänverstas ja niin omat lapset kuin lapsenlapsetkin ovat vuoden vanhana saaneet vasaran käteen. Puukon sitten parivuotiaina. Melkonen kilkatus kuuluu pitkin mäkiä, kun siellä touhuavat.

Vaari on siis puuseppä, että on turvalliset työtavat opetettu. 

Vierailija
16/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessako perheessä on vasara jokapäiväisessä käytössä? Moniko vanhempi nikkaroi? Minusta on loogista, että lapset eivät opi taitoja, joita ei kotona useinkaan tarvita. Harva vanhempi ompelee nappeja, korjaa vaatteita jne. iltaisin tv:n ääressä, useammalla lienee tabletti käsissään.

Miksi lasten pitäisi opetella kädentaitoja, joita vanhemmillaan ei ole?

Vierailija
17/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Fiksujahan te ootte! Palikat kohdallaan.  Itse en osaa kuin ketjusilmukoita. Kutominen puikoilla ei onnistu millään.

Opettaja tappoi innostuksen koulussa. Meillä oli kansakoulussa kuusituntinen käsityöpäivä, ja oltiin tosi nälkäisiä kolme viimeistä tuntia, siis ne kässätunnit.

Olisin halunnut puukässään mennä, mutta ei päästy kuin pari kertaa.

Vierailija
18/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:55"]

Meillä on puusepänverstas ja niin omat lapset kuin lapsenlapsetkin ovat vuoden vanhana saaneet vasaran käteen. Puukon sitten parivuotiaina. Melkonen kilkatus kuuluu pitkin mäkiä, kun siellä touhuavat.

Vaari on siis puuseppä, että on turvalliset työtavat opetettu. 

[/quote]

Voi mä oon niin kade...

Vierailija
19/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneen käyttöä lapset oppivat nykyään lähes opettamatta, samoin kuin englannin kieltä. Nuo kädentaidot ovatkin sitten toinen juttu.

Puistoissa ja pihalla olen huomannut, että tosiaan monet vanhemmat ylisuojelevat lapsiaan; ei saa sitä, ei saa tätä. Ja niitä samoja lapsia sitten kuljetetaan illat pitkät erilaisissa harrastuksissa.

Toisaalta hyvä tällainen jako; tulevaisuudessa kädentaitoja hallitseva saattaa olla hyvinkin kysytty ihminen niin puolisona kuin työntekijänäkin.

Vierailija
20/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:50"]

[/quote]Minä en osaa virkata enkä neuloa ja nimenomaan siksi kun en tajua mistä siinä on kyse :D Eli ei teidän suku tyhmää ole, älykkyyttä tuohonkin vaaditaan :)

[/quote]

Ei siihen älykkyyttä tarvita. Kun oppii tekniikat, niin se on sitten siinä. Kuin polkupyörällä ajo. Lukupäätä ei meillä ole, eikä matemaattisia kykyjä, eikä turistienglantia parempaa kielipäätäkään. Mutta kalut ja värkit pysyy kyllä kädessä, koska ne vaan on niin helppoja. Joku näyttää mallia, siitä sitten näkemällä ja itse tekemällä oppii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä