Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estätkö sinäkin lastasi oppimasta kädentaitoja?

Vierailija
27.04.2015 |

Lasten kädentaidot ovat heikenneet. Asia on huomattu koiluissa.

Osa vanhemmista ylisuojelee lapsiaan vahingoilta ja vie heiltä samalla mahdollisuuden kokeilla esimerkiksi erilaisia työkaluja.

Lapsille ei anneta vasaraa, sahaa, puukkoa käteen, koska pelätään loukkaantumista. Käsityötaidot häviävät pikkuhiljaa, taidot jäävät harrastajien varaan.

Yhdessä tekemisen aikaa ei ole, lapsia kuskataan mieluummin harrastuksiin.

OHessa Ylen juttu aiheesta.

Kuinka teidän perheessänne?

http://yle.fi/uutiset/pelolla_karsitaan_taitoja_pois__lasten_kadentaidot_heikkenevat/7954616

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummini on oikea käsityöihme, neuloo ja virkkaa edelleen yli 90-vuotiaanakin. Lapsuudestani muistan, että mummilla oli aina meneillään jokin käsityö- tai askateluprojekti. Ennen joulua tehtiin sydänkoreja, himmeleitä, seisovia kuusia jne. Pitkoja leivottiin joka viikko. Mummin kukka-asetelmat olivat kysyttyjä ja villasukkia valmistuu edelleen tiuhaa tahtia.

Äitinikin neuloo jonkin verran, mutta kun olin lapsi, ei ehtinyt ja käsityöharrastus onkin elpynyt vasta kun me lapset elimme jo omillamme.

Minä en ole koskaan ollut käsityössä lahjakas ja lähes poikkeuksetta jäi aina kaikki työt kesken. Villasukkaa emme koskaan edes neuloneet ja villapaitakin jäi kesken. Ei vain kiinnostanut.

Muutama vuosi sitten kiinnostuin sen verran, että neuloin itselleni kaulaliinan, sitten virkkasin pipon, neuloin toisenkin pipon jne. Ihan alusta asti piti netistä etsiä, miten silmukat luotiin, mutta kyllähän se onnistui kun ohjeita seurasin. Edelleenkään käsityöt eivät ole intohimoni ja on taas hurahtanut pari vuotta, etten ole yhtään neulonut. Ei se mitään. Netissä on hyvät ohjeet.

Miksi sellaisen, jota käsityöt eivät kiinnosta, pitäisi niitä väkerrellä väkisin? Kouluaikoina luokassa oli vain 1-2 oppilasta, joita ne oikeasti kiinnostivat. Muut voivat sitten aikanaan kiinnostua tai sitten ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi