Olen pilannut vuokra-asunnon parketin :(
Kamala olo, huono omatunto ja hävettää. Jotenkin idioottimaisesti en ajatellut yhtään ja pidin jonkin aikaa vaunuja pelkällä parketilla - ja nyt vaunun renkaista on jäänyt jäljet parkettiin, mitä ilmeisimmin ne ovat imeytyneet sinne sisälle. Jäljet ovat huomattavat enkä ainakaan itse todellakaan tiedä, miten tuollaiset voisi saada pois. Toki varmasti hiomalla, mutta käsittääkseni tällöin hiominen täytyisi tehdä koko lattialle ja se ei liene helppo tai halpa homma. Toki sen teen poismuuton yhteydessä kun ei taida olla vaihtoehtoja...
Hävettää vaan hitosti kertoa vuokranantajalle. Hän on todella tarkka, ymmärrän sen, mutta pelkään tosi paljon että lennän pihalle tästä kun olen noin tyrinyt.
Muuten olen pitänyt asunnosta hyvää huolta, maksanut aina ajallaan ja ilmoittanut kaikesta ilmoitusluontoisesta.
Oli pakko avautua, kun tämä painaa mieltä :(
Kommentit (53)
En kyllä lähtisi tuosta nyt vuokranantajalle ilmoittelemaan mitään. Ymmärtääkseni tuosta ei ole mitään haittaa asumiseen, eikä vahinko tuosta pahene vaikka se tulisi ilmi vasta vuosien päästä? Eli ihan sama milloin korjataan. Tosin jos se sinua itseäsi vaivaa noin paljon, niin ei kai sun auta muuta kuin ilmoittaa ja kärsiä sitten se mahdollinen seuraus... Mutta ei "jäljet parketissa" taida kuitenkaan ihan laillinen irtisanomisperuste olla :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:35"]Kai sulla on kotivakuutus?
[/quote]
Samaa mietin. Haet korvaukset ja sillä maksat sen parketin kunnostamisen. Sama tuolle peiliovi-tyypille. Minulla on ainakin aina ollut ihan vuokrausehtonakin se vakuutus.
[/quote]
Meniskö itse peiliovi ja allas omasta kotivakuutulsesta vai vuokranantajan. Altaan kolhu on niin pieni että sille tuskin tarvitsee tehdä jos vuokranantaja ei ole todella tarkka (kolhu on 1mmx2mm kooltaan ja allas 70-luvulta) mutta peiliovi meni säpäleiksi. Kylppäri on 2 kk sit kauttaaltaan rempattu (pytty ja allas alkuperäiset) joten peilikaappikin on uusi.
En ole ollut vielä yhteydessä vuokranantajaan, vai pitäiskö ensin ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä?
[/quote]
Kaapin asentaja vastuussa jos ovi ei ollut laitettu kunnolla, ei pitäisi olla sun ongelma, vuokranantajaan yhteys.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:05"] Meniskö itse peiliovi ja allas omasta kotivakuutulsesta vai vuokranantajan. Altaan kolhu on niin pieni että sille tuskin tarvitsee tehdä jos vuokranantaja ei ole todella tarkka (kolhu on 1mmx2mm kooltaan ja allas 70-luvulta) mutta peiliovi meni säpäleiksi. Kylppäri on 2 kk sit kauttaaltaan rempattu (pytty ja allas alkuperäiset) joten peilikaappikin on uusi. En ole ollut vielä yhteydessä vuokranantajaan, vai pitäiskö ensin ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä? [/quote] jos kylppäri on alle 2 kk:tta vanha, voi toi hyvin olla asennusvirhe. vuokranantajalle reippaasti meili, jossa kerrot mitä on tapahtunut.
[/quote]
Samaa mieltä. Ei peilikaapin ovien tule itsekseen tippua vaikka olisivat kokonaan auki, ei uusien eikä vanhojen ovien. Eli veikkaan minäkin asennusvirhettä.
Meillä alkoi wc-pytty halkeilla itsekseen, siihen tuli siis halkeamia sekä pytyn jalkaan että sisäpuolelle. (Kyseessä 10 vuotta vanha talo). Olin vuokranantajaan yhteydessä, talonmies kävi katsomassa asiaa ja totesi, että monella naapurillani on myös ollut tätä ongelmaa. Eli pytyt on ilmeisesti asennetaessa vedetty kiinni liian tiukalle kun ne alkavat itsekseen halkeilla. Helpotus oli suuri kun kuulin tämän, olin meinaan ajatellut etukäteen, että mitä jos talonmies ei usko ettemme ole itse hajoittaneet pyttyä ja joudumme vielä maksumiehiksi. No, onneksi ei jouduttu.
Kotivakuutus. Ja normaali kuluminen. Et joudu joka tapauksessa maksamaan kuin korkeintaan kotivakuutuksen omavastuun. Tosin voi olla, että katsotaan normaaliksi kulumiseksi. Soita vakuutusyhtiöön. Et ole vastannut onko kotivakuutusta, mutta et kai ole niin huolimaton, että et olisi sitä ottanut.
Jos aapeeta noin paljon vaivaa niin ilmoita vuokranantajalle, pienet jäljet mitään haittaa ja jos meinaat vielä vuosia asua siellä ei jäljille kannata tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:15"]
Ehdotus 1: hellästi hioaa lattian kulumakohdasta ja lakkaa koko lattian saman värisellä lakalla. Ehdotus 2 jos 1 ei onnistu: joku saattaa purkaa vanhaa parkettiaan ja tarjoudut ostamaan osan siitä tarvittavaan kohtaan ja lakkaatte parketin kokonaan saman sävyiseksi.
[/quote]
Eikä nyt perkele mennä omin päin ja omin luvin sitä parkettia hiomaan ja värjäämään. Se on omistajan asia mitä sille tekee jos tekee. Mikäli kyseessä on likajäljet, ne lähtenevät pois sopivalla puhdistusaineella. Mutta mikäli rattaiden pyörät ovat olleet jatkuvasti märät ja vesi on imeytynyt parkettiin, korjaus onnistuu vain hiomalla ja uudelleen lakkaamalla. Eikä sitä pidä mennä omin päin tekemään / teettämään. Koska muitakin jälkiä koko ajan syntyy, järkevintä parketti on hioa ja lakata vasta sitten kun muutatte pois.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:50"]Kotivakuutus. Ja normaali kuluminen. Et joudu joka tapauksessa maksamaan kuin korkeintaan kotivakuutuksen omavastuun. Tosin voi olla, että katsotaan normaaliksi kulumiseksi. Soita vakuutusyhtiöön. Et ole vastannut onko kotivakuutusta, mutta et kai ole niin huolimaton, että et olisi sitä ottanut.
[/quote]
Olen vastannut, että on kotivakuutus. Tokan sivun yksi ylimmistä viesteistä.
Ja itse en lattialle mitään isompaa tekisikään omin nokkineni tietenkään, kyselin vain etten sitten myöskään itse tule höynäytetyksi. Ap
Jos parketin sisään imeytyy kosteus tai jäljet painuu parkettiin niin kyllä se on merkki siitä, että parketti on jo todella kulunut alunperinkin!Ei kunnolliseen ja oikein hoidettuun parkettiin mikä imeydy. Ellet nyt vettä tms. siihen kaada ja jätä sitä siihen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:56"]Jos parketin sisään imeytyy kosteus tai jäljet painuu parkettiin niin kyllä se on merkki siitä, että parketti on jo todella kulunut alunperinkin!Ei kunnolliseen ja oikein hoidettuun parkettiin mikä imeydy. Ellet nyt vettä tms. siihen kaada ja jätä sitä siihen.
[/quote]
Myös juuri tällaisten faktatietojen (olettaen, että pitää paikkansa) takia halusin kysellä suuremmalta ihmisjoukolta, jotta sitten tarpeen vaatiessa osaan myös pitää puoliani. Tietenkään en siis yhden av-viestin perusteella heittäydy hankalaksi, vaan saan pohjaa etsiä myös muualta mahdollisesti samaa kantaa ajavia faktatietoja.
Vuokranantajani tosiaan on yksityinen, hyvin tarkka henkilö (asunto käytiin sentti sentiltä tyylillä läpi ennen, kuin sain avaimet), hän on joustavan ja fiksunkin oloinen, mutta ymmärrän, että omastaan pitää huolta tarkasti. En halua tuottaa hänelle pettymystä etenkään sillä tavoin, että hän ex tempore pyytäisi päästä asuntoa katsomaan ja sitten nolona myönnän, että pari juttua on joo sattunut... Ap
Nyt ensinnäkin rauha maahan. Ketään ei tuollaisesta irtisanota!
Vuokra-asuntojen kuntoon liittyen on käsite normaali kuluminen. Kukaan vuokranantaja ei voi olettaa asunnon olevan 100 % samassa kunnossa kuin vuokraushetkellä mitä enemmän aikaa kuluu. Normaalia asumiseen kuuluvaa kulumaa on esimerkiksi naarmut lattioissa, pienet kolhut, muutamat taulukoukut seinässä ja niin edelleen. Normaalia kulumaa taas ei ole halkeamat pesualtaassa, reiät ovissa tai lemmikkien aiheuttamat naarmut, listojen syöminen jne.. Rajanveto on kuitenkin aika vaikeaa.
Parketin tummentuminen on ollut sinulta vahinko. Meillä on hiottu parketti kaksi kertaa lemmikkien takia. Koira on yöllä oksentanut ja lattia tummunut siltä kohdin, niin omavastuu maksamalla hiottiin koko parketti. Älä tee parketille itse mitään. Olen kuullut näistä DIY-nikkareista, jotka on hioneet parketista tummuneita osia itse. Se voi mennä hyvin tai huonosti, todennäköisimmin huonosti. Koska olet tunnollinen vuokralainen, niin ilmoita vuokranantajalle ja kysy haluaako hän tulla katsomaan tummentumaa. Sitten voitte yhdessä miettiä, mitä teette. Vakuutusyhtiöön kannattaa olla yhteydessä myös.
Kyllä se siitä :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:06"]
Pintaa riittää yhdeksi hiomiskerraksi. Näin se on, ellei kyseessä ole erikoispaksu parketti, mitä se harvoin on. Parkettia on vain ohut viilu pinnassa ja loppu parketista on halvempaa puuta. T: rakennusinsinööri
[/quote]
Minun tammimosaiikkiparkettini sormet ovat 22 mm leveät ja yhtä paksut. Ja ihan samaa puuta on koko palikka.
Nro 17
Ratkon näitä juttuja työssäni päivittäin, joten tiedän, mitä puhun. Muutama vinkki, mikäli haluat ne ottaa vastaan:
1. Ole rohkeasti hteydessä vuokranantajaan.
2. Ei ole sopimuksen päättämisperuste. Ehkä varoituksen voit saada huonosta hoidosta (tuskin sitäkään), mutta kotisi saat pitää.
3. Aikanaan ruokapöytäni aiheutti ns. polttojäljen parketin pintaan. Vuokranantaja tilasi hionnan ja lakkauksen, maksoi muutaman satasen. Älä missään nimessä mene itse sitä lattiaa sörkkimään. Siihen sinulla ei ole oikeutta, ja aiheutat pahimmassa tapauksessa vaan lisävahinkoa.
4. Ole reippaasti yhteydessä myös vakuutusyhtiöön. Vastuuvakuutus korvaa hyvin usein huolimattomuudesta aiheutuneita vahinkoja (tosin omassa Pohjolan koti- ja vastuuvakuutuksessamme lattiapinnoitteiden vahingot oli suljettu vakuutuksen ulkopuolelle.)
5. Mikäli sinulla ei ole rahaa maksaa remonttia kerralla, neuvottele vuokranantajan rohkeasti maksusuunnitelmasta. Sitä paitsi vuokranantaja saattaa ehdottaa, että jätetään se lattian kunnostus poismuuton yhteyteen. Näin tämän vuokrasuhteen aikana ko. lattiaan tulevat lisäkolhut eivät haittaa, ja sinäkin saat aikaa kerätä rahasummaa kasaan.
6. Kokemuksesta voin kertoa, että vuokranantajia nyppii huomattavasti enemmän täysin välinpitämättömien hulttiovuokralaisten aiheuttamat vahingot. Jos jälki on aiheutunut lastenvaunuista (tai vaikka siitä keittiön pöydästä), löytyy vuokranantajalta pääsääntöisesti ymmärrystä.
7. Se, että vuokranantaja on syynännyt asunnon vuokrasuhteen alussa läpi suurennuslasin kanssa, voi kieliä vaikka vain siitä, että edellisen vuokralaisen lähtiessä riideltiin esimerkiksi siitä, oliko nyrkin jälki ilmestynyt oveen ko. vuokralaisen asumisen aikana.
Jos vielä kaipaat varmistusta, ota vaikka yhteyttä Vuokralaiset ry:hyn. Puhelu ei maksa paljoa, ja neuvot ovat varmasti viisaammat kuin "älä kerro kenellekään, hio itse"-neuvot.
Tsemppiä :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:22"]
Suostun ilman muuta korjaamaan aiheuttamani vahingon, siitä ei ole epäilystäkään. Jos jotain tuhoan, sen korjaan itsestäänselvästi. Eniten pelottaa juuri se, jos vuokrasopimus päätetään juuri tähän hetkeen huolimattomuuden takia :( ap
[/quote]Miksi vuokrasopimus pitäisi purkaa, vuokranantaja saa vuokransa, ja sinä korjaat vahingon kun joskus muutat pois. Asunto jää hyvään kuntoon. Ei vuokranantajan kannata asiansa hoitavaa vuokralaista vaihtaa:)
Me ostettiin kierrätyskeskuksesta vuokra-asuntoon uusi lavuaari rikki menneen tilalle. Maksoi jotain 20€, vuokranantajalle ei edes ilmoitettu asiasta, ei tullut edes mieleen, että olisi pitänyt.
Autat asiaa, jos kerrot asian itse vuokran antajalle. Se että va joutuu itse asian huomaamaan, vituttaa häntä paljon enemmän... Terv. Vuokranantaja
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:18"]On kotivakuutus, mutta en ole sitä edes ajatellut koska muistelin että menee juuri kuten 21 sanoi, ettei huolimattomuusvahinkoja korvata ja tuota nyt ei oikein mitenkään saa selitettyä muuksi kuin omaksi typeryydeksi.
Pyysin erästä ystävää (alalla olevaa) katsomaan ja hän sanoi äkkiseltään että näyttäisi, kuin olisi imeytynyt lakan alle ja tuskin saa millään pesuaineella korjattua. Toki voisin kokeilla ensin jollain tujulla aineella ja pyytää vaikka toisen henkilön vielä arvioimaan. Ap
[/quote]
Kai teillä on vastuuvakuutus? Tärkeämpi kuin kotivakuutus, korvaa myös huolimattomuuden vuoksi syntyneet vahingot
Huono provo, jossei ole kuvaa jäljestä. Mistä ap muuten erottaa laminaatin ja parketin?
Voi olla, että selviät takuuvuokran menetyksellä. Tai jopa ilman mitään kustannuksia, jonkin verranhan asunto saa kulua vuokrauksen aikana. Vaikea sanoa näkemättä kuinka suuresta vauriosta todellisuudessa on kyse.
Suostun ilman muuta korjaamaan aiheuttamani vahingon, siitä ei ole epäilystäkään. Jos jotain tuhoan, sen korjaan itsestäänselvästi.
Eniten pelottaa juuri se, jos vuokrasopimus päätetään juuri tähän hetkeen huolimattomuuden takia :( ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:32"]Itseltä irtoi juuri peilikaapista ovi vaikka se oikeasti oli vaan raollaan niin itsekseen peiliovitippui, särkyi ja käsienpeualtaaseen tuli iso kolhu.
Ilmeisesti olen korvausvelvollinen vaikka ovi kaapin ovi oli 5min auki pyykinpesukoneen täytön ajan.
[/quote]
Et ole velvollinen, kiinteä kaluste putosi kiinteän kalusteen päälle.