Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pilannut vuokra-asunnon parketin :(

Vierailija
27.04.2015 |

Kamala olo, huono omatunto ja hävettää. Jotenkin idioottimaisesti en ajatellut yhtään ja pidin jonkin aikaa vaunuja pelkällä parketilla - ja nyt vaunun renkaista on jäänyt jäljet parkettiin, mitä ilmeisimmin ne ovat imeytyneet sinne sisälle. Jäljet ovat huomattavat enkä ainakaan itse todellakaan tiedä, miten tuollaiset voisi saada pois. Toki varmasti hiomalla, mutta käsittääkseni tällöin hiominen täytyisi tehdä koko lattialle ja se ei liene helppo tai halpa homma. Toki sen teen poismuuton yhteydessä kun ei taida olla vaihtoehtoja...

Hävettää vaan hitosti kertoa vuokranantajalle. Hän on todella tarkka, ymmärrän sen, mutta pelkään tosi paljon että lennän pihalle tästä kun olen noin tyrinyt.
Muuten olen pitänyt asunnosta hyvää huolta, maksanut aina ajallaan ja ilmoittanut kaikesta ilmoitusluontoisesta.

Oli pakko avautua, kun tämä painaa mieltä :(

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset jäljet "imeytyy parketin sisään"?? Koita nyt ensin jollakin kunnon puhdistusaineella. Vaikka vähän hiovallakin.

Vierailija
2/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:35"]

Parketin voi hioa vain kerran ja sitten on ostettava uusi parketti, joten aiheuttamasi vahinko on suurempi kuin parketin hiomisen hinta. Joku suurempi korvaus olisi asuallinen. Esimerkiksi hiominen ja lisäksi neljäsosa uuden parketin hinnasta vaikka.

[/quote]

Kunnollisen vanhan ajan parketin voi hioa monta kertaa. Minä hiotin 70-luvulla tehdyn parkettilattian, ja hiojan mukaan parketti kestää ainakin 2-3 hiomakertaa lisää. Näillä hiomaväleillä parketti siis kestää kauemmin kuin koko rakennus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:35"]Kai sulla on kotivakuutus?
[/quote]

Samaa mietin. Haet korvaukset ja sillä maksat sen parketin kunnostamisen. Sama tuolle peiliovi-tyypille. Minulla on ainakin aina ollut ihan vuokrausehtonakin se vakuutus.
[/quote]

Meniskö itse peiliovi ja allas omasta kotivakuutulsesta vai vuokranantajan. Altaan kolhu on niin pieni että sille tuskin tarvitsee tehdä jos vuokranantaja ei ole todella tarkka (kolhu on 1mmx2mm kooltaan ja allas 70-luvulta) mutta peiliovi meni säpäleiksi. Kylppäri on 2 kk sit kauttaaltaan rempattu (pytty ja allas alkuperäiset) joten peilikaappikin on uusi.

En ole ollut vielä yhteydessä vuokranantajaan, vai pitäiskö ensin ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä?

Vierailija
4/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintaa riittää yhdeksi hiomiskerraksi. Näin se on, ellei kyseessä ole erikoispaksu parketti, mitä se harvoin on.
Parkettia on vain ohut viilu pinnassa ja loppu parketista on halvempaa puuta.
T: rakennusinsinööri

Vierailija
5/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran voi hioa.
Vanhempieni parkettilattiassa oli yksi laatta hieman löysä reunassa ja revin sen uteliaisuuttani irti. Vajaa milli siinä oli jalopuuta ihan pinnassa. Eipä paljoa hiomista.

Vierailija
6/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 10:35"]Kai sulla on kotivakuutus? [/quote] Samaa mietin. Haet korvaukset ja sillä maksat sen parketin kunnostamisen. Sama tuolle peiliovi-tyypille. Minulla on ainakin aina ollut ihan vuokrausehtonakin se vakuutus.

[/quote]

Kotivakuutus ei yleensä korvaa huolimattomuudesta aiheutuneita vahinkoja.

Vierailija
7/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus 1: hellästi hioaa lattian kulumakohdasta ja lakkaa koko lattian saman värisellä lakalla.

Ehdotus 2 jos 1 ei onnistu: joku saattaa purkaa vanhaa parkettiaan ja tarjoudut ostamaan osan siitä tarvittavaan kohtaan ja lakkaatte parketin kokonaan saman sävyiseksi.

Vierailija
8/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:09"]

Kerran voi hioa. Vanhempieni parkettilattiassa oli yksi laatta hieman löysä reunassa ja revin sen uteliaisuuttani irti. Vajaa milli siinä oli jalopuuta ihan pinnassa. Eipä paljoa hiomista.

[/quote] Niitäkin on varmaan aikoinaan ollut eritasoisia ja -hintaisia parketteja. Kyllä sen voi useammin hioa, jos on yhtään laatutavaraa.

Vierailija
9/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi, olisi pitänyt olla matto alla.

Vierailija
10/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis imeytyikö siitä vesi parketiin? Silloin sille ei voi kyllä tehdä yhtään mitään. Ei välttämättä edes hiominen auta, kun vesi yleensä imeytyy syvemmälle. Ehkä kannattaisi kysyä ensin vakuutusyhtiöstä ja jos ne eivät korjaa, kysy vuokralaisten keskusliitosta, mikä on heidän mielestään sopiva korvaussumma vahingolle. Oletan, että kyseessä ei ole jälki, joka menisi normaalin kulumisen piikkiin?

Vierailija
11/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten noin voi käydä. Ei vaunut nyt noin paljoa paina? Ja vetoat tietenkin siihen ettei kielletty tuomasta vaunuja sisälle.

Vierailija
12/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:05"]

Meniskö itse peiliovi ja allas omasta kotivakuutulsesta vai vuokranantajan. Altaan kolhu on niin pieni että sille tuskin tarvitsee tehdä jos vuokranantaja ei ole todella tarkka (kolhu on 1mmx2mm kooltaan ja allas 70-luvulta) mutta peiliovi meni säpäleiksi. Kylppäri on 2 kk sit kauttaaltaan rempattu (pytty ja allas alkuperäiset) joten peilikaappikin on uusi.

En ole ollut vielä yhteydessä vuokranantajaan, vai pitäiskö ensin ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä?
[/quote]
jos kylppäri on alle 2 kk:tta vanha, voi toi hyvin olla asennusvirhe. vuokranantajalle reippaasti meili, jossa kerrot mitä on tapahtunut.

Vierailija
13/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kotivakuutus, mutta en ole sitä edes ajatellut koska muistelin että menee juuri kuten 21 sanoi, ettei huolimattomuusvahinkoja korvata ja tuota nyt ei oikein mitenkään saa selitettyä muuksi kuin omaksi typeryydeksi.

Pyysin erästä ystävää (alalla olevaa) katsomaan ja hän sanoi äkkiseltään että näyttäisi, kuin olisi imeytynyt lakan alle ja tuskin saa millään pesuaineella korjattua. Toki voisin kokeilla ensin jollain tujulla aineella ja pyytää vaikka toisen henkilön vielä arvioimaan. Ap

Vierailija
14/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:16"]En ymmärrä miten noin voi käydä. Ei vaunut nyt noin paljoa paina? Ja vetoat tietenkin siihen ettei kielletty tuomasta vaunuja sisälle.
[/quote]
Ongelma lieneekin siinä, että renkaat ovat olleet kosteat (litimärkiä en koskaan asettanut parketille) ja jotenkin se renkaiden kuminen muoto on pinttynyt parkettiin. Sittemmin toki lopetin kokonaan paljaalla lattialla pitämisen, mutta jäljet on ja pysyy. Ap

Vierailija
15/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rauhoitut, ei tuo ole irtisanomisperuste. Asumisesta tulee jälkiä, ja pientä tuo vielä on. Odotapa kun lapsi kasvaa niin jopa alkaa tulla kaikenlaista koloa ja jälkeä.

Tekstistä päätellen on ilmeisesti yksityinen vuokranantaja? Jos haluat säilyttää hyvät välit, niin rehellisesti kerrot mitä on tapahtunut jne. Mutta älä yritä itse alkaa korjailemaan jälkiä, jos et tiedä tarkemmin.

Vierailija
16/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa vuokrakämpässä omia aikojaan itsekseen tippunut peiliovikaapin ovi. Meni toki ihan säpäleiksi. Mutta tollainen ei  oikeasti ole mikään kallis korjaus, eikä siitä mihinkään vararikkoon joudu, jos sen itse korvaa. Mä kävin rautakaupasta ostamassa vaan uuden oven, joka taisi maksaa 25 euroa. Sattui olemaan Polarian peruskaappi, johon saa ovia ihan semmoisenaan rautakaupasta. Ei mun mielestä mitään tarvetta ottaa vuokrantajaa mukaan tämmöisiin korvauksiin.

Samoin ostin uuden oven kylppärin allaskaappiin, koska sen lastulevyovi oli imenyt itseensä vettä niin pahasti, että turposi sellaiseksi ällöksi. Hintaa tuli 30 euroa. Hieman oma-aloitteisuutta!

Vierailija
17/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrantaja ja asunnossa on parketti; jos se olisi selvästi vahingoittunut, kutsuisin jonkun lattianlaittajan tms katsomaan ja arvioimaan vahingot, joka sitten korjataan vuokralaisen ottamasta vakuutuksesta. Onhan sulla sellainen?

Vierailija
18/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan tunnollinen vuokralainen, näitä on harvassa.

Vierailija
19/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sille itse mitään, kun vahinko. voi suurentua.

Vierailija
20/53 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:12"]

Kotivakuutus ei yleensä korvaa huolimattomuudesta aiheutuneita vahinkoja.

[/quote]

Kyllä korjaa, nimenomaan huolimattomuudesta aiheutuneita vahinkoja. Nimimerkillä "kippasin ihan huolimattomuuttani kupillisen kahvia kannettavan tietokoneen päälle, raportoin tapahtuneen vakuutusyhtiölle rehellisesti ja sain hyvät korvaukset".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi