Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mtv3; moni saa lapsena sietää sättimistä, mutta jatkaa aikuisena samaa itse.

Vierailija
06.01.2022 |

Tämmöinen juttu oli mtv3 sivuilla. Mielenkiintoinen aihe. Osa pelkää kohdata tunteita ja siksi taitaa jatkua. Miksihän sitä ei voi ihminen yrittää muuttua, jos tietää sättivän? Kyllähän sitä pitää tiedostaa oma huono käytös.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi saa sietää sättimistä muilta lapsilta. Tällekään ei kukaan voi mitään. Enempi vain siirtynyt nykyisin nettiin ja vielä vaikeampi tarttua.

Vierailija
22/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonojen kotimallien perinne viedään eteenpäin jos nuorena lisäännytään niin ei ole ollut aikaa ja järkeä käsitellä sitä ettei vie huonoja malleja omaan perhe elämäänsä ja lapsille. 

Vanhemmalla iällä lapsia tehneet ovat yleensä viisaampia ja ajatellut selvästi mitä oman lapsuuden perheen huonoja asioita ei halua toistaa. On poikkeuksiakin niin että toistaa samaa mallia iästä huolimatta. 

Tämä on mun oma mielipide mitä olen pitkän iän aikana katsellut ihmisten käyttäytymistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttua voi jokainen, jos vain itse haluaa.

Ai että se on niin helppoa? Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kaikki ongelmat ratkeavat vain, jos ihmiset älyävät tulla vauvapalstalle lukemaan tuon sun viestin?

Muutu sitten. Jokainen voi muuttua, mutta eipä sinulle näytä mikään menevän perille, kun pitää heittää tyhmää eli sättiä täällä ihmisille. Sitähän täällä aina on.

Oletan, että olet aikuinen ihminen, jolla on jo jonkin verran elämänkokemusta. Jos tutkailet sen valossa maailmaa, vaikuttaako sun mielestä ihan oikeasti siltä, että ihminen voi muuttua tuosta vain, jos haluaa? Kun mun mielestä maailma ei vaikuta lainkaan siltä, vaan ihan päin vastoin.

Emme voi muuttaa toisia, ellei ihminen itse halua, mutta omaa itseämme voimme

Ei tietenkään, mutta ei muuttuminen ole kiinni vain siitä, että haluaa muuttua. 

Ei olekaan, mutta halu muuttua on se ensimmäinen askel, mistä lähdetään liikkeelle. Kovin harva haluaa ottaa edes sitä, useimmat jäävät paikoilleen kun siinä on tuttua ja turvallista.

Vierailija
24/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla soi jatkuvasti päässä vanhempani nalkutus ja tekemisteni arvostelu. Täytyy tietoisesti taistella sitä vastaan. Kun kävin pitkän terapian, myös se auttoi suhtautumaan itseeni ja niin ollen muihinkin lempeämmin. En tiedä, hiljeneekö tuo sisäinen sättijä koskaan täysin, mutta teen kaikkeni, etten suoltaisi samaa paskaa kenenkään toisen niskaan. Mitä enemmän harjoittelee, sitä helpompaa onkin toimia toisin.

Vierailija
25/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itseään voi nopeasti/loputtomasti muuttaa. Kyllä asiat on hyvä suhteuttaa siihen, mikä on tilanne muutoksen alkaessa. Siinähän voi käydä pian tosi huonostikin.

Vierailija
26/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sättiä = Moittia kiivaasti, soimata, morkata, panetella, parjata, haukkua.

Esimerkiksi: Sättiä jotakuta laiskuriksi.

Vierailija
27/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostamattomat, kohtuuttomat vaatimukset lapselle ja aikuisillekin tuota sättimistä ainakin vaikeuttaa.

Vierailija
28/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla soi jatkuvasti päässä vanhempani nalkutus ja tekemisteni arvostelu. Täytyy tietoisesti taistella sitä vastaan. Kun kävin pitkän terapian, myös se auttoi suhtautumaan itseeni ja niin ollen muihinkin lempeämmin. En tiedä, hiljeneekö tuo sisäinen sättijä koskaan täysin, mutta teen kaikkeni, etten suoltaisi samaa paskaa kenenkään toisen niskaan. Mitä enemmän harjoittelee, sitä helpompaa onkin toimia toisin.

Lapsuudenperheessäni olen oppinut, että jatkuva naljailu ja kettuilu on välittämistä ja pitänyt sitä ihan normaalina. Eräs seurustelukumppani sitten räjähti kuukausien yhdessäolon jälkeen täysin yllättäen ja ilmoitti, että hän ei enää kuuntele tuollaista ja että tämä on henkistä väkivaltaa. Itse en ollut edes ymmärtänyt sättimistäni negatiivisena asiana. Lähinnä olin vain ihmetellyt, kun kumppani ei vastannut siihen samalla tavalla ja ajatellut, että ehkä huumorintajumme eivät kohtaa.

Nyt aikuisempana huomaan tekeväni uuden kumppanin kanssa samaa edelleen, mutta huomatessani pyydän välittömästi anteeksi. Tiedän, että se silti loukkaa toista.

Vierailija
29/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei itseään voi nopeasti/loputtomasti muuttaa. Kyllä asiat on hyvä suhteuttaa siihen, mikä on tilanne muutoksen alkaessa. Siinähän voi käydä pian tosi huonostikin.

No mutta eihän ”puhun kanssaihmisille kauniisti” -päätöksen tekeminen ja sellaisen noudattaminen ole mikään loputon elämänmuutos? Tästä voi saada käsityksen, että kyseessä olisi joku mission impossible.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi