Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Armeijaa pyydettiin korona-apuun. Varusmiesliitto tyrmäsi ajatuksen. Voi herran jestas sentään.

Vierailija
06.01.2022 |

Mistä näitä sikiää?
A jayliitton ihmisiä joiden ainoa agenda on olla vastaan?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä on rokotuskeskuksia. Armeija on ollut apuna alusta saakka. Tarkistavat henkilöllisyyden, ohjaavat papereiden täyttämisessä, ohjaavat porukkaa rokotuspisteisiin ja sieltä ns lepohuoneisiin jne eli tukevat homman organisoinnissa. Toimii erittäin hyvin.

Tahvo ei ole sitten tajunnut, että siellä Keski-Euroopassa ei ole yhtään maata, jossa olisi Suomen kaltainen asevelvollisuusarmeija. Kaikissa on palkatut ammattiarmeijat. 

Vierailija
42/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Eihän armeijalla ole mitään tekemistä terveydenhuollon kanssa. Niillä on maanpuolustuksessa ihan oikeitakin asioita opittavana..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hyvää päivää, miten varusmiehet voi tässä alkaa rokottamaan tai jäljittämään tartuntoja???

Onko tolla Kiurulla jotain raskausajan deliriumia?

Organisoinnin  puutetta. Tunnin koulutuksella 80% osaisi rokottaa oikein.

Ainakin  minä osaisin.

Ja ohjata ihmisiä oikeille tuolille, 15 min koulutus.

Joten mikä rassaa sirkkaa taas?

Kaikenlaisia tahvoja sitä tulee kommentoimaan. Minä en tunnin koulutuksella sinua tai ketään muutakaan todellakaan päästäisi antamaan piikkiä itselleni. Ei päästäisi kovin moni muukaan. 

Vierailija
44/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varusmiesliitto on tässä ihan oikeassa. Kiurun ehdotus käytännössä tarkoittaisi sitä, että yksi erä varusmiehiä saisi pari kuukautta vähemmän maanpuolustuksen koulutusta. Se maanpuolustuksen opettelu on se, mitä he ovat tekemässä eikä mikään tartunnanjäljityssoittelu. Meillä on kortistossa pilvim pimein työttömiä. Sieltä löytyy kyllä ne auttavat kädet, kun maksetaan oikeaa palkkaa vaikkapa pariksi kuukaudeksi töihin. Ei ole sen monimutkaisempaa. 

Vierailija
45/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohta on käytännössä huono. Uudet alokkaat astui palvelukseen tällä viikolla. Heille on ensin annettava peruskoulutus siihen, miksi heidät on inttiin kutsuttu.

Ja näitä alokkaita kouluttaa ammattisotilaiden lisäksi aukin ja rukin käyneet varusmiehet ja naiset.

Jokunen tyyppi sieltä voi olla irroitettavissa ja puolustusvoimat tässä jeesaa, kunhan virka-apu pyyntö tulee.

Kaikissa tilanreissa puolustusvoimien ykkösprioriteetti on turvata Suomen maarajat, aluevedet ja ilmatila. Myös pandemioiden aikana.

Vierailija
46/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se erään edustajan ehdotus siviilipalveluksessa olevien käyttö koronajäljitykseen yms. On paljon parempi ja vastaa siviilipalveluksen tarkoitusta.

Vierailija
47/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hyvää päivää, miten varusmiehet voi tässä alkaa rokottamaan tai jäljittämään tartuntoja???

Ainakin  minä osaisin.

Kaikenlaisia tahvoja sitä tulee kommentoimaan. Minä en tunnin koulutuksella sinua tai ketään muutakaan todellakaan päästäisi antamaan piikkiä itselleni. Ei päästäisi kovin moni muukaan. 

Ysärin alussa minua alokkaana piikitti ammattihoitsujen kanssa varusmiesalikessu, kuten sitten myöhemmin viedessäni alokasjoukkuettani rokotukseen, siellä oli piikittämässä oman eräni alikessuja - eikä kellään mitään hoitsuopintoja takana, ainoastaan lääkintä-AUK.

Sitä en sitten tiedä paljonko nuo saivat piikityskoulutusta.

Vierailija
48/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin  minä osaisin.

Ysärin alussa minua alokkaana piikitti ammattihoitsujen kanssa varusmiesalikessu, kuten sitten myöhemmin viedessäni alokasjoukkuettani rokotukseen, siellä oli piikittämässä oman eräni alikessuja - eikä kellään mitään hoitsuopintoja takana, ainoastaan lääkintä-AUK.

Ja 1700-luvulla parturi ajoi parran ja poisti hampaan.

Vierailija
49/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa ja täällä on rokotuskeskuksia. Armeija on ollut apuna alusta saakka. Tarkistavat henkilöllisyyden, ohjaavat papereiden täyttämisessä, ohjaavat porukkaa rokotuspisteisiin ja sieltä ns lepohuoneisiin jne eli tukevat homman organisoinnissa. Toimii erittäin hyvin.

Keski-Eurooppa - ensimmäiseksi tulee mieleen että rivimiestä myöten kyseessä on pitkälle tehtäviinsä koulutettu ammattiarmeija eikä mikään napoleonin ajoilta peräisin oleva ruotuväkisysteemi, jossa soldaattiaihioiden laatu on vähän sitä sun tätä.

Vahvistat siis Varusmiesliiton näkemyksen nykyisen ikäluokan kyvyttömyydestä tehdä mitään hyödyllistä.

En ihan noin synkkänä asiaa näkisi; on siellä velliperseiden seassa muutama muita parempi.

Vierailija
50/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin  minä osaisin.

Suotta näsäviisastelet - jos (tulloin) 10 viikon lääkintä-AUKin aikana oppii piikittämään oikeaoppisesti niin eipä ole kovin vaikeasta hommasta kyse. Ja varmasti ovat tehneet AUKkinsa aikana "jotain muutakin" kuin piikitelleet kuminukkea/sianraatoa.

Vierailija
51/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi Varusmiesliitto, mutta kun armeija on sellainen paikka, että siellä tehdään mitä käsketään.

En tiedä onko nykyarmeijassa enää esim. hälytyskomennuskuntia, mutta vielä 1986-1987 lähdettiin kyselemättä metsäpaloalueille, etsimään eksyneitä yms. virka-aputehtäviä.

Eihän nyt varusmiehiä tosiaankaan laiteta piikittämään, mutta esim. kännykän ja tietokoneen käyttäminen saattaisi muutamilta varusmiehiltä onnistua.

Mutta eniten minua ihmetyttää miksi työterveyspuolta ei ole KÄSKETTY koronatoimiin täydellä mahdilla?? 

Palvelulle määritellään omakustannushinta ja sillä mennään.

Varusmiesliitto on tavallaan varusmiesten ammattiyhdistys. Heidän tehtävänsä on varmistaa, että toimitaan ohjesäännön mukaan. Jos varusmiehet eivät nyt saisi riittävää peruskoulutusta maamme puolustamisesta, on pelättävissä, että heidän palvelusaikaansa tullaan jatkamaan perustellen asiaa sillä, että koulutus on kesken.

Onko sinusta OK, että muutama ikäluokka on armeijassa 2 vuoden ajan vain siksi, että meillä ei hallitus  kykene organisoimaan asioita?

Vierailija
52/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi Varusmiesliitto, mutta kun armeija on sellainen paikka, että siellä tehdään mitä käsketään.

En tiedä onko nykyarmeijassa enää esim. hälytyskomennuskuntia, mutta vielä 1986-1987 lähdettiin kyselemättä metsäpaloalueille, etsimään eksyneitä yms. virka-aputehtäviä.

Eihän nyt varusmiehiä tosiaankaan laiteta piikittämään, mutta esim. kännykän ja tietokoneen käyttäminen saattaisi muutamilta varusmiehiltä onnistua.

Mutta eniten minua ihmetyttää miksi työterveyspuolta ei ole KÄSKETTY koronatoimiin täydellä mahdilla?? 

Palvelulle määritellään omakustannushinta ja sillä mennään.

Varusmiesliitto on tavallaan varusmiesten ammattiyhdistys. Heidän tehtävänsä on varmistaa, että toimitaan ohjesäännön mukaan. Jos varusmiehet eivät nyt saisi riittävää peruskoulutusta maamme puolustamisesta, on pelättävissä, että heidän palvelusaikaansa tullaan jatkamaan perustellen asiaa sillä, että koulutus on kesken.

Onko sinusta OK, että muutama ikäluokka on armeijassa 2 vuoden ajan vain siksi, että meillä ei hallitus  kykene organisoimaan asioita?

Nimenomaan. A jay liike. Eli ollaan kaikessa vastaan ja ei tehdä mitään kunnolla.

Toivottavasti varusmiehet saavat itse päättää kuuluvatko vellihousujen kerhoon vai eivät.

Vierailija
53/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin  minä osaisin.

Toivottavasti rukoilet iltasin ettei tule sotaa. Silloin sinua hoitaisi kuka tahansa paikalle sattunut.

Vierailija
54/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin  minä osaisin.

Yrität kertoa että osataan kyllä jos on tahtoa. Näinhän se on.  Vielä 70 luvulla haavat puhdistettiin itse ja laitettiin laastari päälle, nyt siihen ei ole valmiutta. Huommatko miten ihmiset taantuvat kun ei tehdä mitään.

Vierailija
55/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa on koronan takia ongelmia tavaran ja ruuan jakelussa.

En osaa kuvitella, että varusmiehistä olisi apua muualla kuin jakelutehtävissä, mutta se olisikin tärkeä tehtävä, varsinkin sairaaloille.

Vierailija
56/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein! Eihän armeijalla ole mitään tekemistä terveydenhuollon kanssa. Niillä on maanpuolustuksessa ihan oikeitakin asioita opittavana..

Sinä naisena et ymmärrä armeijan tarkoitusta ja se on aivan hyvä niin.

Armeijan tarkoitus on tehdä mitä määrätään. Ei kysellä tai ihmetellö, vaan tehdään mitä käsketään.

Sen tähden ei mikään ole pois koulutuksesta, päin vastoin. Opitaan taitoja joita tarvitaan kun massoja liikutellaan tai ohjataan tai komennetaan toimimaan.

Erittäin hyvä ehdotus Kiurulta.

Vierailija
57/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijaa  pitäisikin käyttää  enemmän yhteiskunnan aputehtävissä.

Esim Elokapinalliset olisivat voitu kantaa pois armeijan toimesta. Poliisin tehtävät olisi vain kirjata ja antaa sakot.

Ei piikittäminen sen vaikeempaa ole kuin hampaiden pesu. Jokainen sen osaa hetken harjoittelun jälkeen. Ja olisihan siellä hoitajat  tietty tarvittaessa ohjeistamassa ensimmäisinä tunteina.

Ei varusmiehet niin tyhmiä ole kuin täällä jotkut uskovat, oli finnejä tai ei.

Vierailija
58/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö armeija ole olemassa kriisitilanteita varten? Ei vain sotaa varten.

Siviilikriisejä varten pitäisi olla siviilipalvelusmiehet. Esim 2007 Nokian vesikriisissä vesijakelusta huolehtivat maakuntakomppanian reserviläiset palokunnab kanssa, missä olivat sivarit kun homma olisi ollut vähän niinku heidän heiniänsä.

Sama tässä koronahommassa - sivarit voisi laittaa siihen hommaan mihin sotavaltiota huudetaan apuun. Mutta poliitikon näkökulmasta mielikuvana toki on hienompaa/dramaattisempaa sanoa että armeija on kutsuttu apuun, vrt stereotyyppinen mielikuva siviilipalvelusmiehistä.

Vierailija
59/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nyt tuntuu että Suomessa armeijakin jo kritisoi tai vastustaa suoria kaavamaisia määräyksiä ja ohjeita. Jäljellä on yksilön hyvän olon kartoitusta ja keskustelua.

Vierailija
60/121 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen kriisistä täällä puhutaan?