Uskallanko ostaa tytölle sinisen haalarin?
Tilanne on se, että 5-vuotias tyttäreni elää vahvasti poikavaihetta. Tähän asti hän on ollut kotihoidossa, ja olenkin voinut hankkia hänelle vaatteita sen syvällisemmin asiaa miettimättä, spidermanit ja salamaprintit on hankittu tytön toiveiden mukaan.
Huolenani on nyt se, että syksyllä lapsi on menossa tarhaan ja pelkään muiden lasten reaktiota. Itse pahasti koulukiusattuna en haluaisi tieten tahtoen millään tavalla edistää kiusaamisen alkamista. Lapseni kärsii puheen viivästymästä ja puhe on vielä hieman erikoista, joskin jo melko ymmärrettävää.
Tekeekö poikamainen pukeutuminen lapsestani kummajaisen? Pitäisikö minun yrittää houkutella häntä tyttömäisempään pukeutumiseen?
Kommentit (12)
Toki lapset osaa olla todella ilkeitä toisilleen, että tavallaan tajuan huolesi.
Jos kuitenkin tyttösi haluaa sinisen haalarin, osta sellanen hänelle. Sininen haalari itsessään ei ole mitenkään ihmeellinen tytöillä, mutta jo noin nuoret saattaa katsoa että meillä muilla on pinkkejä vaatteita, jossa on perhosia ja kukkia, kun tolla on sininen jossa on autoja ja robotteja.
Ikävää sanoa, mutta et voi kaikessa suojella tytärtäsi koulukiusaamiselta. Lapset löytää kyllä syyn kiusata jos haluavat.
Mä en tiedä yhtään poikaa kenellä sinistä haalaria...
Voinko ostaa pojalle vaaleanpunaisen haalarin?
Minun mielestäni sininen haalari on hyvin neutraali vaate.
Vierailija kirjoitti:
Toki lapset osaa olla todella ilkeitä toisilleen, että tavallaan tajuan huolesi.
Jos kuitenkin tyttösi haluaa sinisen haalarin, osta sellanen hänelle. Sininen haalari itsessään ei ole mitenkään ihmeellinen tytöillä, mutta jo noin nuoret saattaa katsoa että meillä muilla on pinkkejä vaatteita, jossa on perhosia ja kukkia, kun tolla on sininen jossa on autoja ja robotteja.
Ikävää sanoa, mutta et voi kaikessa suojella tytärtäsi koulukiusaamiselta. Lapset löytää kyllä syyn kiusata jos haluavat.
Lapset oppivat kiusaamaan, kun äiti tai isä puhuu että onpa outoa kun tuolla tytöllä on sininen haalari. Sitten lapsikin alkaa pitää outona ja kiusaa, kun vanhemmat neuvoo "miten".
Aloituksen luettuani mietin, että mitä ihmettä? Mulla oli useampi sininen vaatekappale, joista yksi oli talvihaalari, eikä minua pidetty poikatyttönä.
Nyt kun kävin katsomassa lastenvaatteiden nettikauppoja, ymmärrän ap:ta. Vielä enemmän on tyttöjen ja poikien värien jaottelua kuin 90-luvulla. Tytöille pinkkiä röyhelöä ja pojille sinistä.
Kannattaa ostaa sellaisen värinen haalarit, mitä lapsi toivoo, jos valinnanvaraa on. Siten lapsi tykkää vaatteestaan ja varmasti käyttää niitä, koska lapsen makuun mieluiset ja pysyy lämpimänä :)
EIköhän tämä aloituksen lapsi osta jo omat vaatteensa, joten tuskin tarvitsee enää ohjeistuksia.
Hei ap, miten on mennyt? Olisi kiva tietää, miten meni haalarin suhteen ja muutenkin?
Mulla, tytöllä (nainen nykyään 😁), oli aina sininen/sinertävän sävyinen haalari lapsena, koska tykkäsin siitä väristä. Vaaleanpunaisesta/pinkistä en pitänyt silloin, enkä pidä edelleenkään.
No minä ostin pojalle punaisen haalarin, kun niin halusi juuri sen. Hupun sisäpuoli taisi olla osin jopa vaaleanpunainen.
Sillä oli päiväkodissa ja muutenkin, eikä mitään kiusaamista tai sanomista kellään.
Ihan normisettiä tuo, että lasta kuunnellaan.
Mun 5v käyttää sinistä haalaria ja pinkkiä pipoa. Kukaan ei ole koskaan arvostellut!