miksi sinua häiritsee, että joku ei halua vastaanottaa
verensiirtoa tai elinsiirtoa vaikka olisi kuolemassa? Miksi sinulle on vaikea tajua, että joillekin kuolema ei ole pelottava asia?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:50"]
Mitä epäeettistä on elinsiirroissa?
[/quote]
Mielestäni ihminen ei pysty hyväksymään omaa kuolevaisuuttaan ja haluaa väkisin jatkaa elämäänsä. Itse en halua jatkaa. Kyse ei ole siis mistään uskonnollisesta veriopista, vaan muunlaisesta vakaumuksesta, jossa ajatellaan, että ihminen on mennyt liian pitkälle kuolemattomuuden tavoittelussa.
[/quote]
Elinsiirto ei tee ihmisestä kuolematonta vaan hän kuolee joka tapauksessa. Elinsiirto nuorelle ihmiselle on yhteiskunnalle kannattavaa, jos hän palaa työelämään veronmaksajaksi.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"]
Mua ei häiritse mitenkään, jos aikuinen ihminen kieltäytyy mistä tahansa hoidosta.
Sen sijaan mua häiritsee suuresti, jos puolustuskyvytön lapsi kuolee siksi, että tämän vanhemmat eivät hyväksy verensiirtoa.
[/quote]
Suomessa lääkärit huostaanotattavat lapsen tuollaisessa tilanteessa, jos vanhemmat kieltävät elintärkeän verensiirron.
Ei mua häiritse. Suomessa on onneksi lainsäädäntö joka mahdollistaa kuitenkin lapsen (ja holhottavien) asianmukaisen hoidon vanhempien vastustuksesta huolimatta. Joten ajattelen vaan, että jokainen aikuinen saa tavoitella Darwin-palkintoa ihan rauhassa.
Saahan täällä tehdä itsarinkin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:34"]
Häiritsee se logiikka, että joku haluaa kuolla virheellisen uskomuksensa takia. Verensiirrosta kieltäytyvät ymmärtääkseni kuvittelevat, että ihmisen sielu on veressä ja siirtyy luovutusveren mukana? Vähän kuin kuvittelisi että sähkölaitteet toimivat savulla (= kun savu tulee ulos, laite ei enää toimi). Äitini ei olisi elossa ilman luovutusverta, ja olen iloinen että hänellä ei ole tuollaisia järjettömiä uskomuksia ja hän on yhä keskuudessamme.
[/quote]
Minulla syy verensiirron ja elimien siirtämiseen ei ole tuo mitä sanoit. Kieltyätymiseni syy ei perustu mihinkään järjestäytyneeseen uskontoon eikä edes siihen, että sielu olisi veressä. Syyni on se, että mielestäni pitää laittaa rajat ihmisen kuolemattomuuden haluamiselle. ap
[/quote]
Entä jos koko elimistösi on täysin terve ja toimii loistavasti, mutta sitten loukkaannut liikenneonnettomuudessa niin pahasti, että tarvitset verensiirron? Tai joku tuntematon puukottaa sinua kadulla? Ilman ulkoista väkivaltaa elämäsi olisi saattanut jatkua terveenä ja normaalina vielä vuosikymmeniä, eikä se lääketieteen keinoin pitene siitä mitä se olisi ollut ilman onnettomuutta.
miksi oletat, että verensiirrosta ja elinsiirrosta
kieltäyvillä olisi automaattisesti uskonnollinen vakaumus periaatteensa takana?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:59"]
Häiritsee se logiikka, että joku haluaa kuolla virheellisen uskomuksensa takia. Verensiirrosta kieltäytyvät ymmärtääkseni kuvittelevat, että ihmisen sielu on veressä ja siirtyy luovutusveren mukana? Vähän kuin kuvittelisi että sähkölaitteet toimivat savulla (= kun savu tulee ulos, laite ei enää toimi). Äitini ei olisi elossa ilman luovutusverta, ja olen iloinen että hänellä ei ole tuollaisia järjettömiä uskomuksia ja hän on yhä keskuudessamme.
[/quote]
Minulla syy verensiirron ja elimien siirtämiseen ei ole tuo mitä sanoit. Kieltyätymiseni syy ei perustu mihinkään järjestäytyneeseen uskontoon eikä edes siihen, että sielu olisi veressä. Syyni on se, että mielestäni pitää laittaa rajat ihmisen kuolemattomuuden haluamiselle. ap
[/quote]
Entä jos koko elimistösi on täysin terve ja toimii loistavasti, mutta sitten loukkaannut liikenneonnettomuudessa niin pahasti, että tarvitset verensiirron? Tai joku tuntematon puukottaa sinua kadulla? Ilman ulkoista väkivaltaa elämäsi olisi saattanut jatkua terveenä ja normaalina vielä vuosikymmeniä, eikä se lääketieteen keinoin pitene siitä mitä se olisi ollut ilman onnettomuutta.
[/quote]
Elämä on julmaa ja kuolema tulee kuitenkin joskus. Elämän jatkaminen epäeettisin keinoin on minulle huonompi vaihtoehto kuin kuolema.
Olisikohan Ap:n mielestä mun keskosen kuulunut mielummin "kitua, kärsiä ja kuolla pois" kun saada verensiirto, jonka avulla hänellä on koko elämä edessä.
Oletko ap miettinyt asian ihan loppuun asti? Entä jos lapsesi joutuu isoon leikkaukseen ja menettää siinä niin paljon verta, että ilman verensiirtoa hän menehtyisi? Olis teidän ainokainen eikä olisi mahdollista enää saada biologista lasta? Tai jos olisit itse samassa tilanteessa eli isossa leikkauksessa. Tai kieltäisitkö siirtämästä itsellesi tai lapsellesi esim. sarveiskalvon, koska ilman siirtoa sokeutuisit? Näitä esimerkkejä riittäisi lukemattomia, mutta eiköhän tuossa nyt ole alkuun.
Oletko ap myös sitä vastaan, että mahdollisesti aivokuollessasi sinulta irrotetaan elimiä, ehkä sairaalle vastasyntyneelle?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"]
Mua ei häiritse mitenkään, jos aikuinen ihminen kieltäytyy mistä tahansa hoidosta.
Sen sijaan mua häiritsee suuresti, jos puolustuskyvytön lapsi kuolee siksi, että tämän vanhemmat eivät hyväksy verensiirtoa.
[/quote]
Suomessa lääkärit huostaanotattavat lapsen tuollaisessa tilanteessa, jos vanhemmat kieltävät elintärkeän verensiirron.
[/quote]
Jaa milloinkohan LÄÄKÄRIT on alkaneet tekemään huostaanottoja?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"] Mua ei häiritse mitenkään, jos aikuinen ihminen kieltäytyy mistä tahansa hoidosta. Sen sijaan mua häiritsee suuresti, jos puolustuskyvytön lapsi kuolee siksi, että tämän vanhemmat eivät hyväksy verensiirtoa. [/quote] Suomessa lääkärit huostaanotattavat lapsen tuollaisessa tilanteessa, jos vanhemmat kieltävät elintärkeän verensiirron. [/quote] Jaa milloinkohan LÄÄKÄRIT on alkaneet tekemään huostaanottoja?
[/quote]
Siinä luki "huostaanotattavat" eli hoitavat asian sossun kanssa niin että lapsi huostaanotetaan.
Tällaisilla ihmisillä ei ole mitään realiteettien tajua, eivätkä he ole ikinä joutuneet kohtaamaan läheisen lapsen tai nuoren ihmisen vakavaa sairastumista tai kuolemaa. Sitä voi kuvitella omaavansa kaikenlaisia "periaatteita" jos ei ole koskaan joutunut kohtaamaan kyseisiä asioita. Veren- tai elimensiirron eväävät uskonnothan ovat aivopesua ja nämä ihmiset sikäli uhreja jo sinällään ja näin ottaen tavallaan syyntakeettomia ja autettavia ilman somaattisia sairauksiakin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Elämä on julmaa ja kuolema tulee kuitenkin joskus. Elämän jatkaminen epäeettisin keinoin on minulle huonompi vaihtoehto kuin kuolema.
[/quote]
Epäeettinen vaihtoehto olisi se, että joku tapettaisiin sen vuoksi, että sinulle saataisiin henkesi pelastava veriannos tai elin.
Sen sijaan vapaaehtoisten verenluovuttajien hyvästä sydämestään lahjoittama veri tai elinluovutustestamentin ansiosta saatu uusi elin eivät ole epäeettisiä vaan erittäin eettisiä lahjoja.
En silti tietenkään vastusta sitä, että joku katsoo lahjahevosen suuhun eikä ota lahjaa vastaan.
Mutta kohotan kyllä kulmiani, jos tällaisen kieltäytymisen takia joku esimerkiksi tahallaan jättää pienen lapsen orvoksi. Se on epäeettistä.
Ei tuo häiritse minua! Sehän on ihan hyvä asia sillä sitten elin menee jollekin toiselle joka sen haluaa. Oma elämäni on niin kivaa, että haluan jatkaa sitä pitkään, vaikka varaosilla :)
Kiinnostaisi ap:n vakaumuksen rajat. Onko epäeettistä syödä antibiootteja keuhkokuumeeseen? Marevania keuhkoveritulppaan? Tehdä hätäleikkausta umpilisäkkeen tulehduksen takia? Tehdä hätäsektiota? Kaikki nämä siirtävät kuolemaa. Eikö koko lääketiede tähtää ennenaikaisen kuoleman estämiseen? Tulisiko ihmisen vain elää ja toivoa, ettei sairastu, ja jos sairastuu parannettavissakin olevaan tautiin, vain jäädä peiton alle ja kuolla kotiinsa? Entä saako kuolevan oloa helpottaa morfiinilla? Saako kuolemaa jouduttaa tai helpottaa?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:03"]
Oletko ap myös sitä vastaan, että mahdollisesti aivokuollessasi sinulta irrotetaan elimiä, ehkä sairaalle vastasyntyneelle?
[/quote]
Olen myös sitä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:07"]
Tällaisilla ihmisillä ei ole mitään realiteettien tajua, eivätkä he ole ikinä joutuneet kohtaamaan läheisen lapsen tai nuoren ihmisen vakavaa sairastumista tai kuolemaa. Sitä voi kuvitella omaavansa kaikenlaisia "periaatteita" jos ei ole koskaan joutunut kohtaamaan kyseisiä asioita. Veren- tai elimensiirron eväävät uskonnothan ovat aivopesua ja nämä ihmiset sikäli uhreja jo sinällään ja näin ottaen tavallaan syyntakeettomia ja autettavia ilman somaattisia sairauksiakin.
[/quote]
En harjoita mitään uskontoa joka kieltää veren-ja elinsiirrot. Vakaumukseni liittyy siihen, että haluan laittaa rajat ihmisen toiminnalle ja itse en ota vastaan elimiä tai verta enkä niitä luovuta.
Minä en ottaisi elimiä, koska olen paha, vaan antaisin ne jollekin paremmalle.
Aikuinen ihminen saa tehdä omalla elämällään mitä haluaa. Lapselle pitää antaa mahdollisuus elämään!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:50"]
Onhan se tyhmää mutta sallittakoon aikuiselle ihmiselle omasta päätöksestä.
[/quote]
On tyhmää toimia moraalinsa mukaan?