miksi sinua häiritsee, että joku ei halua vastaanottaa
verensiirtoa tai elinsiirtoa vaikka olisi kuolemassa? Miksi sinulle on vaikea tajua, että joillekin kuolema ei ole pelottava asia?
Kommentit (54)
Kyllä meillä sairaalassa aina silloin tällöin on potilaita, jotka ovat kieltäytyneet hoidoista kuka mistäkin syystä. Minun mielestäni aikuinen ihminen voi omalla kohdallaan tällaisen päätöksen tehdä, ei vaivaa minua mitenkään eikä ainakaan minulle tarvitse sitä perustella. Sitten vaan hoidetaan tarpeen mukaan oireita ja koitetaan tehdä loppuajoista mahdollisimman kivuttomat.
Sh
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:52"]
Eiköhän nämä ihmiset jotenkin alitajuisesti toivo kuolemaa, taustalla saattaa olla masennusts
[/quote]
Ööö, ei... Vaan he ajattelevat, että elämää ei kuulu jatkaa keinolla millä hyvänsä ja hyväksyvät kuoleman joka on eri asia kuin sen toivominen.
Ei se häiritse. Jokainen toimii kuten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Ompahan yksi idiootti vähemmän.
[/quote]
Mitä idioottia siinä on, että hyväksyy kuoleman osaksi elämää ja laittaa johonkin rajan?
Jokainen vastatkoon itse elämästään ja tehköön hoitoonsa liittyvät päätökset, mutta lapsilta verensiirron tai siirtoelimen kieltäminen on väärin. Elinsiirron saanut joutuu sitoutumaan elinikäiseen hoitoon ja seurantaan, joten motivaatiota täytyy olla, muuten kallis elinsiirto menee hukkaan.
Häiritsee se logiikka, että joku haluaa kuolla virheellisen uskomuksensa takia. Verensiirrosta kieltäytyvät ymmärtääkseni kuvittelevat, että ihmisen sielu on veressä ja siirtyy luovutusveren mukana? Vähän kuin kuvittelisi että sähkölaitteet toimivat savulla (= kun savu tulee ulos, laite ei enää toimi). Äitini ei olisi elossa ilman luovutusverta, ja olen iloinen että hänellä ei ole tuollaisia järjettömiä uskomuksia ja hän on yhä keskuudessamme.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:33"]Jokainen vastatkoon itse elämästään ja tehköön hoitoonsa liittyvät päätökset, mutta lapsilta verensiirron tai siirtoelimen kieltäminen on väärin. Elinsiirron saanut joutuu sitoutumaan elinikäiseen hoitoon ja seurantaan, joten motivaatiota täytyy olla, muuten kallis elinsiirto menee hukkaan.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Lapsi, joka ei ole vielä riittävän kypsä päättämään omasta kohtalostaan, pitäisi aina antaa hoitohenkilökunnan vastuulle minun mielestäni tällaisissa tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:34"]
Häiritsee se logiikka, että joku haluaa kuolla virheellisen uskomuksensa takia. Verensiirrosta kieltäytyvät ymmärtääkseni kuvittelevat, että ihmisen sielu on veressä ja siirtyy luovutusveren mukana? Vähän kuin kuvittelisi että sähkölaitteet toimivat savulla (= kun savu tulee ulos, laite ei enää toimi). Äitini ei olisi elossa ilman luovutusverta, ja olen iloinen että hänellä ei ole tuollaisia järjettömiä uskomuksia ja hän on yhä keskuudessamme.
[/quote]
Minulla syy verensiirron ja elimien siirtämiseen ei ole tuo mitä sanoit. Kieltyätymiseni syy ei perustu mihinkään järjestäytyneeseen uskontoon eikä edes siihen, että sielu olisi veressä. Syyni on se, että mielestäni pitää laittaa rajat ihmisen kuolemattomuuden haluamiselle. ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:29"]
verensiirtoa tai elinsiirtoa vaikka olisi kuolemassa? Miksi sinulle on vaikea tajua, että joillekin kuolema ei ole pelottava asia?
[/quote]
Sinun kannattaa miettiä asiaa uudelleen kun olet oikeasti siinä tilanteessa. Silloin voi tullakin halu elää ja kuoleman pelko, kun sydämesi on niin pahassa vajaatoiminnassa että jalkasi ovat pölkyt ja keuhkot täyttyvät nesteellä. Voi tulla halu nähdä vielä lapset ja lapsenlapset tässä elämässä ja vastaanottaa uusi sydän. Ja se on ihan tervettä. Esimerkiksi sydämensiirtoa ei edes anneta sellaiselle, jolla ei olisi vielä monia hyviä vuosia odotettavissa siirron ansiosta. Jos siirtoa tarjotaan, on siis olemassa realistiset mahdollisuudet suht hyvään elämään.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:34"]
[/quote]
Miksi oletat, että syy kieltäytymiseen olisi uskonnollinen vakamus?? :0 on meitä muitakin kieltäytyjiä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Ompahan yksi idiootti vähemmän.
[/quote]
Mitä idioottia siinä on, että hyväksyy kuoleman osaksi elämää ja laittaa johonkin rajan?
[/quote]
Miksi tuhlata ainut elämänsä siihen että jonkun satukirjan takia ei voi ottaa verensiirtoa=jatkaa elämäänsä?Ihan täysi idiootti minun mielestä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:29"]
[/quote]
Sinun kannattaa miettiä asiaa uudelleen kun olet oikeasti siinä tilanteessa. Silloin voi tullakin halu elää ja kuoleman pelko, kun sydämesi on niin pahassa vajaatoiminnassa että jalkasi ovat pölkyt ja keuhkot täyttyvät nesteellä. Voi tulla halu nähdä vielä lapset ja lapsenlapset tässä elämässä ja vastaanottaa uusi sydän. Ja se on ihan tervettä. Esimerkiksi sydämensiirtoa ei edes anneta sellaiselle, jolla ei olisi vielä monia hyviä vuosia odotettavissa siirron ansiosta. Jos siirtoa tarjotaan, on siis olemassa realistiset mahdollisuudet suht hyvään elämään.
[/quote]
Mutta kun se on vakaumustani vastaan. En siis aio ottaa. Elämä ei ole aina parempi asia kuin kuolema, jos elämä on saatu aikaan epäeettiselle keinoilla. Omassa vakaumuksessani ei ole kyse mistään tietystä uskonnosta, vaan muista asioista.
Mitä epäeettistä on elinsiirroissa?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"] Ompahan yksi idiootti vähemmän. [/quote] Mitä idioottia siinä on, että hyväksyy kuoleman osaksi elämää ja laittaa johonkin rajan? [/quote] Miksi tuhlata ainut elämänsä siihen että jonkun satukirjan takia ei voi ottaa verensiirtoa=jatkaa elämäänsä?Ihan täysi idiootti minun mielestä.
[/quote]
Minulla ei ole tässä uskonnollista vakamusta. Miksi on vaikeaa käsittää, että kaikilla ei ole mitään tiettyä uskonnollista vakaumusta verenssiirto kiellon takan? Uskon kyllä Jumalaan. Mutta en ole esim Jehovan todistaja.
Onhan se tyhmää mutta sallittakoon aikuiselle ihmiselle omasta päätöksestä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:50"]
Mitä epäeettistä on elinsiirroissa?
[/quote]
Mielestäni ihminen ei pysty hyväksymään omaa kuolevaisuuttaan ja haluaa väkisin jatkaa elämäänsä. Itse en halua jatkaa. Kyse ei ole siis mistään uskonnollisesta veriopista, vaan muunlaisesta vakaumuksesta, jossa ajatellaan, että ihminen on mennyt liian pitkälle kuolemattomuuden tavoittelussa.
Entä suostuisitko ohitusleikkaukseen, jossa siirteet otetaan ihmisen omasta kehosta? Onko sekin epäeettistä elämän jatkamista keinotekoisesti?
Mua ei häiritse mitenkään, jos aikuinen ihminen kieltäytyy mistä tahansa hoidosta.
Sen sijaan mua häiritsee suuresti, jos puolustuskyvytön lapsi kuolee siksi, että tämän vanhemmat eivät hyväksy verensiirtoa.
Ap ei edelleenkään ole vastannut kysymykseen, missä menee raja? Onko se nimenomaan verensiirto ja elinsiirto? Miten on esim. antibioottien laita? Niilläkin siirretään kuolemaa.