Onnistuuko suhde jatkossa, kun toinen raitistui?
meillä on miehen kanssa ollut lievää alkoholiongelmaa. Eli lähes kaikki viikonloput ollaan juopoteltu ystävien kanssa. Mulle tuli mitta täyteen ja tein lopettamispäätöksen. Nyt kuukausi takana ja olo on toiveikas, joskin epävarma. Tänä aikana mies on juonut vähän. Nyt olisi Vappu seuraava koitos ja mies kovasti toivoo, että lähtisimme "juhlimaan".
En halua missään nimessä "ratketa" juopottelemaan. Enkä siedä katsella humalaista miestäni. Hän on meistä se, jolle alkoholi aiheuttaa aggressiivista käytöstä ja Muutenkin vakavaa idiotismia. Mies ei halua lopettaa juomista. Olen itsekin vielä niin heikoilla, etten uskalla lähteä porukan mukaan ollen itse limulinjalla. Painostuksen alla riski olisi liian suuri.
Eli luultavasti olen Vapun yksin kotona. Ja miten jatkossa... Olen muutenkin tosi yksinäinen, niin alkottomuus taitaa vaan lisätä sitä, kun sosiaalinen elämä on rakentunut aivan vääränlaiseen ajanviettoon
Kommentit (12)
Auttiaisko jos sanoisit ystäväpiirillesi, että homman nimi on nyt sellainen, että minä juon limpsaa ja sillä siisti. Kerro avoimesti ongelmasta, niin loppuu painostus ja luultavasti saat kannustusta.
Minulla ei ole alkoholiongelmaa, en muuten vaan juo koskaan. Aluksi uudelle ihmiselle pitää aina selittää, mutta sen jälkeen saa olla oma itsensä.
Jos pelkäät vappua, järjestäkää itse (vaikka ihan kahdestaan) vappubileet alkoholittomalla boolilla ja drinkeillä, nauttikaa ruuasta, ilmapalloista, musiikista, yhteisleikeistä jne.
Toivottavasti miehesi ymmärtää ongelman vakavuuden. Tiedättehän, että teillä on oikeus monenlaiseen apuun? Netissäkin voi keskustella anonyymisti ongelmastaan ammattilaisen kanssa, jos ei uskalla kävellä sisään mihinkään toimistoon.
Ole kuskina, tiedät, ettet voi juoda.
Mä olen ollut raittiina pian kuukauden, enkä koe olevani yhtään heikoilla, ei edes tee mieli ottaa yhtään, alkoholitonta olutta olen juonut, kun limu ei maistu.
Tämä on yllättävä ongelma, mutta tosiaan silloinkin voi tulla ero, jos vain toinen on juonut ja sitten yllättäen raitistuu. Silloin raittiin osapuolen elämällä ei ole siinä parisuhteessa sitä haastetta, joka oli alkoholia käyttäneessä.
Laita asiat tärkeysjärjestykseen. Eikö sinulle ole kuitenkin oma elämä ja terveys tärkeämpää kuin tämä kumppani? Etsi raitista seuraa, mutta opettele välivaiheessa olemaan itseksesi. Siispä hanki vaikka hyviä elokuvia katsottavaksi kotona, hyvää syötävää ja alkoholitonta juomaakin.
Aika hankalaa voi olla suhteen jatkaminen, mikäli haluat teille jotain yhteistä tekemistä ilman alkoholia. Ellei sitten mies itsekin päätä vähentää alkoholinkäyttöään omasta halustaan.
Olin joskus suhteessa, jossa mies joi välillä aika paljonkin. Useamman kerran tuli joku rähinätilanne ja eräänkin kerran rauhoiteltiin miestä hänen kavereidens kanssa baarissa ja joskus mies poistettiin ravintolasta käytöksensä vuoksi. Mieluummin vietin erään juhannuksen kotioloissa ja mies oli jossain mökillä kavereidensa kanssa. Takaisin tullessaan oli sitten jotain tappelusta aiheutunutta vammaa, jota voivotteli.
Suhde päättyi myöhemmin. Meillä ei oikeastaan ollut mitään yhteistä hänen kanssaan ja oltiin kiinnostuttu ihan eri asioista. Jos ehdotin miehelle vaikka mitä tahansa vapaa-ajan tekemistä, ei se häntä kiinnostanut. Joskus tosin suunniteltiin ties mitä matkoja tai vaellusreissuja, mutta eihän ne kuitenkaan toteutuneet. Baarireissut ja "mökkiviikonloput" kavereiden kanssa sen sijaan toteutuivat aina.
Hienoa että olet raitistunut, myös lastesi tähden.
Jos juominen on ollut pääasiallinen yhteinen harrastuksenne, voisi olla terveellistä miettiä suhteen jatkoa -mitä siltä haluaa ja saako mitään. Pitäisikö mieluummin keskittyä itseensä ja lapsiinsa.
Sinuna hakisin apua esim. AA:n kautta omaisryhmistä tms.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:59"]
Hienoa että olet raitistunut, myös lastesi tähden.
Jos juominen on ollut pääasiallinen yhteinen harrastuksenne, voisi olla terveellistä miettiä suhteen jatkoa -mitä siltä haluaa ja saako mitään. Pitäisikö mieluummin keskittyä itseensä ja lapsiinsa.
Sinuna hakisin apua esim. AA:n kautta omaisryhmistä tms.
[/quote]
En tiedä tohtiiko sitä... Toisaalta omat vanhempani ovat pahasti alkoholisoituneita...
He eivät ikinä "hyväksyisi" eroa. Itselläni on homma pysynyt kohtalaisesti käsissä ja olen ottanut vain kun lapset eivät kotona. Mutta siis nyt sekin saa jäädä. Paha vaan, kun perhe ja ystävät samassa suossa, niin tukea vaikea saada mistään lähipiiriltä. ap
Jos olet aikuinen, teini-ikäisten äiti, niin vanhempasi eivät voi eivätkä saa määräillä tekemisiäsi. Alkoholin kuluttajina he eivät ehkä näkisi asiaa objektiivisesti.
Hakeudu hoidon piiriin, niin huomaat että löydät sieltä saman kokeneita ihmisiä, joiden kanssa ponnistella yhdessä. Hyvää jatkoa sinulle, lapsillesi ja tsemppiä terveempään elämään.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:11"]
Jos olet aikuinen, teini-ikäisten äiti, niin vanhempasi eivät voi eivätkä saa määräillä tekemisiäsi. Alkoholin kuluttajina he eivät ehkä näkisi asiaa objektiivisesti.
Hakeudu hoidon piiriin, niin huomaat että löydät sieltä saman kokeneita ihmisiä, joiden kanssa ponnistella yhdessä. Hyvää jatkoa sinulle, lapsillesi ja tsemppiä terveempään elämään.
[/quote]
Kiitos sanoistasi :)
Kyllä tämä taatusti iloksi muuttuu ja saan ihanan kesän lasteni kanssa!
Sä rupeat löytämään niitä kivoja paikkoja viettää raittiina juhlia. Sellaisia on erilaisten luontoon liittyvien harrastusten parissa ainakin. Hyviä porukoita löytyy. Ja ihmisiä, jotka ei käytä viinaa...niitä löytyy.
ei sosiaalisuuden takia kannata viinaa vetää.
sun ihna oma valinta. Hieno valinta. Toki se vie oman aikansa, kun asita lähtee uusiin uomiin rullaamaan. Katsomtauhassa, mihin suhde kehittyy. Jos sua juominen hämää, niin sitten hämää. Katot ajan kanssa mihin elämä vie.
Itse lopetin pari vuotta sitten ja mun mies vähensi sit tosi vähään pikkuhiljaa. Meillä se olin minä, joka enemmän silloin join. Töälleen on mulle helpompaa, kun mun ei tarvi mietti juonto vaiko en juo. En juo. Yksinkertaista. Enkä nipota toisten juomisesta. Kukin nauttiikin niistä asioista mistä haluaa.
Miehen kanssa ei olla puututtu toistemme juomiseen. Valinnat on tulleet.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:46"]
Aika hankalaa voi olla suhteen jatkaminen, mikäli haluat teille jotain yhteistä tekemistä ilman alkoholia. Ellei sitten mies itsekin päätä vähentää alkoholinkäyttöään omasta halustaan. Olin joskus suhteessa, jossa mies joi välillä aika paljonkin. Useamman kerran tuli joku rähinätilanne ja eräänkin kerran rauhoiteltiin miestä hänen kavereidens kanssa baarissa ja joskus mies poistettiin ravintolasta käytöksensä vuoksi. Mieluummin vietin erään juhannuksen kotioloissa ja mies oli jossain mökillä kavereidensa kanssa. Takaisin tullessaan oli sitten jotain tappelusta aiheutunutta vammaa, jota voivotteli. Suhde päättyi myöhemmin. Meillä ei oikeastaan ollut mitään yhteistä hänen kanssaan ja oltiin kiinnostuttu ihan eri asioista. Jos ehdotin miehelle vaikka mitä tahansa vapaa-ajan tekemistä, ei se häntä kiinnostanut. Joskus tosin suunniteltiin ties mitä matkoja tai vaellusreissuja, mutta eihän ne kuitenkaan toteutuneet. Baarireissut ja "mökkiviikonloput" kavereiden kanssa sen sijaan toteutuivat aina.
[/quote]
No, tässä aika hyvin kuvattu meidän suhdetta... Miehellä on lisäksi paljon harrastuksia, joten oletusarvo on, että olen arki-illat ja valtaosan viikonlopuista yksin. Minulla on kaksi teini-ikäistä lasta, joten ihan nuori en itsekään ole. Jotenkin olen alkanut kaipaamaan suhteeltani jotain ihan muuta.
2 ehdotus hyvä, haluaisin kotosalla miehen kanssa puuhata kaikkea mukavaa. Mutta jos olemme kotona, niin mies tuijottaa tv:tä tai sitten juo ja selittää typeriä asioita :(
ap
Eikö kellään ole kokemusta...