Voiko alaikäisen henkilökortilla matkustaa?
Tilasin verkosta lapselleni henkilökortin kohdasta, missä luki matkustusoikeudellinen henkilökortti. Nyt kuitenkin sen mukana tulleessa infopaperissa lukee, että alaikäisen henkilökorttia ei voi käyttää matkustusasiakirjana. Kumpaa uskon? Poliisin neuvontanumero on kiinni ylihuomiseen asti.
Kommentit (10)
Korttia hakiessa oli kaikkien huoltajien allekirjoittamat suostumukset?
Kyllä oli suostumukseni, olen yksinhuoltaja.
Ja mitä itse kortissa lukee, onko tekstiä "not for travel"?
Asia kannattaa toki vielä varmistaa poliisilta, mutta kyllähän tuo ihan matkustusoikeudelliselta henkilökortilts vaikuttaa. Kaikkiin maihin ei toki kelpaa, mutta sen varmasti olit jo hakiessa tarkastanut jos matkaa varten hankittu.
Kiitos neuvoista, hyvä kuulla että kuulostaa matkustusoikeudelliselta kortilta. Varmistan vielä poliisilta myös. Ymmärsin että EU: ssa kelpaisi matkustukseen.
Minäkin tilasin pari vuotta sitten, nimenomaan passin tilalle helposti mukana pidettäväksi, euroopan reissuille. MISSÄÄN ei hakuvaiheessa infottu, ettei sillä voi alaikäinen matkustaa. Tieto oli vasta siinä kortin mukana tulleessa saatelapussa 😡
Ärsytti. Passeja ovat sitten kantaneet reissuilla mukana ja henkkarikortit toimettomana lipaston laatikossa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tilasin pari vuotta sitten, nimenomaan passin tilalle helposti mukana pidettäväksi, euroopan reissuille. MISSÄÄN ei hakuvaiheessa infottu, ettei sillä voi alaikäinen matkustaa. Tieto oli vasta siinä kortin mukana tulleessa saatelapussa 😡
Ärsytti. Passeja ovat sitten kantaneet reissuilla mukana ja henkkarikortit toimettomana lipaston laatikossa kotona.
Mille matkalle ei kelvannut? Poliisin verkkosivujen mukaan ”… matkustusoikeudettomalla henkilökortilla, alaikäisen matkustusoikeudettomalla henkilökortilla, ulkomaalaiselle myönnetyllä henkilökortilla ja väliaikaisella henkilökortilla ei voi matkustaa” eli matkustusoikeudellinen kelvannee kyllä.
Eli kokeilitteko matkustaa niillä henkilökorteilla? Mietin, että olisiko siihen saatelappuun voinut vahingossa tulla vääränlainen muotoilu tai vanhentunutta tietoa? Minun henkkarini mukana oli sama lappu, missä luki ettei alaikäisen henkilökortilla voi matkustaa.
Tietääkö kukaan?