Olisitko valmis menemään hätäaputyöhön SIKALAAN ?
Koronavirus sairastuttaa ihmisiä myös maataloudessa.
Olisitko sinä valmis menemään hätäaputyöhön sikalaan, lapioimaan sikojen jätöksiä aitauksista
kottikärryihin ja kuljettamaan niitä sikalasta lantalaan ? Antamaan sioille ruokaa ?
Mitä sinä olisit valmis tekemään, auttaaksesi maamme ruokahuoltoa pysymään pystyssä kriisiaikana ?
Onko sinulla talkoohenkeä, oletko valmis auttamaan, ilman että pyrkisit hyötymään toisen hädästä taloudellisesti ?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Kokemusta on pahimmista sioista jo.
Terkut ravintola-alalta
Siat itse asiassa ovat siistimpiä, älykkäämpiä ja herkempiä olentoja kuin suurin osa asiakkaista.
Terkuin entinen aspa joka kotoisin "maalta"
Siat ovat älykkäitä kuin koirat, eivätkä luonnostaan likaisia. Muistan että maatiaissiat olivat aina mutaisia mutta eivät kauhean likaisia eikä pahanhajuisia.
Tässä on aika iso ero kun mennään kunnon tehosikalaan, paskan haju on siellä uskomaton. Siat ja ihmiset haukkoo henkeään kun metaani syrjäyttää hapen. Laittaistko pikku fifiä sellaisiin oloihin?
Varmaan nyt sinun sikalasi on maailman raikkain ja hygieenisin, mutta ne sikalat jossa olen käyneet ovat kyllä helvetin esikartanoita.
Ei sinänsä mitään lapiotöitä vastaan, lähtisin kyllä sen puolesta.
Ne olot ei ole sikojen vika niin yhä kallistuisin mielummin menemään sikalaan kuin tekemään enää aspatyötä.
Ne olot loppuu justiinsa kun ihmiset lakkaa kannattamasta tehotuotantomuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä.
Miten se vaikuttaa sikojen tarvitsemaan päivittäiseen hoitoon? Syöt sikojen ruoat niiden nenän edestä?
Suomessa pitäisi kaikintavoin varmistaa nykyisen omavaraisuuden pysyminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on omavarainen?
Mitäpä sitten tehdään, kun kukaan ei ole ruokkimassa sikoja, kun kaikki lomittajat on sairaina ja tilan pitäjät ovat ruumispusseissa sekä mies että vaimo, tilallisten poika on joku rappioalkoholisti ja tilallaisten tytär on tietysti vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sitten tehdään, kun kukaan ei ole ruokkimassa sikoja, kun kaikki lomittajat on sairaina ja tilan pitäjät ovat ruumispusseissa sekä mies että vaimo, tilallisten poika on joku rappioalkoholisti ja tilallaisten tytär on tietysti vegaani.
Silloin pitäisi sanoa:
Slippery Slope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on omavarainen?
Muotoilin lauseeni toki huonosti, kiitos oikaisusta. Pitäisi varmistaa sen olemassa olevan omavaraisuuden osuuden säilyminen.
Suomessa kyllä saa tarvittavan ravinnon oman maan tuotannosta tarvittaessa, mutta toki Suomeen tuodaan lannoitteet, polttoaineet ja hirveästi kaikkea muuta. Suomi ei ole omavarainen, kuin vain osittain, jossakin määrin ja suureksi osaksi ravinnon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on omavarainen?
Muotoilin lauseeni toki huonosti, kiitos oikaisusta. Pitäisi varmistaa sen olemassa olevan omavaraisuuden osuuden säilyminen.
Suomessa kyllä saa tarvittavan ravinnon oman maan tuotannosta tarvittaessa, mutta toki Suomeen tuodaan lannoitteet, polttoaineet ja hirveästi kaikkea muuta. Suomi ei ole omavarainen, kuin vain osittain, jossakin määrin ja suureksi osaksi ravinnon suhteen.
https://yle.fi/uutiset/3-11368687
Ruoan kotimaisuus on harhaa – Luonnonvarakeskuksen tutkija: "Meillä ei ole ensimmäistäkään tuotetta ilman tuontia"
Suomen ruoantuotanto on riippuvainen etenkin tuontienergiasta.
Suomen ruoantuotannossa suo, kuokka ja Jussi -tekniikka on mennyttä aikaa. Nyt maatilan työt hoidetaan koneilla, eivätkä ne kulje ilman polttoainetta.
– Meillä menee vuodessa 5000 – 6000 litraa polttoainetta. Kenties toiseksi suurin tuontimateriaali ovat paalimuovit, joihin rehut kääritään säilöön, kertoo Pyyvin tilan isäntä Arto Karila.
Jos jokin iso kriisi panisi Suomen rajat kiinni ja pysäyttäisi tuonnin, Pyyvin tila pyörisi melko normaalisti noin vuoden.
Paljon nopeammin tyssäisi esimerkiksi maidontuotanto, joka on hyvin pitkälle automatisoitua. Lypsykoneen, traktorin tai niittokoneen varaosia on kotimaan varastoissa niukalti.
Vierailija kirjoitti:
Olen jokseenkin varma siitä, että nykyisen koronavirusepidemian seurauksena joitakin suomalaisia sikaloita, navettoja, kanaloita ja lihakarjatiloja on jouduttu lopettamaan tai myymään, sen vuoksi että omistajat ovat sairastuneet ja tulleet työkyvyttömiksi.
Minulla on aika hyvä näköalapaikka maatalouteen, ja väittäisin, että yksikään tila ei ole lopettanut siitä syystä, että yrittäjä olisi sairastunut koronaviruksen. Muista syistä on kyllä sitten lopetettu senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jokseenkin varma siitä, että nykyisen koronavirusepidemian seurauksena joitakin suomalaisia sikaloita, navettoja, kanaloita ja lihakarjatiloja on jouduttu lopettamaan tai myymään, sen vuoksi että omistajat ovat sairastuneet ja tulleet työkyvyttömiksi.
Minulla on aika hyvä näköalapaikka maatalouteen, ja väittäisin, että yksikään tila ei ole lopettanut siitä syystä, että yrittäjä olisi sairastunut koronaviruksen. Muista syistä on kyllä sitten lopetettu senkin edestä.
Tiedätkö koronan vuoksi kuolleita tilallisia ?
Mutta onko sen eettisempää jättää sika kärsimään?