Äo:si?
Kommentit (44)
Semmoset 500 ja rapiat päälle noin niinku itse rehellisesti arvioituna.
En tiedä.
Olen pelännyt, että olen tyhmä.
Ala-asteella(1979) jouduin psykologin testiin, ilmeisesti 1-2lk opettajani piti minua tyhmänä ja halusi lähettää apukouluun...
Psykologi sanoi minua älykkääksi, mutta mitään paperia en saanut, ei löytynyt mistään arkistostakaan kun yritin aikuisena asiaa selvittää.
Löytyi kyllä pari konekirjoitusliuskaa perheneuvolan psykologilta, mutta se on toinen tarina.
Peruskoulu alkoi mennä ihan hyvin alkuvaikeuksien jälkeen.
Tein mensan suuntaa-antavan nettitestin viimein hiljattain.
Koska pelkäsin tulosta, tein yhtä aikaa ruokaa, saattaisin selittää mahdollisen huonon tuloksen sillä...
No, tulos oli hieman keskitasoa parempi, ehkä uskallan joskus tehdä testin keskittyenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on korkea ÄO, miksi se on osamäärä?
Osamäärä on jakolaskun tulos. ÄO saadaan kun sijoitetaan pistemäärä normaalijakaumalle. Eli vähennetään keskiarvo ja jaetaan keskihajonnan keskiarvolla.
ÄO-luku on jakolaskun tulos ja siksi se on osamäärä.
Eli jos saat tulokseksi vaikkapa juuri keskiarvon, älykkyysosamääräsi on pyöreä nolla? ;)
Olen saanut nettitestistä eri testauskerroilla siinä n.120. Sanotaan vaikka 118 keskiarvo. Varmaan se pitää ihan paikkansa, siltä itsestä tuntuu. Näissä nettikeskusteluissa aina kaikilla on joku 140 ja ne aina sanoo että 'mutta nettitestit laittaa ylimääräistä en minä näin fiksu ole'. Koskaan ei näe niitä 100 tuloksia paljoa, vaikka se on kansan keskiarvo.
Mensan mukaan 131. Joskus nuorena olin muissa tutkimuksissa ja siellä testattiin myös älykkyys. Keskimääräistä älykkäämpi oli tulos, ei sen tarkemmin eritelty. Muistan kuitenkin kun testiä tehdessä lääkäri ihmetteli hieman, että kuinka nopeasti sen tein. En pidä itseäni minään nerona, ei ole kiinnostanut käydä mitään korkeakouluakaan. Varmasti olisin pärjännyt, mutta mielenkiinnon kohteeni on muualla.
Mensan nettitestin mukaan 119. Huomasin kun tehtävät loppuivat, että mulla jäi vielä aikaa käyttämättä vaikka kuinka paljon eli olisin voinut miettiä niitä selvästi pidempäänkin. Älykästä?
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitestin mukaan 119. Huomasin kun tehtävät loppuivat, että mulla jäi vielä aikaa käyttämättä vaikka kuinka paljon eli olisin voinut miettiä niitä selvästi pidempäänkin. Älykästä?
Sain saman, mutta mietin niin kauan, että jäi varmaan kymmeneen vastaamatta. Pari vuotta sitten tein.
Pienempi kuin pankkitilini saldo. En tiedä onko se sitten hyvä vai huono asia.
Kai se joku numero on. Luulisin. Mun mielestä kirjain-numero-erikoismerkkiyhdistelmä olisi kuitenkin parempi.
Eli jos tästä vaikka keksin nopeesti uuden asteikon, niin mun äo on H1N1-COVID19-AIDS1000%ÖYH
Korkeampi kuin Suomen hallituksen viisikolla yhteensä :)
Vierailija kirjoitti:
Korkeampi kuin Suomen hallituksen viisikolla yhteensä :)
Yli 50 siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osamäärä on jakolaskun tulos. ÄO saadaan kun sijoitetaan pistemäärä normaalijakaumalle. Eli vähennetään keskiarvo ja jaetaan keskihajonnan keskiarvolla.
Eli jos saat tulokseksi vaikkapa juuri keskiarvon, älykkyysosamääräsi on pyöreä nolla? ;)
No ajattelin että tämä on itsestään selvää mut ilmeisesti pitää sekin vielä avata. Tää tulos tietty on se keskihajontaan perustuva tulos. Tää on oleellista siks että se on se mistä se osamäärä-sana tulee. Se muutetaan sitten tolle "perinteiselle" älykkyysasteikolle. Tälle nyt ei ole mitään muuta kuin se käytännön syy että siitä saa kokonaisluvun joka tuntuu olevan helpompi käsittää. Tms. Jos saat tasan keskiarvon niin sehän sitten on se keskiarvo ja sen hajontaan perustuva tulos on tietysti 0 koska se on tasan se. Muutat sen perinteiselle älykkyysasteikolle niin se on se keskiarvo plus keskihajonta kertaa keskihajontatulos eli 100+(15*0) eli 100. Jos saat +2 niin se on älykkyysasteikolla 100+(15*2) eli 130.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattelin että tämä on itsestään selvää mut ilmeisesti pitää sekin vielä avata. Tää tulos tietty on se keskihajontaan perustuva tulos. Tää on oleellista siks että se on se mistä se osamäärä-sana tulee. Se muutetaan sitten tolle "perinteiselle" älykkyysasteikolle. Tälle nyt ei ole mitään muuta kuin se käytännön syy että siitä saa kokonaisluvun joka tuntuu olevan helpompi käsittää. Tms. Jos saat tasan keskiarvon niin sehän sitten on se keskiarvo ja sen hajontaan perustuva tulos on tietysti 0 koska se on tasan se. Muutat sen perinteiselle älykkyysasteikolle niin se on se keskiarvo plus keskihajonta kertaa keskihajontatulos eli 100+(15*0) eli 100. Jos saat +2 niin se on älykkyysasteikolla 100+(15*2) eli 130.
Tuosta esimerkistä vain puuttuu se jakolasku. Ihan alkujaan termi taisi tulla normitetuista aineistoista eri-ikäisillä testattavilla. Eli älykkyysosamäärä oli älykkyysikä jaettuna biologisella iällä kertaa 100.
Intin testissä p0
Me naiset älykkyystestin huippuarvosanoin suoritin.
Olen älykkö, gaussinkäyrän mukaan melkein vasenta laitaa
Nämä 120+ nettilehtien kuva-arvoituksista saaneet on niitä, joilla on vaikeuksia IKEAn huonekalujen kokoamisessa 🤣
Vierailija kirjoitti:
mulla äö tutkitusti 132.[/quote
ÄlykkyysÖsamääräsi on siis 132. Entä mikä on äo:si?