Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestolähete toimii?

Vierailija
05.01.2022 |

Sain ensimmäistä kertaa pitkäaikaissairauteen.

Varailenko labra-aikoja omin päin vai pitääkö sopia lääkärin kanssa?

Varaanko aina lääkäriajan, kun olen käynyt labrassa vai säädetäänkö lääkitystä tarpeen mukaan jotenkin etänä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy miten tilanteessasi toimitaan. Eri sairauksille on eri tavat ja eri paikoissa vielä vaihtelua.

Itse saan periaatteessa mennä labraan milloin vaan ja saan Maisaan tuloksen.

Ohjeet jääkin nykyään saamatta, joten katson itse milloin on aihetta mennä taas labraan. Edellisessää asuinpaikasta sain tuloksen ja ohjeet tekstarilla.

Vierailija
2/3 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sellaista kestolähetettä loppuelämän sairauden kontrollikäynteihin labraan? Sellaista en ole saanut eikä siitä missään erityisemmin tiedoteta. Helpottaisi kummasti kun ei tarvitsisi aina olla erikseen kinuamassa terveyskeskus-jonossa lääkärin lähetettä uudestaan ja uudestaan, vaan voisi käydä labrassa suoraan aina silloin kun tarvitsee, kyseessä on kuitenkin pysyvä vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pysyvän lääkityksen sairaalasta ja sen myötä ohjeen pyytää kontrollilabrojen kestolähete omalta terveysasemalta. Ohjeessa luki myös, että ensin labrat kolme kertaa kolmen viikon välein, sitten kolme kertaa kuuden viikon välein ja sen jälkeen pysyvästi kolmen kuukauden välein ja että jos arvot eivät ole viitteissä, ei minnekään tarvitse ottaa yhteyttä, vaan ohje säätää lääkitystä itse. Lisäyksenä, että jos jotain olisi vakavasti päin mäntyä, tulisi terveysaseman konsultoida sairaalan lääkäriä. Jos mitään hengenvaarallisesti vakavaa ei ole ja kun kestolähete on voimassa, varaan näytteenottoajan itse eikä terveysasema ole kuvioissa mukana kestolähetteen kirjoittamista enempää.  

Näin sen piti mennä. Toimitin varmuuden vuoksi ohjeenkin kestolähetepyynnön mukana terveysasemalle. Ensin sain kestolähetteen, jossa kontrollitahti sairaalan ohjeen mukainen. Jossain vaiheessa kontrollissa arvot vähän viitteistä ulkona, jolloin terveysasema alkoi sooloilla. Terveysasemalta tuli sairaanhoitajan viesti, jossa kiellettiin lääkityksen käyttö ja määrättiin kontrolliaikoja viikon välein. Otin yhteyttä sairaalaan, jossa ei tiedetty terveysaseman touhuista mitään, mutta varmistettiin, että ensimmäisellä ohjeella mennään, terveysaseman viesteistä ei tarvitse välittää. En tiedä tästäkö johtui, mutta yhtäkkiä terveysasema poisti kestolähetteen edes ilmoittamatta siitä. Turhan laboratorioreissun tehtyäni lähetin jokseenkin yksiselitteisen viestin terveysasemalle ja pyysin laittamaan lähetteen voimaan uudelleen. Sain sen, mutta tällä kertaa terveysaseman sairaanhoitaja oli jostain syystä päättänyt muuttaa rytmiksi neljän viikon välein ainakin seuraavan vuoden ajan. Kolmen kuukauden välein oli tarkoitus, mutta voinhan toki teettää testejä useamminkin tai sitten vaan jätän osan kerroista käyttämättä.

Kestolähete on hyvä ja toimiva systeemi, kun sen mukana tulee selkeät ohjeet ja varsinkin, jos kaikki osapuolet ovat kykeneviä ymmärtämään ja noudattamaan näitä ohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän