Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita paikalla kellä diagnoosina kakssuuntaine?

Vierailija
25.04.2015 |

Itse sain diagnoosin vasta helmikuussa.Masennusjaksoja ollut mutta toi oli ensimmäinen maniajakso.Onko teillä muilla kuinka usein manioita?Uusi maniajakso pelottaa, koska olin helmikuussa psykoottinen enkä muista koko kuukaudesta juuri mitään.Se ahdistaa edelleenkin.Nyt on ollut hieman alakuloa taas ja pakkoajatuksia ja pelkotiloja.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:25"]Millaista työtä teette ja vaikuttaako kaksisuuntainen työntekoon? Entä oletteko parisuhteessa ja miten se onnistuu? terv. Kaksisuuntaisen läheinen
[/quote]
Olen ravintola-alalla, teen yötyötä. Sopii mulle hyvin, olen muutenkin yöeläjä. Vuorotyö oli haastavaa, koska vaikken muuten tarvitsekaan rutiineja ja säännöllistä elämää, en osannut nukkua milloin sattuu -> valvoin liikaa -> kausi. Ei juuri vaikuta työntekoon enää, ennen oli hankalampaa.
Olen parisuhteessa, samassa ollut 8v. Ei lapsia, ainakaan vielä. Mulla on niin hyvin hallinnassa nämä kaudet nykyään, ettei vaikuta parisuhteeseenkaan oikein mitenkään. Joskus saattaa mies kysyä, että olenko nukkunut tarpeeksi, se nukkumattomuus kun mulla laukaisee hypomanian/manian aika tehokkaasti ja olen aika huono nukkumaan muutenkin. Ennen meillä oli vaikeampaa, välillä ihmettelen että miten tuo edes pahimpina aikoina jaksoi.
Olen onnekas; kun pystyn elämään sairauteni kanssa normaalia ja lääkkeetöntä elämää ja että läheiset kesti ne pahimmat vuodet. -3

Vierailija
2/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja mulla on ykköstyypin kakssuuntainen.Mites teillä muilla?

Vierailija
4/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap.

Vierailija
5/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
6/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
7/18 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae fb-ryhmä, siellä on seuraa

Vierailija
8/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään paikalla?

Vierailija
9/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntaistahan on virallisestikin kahden tyyppistä ja vielä jokaisella sairastajalla kovin erilainen muutenkin ko. sairaus. Mulla on maniapainotteinen. Masennuksia todella harvoin, psykooseja ei koskaan. Hypomanioita eniten, itse manioita kovin harvoin.

Minä sain diagnoosin reilut 10v sitten. Ensin kokeiltiin kaikki lääkkeet ja hoitojaksot läpi, ei apua. Sitten kokeiltiinkin olla ilman lääkkeitä ja itse hallita sairauttaan, tavallaan oppia tuntemaan ja tunnistamaan - voin paremmin kuin koskaan. Kyllä niitä kausia vieläkin meinaa tulla, muttei samalla tavalla kuin lääkkeiden aikaan. Lääkkeet aiheutti mulle myös vaikka minkälaisia sivuvaikutuksia. HUOM: Tämä lääkkeettömyys ei silti sovi kaikille (etenkään jos on taipumusta psykoosiin!!) enkä suosittele testaamaan ainakaan ilman lääkärin valvontaa! Halusin vain kertoa, kun tuntuu että kaikki kaksisuuntaiset syö kourakaupalla lääkkeitä ja silti (vai juuri siksi?) päässä viiraa.

Vierailija
10/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mitä sulle maniajakson aikana tapahtui?
Itselläni on hypomaniakausia, keskimäärin 2x vuodessa. Silloin menee hyvin ja lujaa mutta väistämättä masennus iskee sitten ja joka kerta ehkä vähän pahempana.... Olen hakenut apua masennukseen joskus vuosia sitten ja söin lääkkeitäkin parin vuoden ajan kun oli henkisesti raskas ajanjakso. Nyt olen ilman lääkkeitä ja jotenkin tiedostamalla ja itseäni kuunnelle yritän hoitaa itseäni.

Vierailija
11/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lääkkeinä tällä hetkellä ketipinor ja lamictal mielialan tasaajana.Sairaalassa kokeiltiin abilifyta ja lito mut ne ei sopineet.

Mulla oli ensin hypomania joka muuttui sit maniaksi.Kuvittelin et joku tai jokin vainoaa mua ja näin merkkejä jotka oli muka mulle tarkoitettu.Heräsin aamuyöstä siivoamaan ym.Meni tosi lujaa mut en pystynyt pysähtymään ja olin tosi ärtyisä.Psykoottisia kokemuksia tosi paljon.

ap

Vierailija
12/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:18"]Mulla on lääkkeinä tällä hetkellä ketipinor ja lamictal mielialan tasaajana.Sairaalassa kokeiltiin abilifyta ja lito mut ne ei sopineet.

Mulla oli ensin hypomania joka muuttui sit maniaksi.Kuvittelin et joku tai jokin vainoaa mua ja näin merkkejä jotka oli muka mulle tarkoitettu.Heräsin aamuyöstä siivoamaan ym.Meni tosi lujaa mut en pystynyt pysähtymään ja olin tosi ärtyisä.Psykoottisia kokemuksia tosi paljon.

ap
[/quote]

Mua pelottaa että mun hypomaniat menee joskus vielä maniaks. Nyt oon 40v ja elellyt tän kanssa kuitenkin jo parisenkymmentä vuotta että voiko "enää" niin käydä?

Mulla tosin toi vainoharhaisuus osittain tuttua, mulla on kai huono itsetunto ja usein kuvittelen ihmisten puhuvan minusta selkäni takana pahaa tai katsovan minua "pahasti" varsinkin töissä. Tuskin ne minusta jaksaa puhua ja olen kovettanut itseni sen suhteen, mut välillä nuo ajatukset ahdistaa paljon.

Vierailija
13/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista työtä teette ja vaikuttaako kaksisuuntainen työntekoon? Entä oletteko parisuhteessa ja miten se onnistuu? terv. Kaksisuuntaisen läheinen

Vierailija
14/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon avioliitossa ja on lapsia mutta töissä ele käynyt vuosiin.Toki vaikuttaa mun huonot jaksot parisuhteeseen mutta mies on jaksanut vielä pysyä rinnallakulkijana.

ap

Vierailija
15/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekoon vaikutti mulla sillain et piti jättää vuorotyö kun kävin sit kierroksilla ku ois pitäny nukkua. Mut sekin kai yksilöllistä..

Vierailija
16/18 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:25"]Millaista työtä teette ja vaikuttaako kaksisuuntainen työntekoon? Entä oletteko parisuhteessa ja miten se onnistuu? terv. Kaksisuuntaisen läheinen
[/quote]

Oöen avioliitossa. Mies pysynyt uskollisena rinnalla kaikki nämä vuodet vaikka olen ollut vaikea.

Käyn töissä ja siellä tämä näkyy mm. sillä tavalla että kjn on hypomaniassa ollu niin olen ollut hirveen aikaansaava ja pistänyt alulle projekteja ja suunnitellut kaikenlaista mutta sitten kun hiipunut masennuksen puolelle niin kaikki jää kesken eikä ne projektit enää kiinnostakaan yhtään...
40v

Vierailija
17/18 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla diagnosoitiin vasta kaksisuuntainen mielialahäiriö ja juuri tässä olen nostelemassa annosta 150:stä 200:n. diagnoosin saaminen oli helpottavaa mutta hetken meni kyllä sisäistää että monen vuoden masennus onkin ollut väärädiagnoosi. minulla on vielä se huonopuoli tässä että joudun syömään erästä lääkettä joka pahentaa mielialojen vaihteluita enkä voi kyseistä lääkettä lopettaa. en ole vielä jaksanut näitä mania yms termejä opetella joten anteeksi siitä :D mutta nyt minulla on menossa (mania?) se kausi etten pysty hetkeäkään olemaan paikallaan ja rahan menoa ei voi estää.. nytkin tekisi mieli lähteä vaikka edes lähikauppaan ostamaan jotain vaikka mitään en tarvi. ja hmm.. tuon toisen lääkityksen takia mielialan vaihteluni ovat olleet tosi nopeita jo jokusen vuoden. harvassa on ne päivät kun ei masenna tai ole superenerginen olo.. alku kuusta saattaa viikon olla tosi energinen olo ja sitten viikon ihan normaali olo ja sitten loppu kuu meneekin sängyn pohjalla miettiessä että haluan kuolla yms..

Vierailija
18/18 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 00:30"]hae fb-ryhmä, siellä on seuraa
[/quote]

Olin siellä mutta lähdin ... Tuntuu että osa suorastaan kilpailee siellä kenellä menee huonoiten. Lääkkeitä vertaillaan jne. Minulle siellä ei ainakaan tukea ollut tarjolla .. päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä