Unohdin perunat yöksi pöydälle
Kommentit (15)
Perunat tuhoutuvat huoneenlämmössä käyttökelvottomiksi ihan parissa tunnissa. Heitä pois ennen kuin joku vahingossa syö niitä ja kuolisi tuskallisesti.
Vähän siinä ja siinä. En kyllä söisi jos ei oisi ainut ruoka mitä on kotona ja rahat loppu.
Minulle tuossa ei mitään ihmeellistä. Usein on keitetyt perunat yön yli pöydällä, ja syön normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuossa ei mitään ihmeellistä. Usein on keitetyt perunat yön yli pöydällä, ja syön normaalisti.
..Myös paistetut siis.
Vierailija kirjoitti:
Unohdatko sinäkin ne pöydälle, vai onko sinusta ihan yleisesti ok säilyttää ruokia huoneenlämmössä?
Uusi kypsentäminen, esim. 5 min keittäminen voi tappaa bakteerit.
Mitenkähän ennen vanhaan säilyttiin hengissä, kun jääkaappeja ei ollut olemassakaan.
Tietysti nyt on eri asia, kun kakarat kasvatetaan täysin bakteerittomassa ympäristössä ja saavat tästä kiitokseksi järjettömän määrän allergioita ja astman kaupan päälle.
Mä olen aina säilyttänyt keitetyt perunat pöydällä vuorokauden tai joskus parikin. Tämän tavan olen oppinut äidiltäni. Paistettuja perunoita en säilyttäisi, koska niissä on kuitenkin rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdatko sinäkin ne pöydälle, vai onko sinusta ihan yleisesti ok säilyttää ruokia huoneenlämmössä?
Ihan ok säilyttää huonelämmössä sellaisia ruokia, jotka eivät ole helposti pilaantuvia. Keitetyt ja paistetut perunat eivät ole, mutta esimerkiksi kermaperunat ja perunamuusi kannattaa säilyttää kylmässä, koska niissä on muutakin kuin perunaa.
Paistetuissa yleensä menee se rasva pahan makuiseksi, joten en kyllä söisi ihan jo härskiintyneen maun takia.
Multa unohtui iso vuokallinen kasvis-kana- ja tuorejuustopaistosta tasolle, kun odotin milloin se jäähtyisi.
Menimme nukkumaan ja siinähän se aamulla odotti.
Syötiin se parissa päivässä, ei mitään vaivoja tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän ruoasta, mutta esim. perunat pidän ihan tarkoituksella pöydällä, varsinkin jos vaikka jääkaappi on tosi täynnä.
Minulta on jäänyt joskus yön yli pöydälle käytännöllisesti katsoen kaikki mahdollinen (maito, puuro, keitto, spagetti, kala, liharuoka...) elämäni aikana. Kaikkea olen seuraavana päivänä iloisesti pistellyt poskeeni eikä milloinkaan ole tullut vatsaongelmia.
Ehkä poikkeuksena raakaa kananmunaa sisältävät kastikkeet tms. Ne toki menevät jo ulkonäöltäänkin ikäviksi niin ettei tee mieli syödä. Pastasta ja riisistä aina varoitellaan, mutta niitäkin olen kuumennettuina vain syönyt eikä seuraamuksia ole tullut. En tiedä, onko minulla vain rautainen vatsa vai mitä. Kaikille ei ehkä tällainen toimi.
Raa´at, vai keitetyt?