Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoitin 400 euroa postin ikimerkkeihin

ikikömerkki?
04.01.2022 |

Ostin 400 eurolla kotimaan ikimerkkejä. Rikastunko, menetänkö rahani vai jotain siltä väliltä? Mikä on teidän arvauksenne? Postimerkit kallistuvat kokoajan, tuleeko kehitys jatkumaan samanlaisena? Vaikka posti lakkautettaisiin, käyttämättömiäkin postimerkkejä varmaan myytäisiin myöhemmin keräilyharvinaisuuksina. Jos en saa myytyä postimerkkejä pois, vaikka hinta kallistuisikin, käytän ne sitten itse (käytän joka tapauksessa paljon postimerkkejä Tori-kaupoissa) ja säästän siinäkin.

Jokerikysymys: montako postimerkkiä sain 400 eurolla?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa käyttää uudelleen:

https://yle.fi/uutiset/3-7698667

Pidättekö myös itsellänne vahingossa liikaa maksetut vaihtorahat?

Minä ainakin pidän. Kerran kymmenen euron setelillä maksettuani myyjä tokaisi vaihtorahoja antaessaan: "Ja viiteenkymppiin". Onneksi sain pidettyä naaman peruslukemilla kaupan ovelle asti.

Vierailija
42/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sellainen päivä tulee, että ikimerkit eivät enää kelpaakaan, menen suoraan Postin toimarin juttusille ja sitten vähän keskustellaan ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se muka olisi varastamista? Posti menettää rahaa, koska ette osta itse merkkiä, vaan käytätte kertakäyttöön tehdyn merkin uudelleen.

Jos löydät kadulta 20 euron setelin, joku on menettänyt 20 euroa. Oletko siis varas, jos noukit setelin itsellesi?

Vierailija
44/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa käyttää uudelleen:

https://yle.fi/uutiset/3-7698667

Pidättekö myös itsellänne vahingossa liikaa maksetut vaihtorahat?

Pidän.

Vierailija
45/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postimerkkien väärinkäyttäjien vuoksi pyydän aina leimaamaan merkin asiamiespostissa.

Postimerkkien väärinkäyttäjä 😂

lollollol, sitähän te olette. Laki kieltää postimerkin uudelleenkäyttämisen ihan yksiselitteisesti:

77 §

Postimaksumerkintärikkomus

Joka hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä

1) väärentää postimaksumerkinnän, jäljittelee sitä taikka myötävaikuttaa väärän tai jäljitellyn postimaksumerkinnän valmistukseen,

2) kierrättää, markkinoi, jakelee, levittää, kuljettaa, asettaa näytteille, näyttää tai julkaisee väärän tai jäljitellyn postimaksumerkinnän tai

3) käyttää tai kierrättää postimaksuna jo käytettyä postimaksumerkintää,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, postimaksumerkintärikkomuksesta sakkoon.

Yritys on rangaistava.

Lol vaan.

Noh.

Mä olen joskus vienyt kadulta löytyneen 20 euron setelin poliisilaitokselle ja poliisit kyllä otti rahan talteen, mutta nauroivat mut pihalle.

Posti ei ole vuoteen toimittanut mulle maksettuja kotiinkuljetuksia. Se postininja on niin perhanan nopea ja tehokas ettei ehdi edes ovikello soimaan kun paketti on noutopisteessä.

Mut on pahoinpidelty ja tekijälle ei tullut mitään seuraamuksia siitä huolimatta, että lääkäri oli kirjannut teot hengenvaarallisiksi.

On vähän mennyt usko tähän oikeusjärjestelmään. Viime vuonna käytin kaksi merkkiä uusiksi.

Kivittäkää ja sakottakaa.

Vierailija
46/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se muka olisi varastamista? Posti menettää rahaa, koska ette osta itse merkkiä, vaan käytätte kertakäyttöön tehdyn merkin uudelleen.

Posti menettää rahaa, koska työntekijöillä ei ole motivaatiota tehdä töitään paskan liksan takia kun rahat valuu pomoille.

Jos mä hutiloin vaikka talon rakennuksessa tai keittiötöissä tekemällä väärin ja vähän sinnepäin jos huvittaa niin kyllä se on mun vika jos tulee laskua huonosti tehdystä työstä.

Kunpa postille tulis kunnon kilpailija.

Vierailija
47/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postimerkkien väärinkäyttäjien vuoksi pyydän aina leimaamaan merkin asiamiespostissa.

Postimerkkien väärinkäyttäjä 😂

lollollol, sitähän te olette. Laki kieltää postimerkin uudelleenkäyttämisen ihan yksiselitteisesti:

77 §

Postimaksumerkintärikkomus

Joka hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä

1) väärentää postimaksumerkinnän, jäljittelee sitä taikka myötävaikuttaa väärän tai jäljitellyn postimaksumerkinnän valmistukseen,

2) kierrättää, markkinoi, jakelee, levittää, kuljettaa, asettaa näytteille, näyttää tai julkaisee väärän tai jäljitellyn postimaksumerkinnän tai

3) käyttää tai kierrättää postimaksuna jo käytettyä postimaksumerkintää,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, postimaksumerkintärikkomuksesta sakkoon.

Yritys on rangaistava.

Lol vaan.

Noh.

Mä olen joskus vienyt kadulta löytyneen 20 euron setelin poliisilaitokselle ja poliisit kyllä otti rahan talteen, mutta nauroivat mut pihalle.

Posti ei ole vuoteen toimittanut mulle maksettuja kotiinkuljetuksia. Se postininja on niin perhanan nopea ja tehokas ettei ehdi edes ovikello soimaan kun paketti on noutopisteessä.

Mut on pahoinpidelty ja tekijälle ei tullut mitään seuraamuksia siitä huolimatta, että lääkäri oli kirjannut teot hengenvaarallisiksi.

On vähän mennyt usko tähän oikeusjärjestelmään. Viime vuonna käytin kaksi merkkiä uusiksi.

Kivittäkää ja sakottakaa.

Kukaan mitään sakkoja anna!

Vierailija
48/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollu tapana jo monta monta vuotta irrottaa saapuneista kirjeistä leimaamattomat ikimerkit talteen. Niitä on aika läjä. Muttakun itse en oikein ikinä lähetä mitään kirjeitä.

Tänäkin jouluna tuli kortti, jossa oli leima ihan väärällä puolella korttia. Kuvapuolella, ei osoite puolella.

Tuo on muuten rikos.

Tyhmyydestä ja laiskuudesta sakotetaan. Postin oma vika, jos eivät viitsi leimata postimerkkejä.

Saako kaupastakin pölliä vaatteet, joihin ei oo laitettu hälyttimiä? Kaupan vikahan se on.

Eri asia. Postimerkin on kuitenkin joku jo laillisesti maksanut.

Niin, merkin on joku maksanut kattaakseen yhden kuljetuksen kulut. Käytettyä postimerkkiä saa käyttää koristeena, mutta ei vääränä rahana uudestaan postimaksua feikkaamaan.

Merkki on maksu tehdystä työstä. Jos kirjeitä jää leimaamatta, niin joku ei ole tehnyt työtään.

Joku oli leikannut kirjeeseen kuvan pitsasta ja posti toimitti kirjeen (kerrankin) perille parissa päivässä ja posti suuttui. En nyt tiedä kumpi tuossa pahemmin teki.

Ei niitä käsin leimata. Kone ei aina osu oikeaan kohtaan.

Postilta varastaminen ei ainakaan paranna palvelua, päinvastoin 🙄

Vierailija
49/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kiinnostais tietää mikä sanktio tulee leimaamattoman postimerkin käytöstä?

Vierailija
50/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollu tapana jo monta monta vuotta irrottaa saapuneista kirjeistä leimaamattomat ikimerkit talteen. Niitä on aika läjä. Muttakun itse en oikein ikinä lähetä mitään kirjeitä.

Tänäkin jouluna tuli kortti, jossa oli leima ihan väärällä puolella korttia. Kuvapuolella, ei osoite puolella.

Tuo on muuten rikos.

Tyhmyydestä ja laiskuudesta sakotetaan. Postin oma vika, jos eivät viitsi leimata postimerkkejä.

Saako kaupastakin pölliä vaatteet, joihin ei oo laitettu hälyttimiä? Kaupan vikahan se on.

Eri asia. Postimerkin on kuitenkin joku jo laillisesti maksanut.

Niin, merkin on joku maksanut kattaakseen yhden kuljetuksen kulut. Käytettyä postimerkkiä saa käyttää koristeena, mutta ei vääränä rahana uudestaan postimaksua feikkaamaan.

Merkki on maksu tehdystä työstä. Jos kirjeitä jää leimaamatta, niin joku ei ole tehnyt työtään.

Joku oli leikannut kirjeeseen kuvan pitsasta ja posti toimitti kirjeen (kerrankin) perille parissa päivässä ja posti suuttui. En nyt tiedä kumpi tuossa pahemmin teki.

Ei niitä käsin leimata. Kone ei aina osu oikeaan kohtaan.

Postilta varastaminen ei ainakaan paranna palvelua, päinvastoin 🙄

Kyllä ne oikeat ja pahimmat varkaat on ihan siellä postin liukuhihnalla, ei asiakkaiden parissa.

Vierailija
51/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt että täällä pidetään varastamista hyväksyttävänä. Toisaalta onhan monen mielestä Kelankin huijaaminen ihan ok, varmaan samaa porukkaa. Huijaamistahan postimerkkien uudestaan käyttäminen on, pienemmässä mittakaavassa.

Vierailija
52/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt että täällä pidetään varastamista hyväksyttävänä. Toisaalta onhan monen mielestä Kelankin huijaaminen ihan ok, varmaan samaa porukkaa. Huijaamistahan postimerkkien uudestaan käyttäminen on, pienemmässä mittakaavassa.

Ja Postihan ei petä ollenkaan asiakasta. Hah!

Vierailija
53/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten rikos.

Sitten kauppa pitää parempaa huolta, että vaatteissa on ne hälyttimet.

Samoin jos kassa antaa liikaa vaihtorahaa, niin ei sitä asiakasta lähdetä metsästämään, vaan ohjeistetaan kassaa olemaan huolellisempi.

Jos kaupasta pöllitään jotain koko ajan, niin asialle tehdään jotain. Miksi posti vierittää tekemättömät duuninsa asiakkaan niskoille?

Vierailija
54/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sanktion saattaa saada kirjeen saaja eli jos katsotaan ettei siinä ole asianmukaista postimaksua, joutuu hän lunastamaan sen. Sama kuin jos unohdat merkin tai laitat liian vähän merkkejä.

Vierailija
55/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitan Ohisalolle!

Vierailija
56/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sanktion saattaa saada kirjeen saaja eli jos katsotaan ettei siinä ole asianmukaista postimaksua, joutuu hän lunastamaan sen. Sama kuin jos unohdat merkin tai laitat liian vähän merkkejä.

Eli voisi lähettää muutamalle m u l k u l l e kirjeitä, joissa ei ole tarpeeksi postimerkkejä.

Vierailija
57/62 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus laittanut vahingossa yhden merkin liian vähän ja tosiaan saajalle tuli siitä puuttuvan postimaksun lisäksi lunastusmaksu.

Mutta mistä ne tietää onko merkki uudestaan käytetty jos leimaa ei ole? 🤔

Oon joskus liimannut merkin väärään kuoreen ja irrottanut ja laittanut oikeaan eli varmasti on näyttänyt käytetyltä. Onko sekin väärin? Mistä sen oikeasti erottaa?

En yhtään ihmettelisi, jos posti keksis että saa vain itse myydä asianmukaisia kirjekuoria ja paketteja kun että saavat lisää rahaa eikä kertaalleen käytettyjä saa käyttää enää. Mikä ero toisaalta?

Vierailija
58/62 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä posti voi lopulta tietää, onko merkki käytetty vai ei, jos sitä ei ole leimattu?

Vierailija
59/62 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä posti voi lopulta tietää, onko merkki käytetty vai ei, jos sitä ei ole leimattu?

Nykyään jokaisessa on yksilöivä digitaalinen tunniste ja niiden käyttöä seurataan siinä missä lähetyksen kulkua muutenkin.

Vierailija
60/62 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jokaisessa on yksilöivä digitaalinen tunniste ja niiden käyttöä seurataan siinä missä lähetyksen kulkua muutenkin.

Näin Porvoon postissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän