Kun sinulla on vatsavaivoja
ja et tiedä syytä, vaikka syöt "terveellisesti", niin minkä perusteella syöt terveellisesti? Onko joku sulle kertonut? Vai oletko itse hankkinut tietoa ravinnosta?
Syöt "suositusten" mukaan ja silti vatsa vaivaa? Onko syy ruoassa, vai sinussa?
Kommentit (4)
Mullakin IBS. Lääkäri suositteli tarkistamaan ruokavaliota ja ikävä kyllä monet terveelliset ja hyvät ruoka-aineet jouduin jättämään pois.
Virallinen ravintosuositus ei sovi kaikille. Maitotuotteet ja viljat esim. aiheuttavat monille vatsavaivoja, vaikka juuri nuo ovat virallisen ravintosuosituksen kivijalka.
Niin, mulla on ärtyvä paksusuoli. Ja vatsani voisi parhaiten jos eläisin pelkällä ehdottoman valkoisella vehnäleivällä, riisillä, perunalla ja lihalla. Kaikki kuitupitoinen, eli marjat, hedelmät ja vihannekset, pähkinät, pavut aiheuttaa vaivoja. Mutta kyllä silti syön monipuolisesti enkä vedä pelkkää vehnäpullaa ja pihviä, vaikka vatsani siitä eniten tykkäisikin.
Kiitos kolmonen, luulin olevani ainoa, täällä kohtalotoveri. Paitsi että vaalean leivän ohella mulle sopii ruisleipä. Marjoista, hedelmistä ja vihanneksista sisukset sietää banaania, tomaattia, kurkkua, tuoremehuja ja marjakeittoja ja -kiisseleitä, muita tämän sarjan ruoka-aineita on rajoitetettava todella paljon. Muuten olen ripulilla harva se päivä ja se rajoittaa elämääni valtavasti.