Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja muutto Suomesta

Vierailija
24.04.2015 |

Meidän perheellä (minä, mies ja kaksi kouluikäistä lasta) oli sunnitelmissä muuttaa USAan työni perään parin viikon päästä. Talo on melkein pakattu kasaan, meidän työpaikoille ja lasten koululle ilmoitettu jne. Tänään mies joka on ollut todella stressaantunut muutosta raivostui jostain pikku asiasta, rupesi huutamaan ja rikkomaan tavaroita ja sanoi että meidän välillämme ei oikeastaan ole enää mitään, että on pakosta minun kanssani, haluaa eron eikä ole tulossa minun ja lasten mukaan Amerikkaan.

En tiedä nyt miten tästä eteenpäin. Jos hän todella haluaa eron, voinko edes muuttaa lasten kanssa avioeron harkinta-aikana? Mies haluaisi antaa minulle yksinhuoltajuuden.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Seattlessa ja voin ehkä kertoa vinkkejä. Tarvitset tosiaan hoitoapua. Lasten koulun iltapäiväkerhot ovat usein täynnä. Syksyn paikat tulivat hakuun vähän aikaa sitten. Lapsesi ovat niin pieniä, että päivät iltapäiväkerhossa tulevat olemaan heille todella pitkiä. Välitunteja on kuuden tunnin päivässä yksi ja lounastunti on niin lyhyt, että lapset eivät aina ehdi siinä edes syömään kunnolla. Kouluruoka on luokattoman huonoa eli lounaat ja välipalat pitää valmistaa heille itse kotona ja lämmittää termosastioihin aamulla. Minun kuusivuotias oli koulupäivän jälkeen ihan poikki, väsynyt istumisesta ja leikin puutteesta ja nälkäinen kuin susi. Ja hän ei ollut iltapäiväkerhossa.

Täällä lasta ei voi lähettää yksin koulutielle tai koulusta kotiin, vaan vanhemman/aikuisen pitää olla mukana edes koulubussipysäkille saakka. Au pair olisi hyvä, mutta au pairia ei saa, ellei ole green cardia. Au pair -järjestöt vaativat isäntäperheeltä joko Yhdysvaltain kansalaisuuden tai green cardin. Nanny taas vaatii 8 tuntia töitä päivässä.

Lapsilla ei täällä ole vapautta vaan heitä kuljetetaan harrastuksiin ja kavereille leikkitreffeille iltapäivisin ja viikonloppuisin. Koulussa odotetaan joka perheeltä edes vähän vapaaehtoistoimintaa.
Muutto tänne oli yksi elämäni stressaavimpia asioita. Kaikki pitää opetella alusta. Mailit, jaardit, unssit, gallonat. Mikä kauppa on ruokakauppa ja mikä on rautakauppa. Kaasulieden käyttö. Mistä ruokaa saa halvemmalla (täällä ruoka on ollut jopa kalliimpaa kuin Suomessa.) Missä voi ulkoilla lasten kanssa (yleisiä puistoja on nihkeästi ja niihin mennään aina autolla.) Koulumatka. Kauppamatka. Lasten harrastuspaikat. Lapset oireilivat voimakkaasti puolisen vuotta. Jos isä on ollut läheinen, he oireilevat varmasti vielä voimakkaammin, kun isäkin katoaa yhtäkkiä heidän elämästään. Jaksatko itse hoitaa kaiken? Minä en lähtisi toiselle puolelle maailmaa noilla spekseillä, mutta jos päätät lähteä: tsemppiä ja kovasti voimia matkaan mukaan. Mukava kaupunkihan tämä on asua sitten, kun kotiutuu.

Vierailija
2/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:17"]

Miten ap voit olla noin asiallinen? Normaalisti ihminen olisi shokissa  tässä tilanteessa. Ei sinulakaan siis kamalsti taida olla tunteita jäljellä?

[/quote]

Tiedatko sina miten ihminen kayttaytyy shokissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:20"]

Miten ap voit olla noin asiallinen? Normaalisti ihminen olisi shokissa  tässä tilanteessa. Ei sinulakaan siis kamalsti taida olla tunteita jäljellä?

[/quote]

[/quote]

tiedän. Ja olen myös saanut mieheltä vastaavan ilmoituksen. 

Itsekin olin hyvin tehokas järjestäessäni asuntoa, mutta tämä asiakeskeisyys ihan hämää.

Vierailija
4/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

Itsekin olin hyvin tehokas järjestäessäni asuntoa, mutta tämä asiakeskeisyys ihan hämää.

[/quote]

Olen täysin shokissa ja yritän ajatella järjellä nimenomaan lasten puolesta. Varmasti myöhemmin romahdan, nyt tunteita ei ole minkäänlaisia. Se ei ole rakkauden puutetta, vain tarvetta toimia hätätilassa.

ap

Vierailija
5/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen täysin shokissa ja yritän ajatella järjellä nimenomaan lasten puolesta. Varmasti myöhemmin romahdan, nyt tunteita ei ole minkäänlaisia. Se ei ole rakkauden puutetta, vain tarvetta toimia hätätilassa.

ap

[/quote]

kyllä minä muistan tuon itsekin. 

pystytkö lähtemään tässä tilanteessa? Jaksat uutta työtä, tukea lapsia, oppia uutta  - ja vielä käsitellä eroa? 

Vierailija
6/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

kyllä minä muistan tuon itsekin. 

pystytkö lähtemään tässä tilanteessa? Jaksat uutta työtä, tukea lapsia, oppia uutta  - ja vielä käsitellä eroa? 

[/quote]

Ehkä jaksan, ehkä en, on vaikeaa arvioida etukäteen mutta siellähän se nähdään. Kuitenkaan en näe tänne jäämistä painokkaana vaihtoehtona nyt kun työsopimukseni on jo irtisanottu. Toimeentulo on taattu Amerikassa. Siihen me perheenä tähtäsimme. Jos elämä ei mitenkään onnistu siellä voimmehan me tulla tänne takaisin, mutta tällä hetkellä suunnanmuuto miehen viimehetken temppuilun takia tuntuu mahdottomalta vaihtoehdolta.

ap

Vierailija
7/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huolissani toki Ap:stä, mutta hieman vielä enemmän lapsista. - Vaikka myöhemmin -en haluaisi mennä asioiden edelle- liitto päättyisi eroon ja Ap:n yksinhuoltajuuteen, niin ero ei toivottavasti ole lapsille lopullinen ero isästä. Haluaisin ajatella asian taustoja sen paremmin tuntematta, että Ap:n mies on saanut vain voimakkaan stressireaktion tms. Hyviä voimia ja jaksamista lienee vähin mitä voin nyt toivoa 

Vierailija
8/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset?

Mihin päin USA:ta?

Kysymykset siksi, että miten pärjäät yksin lasten kanssa, kun käyt töissä. Tarvitset ehkä au-pairin tai sitten miehen luxuskotiherraksi, jotra kaikki käytännön asiat saa rullaamaan.

Eroa varten sun ei tartte olla Suomessa, voit hyvin lähteä lasten kanssa. Latenvalvojan kanssa voit keskustella puhelimessa.

Vierailija
9/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:51"]

Minkä ikäiset lapset? Mihin päin USA:ta? Kysymykset siksi, että miten pärjäät yksin lasten kanssa, kun käyt töissä. Tarvitset ehkä au-pairin tai sitten miehen luxuskotiherraksi, jotra kaikki käytännön asiat saa rullaamaan. Eroa varten sun ei tartte olla Suomessa, voit hyvin lähteä lasten kanssa. Latenvalvojan kanssa voit keskustella puhelimessa.

[/quote]

Menemme Seattlen kaupunkiin Washington State:issa ja lapset 6 ja 8v. Siis tarvitsevat vielä koulun jälkeen hoitoa. Siihen on kuulemma after school club tapaisia lasten leikkihoitoloita jos lapset ovat jo kouluikäisiä (jenkeissä tuo 6v.kin on jo kouluikäinen) Oma työni on klo 9 - 17 eli hakisin heidät sieltä ja sitten kaikki vapaa-aika ollaan yhdessä. Toivon että jos mies ei nyt todellakaan tule olemaan siellä niin ehkä tutustun joihinkin ystäviin ehkäpä lasten koulun tai työn kautta että ei oltaisi ihan yksin vieraassa maassa.

Kiva tietää että ei tarvitse jäädä Suomeen eron takia, kiitos tästä tiedosta.

ap

Vierailija
10/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin, että olet nainen joka on aktiivisempi osapuoli pitämään järjestystä ja tekemisiä ja mies on hiljaisempi "mietiskeiljä"?

Vierailija
11/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:18"]

Onko näin, että olet nainen joka on aktiivisempi osapuoli pitämään järjestystä ja tekemisiä ja mies on hiljaisempi "mietiskeiljä"?

[/quote]

Hiljaisempi ei, hän on sellainen tunteellinen pärskähtelijä, ,utta tiedän että hän on ollut aika ahdistunut kauankin. Parisuhteessa minä kyllä sanon missä kaappi seisoo, näin on ollut aina.

ap

Vierailija
12/27 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:45"]

Minä olen huolissani toki Ap:stä, mutta hieman vielä enemmän lapsista. - Vaikka myöhemmin -en haluaisi mennä asioiden edelle- liitto päättyisi eroon ja Ap:n yksinhuoltajuuteen, niin ero ei toivottavasti ole lapsille lopullinen ero isästä. Haluaisin ajatella asian taustoja sen paremmin tuntematta, että Ap:n mies on saanut vain voimakkaan stressireaktion tms. Hyviä voimia ja jaksamista lienee vähin mitä voin nyt toivoa 

[/quote]

Kiitos, itsekin vielä elän toivossa että tämä on joku stressireaktio ja hän ei tarkoittanut mitä sanoi. Minuakin huolestuttaa nimenomaan lapset. Jos lähdemme, emme helposti pääse takaisin emmekä pitkiin aikoihin. USAssa ei lomaakaan oli kuin 2 viikkoa vuodessa eikä ideaakaan koska sen saan pitää. Jos tulee ero niin lapset viedään pois isänsä luota uuteen maahan eivätkä mahdollisesti näe häntä pitkiin aikoihin joka on pahempi kuin ero jossa toinen vanhempi on lähellä ja häntä voi halutessa käydä katsomassa jos tulee ikävä.

ap 

Vierailija
13/27 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa rajulta muutokselta jos se noin tapahtuu mutta toisaalta ehkä se on oikeastaan hyvä tapa laittaa yksi elämä poikki ja aloittaa toinen. Siellä ei ole niitä muistoja ja ehkä teidän suhteesta on helpompi päästä yli jos ette näe toisianne lasten takia. Lapsille tietty rankkaa. Muista, että et kuitenkaan voi päättää etkä kontrolloida mitä mies tekee. Hän tulee mukaan tai ei. Varmaan ymmärtää miksi teidän tänne jääminen ei enää onnistu?

Minua ihmetyttää mksi hän ei ajattele miltä tämä lapsista tuntuu? On valmis noin vaan luopumaan heistä ja antamaan sinulle yksinhuoltajuuden? 

Vierailija
14/27 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:04"]

Minkä ikäiset lapset? Mihin päin USA:ta? Kysymykset siksi, että miten pärjäät yksin lasten kanssa, kun käyt töissä. Tarvitset ehkä au-pairin tai sitten miehen luxuskotiherraksi, jotra kaikki käytännön asiat saa rullaamaan. Eroa varten sun ei tartte olla Suomessa, voit hyvin lähteä lasten kanssa. Latenvalvojan kanssa voit keskustella puhelimessa.

[/quote]

Menemme Seattlen kaupunkiin Washington State:issa ja lapset 6 ja 8v. Siis tarvitsevat vielä koulun jälkeen hoitoa. Siihen on kuulemma after school club tapaisia lasten leikkihoitoloita jos lapset ovat jo kouluikäisiä (jenkeissä tuo 6v.kin on jo kouluikäinen) Oma työni on klo 9 - 17 eli hakisin heidät sieltä ja sitten kaikki vapaa-aika ollaan yhdessä. Toivon että jos mies ei nyt todellakaan tule olemaan siellä niin ehkä tutustun joihinkin ystäviin ehkäpä lasten koulun tai työn kautta että ei oltaisi ihan yksin vieraassa maassa.

ap

[/quote]

Et kyllä pärjää yksin vaikka saisit lapset maksulliseen iltapäiväkerhoon (se ei ole täällä oikeus vaan saat paikan jos siellä on vapaata) tarvitset lastenhoitajan. Kaikilla työssäkäyvillä äideillä on sellainen apuna täällä. Et välttämättä voi lähteä töistä silloin kun virallisesti pitäisi -varsinkaan alussa. Työpaikat eivät suhtaudu hyvin siihen että lasten takia joutuu sovittelemaan työjuttuja. Se ei periaatteessa ole mahdollista.

Toivon sulle onnea asioiden hoitumiseen!

Vierailija
15/27 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:17"]

Kuulostaa rajulta muutokselta jos se noin tapahtuu mutta toisaalta ehkä se on oikeastaan hyvä tapa laittaa yksi elämä poikki ja aloittaa toinen. Siellä ei ole niitä muistoja ja ehkä teidän suhteesta on helpompi päästä yli jos ette näe toisianne lasten takia. Lapsille tietty rankkaa. Muista, että et kuitenkaan voi päättää etkä kontrolloida mitä mies tekee. Hän tulee mukaan tai ei. Varmaan ymmärtää miksi teidän tänne jääminen ei enää onnistu?

Minua ihmetyttää mksi hän ei ajattele miltä tämä lapsista tuntuu? On valmis noin vaan luopumaan heistä ja antamaan sinulle yksinhuoltajuuden? 

[/quote]

Epäilen että hän on pahasti masentunut ja ei pysty ajattelemaan muita juuri nyt, haluaa vaan että stressi ja ahdistus loppuisivat ja näkee ulkomaille muuton lisäävän tätä huonoa oloaan. Ehkä hänet pitää jättää tänne hoitamaan itsensä kuntoon ja sitten ehkä tulee perässä? Ensisijaisesti yritän suostutella häntä tulemaan mukaan katsomaan miltä siellä tuntuu ja jos ei tunnut hyvältä saa luvan lähteä pois. Mutta jotenkin junttia ettei edes halua kokeilla. Siellähän voi tapahtua vaikka mitä kivaa, ei sitä voi tietää. 

ap

Vierailija
16/27 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:04"]

[/quote]

ap

[/quote]

Et kyllä pärjää yksin vaikka saisit lapset maksulliseen iltapäiväkerhoon (se ei ole täällä oikeus vaan saat paikan jos siellä on vapaata) tarvitset lastenhoitajan. Kaikilla työssäkäyvillä äideillä on sellainen apuna täällä. Et välttämättä voi lähteä töistä silloin kun virallisesti pitäisi -varsinkaan alussa. Työpaikat eivät suhtaudu hyvin siihen että lasten takia joutuu sovittelemaan työjuttuja. Se ei periaatteessa ole mahdollista.

Toivon sulle onnea asioiden hoitumiseen!

[/quote]

Tuli mieleen vielä että kun lapset eivät ole englanninkielentaitoisia niin koulusta heidät ohjataan koulun jälkeen tapahtuviin opetuksiin. Ne ovat ilmaisia mutta saattavat olla mihin aikaan iltapäivästä vain ja jonkun on hoidettava lasta sillä aikaa ja hoidettava lapsi lisätunneille, koulu ei järjestä sellaista saattamishoitoa vaikka tunti olisi samassa rakennuksessa. Kouluissa on myös vapaapäiviä tasaisesti jotka eivät ole vapaapäiviä työpaikoilla. 

Vierailija
17/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on sunnitelmat viety noin pitkälle (kaksi viikkoa lähtöön) minusta olisi reiluinta jos mies tulisi mukaan ainakin alkuun ettei lapsille tule hirveää paniikkia. Onhan jo liputkin ostettu. Sanot että riehuminen ja rikkominen ei käy mutta lasten takia on tultava ainakin saattamaan.

Vierailija
18/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halua tulla mukaan edes saattamaan vaikka se reiluinta tietysti olisi. Epäilen tosiaan että ei halua muuttaa mutta myös elämämme täällä Suomessa on ollut vaikeaa jo kauan. En osaa tässä vaiheessa erottaa mikä johtuu mistä. Yksi syy miksi hyväksyin ulkomaiden työtarjouksen oli että ehkä meillä menisi paremmin jos joku muuttuisi, voisimme yrittää uudestaan jossain muussa tilanteessa. Tosin kyllä työtarjous on itselleni mielenkiintoinen. Hänellä ei ole siellä töitä odottamassa, mutta varmasti saisi jos yrittäisi. Mitään pakkotilannetta rahallisesti ei olisi. 

ap

Vierailija
19/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei AP:n miehellä olisi USA:ssa edes työlupaa, ellei hän sellaista onnistuisi hakemaan omin ansioin.

Itse lähtisin ehdottomasti, jos mies kerran luvan antaa. Vaihtoehtohan on se, että jäätte kaikki Suomeen ja eroatte joka tapauksessa. Mitäs sitten?

Vierailija
20/27 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi ei riitauta huoltajuutta, niin voit lasten kanssa muuttaa jos olet yksinhuoltaja. Ymmärräthän kuitenkin lähivanhemmuuden ja yksinhuoltajuuden eron? 

Lapsillesi muutto olisi avioeroon yhdistettynä pahin mahdollinen ratkaisu. Kaikki mahdollinen stressi kumottaisiin heidän pienille niskoilleen yhdellä kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi