Bessetwisser-ihminen lähipiirissä
Miten reagoida tällaiseen tyyppiin joka on neuvomassa IHAN joka asiassa, oli kyse sitten jostain arkisesta puuhasta tai jopa ammatillisesta asiasta, josta itselläni on taatusti enemmän kokemusta ja koulutusta kuin hänellä? Hänellä on vain sellainen tapa että pitää päästä viisastelemaan. Miten suhtautuisitte?
Kommentit (16)
'Besserwisser' siis piti kirjoittaa, ennen kuin joku besserwisser tulee neuvomaan ;)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä besserwisser!
Haha – ehdit! Ap
Onko hän mies vai nainen vai joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Nainen.
Sanoisin bw:lle, että aikuiset ihmiset eivät pidä neuvomisesta ja kysyvät itse neuvoa, jos haluavat neuvontaa.
Pidä puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hän on besserwisser
Naisilla tämä useimmiten johtuu siitä, että he ovat joutuneet omassa elämässään liikaa miespuolisten besserwissereiden uhreiksi, ja sen seurauksena joko tietoisesti tai tiedostamatta alkaneet itse samanlaisiksi. Kannattaa siis olla häntä kohtaan ymmärtäväinen.
Kysy häneltä neuvoa johonkin ei niin tavanomaiseen/outoon asiaan ja ylipäätään utele häneltä kaikenlaista, kerta hän tietää mielestään kaiken! Jos pulputus ei ota loppuakseen niin koita keskeyttää hänen neuvonantonsa, myönnä vaikka suoraan ettet tarvitse hänen neuvojaan vaan tiedät kyllä mistä puhut.
Aika yleinen tapa kommunikoida. Vähän kaikki tätä tekee, mutta ei sitä kukaan itse huomaa tekevänsä. Mitä vähemmän tietää, sitä enemmän kuvittelee tietävänsä.
On puuduttavaa vain hiljaa kuunnella pitkiä avautumisia jostain lasten kaverisuhteista tai koulumenestyksestä, itselle tuntemattomien sisäpiirijutuista tai ammatillisista asioista.
Kaikki muu kommentointi kuin aijaa/joojoo/oho/vai niin/ihanko totta/aha/mmm-m kuullostaa helposti neuvomiselta. Ja nuo kuullostaa toisteltuna kyllästyneeltä.
Itse yritän muistaa mielummin kysellä, kuin kertoa mitä pitäisi tehdä, mutta välillä unohtuu ja se taas kertoo enemmänkin siitä, että olen mukana jutussa enkä mieti omiani.
Itseä ärsyttää neuvominen sairauksieni ja mielialani suhteen, joten yksinkertaisesti välttelen niistä puhumista.
Miten sinä toivoisit kanssasi keskusteltavan vai haluatko puhua passiiviselle kuuntelijalle? Sorrutko itse neuvomiseen?
Tällä mainitsemallasi tyypillä voi olla tosiaan vain tapana jakaa tietämyksensä asiasta kuin asiasta. Ehkä osoituksena, että juttusi kiinnostaa ja osallistumisesta sinulle tärkeästä aiheesta keskustelemiseen. Hän voi kokea jopa jotenkin olevansa apuna tai hyödyllinen. Amatööritietäjät on kyllä yleensä helppo pudottaa tasolleen, jos itse on ammattilainen. T:BW
Hän luulee keskustelevansa ja sinä hänen viisastelevan? Jos hän tietäisi miten hänet koet, niin voisi ehkä yllättyä.
Hänellä on aivo-oire. Hän ei pysty muuttumaan. Pyri kasvattamaan huumorin tajuasi, tai jos liikaa vie voimia, niin vähennä kontakteja.
Sanominen ei auta yhtään. Hän ei muutu.
Mehän ollaan kaikki täällä niitä ketkä jakelee neuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla tämä useimmiten johtuu siitä, että he ovat joutuneet omassa elämässään liikaa miespuolisten besserwissereiden uhreiksi, ja sen seurauksena joko tietoisesti tai tiedostamatta alkaneet itse samanlaisiksi. Kannattaa siis olla häntä kohtaan ymmärtäväinen.
Aha, naisten huono käytös on miesten syytä. Tulipa taas kerran asia selväksi.
Mitäs teet tyhmiä valintoja ja päätöksiä?
Kyllä muakin ärsyttäisi jos tiedän, että toisin tekemällä päästäisiin parempaan lopputulokseen. Vaikea olla silloin neuvomatta.
Toinen on saamattomuus. Suunnitelmia, ehkä hyviäkin sellaisia on, mutta toiminta puuttuu. On raskasta seurata kuinka toinen vaan velloo, eikä saa aikaiseksi, vaikka lopputulos kannattaisi ja edesauttaisi elämässä huomattavasti.
Se on kyllä besserwisser!