Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sima pullotettu eilen: nyt jo rusinat pinnalla! Mitä ihmettä?!

Vierailija
24.04.2015 |

Onkohan jokin nyt vialla? Pullotin siman eilen yhden päivän sankokäymisen jälkeen ja jo tänäaamuna rusinat olivat pompsahtaneet pinnalle! Mitä ihmettä? :o

Ei kai se vielä valmista ole? Viikkohan siihen piti viileässä mennä. Ohjeita on noudatettu eikä ole laitettu liikaa hiivaa (ainakaan toivottavasti!). 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummallista siinä on? On kai ollut sen verran lämpimässä, että rusinat ovat turvonneet ja nousseet pintaan. Kyllä vuorokausi riittää käymiseen.

Vierailija
2/7 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Rusinoiden pitäisi nousta pintaan vasta kun sima on käynyt tarpeeksi ja on ns. juomakelpoista. Eihän se juoma missään nimessä voi olla valmista kahdessa päivässä. Monethan käyttävät simaa ennen pullotusta parikin päivää ja pullotuksenkin jälkeen pitää vielä odotella se muutama päivä (huoneenlämmössä) tai viikko (kylmässä). AP on kuitenkn pullottanut jo päivän jälkeen.... Oudon nopealta tuo prosessi kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin mulla nousi rusinat muutama tunti pullotuksen jälkeen. Ei se välttämättä mitään kerro. Annan olla pöydällä vielä pari päivää ja sitten kylmään.

Vierailija
4/7 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin nousi mutta ei se vielä valmista oo, annan olla vielä viikon kylmässä. En tiedä miksi nousee välillä niin nopeasti.

Vierailija
5/7 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä kelluvia rusinoita.

Vierailija
6/7 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samoin, kun jätin simapullot huoneenlämpöön, jotta sima valmistuisi nopeammin. Rusinat olivat heti seuraavana päivänä pinnalla. Siirsin pullot jääkaappiin, ja parin päivän päästä rusinat olivat uponneet. Pullot takas lämpimään, vappu on huomenna, saa nähdä miten käy...

Vierailija
7/7 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todennäköisesti laittanut liikaa hiivaa, ja se saa siman käymään nopeasti. Mulle on myös käynyt noin, mutta sima on silti ollut ihan juomakelpoista. Useiden vuosien harjoittelun jälkeen olen vihdoin oppinut, että sen simaan laitettavan hiivanokareen on todellakin oltava aivan minimaalisen pieni. :) Hyvää vappua kaikille!