SIIVOOJAT
No nyt sitten on kelpuutettu ottamaan siivoojat ns.työkavereiksi toimistoihin, kun ihmissuhteet ovat niin jumissa huonon työilmapiirin vuoksi. Onko totta, että esimiehet ovat niin kyvyttömiä hoitamaan työpaikan työilmapiiriä kaikista rekritoinneista huolimatta. Ollessani toimistotyössä siivoojia ei kukaan minun lisäkseni ollut huomaavinaankaan, riitelivät vain keskenään ja vetivät mattoja toisten jalkojen alta kenenkään esimiehen siihen puuttumatta. Kukahan mahtaa olla se heikoin lenkki?
Kommentit (13)
Ylen aamu-uutisissa oli juttua siivojien ja muun henkilökunnan jutustelusta ja ystävyyssuhteista. siitä tämä aloitus kai kumpuaa?
Muistan myös aiemmin täällä olleen keskustelun siitä, miten kamalaa on, että siivooja kehtasi tulla samaan kahvihuoneeseen/-pöytään toimistotyöntekijöiden kanssa :'D GAMALAA
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 09:45"]
Muistan myös aiemmin täällä olleen keskustelun siitä, miten kamalaa on, että siivooja kehtasi tulla samaan kahvihuoneeseen/-pöytään toimistotyöntekijöiden kanssa :'D GAMALAA
[/quote]
Eikös samassa keskustelussa pohdittu mm. sitä, että
- eihän siivoojat edes varmaan viihtyisi meidän jutuissamme, kun käytämme niin paljon ammattisanastoa ja olemme muutenkin korkeakoulutettuja ja
- eihän siivoojissa mitään vikaa ole, heidän rivot, moukkamaiset juttunsa ovat niin elämänmakuisia!
Onhan tämä nyt ihan koomista... Ei siivooja ole sen huonompi kuin muutkaan. Vajaat ihmiset arvioivat toisia ammatin mukaan alakanttiin
Täh? - laitoshuoltajaksi opiskeleva, joka omalla työpaikallaan (päiväkodissa) on tasa-arvoinen osa henkilöstöä, osallistuu työnohjaukseen ja kokee ylpeyttä työstään.
Juu... Työn arvostusta tosiaan. Nyt muutaman vuoden tätä kyseenalaista ammattia harjoittaneena voin kertoa että kiitosta ei tule ikinä. Valittaa kyllä osataan. Sieltä lattialta ei ole tarkoitus pystyä syömään, tai mistäs minä teidän yliopiston käyneiden tapoja tiedän... Jos vaikka toimiston pikkujouluissa nuolette lattiaa. Anna muuten olla jos kehtaat huomenta toivottaa tai päivää sanoa niin useimmat ovat että wtf, sehän puhuu ja vielä suomea, kuinka se kehtaa?? Mihin on maailma menossa kun siivojakin jo luulee voivansa istua tauolla mihin haluaa, joskus olis käyttöä niille norpille ja vaginoille!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:05"]
Juu... Työn arvostusta tosiaan. Nyt muutaman vuoden tätä kyseenalaista ammattia harjoittaneena voin kertoa että kiitosta ei tule ikinä. Valittaa kyllä osataan. Sieltä lattialta ei ole tarkoitus pystyä syömään, tai mistäs minä teidän yliopiston käyneiden tapoja tiedän... Jos vaikka toimiston pikkujouluissa nuolette lattiaa. Anna muuten olla jos kehtaat huomenta toivottaa tai päivää sanoa niin useimmat ovat että wtf, sehän puhuu ja vielä suomea, kuinka se kehtaa?? Mihin on maailma menossa kun siivojakin jo luulee voivansa istua tauolla mihin haluaa, joskus olis käyttöä niille norpille ja vaginoille!
[/quote]
Mulla oli yhden ihmisen takia samanlainen olo yhdessä työpaikassa. Se oikeasti vahti, mitä tein (olin tuolloin henkilökohtaisena avustajana päiväkodin lapsiryhmässä) Olin nuori, mutta ei multa ois päivittäin tarvinnut kysyä, "Onko sillä vaippa?" "Ethän pudota sitä?"
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:05"]
[/quote]
Ei taas norpat ja vaginat... :DD
No, toinen siivooja kertoo havainnoistaan: ei tätä alaa arvosteta edes alan sisällä! Miten muuten voisi asian tulkita, kun siivoojia roikotetaan pienellä palkalla ja kaiken huipuksi ylipienillä osa-aikaisuuksilla tai nollasopimuksilla, ja tunnit saatetaan kaiken lisäksi hajottaa pitkin päivää tyyliin yksi tunti kuudelta aamulla ja kaksi illalla? Alan sisällä olisi paljon korjattavaa, ja se on mielestäni isompi ongelma kuin yksikään kohde, jossa sitä siivoa pitää tehdä.
Onneksi olen pääsääntöisesti siivonnut todella mukavissa kohteissa, lukuun ottamatta paria hassua, joissa minulla riittää maagisia minuutteja tehdä niitäkin asioita, joita ei sopimukseen kuulu ja joissa siivous kuitataan täydellisen kelvottomaksi, jos tasan yksi pieni asia on epähuomiossa jäänyt tekemättä (ihmisiä mekin olemme!). Mutta syy, miksi tulen vetäytymään lopullisesti alalta, on nimenomaan alan sisällä.
Siis...?