Ystäväni in hyvin älykäs mutta esittää tyhmää työelämässä.
Miksi jotkut ihmiset ovat tällaisia. Hänellä on laaja sanavarasto, hän on hyvä piirtää ja kirjoittaa pieniä romaaneja. Hänellä on myös hyvä huumorintaju ja ymmärtää kaikenlaisia vitsejä. Hän on helposti indusoitunut ja osaa tehdä täydellisiä kujeita. Hän on myös minua paljon parempi peleissä ja ymmärtää paljon paremmin pelin päämäärän ja osaa ajatella teoreettisesti, toisin kuin minä.
Työelämässä hän on tosin hyvin naiivi eikä vaan jostain kummasta syystä suostu tuomaan älynsä esiin. Jopa minäkin pärjään paremmin vaikka olen häntä paljon paskempi ja ala-arvoisempi ihminen. Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa? Mikä siinä omaa älykkyyden tuomisesta esiin on niin vaikeeta?
Kommentit (18)
Voisiko hän kuvitella/luulla, että siellä työelämässä ne muut, ovat hänen mielestään samalla tasolla älyllisesti tai jopa korkeammalla.
Itselläni meni aika kauan yli kolmekymppiseksi saakka, tajuta ettei muut ihmiset ole lähtökohtaisesti älyltään minua ylempänä tai edes tasollani.
Sitä kuvittelee ihmiset samanlaisiksi kuin itse on. On shokki kun tajuaa, että muut on tyhmempiä, eivätkä tajua mitään.
Mitä tuo pärjääminen sinusta tarkoittaa?
Tekeekö hän asiat huonosti? Kieltäytyy uusista tehtävistä?
Voi olla huijarisyndrooma tai joku muu kompleksi, tai sitten ihan tietoista.
Esim minä en ole ollenkaan kiinnostunut etenemään koko ajan vaativimpiin tehtäviin. Ei vaan kiinnosta antaa kovin paljon aikaa ja resursseja työelämälle.
No ne viestintä ja ihmissuhdetaidot jos puuttuu niin älyllä ei tee mitään. Samoin älyä ei kaikissa duuneissa tarvita
Vierailija kirjoitti:
No ne viestintä ja ihmissuhdetaidot jos puuttuu niin älyllä ei tee mitään. Samoin älyä ei kaikissa duuneissa tarvita
Käännähän tuo päin vastoin, niin olet jäljillä! ”Ihmissuhdetaidot” ja ”viestintä” voivat vaikuttaa käyttiskamalta silloin, kun kaivetaan nenää itseään fiksumpien rakentamassa aitauksessa.
Vai osasitko kenties suunnitella prosessorin kämmentietokoneeseen tai siivilöidä riippuvuuksia datamassasta, ja muuten vain huutelet?
Tykkää mahdollisesti olla altavastaajana tai asemassa, missä yllätyselementti on hänen puolella. Ikään kuin olisi asemoinut itsensä mukamas tyhmänä, mutta vahvana jonnekin selustaan ja voi siten aina puolustautua. Ei tykkää paljastaa omia korttejaan muille ja on salamyhkäinen.
Tykkää tästä yllätysmomentista ja sen tuomasta turvallisuudesta sekä vahvuudesta. On siten itsevarmempi ja rohkeampi, kun esittää heikompaa/tyhmempää. Mahdollisesti haluaa olla näkymätön tai einiinesillä oleva, jostain syystä.
Voi olla myös ujo tai arka tai traumaattinen, jostakin menneisyydessä koetusta.
Ehkä hän ei pidä työpaikastaan erityisesti(?) ja kokee sen virallisena koneena jolle ei halua myydä mitään. Etsii lopulta jotain muuta, ehkä haluaisi olla yksityisyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset, jotka eivät pyri tuomaan älyään esille, puhumattakaan että leveilisivät sillä, tekevät minuun aina vahvan myönteisen vaikutuksen. Harva fiksu nyt sentään idioottiakaan esittää.
Sitä älykkyyttä ei kaikista huomaa, jos sen piilottavat.
Pääsee helpommalla. Sama palkka juoksee vähemmälläkin tekemisellä ja vastuulla. Jos näytät liikaa osaamistasi ja olet kovin kiltti luonne niin kohta teet kaikkien muidenkin työt.
Töissä sinua voidaan ”käyttää hyväksi” jos muut (johto) tajuaa miten älykäs olet. Sinulta odotetaan enemmän ja työmäärä lisääntyy jos esim on liian nopea työssään. Jossain vaiheessa huomaat tekeväsi huomattavasti enemmän kuin muut ja silti palkka on sama tai huonompi. Tietysti aina voi pyytää lisää mutta ei sekään aina niin helppoa ole ja jos on vielä itse perfektionismiin taipuva, ei tuossa voitolle jää.
Ehkä hän on liian erilainen. Rekrytoijat usein palkkaavat mahdollisimman paljon itsensä kaltaisen ihmisen. Kujeilevuus voi myös luonteenpiirteenä luoda ambivalenttia auraa, jolloin rekrytoija ajattelee hänen pilailevan. Jäykempiluonteinen palkataan mielummin.
Työelämään kunnianhimoisesti suhtautuvien on joskus vaikea ymmärtää toisenlaista suhtautumista. Osalle on itsestäänselvää on totta kai pyritään aina korkeampaan asemaan, haastavampiin tehtäviin ja parempaan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hän kuvitella/luulla, että siellä työelämässä ne muut, ovat hänen mielestään samalla tasolla älyllisesti tai jopa korkeammalla.
Itselläni meni aika kauan yli kolmekymppiseksi saakka, tajuta ettei muut ihmiset ole lähtökohtaisesti älyltään minua ylempänä tai edes tasollani.
Sitä kuvittelee ihmiset samanlaisiksi kuin itse on. On shokki kun tajuaa, että muut on tyhmempiä, eivätkä tajua mitään.
Tämä on varmasti yhteinen, jaettu kokemus meille vauvapalstalaisille.
Pääsee helpommalla, kun ei paljasta todellista osaamistasoaan.
Keskiverto ihmiset usein pelkäävät älykkäitä ihmisiä, jotka tuovat älykkyytensä esiin. Etenkin keskivertomiehet pelkäävät älykkäitä naisia. Joten älykkäänä ihmisenä olen huomannut, että työnhakutilanteessa sitä älykkyyttä ei kannata tuoda esille, vaan tekeytyä keskiverroksi.
Usein pääsee helpommalla kun pitää kynttilänsä vakan alla. Monet älykkäät ihmiset ovat saaneet kärsiä siitä kun kateelliset ovat alkaneet levittää ilkeitä juoruja. Jos tietää tarkasti miten jokin asia voitaisiin tehdä paremmin ja haluaisi saada aikaan muutoksen, siinä joutuu vänkäämään epäoleellisuuksista isoegoisten jyrääjien kanssa ja lopulta ei saavuta itse mitään.
Älykäs ihminen joka ei tykkää turhasta vänkäyksestä mieluiten hoitaa työnsä ja hakee inspiraatiota työelämän ulkopuolisista harrastuksista.
Olen huomannut että älykkyys luo erittäin vahvoja kateellisuuden tunteita. Siksi en tuo sitä esiin kuin tilanteissa jossa sitä todella tarvitaan.
Kun ei siitä kaikkialla edes makseta, että saa lisää vastuuta ja tehtäviä. Jotkut älykkäät ovat myös herkkiä, jolloin kaikki lisävastuu voi aiheuttaa stressiä ja muuta vaivaa, joita työstä saatava korvaus ei kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on liian erilainen. Rekrytoijat usein palkkaavat mahdollisimman paljon itsensä kaltaisen ihmisen. Kujeilevuus voi myös luonteenpiirteenä luoda ambivalenttia auraa, jolloin rekrytoija ajattelee hänen pilailevan. Jäykempiluonteinen palkataan mielummin.
Mitä eroa on kujeilla ja pilailla?
Älykkäät ihmiset, jotka eivät pyri tuomaan älyään esille, puhumattakaan että leveilisivät sillä, tekevät minuun aina vahvan myönteisen vaikutuksen. Harva fiksu nyt sentään idioottiakaan esittää.