Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekopyhää kitistä erikoisliikkeiden loppuunmyyntejä, jos tilaa kaiken netistä

Vierailija
23.04.2015 |

Onpa tosiaan kumma juttu, että pieni ja ketjuun kuulumaton käsityöliike lopettaa, kun tätä lopettamista surkuttelevakin on monessa yhteydessä mainostanut tilaavansa kaiken Saksasta, kun sieltä saa halvemmalla. Sama juttuhan se oli Tiimarinkin loppuunmyynnin yhteydessä, monet olivat niin surullisia, olivathan he itsekin käyneet siellä ala-asteella - ja ala-asteesta oli näiden ihmisten kohdalla yli 20 vuotta. Paikallisen naistenvaateliikkeenkin omistaja vähän katkerana sanoi haastattelussa, että aloitettuaan loppuunmyynnin liikkeessä monet surkuttelivat sitä, että tajusivat tulla vasta nyt. Niinpä. 

Ei se erikoisliikkeiden pyörittäminen mitään hyväntekeväisyystoimintaa ole, kallis harrastus toki monelle eikä missään määrin kannattavaakaan, muttei sillä loputtomasti voi takkiinsa ottaa. En syyllistä, jokainen ostakoot sieltä mistä kokee parhaimmaksi. MUTTA jos arvostaa lähipalveluita ja käytettävissä olevaa asiantuntemusta, kannattaa myös käydä niissä kivijalkakaupoissa, eikä tilata kaikkea Saksasta tai Kiinasta ja olettaa muiden käyvän. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:22"]

Ongelma ei ole siinä, ettei ihmiset haluaisi käydä kivijalkaliikkeissä vaan siinä, että Suomi tulee parikymmentä vuotta jäljessä. Maailma on avoin ja kuluttajat ovat valveentuneempia siitä mitä ostavat ja millä hinnalla. Ennen piti tyytyä siihen mitä sai lähimmästä kaupasta tai kylästä, mutta nyt ihmiset osaavat verrata ja tilata halvalla. Suomen verot ja muut taas eivät ole muuttuneet tarpeeksi ottaakseen tämän asian huomioon. Tämä sama ongelma on ollut niin kauan, kun ihmiset ovat käyneet kauppaa. Aina tuodaan tavara sieltä missä on halvinta maksoi se sitten työpaikkoja tai ei

[/quote]

Onneksi Tullissa ollaan tehostamassa toimintaa eli entistä useampi USAsta ja Kiinasta tilattu tuote tarkastetaan ja siihen isketään tullimaksut päälle. Jostain syystä halpuus katoaa samantien. Briteistä tilaaminen taas alkaa vähitellen tulla yhtä hintavaksi kuin suomalaiset samanlaatuiset tuotteet.

[/quote]

Suomalaisethan vaan tuossa kärsii. 

Yritykset vetää rahat kotiin, kiertää verot (niin kuin ne tekee), vaatii palkka alea työntekijöiltä ja nostaa tuotteidensa hintoja. 

Sinun kaltaiset tyhmät sitten innolla maksaa järjettömän kalliita tuotteita surkealla laadulla kun ulkomailta ei saa parempi laatuisiakaan. 

Katsos ne ulkomaat ei myöskään myy suomalaisille yrityksille halvalla jos Suomen valtio rupeaa hankalaksi heidän yrityksilleen. Joten ostohinta nousee ja sitten vielä Suomalaiset yritykset nostaa katteitaan ja näin olleen suomalaiset kuluttajat maksaa järjettömästi enemmän. 

[/quote]

Miten niin rupeaa hankalaksi? Jo nyt on olemassa tuontitullit, joita ei ole täysin ennätetty noudattamaan yksityisasiakkaiden osalta. Tehostetaan toimintaa => valtio saa lisää verotuloja ja kaikki on tyytyväisiä, koska tällöin ei USA:sta ja Kiinasta ostaminen enää ole pelkkää tappiota yhteiskunnalle vaan valtio saa siitä laillisen osansa.

Jos suomalaisille yrityksille on liian kallista ostaa tuotteita ulkomailta, niin jätetään ostamatta ja annetaan kuluttajan ratkaista ostaako kotimaista vai halpaa tavaraa ulkomailta, mutta tullimaksut maksaen (jolloin halpa on yllättäen aika hintava).

Vierailija
2/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa Kiinasta 250 eurolla vaatteita, maksa tullia + alv 97 e. Valtion kassa kilahtaa ja kaikki on tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisen on vaikea käydä näissä putiikeissa, kun hinnat ovat tuplaten juuri nettikauppoja kalliimmat + saattavat olla kaukana eivätkä edes sisällä ilmaista toimituskulua. 

Vierailija
4/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:31"]

Pienet erikoisliikkeet voisivat panostaa itse verkkokauppaan. Asun pienellä paikkakunnalla, jossa "ei ole mitään". En jaksaisi ajaa isoihin kaupunkeihin ostoksille, mutta haluaisin ostaa tiettyjen pikkuliikkeiden tuotteita. Tähän ei ole mahdollisuutta, koska kyseisillä kaupoilla ei ole verkkokauppaa. Täällä meidän kyläpahasessa yksi vaateliike ja yksi toinen erikoisliike pysyvät kannattavana ja pystyssä juuri verkkokaupan ansiosta. Eivät olisi enää olemassakaan, jos paikallisten mummojen rahoilla yrittäisivät pärjätä.

Tilaan Saksasta ainoastaan koiran erikoisruuan, joka Suomessa on törkeän kallista.

[/quote]

Tuossa on vaan se, että jos erikoisliike pysyy toiminnassa siten, että yrittäjä itse työskentelee sen 6 päivää viikossa, kynnys hyvän ja toimivan verkkokaupan perustamiseksi on aika korkea. Verkkokaupan ylläpito ja hoitaminen vie aikaa, joten pitäisi palkata toinen työntekijä ainakin osa-aikaiseksi. Kattaako verkkokauppa siitä aiheutuvat kustannukset vai ei, riippuu niin paljon alasta ja valikoimasta.
[/quote]
Verkkokaupan kustannukset ovat aika paljon pienemmät kuin kivijalkakaupan. Verkkokauppaa voi hoitaa niinä hetkinä kun kivijalkakaupassa on hiljaista - jos koko ajan on asiakkaita, niin silloin kauppa varmaan pärjää hyvin?

Vierailija
5/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:22"]

Ongelma ei ole siinä, ettei ihmiset haluaisi käydä kivijalkaliikkeissä vaan siinä, että Suomi tulee parikymmentä vuotta jäljessä. Maailma on avoin ja kuluttajat ovat valveentuneempia siitä mitä ostavat ja millä hinnalla. Ennen piti tyytyä siihen mitä sai lähimmästä kaupasta tai kylästä, mutta nyt ihmiset osaavat verrata ja tilata halvalla. Suomen verot ja muut taas eivät ole muuttuneet tarpeeksi ottaakseen tämän asian huomioon. Tämä sama ongelma on ollut niin kauan, kun ihmiset ovat käyneet kauppaa. Aina tuodaan tavara sieltä missä on halvinta maksoi se sitten työpaikkoja tai ei

[/quote]

Onneksi Tullissa ollaan tehostamassa toimintaa eli entistä useampi USAsta ja Kiinasta tilattu tuote tarkastetaan ja siihen isketään tullimaksut päälle. Jostain syystä halpuus katoaa samantien. Briteistä tilaaminen taas alkaa vähitellen tulla yhtä hintavaksi kuin suomalaiset samanlaatuiset tuotteet.

[/quote]

Suomalaisethan vaan tuossa kärsii. 

Yritykset vetää rahat kotiin, kiertää verot (niin kuin ne tekee), vaatii palkka alea työntekijöiltä ja nostaa tuotteidensa hintoja. 

Sinun kaltaiset tyhmät sitten innolla maksaa järjettömän kalliita tuotteita surkealla laadulla kun ulkomailta ei saa parempi laatuisiakaan. 

Katsos ne ulkomaat ei myöskään myy suomalaisille yrityksille halvalla jos Suomen valtio rupeaa hankalaksi heidän yrityksilleen. Joten ostohinta nousee ja sitten vielä Suomalaiset yritykset nostaa katteitaan ja näin olleen suomalaiset kuluttajat maksaa järjettömästi enemmän. 

[/quote]

Miten niin rupeaa hankalaksi? Jo nyt on olemassa tuontitullit, joita ei ole täysin ennätetty noudattamaan yksityisasiakkaiden osalta. Tehostetaan toimintaa => valtio saa lisää verotuloja ja kaikki on tyytyväisiä, koska tällöin ei USA:sta ja Kiinasta ostaminen enää ole pelkkää tappiota yhteiskunnalle vaan valtio saa siitä laillisen osansa.

Jos suomalaisille yrityksille on liian kallista ostaa tuotteita ulkomailta, niin jätetään ostamatta ja annetaan kuluttajan ratkaista ostaako kotimaista vai halpaa tavaraa ulkomailta, mutta tullimaksut maksaen (jolloin halpa on yllättäen aika hintava).

[/quote]

Mistä luulet että suomalaiset yritykset ostaa vaatteensa? Kiinasta? Kiina voi nostaa tuotteidensa myynti hintoja miten paljon tahansa. 

Se voi ruveta myymän muualle maailmaan halvemmalla kuin tänne jos niitä huvittaa.  

Vierailija
6/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen työtön ja oikeasti köyhä, niin silti ostan suomalaisilta kaupoilta tavarat itselleni. Maksan ehkä enemmän ja joidenkin mielestä olen idiootti, kun muualta saisin halvemmalla, mut mulle on tärkeää yrittää edes luoda tähän valtioon se yksi työpaikka omalla ostos käytökselläni.
Kaupoista esim. Faunatar on lemmikkieläin liike jonne rahani laitan ennemmin. Rahat pysyvät täysin puhtaasti Suomessa, eikä mene esim Ruotsiin, jonne Mustin ja Mirrin asiakkaat rahansa syytävät.
Mä haluaisin Suomeen työpaikkoja, vaan niitä ei synny ostamalla ambomaasta halvalla ja syytämällä rahojaan muualle.
Mut vittuilkaa toki työttömille työpaikkojen vähyydestä, tunkekaa rahanne sinne ulkomaille ja kuvitelkaa tekevänne hyvää.

Vierailija
7/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:56"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:51"]Jokainen ulkomaiseen verkkokauppaan laitettu euro on pois suomalaiselta työntekijältä. MInusta on ihan turha kitistä korkeista työttömyysluvuista, jos ei itse halua työllistää yhtäkään suomalaista. Ulkomailta saa halvalla, totta, koska suomalaiseen tuotteeseen on pakko laittaa hintaan sekä myyjän palkka että korvaus työttömille. Se suomilistä tulee korkeista työvoimakustannuksista ja Helsingissä helvetillisistä vuokrista, ei se omistajan taskuun jää. [/quote] Ja tässä toinen ongelma. Moni kauppa laittaa jalkansa Helsinkiin. En ole sielä käynyt edes kääntymässä yli 10 vuoteen. [/quote] Ongelma?? Se että et ole käynyt edes kääntymässä 10 vuoteen ei tarkoita että muut eivät olisi. Helsinki on silti paras paikka pitää kauppaa, alueella asuu kuitenkin noin miljoona mahdollista asiakasta. Toisin kuin peräkylässä.

[/quote]

Suurin osa ihmisistä EI käy ostamassa mitään mistään pikkukaupoista. Ne ostaa joko netistä tai isoista kaupoista. Isoissa kaupoissa on valinnanvaraa ja hinnat on alhaiset. Ihmisiä EI kiinnosta juosta edes takas eri kaupoissa katsomassa että onko täällä mahdollisesti sellaista mitä etsin vaan menee isoon kauppaan missän on todennäköisemmin kaikki tarpeellinen. 

Olen asunut Helsingissä koko ikäni enkä ole ostoskeskuksia lukuun ottamatta koskaan käynyt pikkukaupoissa. Enkä käy. En näe siihen mitään syytä. 

Kun jo ulkopuolelta näkee että valikoima on aivan surkea niin mitä järkeä mennä edes sisälle? Olen ollut kyllä useisiin paikkoihin yhteydessä ja kysynyt tuotteiden hintoja ja ne on ollut niin naurettavan korkeita että en ostaisi niitä vaikka joutuisin olemaan ilman. 

[/quote]

Ymmärrätkö yhtään lukemaasi? En missään vaiheessa ole väittänyt että KAIKKI ihmiset tykkäävät käydä pikkukaupoissa. Itsekin mieluummin ostan netistä helppouden vuoksi. Sanoin että jos haluaa pitää kauppaa, niin paras paikka siihen on helsinki, väkimäärän vuoksi!!! Herranjestas sentään.....

Vierailija
8/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:05"]Tilaa Kiinasta 250 eurolla vaatteita, maksa tullia + alv 97 e. Valtion kassa kilahtaa ja kaikki on tyytyväisiä.
[/quote]

Esimerkiksi tullimaksuthan menevät suoraan EU:lle, suomi ei niistä saa senttiäkään

Vierailija
9/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:20"]

Vaikka olen työtön ja oikeasti köyhä, niin silti ostan suomalaisilta kaupoilta tavarat itselleni. Maksan ehkä enemmän ja joidenkin mielestä olen idiootti, kun muualta saisin halvemmalla, mut mulle on tärkeää yrittää edes luoda tähän valtioon se yksi työpaikka omalla ostos käytökselläni. Kaupoista esim. Faunatar on lemmikkieläin liike jonne rahani laitan ennemmin. Rahat pysyvät täysin puhtaasti Suomessa, eikä mene esim Ruotsiin, jonne Mustin ja Mirrin asiakkaat rahansa syytävät. Mä haluaisin Suomeen työpaikkoja, vaan niitä ei synny ostamalla ambomaasta halvalla ja syytämällä rahojaan muualle. Mut vittuilkaa toki työttömille työpaikkojen vähyydestä, tunkekaa rahanne sinne ulkomaille ja kuvitelkaa tekevänne hyvää.

[/quote]

no et sinä varmaan "oikeasti köyhä" ole jos kuitenkin varaa laittaa noihin tarvikkeisiin rahaa.

Kun on oikeasti köyhä, niin ei ole varaa, pakko hankkia halvemmalla, muuten ei varaa ruokaan/muuhun tarpeelliseen.

Vierailija
10/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:31"]

Pienet erikoisliikkeet voisivat panostaa itse verkkokauppaan. Asun pienellä paikkakunnalla, jossa "ei ole mitään". En jaksaisi ajaa isoihin kaupunkeihin ostoksille, mutta haluaisin ostaa tiettyjen pikkuliikkeiden tuotteita. Tähän ei ole mahdollisuutta, koska kyseisillä kaupoilla ei ole verkkokauppaa. Täällä meidän kyläpahasessa yksi vaateliike ja yksi toinen erikoisliike pysyvät kannattavana ja pystyssä juuri verkkokaupan ansiosta. Eivät olisi enää olemassakaan, jos paikallisten mummojen rahoilla yrittäisivät pärjätä.

Tilaan Saksasta ainoastaan koiran erikoisruuan, joka Suomessa on törkeän kallista.

[/quote]

Tuossa on vaan se, että jos erikoisliike pysyy toiminnassa siten, että yrittäjä itse työskentelee sen 6 päivää viikossa, kynnys hyvän ja toimivan verkkokaupan perustamiseksi on aika korkea. Verkkokaupan ylläpito ja hoitaminen vie aikaa, joten pitäisi palkata toinen työntekijä ainakin osa-aikaiseksi. Kattaako verkkokauppa siitä aiheutuvat kustannukset vai ei, riippuu niin paljon alasta ja valikoimasta.

[/quote]

No nämä meidän pikkupaikkakunnan kaupat tekevät sen isomman tilin nimenomaan sillä verkkokaupalla. Eli kyllä siinä ehtii niitä muutamaa asiakasta päivän aikana palvella sen verkkokaupan ohessa.

Vierailija
11/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:31"] Pienet erikoisliikkeet voisivat panostaa itse verkkokauppaan. Asun pienellä paikkakunnalla, jossa "ei ole mitään". En jaksaisi ajaa isoihin kaupunkeihin ostoksille, mutta haluaisin ostaa tiettyjen pikkuliikkeiden tuotteita. Tähän ei ole mahdollisuutta, koska kyseisillä kaupoilla ei ole verkkokauppaa. Täällä meidän kyläpahasessa yksi vaateliike ja yksi toinen erikoisliike pysyvät kannattavana ja pystyssä juuri verkkokaupan ansiosta. Eivät olisi enää olemassakaan, jos paikallisten mummojen rahoilla yrittäisivät pärjätä. Tilaan Saksasta ainoastaan koiran erikoisruuan, joka Suomessa on törkeän kallista. [/quote] Tuossa on vaan se, että jos erikoisliike pysyy toiminnassa siten, että yrittäjä itse työskentelee sen 6 päivää viikossa, kynnys hyvän ja toimivan verkkokaupan perustamiseksi on aika korkea. Verkkokaupan ylläpito ja hoitaminen vie aikaa, joten pitäisi palkata toinen työntekijä ainakin osa-aikaiseksi. Kattaako verkkokauppa siitä aiheutuvat kustannukset vai ei, riippuu niin paljon alasta ja valikoimasta. [/quote] Verkkokaupan kustannukset ovat aika paljon pienemmät kuin kivijalkakaupan. Verkkokauppaa voi hoitaa niinä hetkinä kun kivijalkakaupassa on hiljaista - jos koko ajan on asiakkaita, niin silloin kauppa varmaan pärjää hyvin?

[/quote]

Sinulla varmaan on verkkokauppa, kun tiedät noin hyvin? Olet ihan vaan puhelimella tai peruspokkarilla näpännyt ohimennen hyvät kuvat, hoitanut päivitykset ja postitukset siinä muiden hommien lomassa, niin että olet heti valmiudessa tekemään jotain muuta kun sinut keskeytetään?

Vierailija
12/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:20"]

Vaikka olen työtön ja oikeasti köyhä, niin silti ostan suomalaisilta kaupoilta tavarat itselleni. Maksan ehkä enemmän ja joidenkin mielestä olen idiootti, kun muualta saisin halvemmalla, mut mulle on tärkeää yrittää edes luoda tähän valtioon se yksi työpaikka omalla ostos käytökselläni. Kaupoista esim. Faunatar on lemmikkieläin liike jonne rahani laitan ennemmin. Rahat pysyvät täysin puhtaasti Suomessa, eikä mene esim Ruotsiin, jonne Mustin ja Mirrin asiakkaat rahansa syytävät. Mä haluaisin Suomeen työpaikkoja, vaan niitä ei synny ostamalla ambomaasta halvalla ja syytämällä rahojaan muualle. Mut vittuilkaa toki työttömille työpaikkojen vähyydestä, tunkekaa rahanne sinne ulkomaille ja kuvitelkaa tekevänne hyvää.

[/quote]

no et sinä varmaan "oikeasti köyhä" ole jos kuitenkin varaa laittaa noihin tarvikkeisiin rahaa.

Kun on oikeasti köyhä, niin ei ole varaa, pakko hankkia halvemmalla, muuten ei varaa ruokaan/muuhun tarpeelliseen.
[/quote]

Noh, kuukaudessa tulot 524 euroa, ei enempää eikä vähempää, eikä ole säästöjä. Kerrohan siis olenko sinusta rikas vai köyhä?
Mä haluan SILTI pistää rahani Suomeen. Maksaa enemmän, mut valinta on yksin minun.

Vierailija
13/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

No nämä meidän pikkupaikkakunnan kaupat tekevät sen isomman tilin nimenomaan sillä verkkokaupalla. Eli kyllä siinä ehtii niitä muutamaa asiakasta päivän aikana palvella sen verkkokaupan ohessa.

[/quote]

Jos niitä asiakkaita on tosiaan vaan muutamia ja päivässä on useita hiljaisia tunteja, tilanne on tietysti ihan erilainen, ja se varsinainen liike on ehkä enemmän harrastus verkkokaupan rinnalla. Mutta jos puhutaan liikkeestä, missä sentään käy joitain kymmeniä asiakkaita päivässä, verkkokauppaa ei välttämättä pyöritetä niin helposti siinä sivussa. Riippuu tosiaan alasta ja valikoimasta.

Vierailija
14/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisestihän noiden pikkuputiikkien vaatteet sekä suonalaiset vaatteet ovat todella rumia. Mielummin laitan rahani Zaraan ja Zalandolle kun niistä saa sellaista vaatetta mikä miellyttää silmää.

Vierailija
15/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän surullista, että keskustat ja pikkuhiljaa myös kauppakeskukset näivettyvät kasaan. Pian ei ole mitään, mihin lähteä päiväksi shoppailemaan :(

Vierailija
16/45 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä. Eikä verrokiksi tarvitse ottaa edes ulkomailta tilaamista, onhan sekin eri juttu ostaako pikkuliikkeestä vai Prismasta. 

Vierailija
17/45 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
18/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ebayn suurkuluttaja. Ostaisin mieluusti kivijalkaliikkeestä jos niissä ei olisi sitä 20+euroa suomilisää. Opiskelijana minulla ei ole varaa laittaa reilusti enemmän rahaa kauppaan vain jotta se ei lopettaisi. Ehkä sitten joskus kun käy töissä ja velat maksettu

Vierailija
20/45 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ulkomaiseen verkkokauppaan laitettu euro on pois suomalaiselta työntekijältä. MInusta on ihan turha kitistä korkeista työttömyysluvuista, jos ei itse halua työllistää yhtäkään suomalaista. Ulkomailta saa halvalla, totta, koska suomalaiseen tuotteeseen on pakko laittaa hintaan sekä myyjän palkka että korvaus työttömille. Se suomilistä tulee korkeista työvoimakustannuksista ja Helsingissä helvetillisistä vuokrista, ei se omistajan taskuun jää.