Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Biologisen lääkkeen aloittaminen pelottaa

Vierailija
04.01.2022 |

Onko täällä ketään jolla biologinen lääke käytössä? Kaipaisin vertaistukea.

Mulla siis nivelpsori ja tarkoitus aloittaa taltz pian. Mutta mua pelottaa ihan hirveästi, pelkään sivuvaikutuksia (hiustenlähtö, immuunipuolustuksen toimimattomuus kun on vielä tää koronakin, syöpä…).

Onko teillä ollu millaisia sivuvaikutuksia vai auttoiko biologinen lääke hyvin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelet, että biologinen lääke olisi sen vaarallisempi kuin kemialliset lääkkeet?

Vierailija
2/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis lisäyksenä että kun järjellä ajattelee, niin eihän tässä mun nykytilanteessa ole mitään järkeä, kun jalat on niin kipeät että hyvä että pystyn kävelemään.. mutta silti sitä miettii että pystyisinkö sittenkin vielä jotenkin vaikka muokkaamaan ruokavaliota entistä terveellisemmäksi…

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttänyt viitisen vuotta. En luopuisi mistään hinnasta, olen täysin oireeton (vaikea nivelreuma).

Ei ole ollut mitään sivuoireita ja myös pelkäsin aloitusta 👍

Vierailija
4/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätkö itse tuon lääkkeen vai tiputuksessa? Siellä tiputuksessahan voi kysellä sairaanhoitajalta osaako kertoa miten muilla potilailla on yleensä mennyt tuolla lääkityksellä?

Vierailija
5/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eri sairaus, mutta viimeiset pari vuotta ollut käytössä uusi biologinen lääke. Lääke pelasti elämäni ja pystyn nykyään elämään erilaista elämää. Haittavaikutuksia ei mielestäni ole erityisemmin ollut. Sairaus itsessään oli niin vaikea, että pienet sivuvaikutukset olisivat tuntuneet pieneltä sen rinnalla.

Kannattaa harkita lääkitystä, voi olla isokin vaikutus positiivisella tavalla. Voimia sinulle!<3

Vierailija
6/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni on saanut lääkettä vuosia ja en edes muista koko hänen sairauttaa, sillä kaikki on mennyt loistavasti.

Vierailija
7/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että biologinen lääke olisi sen vaarallisempi kuin kemialliset lääkkeet?

Biologinen ei viittaa tässä mihinköön luonnonmukaiseen vaan bioteknisesti valmistettuun gmo-lääkkeeseen.

Vierailija
8/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyttänyt viitisen vuotta. En luopuisi mistään hinnasta, olen täysin oireeton (vaikea nivelreuma).

Mikä lääke?

Kyseleepi toinen reumaatikko

Vierailija
9/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistätkö itse tuon lääkkeen vai tiputuksessa? Siellä tiputuksessahan voi kysellä sairaanhoitajalta osaako kertoa miten muilla potilailla on yleensä mennyt tuolla lääkityksellä?

Itse täytyy pistää

Ap

Vierailija
10/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi. Mulla onneksi toimii sytostaatit ihan hyvin nivelreumaan, joten en ole halunnut siirtyä biologisiin lääkkeisiin, vaikka niitäkin on ehdotettu. Ehkä sitten, jos sytostaatit eivät enää tehoa. 

Vierailija
11/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eri sairaus, mutta viimeiset pari vuotta ollut käytössä uusi biologinen lääke. Lääke pelasti elämäni ja pystyn nykyään elämään erilaista elämää. Haittavaikutuksia ei mielestäni ole erityisemmin ollut. Sairaus itsessään oli niin vaikea, että pienet sivuvaikutukset olisivat tuntuneet pieneltä sen rinnalla.

Kannattaa harkita lääkitystä, voi olla isokin vaikutus positiivisella tavalla. Voimia sinulle!<3

Kiitos kovasti!

just kun niissä lääkkeen mahdollisissa haittavaikutuksissa on vaikka mitä kerrottu niin sitten sitä aattelee että mä saan kuitenkin ne kaikki heti..

Vierailija
12/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni saa suolistosairauteen biologista lääkettä, ja se on ollut käänteentekevää hänen hoidossaan. Nyt hän jaksaa ja pystyy opiskelemaan ja harrastamaan, ennen kaikki oli mahdotonta. Joskus häneltä irtoaa vähän tukkaa, mutta tähän mennessä kaljut läntit ovat aina alkaneet kasvaa uutta hiusta. Tämä sivuvaikutus on pientä hyötyjen rinnalla.

Vierailija
13/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt yli kymmenen vuotta erilaisia biologisia lääkkeitä autoimmuunisairauteen. Tavallisista lääkkeistä tuli vain haittavaikutuksia eikä mitään apua.

Kaikkien biologisten kanssa on mennyt hyvin ja olen saanut elää monia vuosia aivan oireettomana, kun ennen aloitusta olin sairauteni kanssa työkyvytön. Muistan kyllä, kuinka itseänikin ennen aloitusta pelotti ihan älyttömästi, kun luin mahdollisten haittojen listaa.

Useampaa biologista olen tosiaan käyttänyt ja ennen nykyistä valmistetta oli pahin haitta se, jos lääke ei auttanutkaan ja tulos oli +-0. Nykyisestä lääkkeestä tuli "vakavammat" haitat, eli lievää aknea. Mutta ei haittaa, kun pystyn nyt elämään aivan normaalia elämää ja ihokin pysyisi kyllä ihan hyvänä, jos vain maltan rajoittaa herkkujen syöntiä.

Kaikkien biologisten aloituksen jälkeen on säännölliset kontrollikokeet ja ainakin oma hoitava yksikköni on kuunnellut minua aina kun on jokin mietityttänyt tai haitannut.

Vierailija
14/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikitän kerran viikossa Enbrelin. Sairastan nivelpsoriasista ja se pysyy tällä lääkityksellä lähes oireettomana.

Vierailija
15/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääke?

Kyseleepi toinen reumaatikko

Tällä hetkellä Hulio kerran kahdessa viikossa itse pistettynä + Trexan pienellä annoksella kerran viikossa 😊

Vierailija
16/30 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologinen lääke muutti mun elämäni positiiviseen suuntaan, tauti on remissiossa. Sitä ennen sairaus ja erilaiset pahoinvointia ym aiheuttavat lääkkeet tekivät elämästäni silkkaa h-ttiä, eivätkä lääkkeet edes auttaneet sairauteen!

Vierailija
17/30 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä nimisiä lääkkeitä käytätte? Onko kellään zesslystä kokemusta?

Vierailija
18/30 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytäkin. Itsellä meni moni asia pieleen ja piti lopettaa. Lääkäri haluaisi kokeilla toista biologista, mutta en haluaisi. Onneksi nivelet suht hyvässä kunnossa.

Vierailija
19/30 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesta syystäkin biologinen lääke voi aiheuttaa pahoja ongelmia. Esim. Sepsis riski on suurempi, syöpäriski, verimuutokset... Kannattaa lukea.

Vierailija
20/30 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nivelpsoriasikseen Enbrel ja sairaus saatu tällä remissioon. Ei mitään sivuvaikutuksia kuuteen vuoteen, jonka olen kyseistä lääkettä pistänyt. Kaikista aiemmin kokeilemistani (ei- biologisista) lääkkeistä hirveitä sivuvaikutuksia)