Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tämä vakuus ja perintöasia menee?

Vierailija
03.01.2022 |

Mieheni ukki kuoli. Ukin ainut perillinen on hänen tyttärensä eli mieheni äiti, minun anoppi. Ukki on tehnyt miehelleni 30k testamentin. Ainoa ukin omaisuus on hänen asuntonsa, joka on ukin sukulaisen asuntolainan vakuutena.
Pystyykö asuntoa myymään, jos se on lainan vakuutena? Ei kai tämä voi mennä niin, että mieheni jää ilman perintöä, jotta sukulainen saa asua hienossa omakotitalossa?

Älkääkä kivittäkö, minä en ole perintöä vailla tai sen perään. Tuntuu vaan miehen puolesta niin pahalta, jos hän jää ilman "odotettua" rahaa, jolla saisi niin sanotusti aloitettua oman elämänsä, esimerkiksi oman ensiasunnon hankkimalla. Mieheni on niin sovitteleva ja vaatimaton, ettei tohdi edes asiaa selvittää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siinä asuu nyt?

Vierailija
2/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka siinä asuu nyt?

Asunto on ollut siis ukin kuoleman jälkeen tyhjillään, ukko asui siellä loppuun saakka.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asuntoja voi myydä vaikka ne on vakuutena, tuskin on koko talon arvosta vakuutena kuitenkaan.

Vierailija
4/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen myydä, jos ostaja löytyy. Mutta hankaluutena on se vakuus. Eli ostaja ei voi käyttää asunnon vakuusarvoa ainakaan kokonaisuudessaan oman asuntolainansa vakuutena, koska se on jo muun lainan vakuutena.

Vierailija
5/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutena olevaa asuntoa ei pysty myymään ilman lainan antaneen pankin lupaa. Mutta tuohon voi silti löytyä jokin ratkaisu. Jos esim. asunnon arvo on 100 000 ja vakuutta oikeasti tarvitaan vain 40 000 arvosta, pankki voi antaa luvan asunnon myymiseen niin, että myyntihinnasta 40 000 jätetään tilille, joka toimii vakuutena. Miehesi ja hänen äitinsä pitää sitten keskenään neuvotella, kuinka vapaaksi jäänyt 60 000 jaetaan heidän kesken ja minkä osan kumpikin omistaa tilille jätetyistä rahoista.

Vierailija
6/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asuntoja voi myydä vaikka ne on vakuutena, tuskin on koko talon arvosta vakuutena kuitenkaan.

Jos käsitin oikein, asunnon arvoksi on arvioitu 90k ja on jopa koko summan edestä vakuutena. Tällä sukulaisellakaan ei ollut muita keneltä pyytää vakuutta... Ärsyttää jos joku random sukulainen saa pitää hienon talonsa ja mieheni ei pääse unelmissaan eteenpäin tämän takia.

Ap

Vierailija
7/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto vuokralle tai muutatte siihen itse. Vakuutena olevan asunnon omistaa pankki siihen saakka kunnes se asunto minkä vakuutena se on ollut on maksettu. Mikäli tämän asunnon maksaja muuttuu yhteistyöhaluttomaksi maksaa omaa lainaansa niin asia muuttuu monimutkaisemmaksi mutta joka tapauksessa miehesi tulee saamaan sen rahan mikä hänelle on testamentissa määrätty. Joko hyvällä tai sitten vähemmän hyvällä.

Vierailija
8/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama siihen sitten itse asumaan ja myy nykyisen asunnon pois.

Vierailija
9/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko mies muuttaa siihen ukin asuntoon itse? Tai sitten asunto vuokralle, ja siitä tuloja oman asunnon lainan lyhennykseen.

Varmaan kannattaa maksaa lakimiehelle, joka osaa suositella parhaan ratkaisun.

Vierailija
10/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muuttaa.

Vierailija
11/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käsitin oikein, asunnon arvoksi on arvioitu 90k ja on jopa koko summan edestä vakuutena. Tällä sukulaisellakaan ei ollut muita keneltä pyytää vakuutta... Ärsyttää jos joku random sukulainen saa pitää hienon talonsa ja mieheni ei pääse unelmissaan eteenpäin tämän takia.

Ap

Kai se sukulainen sentään lyhentää lainaansa? Vaikka alunperin koko asunto olisikin ollut lainan vakuutena, niin vähitellen vakuutta tarvitaan vähemmän, kun laina pienenee.

Vierailija
12/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis muuttaa.

Ei valitettavasti ole vaihtoehto. Asunto on 400km päässä nykyisestä asunnosta ja syrjäseudulla, jossa ei olisi miehelle työtä :(

Ap

Vierailija
13/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätte sukulaista tarkistamaan pankista voiko vakuuden vapauttaa, minkä kokoiselle lainalle vakuus on pantattu, mistä arvosta, mikä on laina-aika. Voiko lainalle ottaa ostovakuuden asuntovakuuden tilalle. Kysymällä selviää.

Vierailija
14/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuus pienenee sitä mukaa kun sukulainen lyhentää lainaansa. Selvittäkää pankin kanssa paljonko vakuutta on jäljellä ja kuinka kauan kestää vapautua vastuusta, jos sukulainen hoitaa oman lainansa. Pahimmassa tapauksessa, jos sukulainen ei maksaisi velkaansa, menisi koko asunto vakuutena ja perillisille ei jäisi mitään. Onkohan ukki ymmärtänyt riskit suostessaan antamaan asuntonsa vakuutena.

Toivottavasti sukulainen on rehellinen ja kunnollinen ja hoitaa oman velkansa. Itse en takaa edes lasteni lainoja, riskit on liian suuret.

Vierailija
15/18 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuus pienenee sitä mukaa kun sukulainen lyhentää lainaansa. Selvittäkää pankin kanssa paljonko vakuutta on jäljellä ja kuinka kauan kestää vapautua vastuusta, jos sukulainen hoitaa oman lainansa. Pahimmassa tapauksessa, jos sukulainen ei maksaisi velkaansa, menisi koko asunto vakuutena ja perillisille ei jäisi mitään. Onkohan ukki ymmärtänyt riskit suostessaan antamaan asuntonsa vakuutena.

Toivottavasti sukulainen on rehellinen ja kunnollinen ja hoitaa oman velkansa. Itse en takaa edes lasteni lainoja, riskit on liian suuret.

Eiköhän se ukin asunto ole vain täytepantti ja ensisijainen vakuus on sukulaisen oma tönö. Ukin asuntoon kajotaan vasta, jos sukulaisen omasta kohteesta pankki ei saa omiaan pois.

En olisi kovin huolissani kokonaisuudesta, jos sukulainen on ihan ok tyyppi.

Vierailija
16/18 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ihmiset oikeasti ymmärtäisivät, mihin nimensä laittaa takaus asioissa. Melkoisen sopan ukki jätti jälkeensä.

Vierailija
17/18 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä käsketään muuttamaan siihen ukin asuntoon, kun eihän ap:n mies sitä omista vaan ap:n äiti?Ukkihan on testamentannut omaisuudestaan vaan osan ap:n miehelle rahasummana. Itse toimisin perijänä niin, että ottaisin selvää pankilta, että tarvitaanko asuntoa enää panttina (oletan, että on toissijainen pantti, joka vapautuu, kun velkaa on maksettu tarpeeksi). Sen jälkeen miettisin muuta...

Vierailija
18/18 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen etsikööt tönöllensä uuden vakuuden.