Puun koputtelu
Ihan älytön tapa taikauskoo...tollasta opettaa esim. lapsille...
Kommentit (76)
No minä sanon usein "koputan puuta", ihan vain sanontana käytän. En kirjaimellisesti koputtele pöytiä enkä usko, että puuta koputtelemalla tulee hyvää onnea.
Se on vain kätevä lyhyt tapa sanoa jotain tyyliin "ei ainakaan vielä toistaiseksi ole noin tapahtunut, toivotaan ettei tapahdukaan".
Aika moni taitaa myös sanoa "Peukut pystyyn!" silloin kun toivottaa toiselle onnea johonkin. Tuskin kukaan oikeasti uskoo, että ne peukut täytyy pitää kirjaimellisesti pystyssä tai muuten käy huonosti. Se on vain vanha sanonta.
Ihan älytöntä puun koputtaminen olkoot sit tekemisen tai sanonnan muodossa
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 14:37"]No minä sanon usein "koputan puuta", ihan vain sanontana käytän. En kirjaimellisesti koputtele pöytiä enkä usko, että puuta koputtelemalla tulee hyvää onnea.
Se on vain kätevä lyhyt tapa sanoa jotain tyyliin "ei ainakaan vielä toistaiseksi ole noin tapahtunut, toivotaan ettei tapahdukaan".
Aika moni taitaa myös sanoa "Peukut pystyyn!" silloin kun toivottaa toiselle onnea johonkin. Tuskin kukaan oikeasti uskoo, että ne peukut täytyy pitää kirjaimellisesti pystyssä tai muuten käy huonosti. Se on vain vanha sanonta.
[/quote] peukut liittyy taikauskoon??pah
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:12"]
[/quote]
En oikein ymmärrä tätä nyt. Aika moni muu sananparsi on yhtä lailla "älytön", mutta niille on vuosien saatossa muodostunut tietty merkitys. Ehkä joskus muinoin taikauskoisena koputeltiin puuta, mutta ei enää. Jonkun olen joskus nähnyt vitsillä koputtavan ("puu")päätään, ja siinä kaikki.
Kerrohan nyt, onko sinun mielestäsi "peukut pystyyn" yhtä älytön sanonta? Koska onhan se, jos asiaa näin ajattelee.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 14:37"]No minä sanon usein "koputan puuta", ihan vain sanontana käytän. En kirjaimellisesti koputtele pöytiä enkä usko, että puuta koputtelemalla tulee hyvää onnea. Se on vain kätevä lyhyt tapa sanoa jotain tyyliin "ei ainakaan vielä toistaiseksi ole noin tapahtunut, toivotaan ettei tapahdukaan". Aika moni taitaa myös sanoa "Peukut pystyyn!" silloin kun toivottaa toiselle onnea johonkin. Tuskin kukaan oikeasti uskoo, että ne peukut täytyy pitää kirjaimellisesti pystyssä tai muuten käy huonosti. Se on vain vanha sanonta. [/quote] peukut liittyy taikauskoon??pah
[/quote]
No totta kai se liittyy! Peukalon pitäminen pystyssä tai sormien pitäminen ristissä. Vanhaa taikauskoa, nykyään ihan tavallinen onnentoivotus.
Se ei toimi! Mä en edes viitsi enää sanoa mitään minkä jälkeen olen ennen koputtanut puuta, koska auta armias kun se on sanottu, niin koputtelusta huolimatta siinä tapahtuu juuri niin. Parempi olla sanomatta, olla edes ajattelematta sitä mitä ei pidä mennä sanomaan.
Onneksi te, jotka ette siedä minkäänlaisia ylimääräisiä eleitä kanssaeläjiltänne saatte olla rauhassa ikkunattomassa talossanne ja lausua vain tärkeimmät sanat, että tulee ymmärretyksi ilman hymyn häivää ja keskitytte kaikessa vain olennaisimpaan ja jos jotain muuta on, tunnette siitä mieletöntä raivoa.
Tällainen mielikuva teistä syntyy minulle.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:12"]
[/quote]
En oikein ymmärrä tätä nyt. Aika moni muu sananparsi on yhtä lailla "älytön", mutta niille on vuosien saatossa muodostunut tietty merkitys. Ehkä joskus muinoin taikauskoisena koputeltiin puuta, mutta ei enää. Jonkun olen joskus nähnyt vitsillä koputtavan ("puu")päätään, ja siinä kaikki.
Kerrohan nyt, onko sinun mielestäsi "peukut pystyyn" yhtä älytön sanonta? Koska onhan se, jos asiaa näin ajattelee.
[/quote] taikauskosta puun koputtamine on lähteny ja on edelleen. Peukut pystyss ole mikää kamalaa
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:24"]Onneksi te, jotka ette siedä minkäänlaisia ylimääräisiä eleitä kanssaeläjiltänne saatte olla rauhassa ikkunattomassa talossanne ja lausua vain tärkeimmät sanat, että tulee ymmärretyksi ilman hymyn häivää ja keskitytte kaikessa vain olennaisimpaan ja jos jotain muuta on, tunnette siitä mieletöntä raivoa.
[/quote] yksinkertane
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:12"] Ihan älytöntä puun koputtaminen olkoot sit tekemisen tai sanonnan muodossa [/quote] En oikein ymmärrä tätä nyt. Aika moni muu sananparsi on yhtä lailla "älytön", mutta niille on vuosien saatossa muodostunut tietty merkitys. Ehkä joskus muinoin taikauskoisena koputeltiin puuta, mutta ei enää. Jonkun olen joskus nähnyt vitsillä koputtavan ("puu")päätään, ja siinä kaikki. Kerrohan nyt, onko sinun mielestäsi "peukut pystyyn" yhtä älytön sanonta? Koska onhan se, jos asiaa näin ajattelee. [/quote] taikauskosta puun koputtamine on lähteny ja on edelleen. Peukut pystyss ole mikää kamalaa
[/quote]
Paitsi että peukut pystyssä ja sormet ristissä ON ihan samanlaista "taikauskoa".
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 14:37"]No minä sanon usein "koputan puuta", ihan vain sanontana käytän. En kirjaimellisesti koputtele pöytiä enkä usko, että puuta koputtelemalla tulee hyvää onnea. Se on vain kätevä lyhyt tapa sanoa jotain tyyliin "ei ainakaan vielä toistaiseksi ole noin tapahtunut, toivotaan ettei tapahdukaan". Aika moni taitaa myös sanoa "Peukut pystyyn!" silloin kun toivottaa toiselle onnea johonkin. Tuskin kukaan oikeasti uskoo, että ne peukut täytyy pitää kirjaimellisesti pystyssä tai muuten käy huonosti. Se on vain vanha sanonta. [/quote] peukut liittyy taikauskoon??pah
[/quote]
No totta kai se liittyy! Peukalon pitäminen pystyssä tai sormien pitäminen ristissä. Vanhaa taikauskoa, nykyään ihan tavallinen onnentoivotus.
[/quote]luulet vaa
Oletko ap uskovainen vai miksi kiihdyt noin asioista, jotka mielestäsi viittaavat taikauskoon?
Tai sitten ap on yksinkertaisesti provo. Ei jaksa. Morjens, en palaa tähän ketjuun enää *koputtaa puuta*
Eiköhän taikauskoa varnaisesti ovat sylkemiset,puun koputtamiset,harakka tietää varkaita,palokärki jos koputtaa seinään niin tuo kuolemaa yms. tottakai ihmiset sanoo ja näyttää toisil et onnee yms. Käsimerkkejä.
Totuuksia sanoin. Että ovat taikauskoisia asioita monet.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:34"]Tai sitten ap on yksinkertaisesti provo. Ei jaksa. Morjens, en palaa tähän ketjuun enää *koputtaa puuta*
[/quote] provo?jos aloittaja kokee asiat noin?kyl mustaki nuo liittyy taikauskoon
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:38"]Eiköhän taikauskoa varnaisesti ovat sylkemiset,puun koputtamiset,harakka tietää varkaita,palokärki jos koputtaa seinään niin tuo kuolemaa yms. tottakai ihmiset sanoo ja näyttää toisil et onnee yms. Käsimerkkejä.
[/quote] olen samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:33"]Oletko ap uskovainen vai miksi kiihdyt noin asioista, jotka mielestäsi viittaavat taikauskoon?
[/quote] oma uskoni ei liity tähän mielipiteeseen asiast
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 15:24"]Onneksi te, jotka ette siedä minkäänlaisia ylimääräisiä eleitä kanssaeläjiltänne saatte olla rauhassa ikkunattomassa talossanne ja lausua vain tärkeimmät sanat, että tulee ymmärretyksi ilman hymyn häivää ja keskitytte kaikessa vain olennaisimpaan ja jos jotain muuta on, tunnette siitä mieletöntä raivoa.
[/quote] voi sitä vaik inhota monii tapoi, mut eise tarkota että sulkeutuu omiin oloihin ym
En usko että tuo edellinen kirjoittaja on tosikko....