Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työterveyshuolto vs. työttömyys

Vierailija
03.01.2022 |

Tositarina Joensuusta. Soitin paikalliselle terveysasemalle. Langan päässä pelkkä vastaaja, joka ”rekisteröi” soittopyynnön, ts. takaisinsoittopalvelun. En saanut siis hoitajaan puhelinyhteyttä kertoakseni tilanteesta. Sitten soitin työterveyshuoltoon, koska nykyään olen työelämässä. Aikaisemmin olen ollut pitkään työtön, joten totuin käyttämään perusterveydenhuoltoa. Suureksi hämmästyksekseni sain LÄÄKÄRIajan seuraavalle päivälle. Fiilikset ovat kuitenkin matalat, koska tiedän mitä on olla työtön ja syrjäytynyt, eikä pääse hoitoon perusterveydenhuoltoon.

On näköjään olemassa ohituskaista työssä oleville. En edes aloita rikkaiden mahdollisuuksista saada hoitoa rahalla. Joensuun epätasa-arvoinen tilanne pistää vihaksi, epäoikeudenmukaisuus. Olin tyrmistynyt, että minun 53-vuotiaan naisen vaiva otettiin todesta - ja sain ajan lääkärille vain siksi, että olen työelämässä! Itkettää silti vuosien takaiset kokemukset, kun työttömänä, vähävaraisena, syrjäytyneenä yrittää saada Joensuussa hoitoa perusterveydrnhuollossa.

Kaikki työssäolevat tuttavani käyttävät yksityisiä lääkäripalveluja täällä. Itse asiassa kukaan ei koskaan kerro käyneensä jossain ”terveyskeskuksessa” tai ”terveysasemalle” tai julkisen puolen hammashuollossa. Ehei, puheessa mainitaan sivumennen yksityiset lääkäriasemat, jne.

Olen kurkkua myöten täynnä tätä kummallista kaksijskoisra järjestelmää, rikkaat vs. köyhät. Perusterveydenhuolto tarkoittaa täällä Joensuussa, että sitä käyttävät köyhät, köyhät eläkeläiset, syrjäytyneet, työttömät, kotiäidit, moniongelmaiset, mielenterveyskuntoutujat, jne. Yhteiskunnan rupusakki siis.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osa tätä kansan kahtiajakamista ja eriarvoisuutta suomessa. Hevosella pääsee ja rahalla saa, ja mitä rahan arvoisempi ihminen sitä parempia palveluita ja sitä arvokkaampi yhteiskunnassa. Niinhän se suomessakin on vaikka eduskunta sanoisi mitä tahansa.

Todellista tasa-arvoisuutta suomessakin vaikea löytää, ehkä joku yksittäinen sivistynyt voi aidosti olla tasa-arvoinen mutta se siitä.

Ja kuten olette voineet huomata suomessakin on kuin olisi kastijako/luokkayhteiskunta ihmisten kesken:

Rikkaat, omistavaluokka

Työntekijät

Työttömät

Eläkeläiset

Sairaat

Ja jokaista luokkaa kohdellaan eriarvoisesti.

Ja sitten ne rikkaat ja työntekijät maksavat muiden terveydenhuollon. Eli joensuulainen työtön saa joensuulaisen työtätekevän maksaman hoidon ja kehtaa vielä valittaa, että se on väärin.

Vierailija
22/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap:n välttämissä on perää. Itseä huolettaa se että tulevaisuudessa eläkkeellä ei ole mahdollisuutta työterveyshuoltoon. Työterveyshuolto takaa ammattilaiset avuksi pian, fysioterapeuttia myöten. Onneksi ei ole vakavia sairauksia tähän mennessäkään, mutta pari hankalaksi äitynyttä pikkuvaivaa.

Tämähän riippuu ihan työterveyshuollon laajuudesta onko näitä. Vakuutukset ja ennenkaikkea sijoitukset koko työuran aikana on keino varautua eläkeikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työkaveri meni työterveyteen ilman pomon lupaa ja maksoi sitten yksityislääkärin hinnaston mukaisesti, koska meillä ei läheskään kaikki vaivat ole työterveyshuollon piirissä.

Vierailija
24/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet saa omakannasta.

Labralähetteen saa, kun laittaa julkišellle Maisa-viestin.

Työtönkin voi käydä yksityisellä, eikä kaikki työpaikat maksa kaikkia lääkärikäyntejä.

Työttömällä on aika huonosti rahaa käydä yksityisellä.

Miksi olisi? Ansiosidonnainen päiväraha, lainat lyhennysvapaalla ja säästöt. Näin kai normaali ihminen varautuu työttömyyteen?

Jos on tehnyt vasta hetken aikaa pienipalkkaista työtä, ei ansiosidonnainen ole juuri mitään. Kaikilla ei ole lainojakaan, joista "ottaa" rahaa lääkärikäynteihin. 

Onko sinulla muita ongelmia käsittää erilaisia elämäntilanteita?

Vierailija
25/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on osa tätä kansan kahtiajakamista ja eriarvoisuutta suomessa. Hevosella pääsee ja rahalla saa, ja mitä rahan arvoisempi ihminen sitä parempia palveluita ja sitä arvokkaampi yhteiskunnassa. Niinhän se suomessakin on vaikka eduskunta sanoisi mitä tahansa.

Todellista tasa-arvoisuutta suomessakin vaikea löytää, ehkä joku yksittäinen sivistynyt voi aidosti olla tasa-arvoinen mutta se siitä.

Rahan arvoisempi? Ei meistä ketään ole hinnoiteltu syntyessämme. Jokainen itse rakentaa elämänsä.

On hinnoiteltu et vaan tiedä vielä sitä, miten paljon rahan ympärillä maailma pyörii.

Tiedä VIELÄ? 😄 Kuinka vanhaksi pitää vielä elää? Keski-ikä ei riitä? Omassa takamuksessa ei hintalappua ole näkynyt.

Vierailija
26/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan vakuutuksesta 40€ kuussa. Ihan olen pystynyt käymään yksityisellä myös ne hetket, kun olen hetken ollut pois työelämästä.

Mä olen säästänyt ne vakuutusrahat ja tarvittaessa käynyt yksityisellä. Ei siellä tarvii koko ajan rampata.

Tämä toki totta, mutta vakuutuksella voi varautua, jos ei halua säästää vastaavaa summaa kuukausittain, joka toki sekin lienee järkevää.

Kun on tapana säästää yllättävien tilanteiden varalle. Säästettiin ennen työttömyyttä, niin ei tullut tiukkaa työttömyysvuosina, vaikka oltiin molemmat perheen aikuiset työttöminä samasn aikaan.

Vierailija
27/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tässä ketjussa näkee tuon naurettavan "pääasia että kaikilla on yhtä kurjaa". Miettikää kuinka paljon se vaikeuttaisi terveyskeskukseen pääsyä jos sinne tulisi myös ne jotka nyt ovat työterveyden piirissä. Sehän vain pidentäisi entisestään sitä hoitoonpääsyä.

Vierailija
28/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkka 2700 euroa/kk ja elätän yksin itseni. Ei ole vakuutusta. Käytän yksityistä terveydenhuoltoa. Ei ne kaikki yksityisen terveydenhuollon asiakkaat ole rikkaita.

Vierailija
29/29 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet saa omakannasta.

Labralähetteen saa, kun laittaa julkišellle Maisa-viestin.

Työtönkin voi käydä yksityisellä, eikä kaikki työpaikat maksa kaikkia lääkärikäyntejä.

Työttömällä on aika huonosti rahaa käydä yksityisellä.

Mitä sä luulet normaalin lääkärikäynnin maksavan yksityisellä? Jos vaikka tarviit hakee lääkekuurin?

Se maksaa noin 75 - 80 euroa.  Lääkäriasemasasta riippuen.

Yleislääkärin palkkio on jotaina 56 euroa 10-15 min.

Siihen päälle 20 euroa toimistomaksua.

Tuosta 56 eurosta saa muutaman euron  Kelakorvausta jotain ehkä 4-5 euroa.

Toimistomaksusta ei saa Kela korvausta.

Lisäksi lääkärin kirjoittama sähköinen resepti maksaa 1,50 euroa.