Hampaat huonossa kunnossa ja oon menossa pitkästä aikaa hammaslääkäriin
Olen lykännyt käyntiä pelon ja myös häpeän takia liian kauan. Ikenet ihan hirveässä kunnossa vaikka olen kyllä hoitanut hampaitani. Tiedän, että oma moka kun en ole mennyt. Kai mulla on edes jotain toivoa vielä hammaskalustoni suhteen? Pelottaa ihan hirveästi se itse käynti ja myöskin hammaslääkärin suhtautuminen tilanteeseeni.
Kommentit (11)
Mä tein saman ja oli oikein kannustava hammaslääkäri, joka sanoi, että hyvä kun tulit. Ilmeenkään värähtämättä hän luetteli reiät ja muut ja teki hoitosuunnitelman. Kävin silloin ainakin 10 kertaa hammaslääkärissä, että kaikki saatiin kuntoon ja sen jälkeen vuosittain suuhygienistillä ja ai että, kun olen ollut tyytyväinen, että uskalsin mennä. Kukaan ei saarnannut yhtään, se oli ihanaa.
Mulla on sama. En kehtaa mennä hammaslääkäriin, kun olen pitkittänyt sitä niin pitkään.. Pelkään, että lääkäri alkaa moittia tai pitää minua kuvottavana.. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu muuten huoliteltu nainen. Mutta hammaslääkärissä en ole käynyt vuosikausiin..
Älä tee ongelmastasi isompaa kuin se todellisuudessa on. Hanki 12% vetyperoksidia, ja hoida sillä ikeniä. Se puree, sihisee, mutta parantaa.Ei kestä kiittää. Saa kaikista hyvin varustetuista puutarhaliikkeistä.
Sama juttu, googlettelin ja etsin kokemuksia hyvästä paikasta ja ilmoitin etukäteen, että on jäänyt viimeiset 10 v väliin. Oli todellakin kannustavaa, hoitosuunnitelma tehtiin ja alle kuukaudessa kunnossa. Kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Älä tee ongelmastasi isompaa kuin se todellisuudessa on. Hanki 12% vetyperoksidia, ja hoida sillä ikeniä. Se puree, sihisee, mutta parantaa.Ei kestä kiittää. Saa kaikista hyvin varustetuista puutarhaliikkeistä.
Häh??
Toivottavasti on perinteinen hammaslääkäri joka toruu kunnolla hampaidenhoitosi.
Ei asiat ole välttämättä niin huonosti kuin kauhuissasi kuvittelet, varsinkin jos olet kuitenkin huolehtinut hampaistasi. Itse en masennuksen takia käynyt kymmeneen vuoteen. Ja ainut mitä oli, että oli hammaskiveä paljon ja yksi jo aiemmin paikattu hammas oli haljennut eikä se ollut enää pelastettavissa, kuten pelkäsinkin, koska se hammas on sillin tällöin kipuillut. Joten se hammas poistettiin (ei sattunut yhtään puudutuksen takia) ja loput hampaat putsattiin hammaskivestä. Tsemppiä, mee vaan, jos jotain on pielessä niin hoidetaan. Eikä satu. Itse käyn yksityisellä pelkopolilla, ne tarjoaa joka ikiseen asiaan puudutusta, mutta jos käyt kunnallisella joudut ehkä pyytämään sen erikseen koska ne pyrkii pitämään hinta alhaisena välttämällä puudutusta. Mutta sä saat sen ihan pyytämällä, siitä vaan tulee sitten muutama kymppi lisää hintaa. Itse en kunnallisella anna tehdä mitään itselleni ilma puudutusta. Katsoa saa, mutta heti jos ne meinaa jotain ropeltaa siellä niin sanon aina, että ei ilman puudutusta. Itsehän siitä maksan!
Kannattaa heti käynnin aluksi sanoa juuri noin mitä aloituksessa ja sanoa suoraan että pelkäät tuomitsemista. Itse olen näin tehnyt enkä ole saanut saarnoja vaan empaattisen suhtautumisen. Etenkin nuorilta naishammaslääkäreiltä. Vanhemmat alkavat usein olla kyynistyneitä joten heiltä voi tulla suorempaa kommenttia. En silti halua yleistää.
Älä turhaan pelkää. Varsinkin nykyään ovat koulutettu myös sosiaaliseen hienotunteisuuteen. Mulla oli oikein mukava ja osaava nuori mies hammaslääkärinä. Paikkasi 5 reikää ilman moralisointia. Yksi reikä oli edennyt sen verran syvälle, että oli hilkulla ettei ollut juurihoidon paikka. Pystyttiin kuitenkin pelastamaan vielä paikkaamisella. Tokaisi vain ystävällisesti, että "tämän takia kannattaa käydä säännöllisesti tarkastuksessa".
Kiitos todella kovasti tsempeistä! Mulla tosiaan on myös tilanne, että viimeiset 10v ovat jääneet välistä. Olisi pitänyt hoitaa asia jo aiemmin. 3v sitten YRITIN ja soitin kunnalliselle aikaa. Sieltä sain kuitenkin vain palvelusetelin Mehiläiseen ja kaupan päälle kovan ahdistuksen enkä ikinä varannut aikaa.
Nyt ikenet ovat todella kurjan näköiset ja ovat alkaneet vetäytymään varsinkin alhaalta. Hammaskiveäkin on aivan varmasti. Säikähdin näkyä niin kovasti, että aloin jo pelkäämään hampaan/hampaiden irtoamistakin. Varasin seuraavan omiin aikatauluihin sopivan ajan yksityiseltä ja onnekseni tämän lääkärin kuvauksessa luki, että on saanut kiitosta pelkopotilailta! Tämä luo minuun edes vähän toivoa ja rauhaa siitä, että kyllä tämä tilanne tästä helpottaa. Silti, olen nuori ihminen ja silti hampaat hurjassa kunnossa. Se mua vähän huolettaa, että kuinka kalliiksi käy jos haluan asian hoitaa yksityisellä nopeaan tahtiin. On mulla kyllä vähän säästöjä jotka voin hyvillä mielin ryöstää suun terveyden takia.
Hyvä että menet. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tsemppiä! ❤️