"Oliivinvärinen iho"???
Joskus törmää tuollaiseen kuvaukseen, mutta mitä sillä oikeasti tarkoitetaan? Minä olen nähnyt vain vihreitä ja mustia oliiveja...
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:13"]
Mä oon joskus miettinyt, että miksi oliivinvärisellä iholla tarkoitetaan just vaaleanruskeaa? Oliivithan on tosiaan vihreitä tai mustia. Miksi siis just "oliivi"? Miksei vaikka vaaleanruskea, beige?
[/quote]
mä ihmettelin ennen kanssa tätä sanontaa mutta sitten kaupassa huomasin että on sellassia ruskeitakin oliiveja mitkä on just oikeen kauniisti ruskettunneen ihon värisiä.
[/quote] Eikohan se maaritys ole tullut ihan puissa kasvavista oliiveista :D. Eihan raaka tomaattikaan ole punainen.
Tällaista tarkoitetaan http://soccer-tricks.com/wp-content/uploads/2014/10/cristiano-ronaldo1.jpg
mittailkaa vain naamojenne värejä kuin viimeistä päivää - viimeisenä päivänä siitä varmasti onkin hyötyä!!
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:13"]
Mä oon joskus miettinyt, että miksi oliivinvärisellä iholla tarkoitetaan just vaaleanruskeaa? Oliivithan on tosiaan vihreitä tai mustia. Miksi siis just "oliivi"? Miksei vaikka vaaleanruskea, beige?
[/quote]
Eikös vihreät oliivit ole raakoja oliiveja ja mustat on värjätty mustiksi. Katsopa kalamata-oliivien väriä, se on sellainen ruskehtava.
http://yle.fi/uutiset/musta_oliivi_on_oikeasti_vihrea/6446433
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:07"]
Vaalea oliivi
Esimerkkejä: Jennifer Lopez, Salma Hayek, Lucy Liu
– Pehmeä, vaalea oliivi on tyypillisin sävy Keski-Euroopassa.
– Pohjapigmentti muodostuu kellertävästä sävystä, ja päivetyksen myötä oliviinsävy syvenee.
Tumma oliivi
Esimerkkejä: Beyonce Knowles, Halle Berry
– Tummalle oliivinsävyiseslle iholle muodostuu syvä rusketus. Sävy on yleinen Etelä-Euroopassa.
– Peruspigmentti on syvä oliivinkellertävä, ja iho on paksumpi kuin vaaleaihoisilla.
[/quote]
Eikös oliivi-iholla tarkoiteta (etnisesti) vaaleaihoisen tummaa sävyä? Beyonce ja Halle Berry ovat tummaihoisia, Salma Hayek ja Lopezin vanhemmat ovat latinoita ja Lucy Liun vanhemmat ovat kiinalaisia.
Oliivi-ihoa on vaaleasta tummaan ja se ruskettuu todella hyvin ja nopeasti. Ei pala juuri koskaan. Minulla on sellainen, kiitos italialaissyntyisen isoisoäidin. Lapseni ovat perineet sen myös. On aika huikea yhdistelmä luonnonvaaleiden hiusten kera:)
Minulla on oliivinvärinen iho. Kosmetologi sitä hämmästelikin kauan aikaa sitten, että on suomalaiseksi poikkeuksellisen värinen. Olen vihreäsilmäinen myös. Samat värit ovat periytyneet puolelle lapsista.
Rusketun kesällä voimakkaasti ja näytän Halle Berryn väriseltä.
Olen ihan suomalainen, väri tulee kyllä isän suvusta.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 07:51"]
Minulla on oliivinvärinen iho. Kosmetologi sitä hämmästelikin kauan aikaa sitten, että on suomalaiseksi poikkeuksellisen värinen. Olen vihreäsilmäinen myös. Samat värit ovat periytyneet puolelle lapsista.
Rusketun kesällä voimakkaasti ja näytän Halle Berryn väriseltä.
Olen ihan suomalainen, väri tulee kyllä isän suvusta.
[/quote]
Suomen mustalaisilla on myös oliivinvärinen iho ja se sekoittui hyvin valtaväestöön pari sukupolvea sitten. Harva tietää että suvussa on mustalaisverta, siitä yleensä vaiettiin eikä talon isännälläkään ollut asiasta tietoa, ihmeteltiin vaan kovasti kun yksi vauvoista olikin erihipiäinen, jotkut arvaavat nykyään ihan itse asianlaidan poikkeavien väriensä takia. Suomalaisissa on myös paljon tummaa venäläistä verta mutta sieltä ei tule oliivinväristä ihoa;)
Mä oon aina miettinyt jotta mitä helevettiä se oikein tarkoittaa :D