Ei työkokemusta. Elämä pilalla?
Eli tilanne on se, että olen 21-vuotias opiskelija, jolla on työkokemusta vain työkokeiluista ja tet-harjoitteluista. Minulla ei siis ole ikinä ollut oikeaa työpaikkaa.
Peruskoulussa halusin liian kovasti viettää lomaa kesätöiden sijaan, luikioaikoina olin taas todella pahasti masentunut. Minulla ei ikinä ollut tarkoitusta elää näin pitkään, joiten en osannut ajatella että tästä tulisi jossain välissä ongelma.
Nyt kun olen saanut itseäni ja elämääni kasaan ja opiskelen ammattikorkeassa, tunnen suurta epätoivoa siitä, että vaikuttaa siltä, etten saa mistään töitä kokemuksen puutteen vuoksi. En saanut kesätöitä edellisenä vuonna, enkä näköjään tänäkään kesänä. Olen lähetellyt hakemuksia, soitellut ja käynyt kyselemässäkin, mutta tuo kokemuksen puute pudottaa minut aina. Enkä todellakaan ole nirsoillut paikkojen suhteen.
Onko oikeasti totta, ettei mistään saa töitä ilman kokemusta?
Kommentit (16)
En osaa sanoa kun olet noin. Työn vökttely kuitenkin kannattaa pitemmän päälle, sillä jossain vaiheessa ei ole enää mitään pelkoa töihin joutumisesta.
Tökkii koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 16:42"]
En osaa sanoa kun olet noin nuori. Työn välttely kuitenkin kannattaa pitemmän päälle, sillä jossain vaiheessa ei ole enää mitään pelkoa töihin joutumisesta.
[/quote]
Täällä yksi, jolla on sama ongelma. Takana vain yläasteen tet-harjoittelut sekä yksi n. 2kk duuni lukion jälkiseltä syksyltä juuri ennen kuin aloitin yliopisto-opinnot. Siinä kaikki. Ja ikää 21v.
En usko, että elämä on pilalla tuon takia. Niitä kesätyöpaikkoja nyt ei ole kovin helppo saada, varsinkaan tässä taloustilanteessa.
Jos ei muuta, niin panosta koulutukseen. Ei siitä ainakaan haittaa ole, ja sitä kannattaa korostaa jos työkokemusta on vielä vähän.
Uskon, että moni muukin on samassa tilanteessa.
Panostakaa koulutukseen.Eli numerot kuntoon.Ette todellakaan ole ainoita,joilla Se Eka oikea työpaikka antaa odottaa.Jos mahdollista niin pystyttekö minnekään tutun/sukulaisen/kaverin firmaan menemään vaikka edes tuntiapulaiseksi?Kaikki työ on tärkeää!Se että saa edes jotain cveen auttaa.Voitte mennä vaikka kauppaan ihan suoraan sanomaan että tässä ois tosi pätevä kaveri,saanko jättää yhteystiedot.Tarpeeksi monesti kun kohasee niin lopulta aina tulee Se joku joka antaa teille mahdollisuude.Minulle kävi niin.Ja loppujen lopuksi,olisi kyllä ehkä kannattanut hieman kaunistella vaikka lukio aikaa ja laittaa sinne joku 1kk kesätyöhomma (vaikka muka ruohoa leikaamassa,metsätyöt yms,mikä vaan nuorison helppo nakkihomma).Monissa työpaikoissa kun noista ei tarkemmin kysellä edes työtodistuksia saatikka soitella perään.Itsekin kun olin monessa mukana esim sukulaisten luona mutta "oikeita " työpaikkoja ne eivät olleet ja siksi kokemusta ei muka karttunut.
Olen samanikäinen ja ihan sama tilanne :( varsinkin täältä avlta saa aina sen käsityksen ettei mihinkään työpaikkaan ole enää asiaakaan tällaisella taustalla. Ei ole mitään suhteita tai sukulaisiakaan jotka voisivat tilanteeseen auttaa. Masentaa tämä tilanne ihan älyttömästi, taas yksi kevät pilalla kun saanut stressata saako taaskaan mitään töitä :/
Ei kai sitä tarvitsekaan olla työkokemusta lukio- ja peruskouluajoilta. Itse sain ensimmäisen oikean kesätyöpaikan 21-vuotiaana, edellisenä kesänä olin ollut palkattomassa harjoittelussa. Onneksi pääsin suoraan haastatteluun, olisi varmaan jäänyt hakematta jos CV:tä olisi vaadittu.
Minullakaan ei sukulaisia tai suhteita joiden kautta voisi saada töitä. Viime kesä meni opiskellessa ranskaa ja espanjaa, tänä kesänä varmaan parantelen ruotsia. :( Tottahan se on (ja ymmärrettävää), että aina ne joilla on kokemusta vie paikan ennen minua. Masentavaa vaan odotella että milloin (vai saako milloinkaan) saa sen ekan työpaikan.
Pelottaa hirveästi että valmistun työttömäksi. Onneksi on vielä pari vuotta opiskelua jäljellä.
Mitä alaa opiskelet? Harjoittelupaikkaa valitessa kannattaa mahdollisesti miettiä valitsevansa sellaisen, josta voisi harjoittelun jälkeen saada sijaisuuksia ja/tai kesätöitä.
Työtä tuntuu olevan mahdotonta saada vaikka työkokemusta löytyisikin.. kokemusta on
Yrittäjäksi? Ketään ei kiinnosta sun työkokemus, kunhan sulla on hyvä ja myytävä tuote?
Onhan se vaihtoehto. En vain ole oikein varma onko minulla aivan tarpeeksi yrittäjähenkisyyttä. Stressaisin itseni varmaan kuoliaaksi. :D Mutta katsoo sitten, jos mieli muuttuu. :)
Itse sain ekan oikean työpaikan 24-vuotiaana.
Hae ulkomaille suomenkieliseen asiakaspalvelutyöhön, esim. Puolaan tai Irlantiin. Yleensä niihin pääsee helposti, sillä työnantajilla on jatkuvasti paikkoja auki suomea puhuville. Kyseessä on useimmiten joko asiakkaiden neuvontaa tai helpohkoa teknistä tukea ja siihen saa kyllä koulutuksen. Työ itsessään on monotonista paskaa, mutta saatpahan ainakin sen ekan työkokemuksen. Tälla tavoin sain itsekin CV:n täytettä.
Sen verran täytyy sanoa, että jos ulkomaille lähteminen pelottaa, niin kannattaa muistaa, että mitään ei saa, jos ei uskalla tehdä jotain erilaista.
Kyllä saa. Kaikillahan se joskus on ollut se eka työpaikka.