Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha mummini psykoosissa, lapset eivät tee mitään

Vierailija
22.04.2015 |

Tilanne saa minut repimään hiuksiani. Vanha isoäitini on aina välillä ihan sekaisin henkisesti,  joskus myös ilmiselvässä psykoosissa (mm. harhoja). Joihinkin sekavuus-kiihtymystiloihin voi olla syynä virtsatietulehdus tai vastaava, joihinkin dementia ja joihinkin ihan vaan hänen mielensä psykoosialttius.

Isoäidilläni on MONTA lasta ja kaikki levittelevät käsiään, ja tätä on jatkunut vuosikausia! Odottelevat että jos menisi ohi. Miten on mahdollista?

Olen itse lapsenlapsena ollut aktiivinen ja saanutkin joitain asioita eteenpäin. Mutta kaikkea en ehdi enkä jaksa. Ja toisaalta mummi kuuntelee paremmin omia lapsiaan jos nyt ketään. Joten auttamismahdollisuuteni ovat rajalliset. Ei yleensä suostu hoitoon, paitsi johonkin tavanomaiseen, vaikka siihen antibioottiin tms.

Olen soitellut aika ajoin mummin terveyskeskukseen ja välittänyt lääkärille viestejä myös.

Suurin hämmästys kohdistuu minulla näihin lapsiin - jotka siis ovat jo kaikki aikuisia 50+. Miten voi olla että he ovat niin avuttomia, että eivät saa aikaiseksi mummin ohjaamista kunnon tutkimus- ja hoitopolulle? Mummi saa dementoitua ilman että kukaan tekee asialle mitään, kärsiä psykooseista ja vaan odotellaan että ne menevät ohi, niille annetaan muita selityksiä, sanaa "psykoosi" eivät ilmeisesti nämä sukulaiseni edes ymmärrä - katsoisivat vaikka googlesta!! Yksi lapsista (ainoa miespuolinen) ilmoitti, että hän ei pysty osallistumaan "näihin juttuihin" koska on yrittäjä :-D . KAIKKi muut lapset ovat myös töissä, mutta HÄN ei voi osallistua tämän takia.

Onko meno tällaista muissakin suvuissa vai onko minun lähelleni sattunut vain piittaamaton, itsekeskeinen ja avuton sukulaislauma? :-( :-( :-(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ketään pakkohoideta ilman että olisi itselleen ja muille vaaraksi, joten jos mummisi ei suostu hoitoon, ei mitään voida tehdä. 

Vierailija
2/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan normaalilta kuulostaa. Lapset ovat niin tottuneita vanhempiensa pöpiyksiin että pitävät niitä normaaleina, tyyliin tollanen se on aina ollut. Ja on voinut ollakin. Dementoivat sairaudet kehittyvät niin hissukseen, että on vaikea nähdä, milloin tarvitaan diagnoosi ja hoitoa. Ja mielenterveyden häiriöt tosiaan menevät usein ohi hoidottakin. Muistisairauksien etenemistä voidaan kuitenkin hidastaa, jos hoito aloitetaan ajoissa, näin ainakin Alzheimerin kohdalla.

Itse keplottelin mieheni sukulaisen lääkäriin muka toistuvien flunssien takia, varasin siis hänelle ajan, änkeydyin mukaan saattajaksi ja sanoin, että epäilen muistisairautta. Siitä se sitten alkoi rullata eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ikäpolvea jolle mielentervysongelmat on tabu...? Eikö ne suostu myöntämään että mummin päässä viiraa aika ajoin?

Vierailija
4/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo psykoosi, ei siinä auta muuta kuin katella miten asiat etenee. Meillä äidillä, mutta mitään ei voida tehdä kun äiti ei vapaaehtoisesti hoitoon lähde.

Vierailija
5/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se! Jos ei itse ymmärrä olevansa sairas, niin vaikeahan se on ottaa hoitoa vastaan.

Joillakin ihmisillä on myös Vahva leimaantumisen pelko, mikä toisaalta on aivan ymmärrettävää.
Koska on niin Paljon tietämättömiä ihmisiä jotka eivät ymmärrä juuri mitään mielenterveysasioista.

Vierailija
6/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että soitat mummisi paikkakunnan muistihoitajalle ja kerrot tilanteesta. Muistihoitaja voi mennä käymään mummisi luona ja tehdä hänelle muistitestit tai mummisi voidaan pyytää tutkimuksiin.

Olen yrittänyt vuosia saada lapsetonta tätiäni hoitoon. Hän sairastaa mm. dementiaa ja on mielestään täysin terve. Hän puhuu tauotta, tuhlaa holtittomasti, lähettää solvauskirjeitä sisaruksilleen jne. Pitkän yrittämisen jälkeen sain tädin muistihoitajan kautta geriatrin puheille. Toivoin, että hän pääsee keskustelemaan psykiatrin kanssa ja saa apua psyykkisiin ongelmiinsa. Täti kertoi minulle, että hänellä on MUKA verisuoniperäinen dementia. Hän asuu edelleen yksin kotonaan - ja lähettää herjauskirjeitä.

Kuten joku jo kauniimmin totesikin, niin Suomessa ei saa hullua hoitoon, jos tämä ei ole vaaraksi itselleen tai muille. Ikävä kyllä.

Vierailija
7/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään dementikkoa ei saa hoitoon, vaikka soheltaisi kotonaan täysin päättömästi ja voisi minä hetkenä hyvänsä tuikata vaikka koko tönön tuleen. Buumi kun on että koti on paras paikka, ja omaiset hoitakoon. Tietenkään ei silti kannata luovuttaa avun hakemisen suhteen, vaikka se vaikeaa onkin. mummisi tilanne tuosta tuskin paranee, heikkenee vain. 

Vierailija
8/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun äitisi tai isäsi (eli yksi mummisi lapsista) siis jo kuollut, vai miksei hänkään tee mitään? Ihmettelen, kun et mainitse tästä mitään.

Vierailija
9/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko itse diagnisoinut mummosi? Tiedätkö hänen tahtonsa? Meillä isäni on sanonut minulle jo pikkutyttönä että häntä ei sairaalaan letkuihin laiteta kun joutui katsomaan isänsä hidasta kivuliasta poismenoa..

Vierailija
10/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa, koska eikö dementiaan voi kuulua toimmoiset harhat ja yleinen harhaisuus? Vai olenko ihan väärässä?

Vierailija
11/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä päättelet mummisi olevan psykoosissa?

Minusta taas harhat, sekavuus jne. viittaavat dementiaa, Alzheimerin tautiin, joka etenee, eikä sitä voi estää, joitakin lääkkeitä tosin on olemassa, mutta lääkitys pitäisi aloittaa varhaisessa vaiheessa, toisiin auttavat toisiin ei. Jos mummisi on ollut lääkärin hoidossa, varmasti tietävät asian.

Luulen, että mummisi lapsilla on elämän realiteetit tiedossa ja ehkä siksi hyväksyvät vanhuksen sairaudet ja toimintakyvyn heikkenemisen, sillä ikä tuo vääjäämättä monia ongelmia ja sairauksia halusimme sitä tai emme, nain on varmaan jo mummin omilla lapsillaan ja ehkä siksi hyväksyvät mummisi vanhenemisen sairauksineen. Kun siihen vanhuuteen ei ole lääkettä.  Tämä ei tietenkään tarkoita, että vanhus jätetään terveydenhoidon ulkopuolelle ja hoitamatta esim. virtsatietulehdukset ovat ehdottomasti hoidettavia, mutta mitä voi tehdä dementialla se on jo toinen asia.

En haluaisi sinua moittia, mutta nuorena sitä aina kuvittelee, että kaikki sairaudet ovat hoidettavissa ja lääkkeet kaikkeen, mutta näin ei suinkaan ole, vaan vanhuksen elämää kuuluvat monet rajoitteet ja terveyden heikkeneminen, jos on saanut pitkän elämän, niin kuin mummillasi todennäköisesit on.

Vierailija
12/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:54"]Suomessa ei ketään pakkohoideta ilman että olisi itselleen ja muille vaaraksi, joten jos mummisi ei suostu hoitoon, ei mitään voida tehdä. 
[/quote]

Lääkäriin ja sassiin.

Vierailija
13/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:26"]Mistä sinä päättelet mummisi olevan psykoosissa?

Minusta taas harhat, sekavuus jne. viittaavat dementiaa, Alzheimerin tautiin, joka etenee, eikä sitä voi estää, joitakin lääkkeitä tosin on olemassa, mutta lääkitys pitäisi aloittaa varhaisessa vaiheessa, toisiin auttavat toisiin ei. Jos mummisi on ollut lääkärin hoidossa, varmasti tietävät asian.

Luulen, että mummisi lapsilla on elämän realiteetit tiedossa ja ehkä siksi hyväksyvät vanhuksen sairaudet ja toimintakyvyn heikkenemisen, sillä ikä tuo vääjäämättä monia ongelmia ja sairauksia halusimme sitä tai emme, nain on varmaan jo mummin omilla lapsillaan ja ehkä siksi hyväksyvät mummisi vanhenemisen sairauksineen. Kun siihen vanhuuteen ei ole lääkettä.  Tämä ei tietenkään tarkoita, että vanhus jätetään terveydenhoidon ulkopuolelle ja hoitamatta esim. virtsatietulehdukset ovat ehdottomasti hoidettavia, mutta mitä voi tehdä dementialla se on jo toinen asia.

En haluaisi sinua moittia, mutta nuorena sitä aina kuvittelee, että kaikki sairaudet ovat hoidettavissa ja lääkkeet kaikkeen, mutta näin ei suinkaan ole, vaan vanhuksen elämää kuuluvat monet rajoitteet ja terveyden heikkeneminen, jos on saanut pitkän elämän, niin kuin mummillasi todennäköisesit on.
[/quote]

Aivan..Alzheimer.

Vierailija
14/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan moni saa avun vasta siinä vaiheessa kun harhailee sukkasilleen pakkasessa tuntikausia tai eksyy metsään tai kaupunkiin.

Vierailija
15/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myöskään dementikkoa ei saa hoitoon, vaikka soheltaisi kotonaan täysin päättömästi ja voisi minä hetkenä hyvänsä tuikata vaikka koko tönön tuleen. Buumi kun on että koti on paras paikka, ja omaiset hoitakoon. Tietenkään ei silti kannata luovuttaa avun hakemisen suhteen, vaikka se vaikeaa onkin. mummisi tilanne tuosta tuskin paranee, heikkenee vain. "

Myös vanhuksella on lakiin kirjoitettu itsemääräämisoikeus - asua omassa kodissaan, kieltäytyä hoidosta jne. vaikka se muista ehkä tuntuisi päättömältä, niin kauan kun hän ei ole itselle tai ympäristölleen vaaraksi.

Jos lähiomaiset ovat huolissaan vanhuksen pärjäämisestä,  jaksamisesta ja hänen ymmärryksestään, niin vanhukselle haetaan edunvalvoja, päättämään vanhuksen asioista, kun hän ei siihen itse kykene tai ymmärrä, jonka vahvistetaan vielä kahdella eri lääkärinlausunnolla, jotka puoltavat edunvalvontaa esim. terveydellisistä syistä eli on täysin turha vanhuksia haukkua päättömäksi tai vierittää yhteiskunnan vastuulle.

Vierailija
16/16 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up