Alhainen hemmoglobiini. Millä ruoka-aineilla sitä voi nostaa?
Niin. Siinäpä se kysymys tulikin. Mulla on tämä alhaisen hemoglobiini takia ollut aika inhottavia oireita, jotka vaikeuttaa jokapäiväistä elämää: väsymystä, päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia jne. Rautaa alan syömään, mutta jotain ruokavaliota kuurin rinnalle myös. Mitä kannattaisi syödä?
Kommentit (29)
Joo o oishan se hyvä vetää rautaa päivittäin, mutta mun ei sit ainakaan tarvii paljon vessassa käydä :) vatsaystävällistä rautaa syön, mutta ei tunnu paljon oloa parantavan...
Fineli.fi ja sieltä se Eniten/vähiten-juttu jolla voi katsoa ruoka-aineet esim siinä järjestyksessä, että missä on eniten rautaa per 100g.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:02"]
Raudan lähde + c-vitamiini, samalla aterialla kannattaa välttää maitotuotteita ja muita kalsiumpitoisia ruokia sekä kahvia ja teetä.[/quote]
Maitotuotteita välttelemällä saa sitten itselleen aika helposti rautapuutoksen tilalle B12-puutoksen. B12-vitamiinia on toki myös lihassa, mutta se imeytyy heikommin kuin maitotuotteissa oleva B12. Ja pitkittynyt B12-vitamiinin puute onkin sitten ikävämpi juttu, siitä voi seurata pysyviä hermostovaurioita. Tämä on se syy, miksi lääkäritkin suosittelevat ensisijaisesti rautalisää anemian hoitoon.
Minä kävin ravitsemusterapeutilla raudanpuuteanemia vuoksi. Sanottiin, että syön liikaa maitotuotteita ja siksi rauta ei välttämättä imeydy. Hemoglobiini paranee välillä (kun juon ruuan kanssa appelsiinimehua ja otan vatsaystävällistä rautaa, vältän kofeiinia ja maitotuotteita rautaa sisältävän aterian yhteydessä jne) mutta laskee sitten aina uudelleen...
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:02"]
Raudan lähde + c-vitamiini, samalla aterialla kannattaa välttää maitotuotteita ja muita kalsiumpitoisia ruokia sekä kahvia ja teetä.[/quote]
Maitotuotteita välttelemällä saa sitten itselleen aika helposti rautapuutoksen tilalle B12-puutoksen. B12-vitamiinia on toki myös lihassa, mutta se imeytyy heikommin kuin maitotuotteissa oleva B12. Ja pitkittynyt B12-vitamiinin puute onkin sitten ikävämpi juttu, siitä voi seurata pysyviä hermostovaurioita. Tämä on se syy, miksi lääkäritkin suosittelevat ensisijaisesti rautalisää anemian hoitoon.
[/quote]
Niin on, nimittäin provikat!
Maksamakkaraa joka aamu leivän päälle. Mulla nousi kahdessa viikossa alle sadasta 110
Suosittelen spirulinaa. Sitä saa esim. luontaistuotekaupoista tabletteina tai jauheena. Mulla nousi hemoglobiini 130sta 150 tienoilla parin kuukauden syömisen jälkeen. Imeytyy mulla ainakin paremmin kuin tavalliset rautatabletit. Luovutan verta säännöllisesti niin tulee rauta-arvoja seurattua hieman tarkempaan.
Syö lisää duudseja tai tyyppejä niin hemmoglobiini nousee. Häiskät nostattaa kanssa nopeasti. Mutta vältä assholereita, ne muistuttavat usein mitäsjätkiä.
Spiruliina sisältää paljon rautaa.