Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muutat kulutusta, jos tulee lomautus?

Vierailija
22.04.2015 |

Käytättekö säästöjä, vai anotko asuntolainaan lyhenysvapaata? Vai riittääkö teillä vain muiden kulujen karsiminen?
Mulle lomautus tarkoittaa 1200e/kk vähemmän käteen, joten millään lehtitilausten perumisella ei pitkälle pötki.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsitaan kaikki turha meno pois. Ja varmaan käytetään myös säästöjä. Päivärahalla ei pitkälle pötki. Ja jos lomautus jatkuu pidempään etsin uutta työtä.

Vierailija
2/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Nautin lomasta. Eipähän ole polttoainekuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:06"]En mitenkään. Nautin lomasta. Eipähän ole polttoainekuluja.
[/quote]
Sulla on pieni palkka? Mulla bensaan menee max 100e/kk

Vierailija
4/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:06"]En mitenkään. Nautin lomasta. Eipähän ole polttoainekuluja. [/quote] Sulla on pieni palkka? Mulla bensaan menee max 100e/kk

[/quote]

Ei se palkasta ole kiinni vaan työmatkan pituudesta.

Vierailija
5/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset menot on mitoitettu siten ettei lomautus (ansiosidonnainen) vaikuta elämään muuten kuin positiivisesti.

Enemmän vapaa-aikaa tehdä mitä tykkää.

Viemäriremontti uhkaa....kunhan kunta saa vedettyä linjat, liittymisen rahoitusta voi sitten vähän miettiä, ottaako lomautuksesta huolimatta lisää asuntolainaa sen 5000€ vai uhraako säästöistä. Toki tuota miettii näin töissä ollessakin, mutta työoletus on ollut että säästöistä menee.

Jos nyt kävis niin että molemmilla yhtäaikaa yt:t ja irtisanomisuhka, niin sitten kiristettäisiin vyötä aikaisessa vaiheessa, jo ennenkuin palkkatulot lakkaa.

Vierailija
6/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:06"]En mitenkään. Nautin lomasta. Eipähän ole polttoainekuluja. [/quote] Sulla on pieni palkka? Mulla bensaan menee max 100e/kk

[/quote]

Ei mulla ole pieni palkka, siksi pärjäänkin loistavasti vaikka tulisi pidempikin lomautus. Ei mulla mene bensoihin tuonkaan vertaa, mutta kiva se pienikin summa on saada säästöön.

Vierailija
7/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vaikuta harmaaseen talouteen... hah

Vierailija
8/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen rakennusteollisuudessa joten meillä on lomautuksia lähes joka vuosi tammi-helmikuussa.
Laitan jo ennen lomautusta säästöön jonkin verran rahaa että selviää omavastuuajan ja ensimmäisen hakemuksen käsittelyajan ylitse.
Ajoitan kaikki isot maksut siten ettei satu lomautuksen kohdalle, joululahjoja ostan hyvin vähän ja vain lapsille.
Lainan lyhennyserä on niin pieni että sen voi maksaa myös päivärahasta.
Sitten vaan nautin lisääntyneestä vapaa-ajasta.

Vierailija
9/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että miettisin hieman tarkemmin että mistä ostetaan ruoka, alkaisin suosia enemmän suoraan tuottajilta ostamista ja Lidliä. Lisäksi uutena ostaminen lakkaisi kokonaan, nykyäänkään ei osteta tarpeeseen vaan haluun. Varmaan plus miinus nolla tulisi koska päivähoitomaksuissa säästäisi.

Vierailija
10/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan yritetty aina elää sen mukaan, että kaikki tulot eivät mene. Eli pienempi asunto, halvempi auto kuin mihin olisi varaa jne. Siten tulojen tippuessa ei ole välittömästi tarvinnut tehdä oikein mitään. Nyt ollaan hassussa tilanteessa, jossa molemmat on töissä, lapsilla isot hoitokulut ja kovat työmatkamenot, mutta parin kuukauden pätkä, ettei toiselle meistä tulee mitään rahaa mistään. (Ja takana vielä pari vuotta muutenkin rutkasti aiempaa pienemmät tulot.)

Ollaan vain eletty suu säkkiä myöden ja kohta täytyy varmaan koskea säästöihin. Niitä onneksi on, kun on aiemmat vuodet eletty tiukasti.

Vierailija
11/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, en tosin ole lomautettu vaan irtisanottu. Ja lomautus, kuinka pitkästä ajasta nyt puhut? Jotkuthan elää niin kädestä suuhun että jo 2vko lomautus pistää koko elämän sekaisin.

Vierailija
12/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:32"]

Luulen että miettisin hieman tarkemmin että mistä ostetaan ruoka, alkaisin suosia enemmän suoraan tuottajilta ostamista ja Lidliä. Lisäksi uutena ostaminen lakkaisi kokonaan, nykyäänkään ei osteta tarpeeseen vaan haluun. Varmaan plus miinus nolla tulisi koska päivähoitomaksuissa säästäisi.

[/quote]

Mikset tekisi tuota jo nyt? Ei kaikkea tarvitse käyttää mikä tilille tulee.

Vierailija
13/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies joutui yllättäen lomautukseen samaan aikaan kun itse olin hoitovapaalla. Se tiesi kyllä tulotason madaltumista. Vuoden jouduimme kitkuttamaan, ennen kuin pääsin palaamaan töihin. Olin siis ennen sitä käyttänyt huolettomasti säästöjäni hoitovapaan aikana, mutta säästöjen rippeet tulivat tosiaan tarpeeseen lomautuksen aikana, säästötili meni ihan nollille.

Sen lisäksi irtisanoin kaikki lehdet ja maksukanavat, suunnittelin tarkasti ateriat, en ajanut tarpeettomia ajoja, vain lapselle ostettiin vaatteita ja kenkiä, ja sanomattakin on selvää, ettei mitään matkoja mihinkään tehty saati käyty teatterissa tai konserteissa. Kävimme ahkerasti kirjastossa sekä perhekerhossa. Emme itse harrastaneet maksullisia asioita, mutta lapselle maksettiin leluja, pihakeinu, isä-lapsi-jumppa ja muskari.

Vierailija
14/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk lomautus voi tulla 2vk varoitusajalla ja liitosta ei ihan heti edes tule rahaa, joten varautua ei sitten enää siinä vaiheessa oikein voi. Paitsi tietysti normaalisti säästämällä mitä tietenkin olen tehnyt. 3kk takia ei mitään taloja tai autoja myydä, ei lopeteta lasten harrastuksia. Harmittaa tietty jos säästöihin pitää käydä käsiksi, mutta onni että niitä on. Kulut ei juurikaan vähene, kun lapset on jo koululaisia.
Ap

Vierailija
15/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Elän jo nyt vaatimattomasti ja suurin osa palkasta menee säästöön. Pärjäisin useamman vuoden pelkillä säästöillä, vaikka rahaa ei tulisi mistään.

Vierailija
16/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:01"]

3kk lomautus voi tulla 2vk varoitusajalla ja liitosta ei ihan heti edes tule rahaa, joten varautua ei sitten enää siinä vaiheessa oikein voi. Paitsi tietysti normaalisti säästämällä mitä tietenkin olen tehnyt. 3kk takia ei mitään taloja tai autoja myydä, ei lopeteta lasten harrastuksia. Harmittaa tietty jos säästöihin pitää käydä käsiksi, mutta onni että niitä on. Kulut ei juurikaan vähene, kun lapset on jo koululaisia. Ap

[/quote]

Yt-neuvottelut kestää minimissään 6 viikkoa, eli 2 vko varoituajalla tullut lomautus on laiton.

Vierailija
17/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pakolliset kulut noin 35% tuloista ja "normaali kulutus" noin 50% tuloista. Selviäisin siis ansioiden puolittumisesta ihan sillä, että lopettaisin säästämisen. Jos tulot tippuisi yli 60% niin riittäisi jättää ylimääräiset (esim. ravintolassa syöminen, vaateostokset jne) pois. Jos tippuisi yli 80% niin joutuisi alkaa syödä säästöjä ja/tai vähentää pakollisia, esim. laittaa auto seisontaan.

Kuulostaa kummalta jos joku elää koko ajan niin että koko tili menee kulutukseen - silloinhan tosiaan pienikin vähennys tuloissa tarkoittaa heti sitä, että tottumuksia pitää muuttaa radikaalisti.

Vierailija
18/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:01"]

3kk lomautus voi tulla 2vk varoitusajalla ja liitosta ei ihan heti edes tule rahaa, joten varautua ei sitten enää siinä vaiheessa oikein voi. Paitsi tietysti normaalisti säästämällä mitä tietenkin olen tehnyt. 3kk takia ei mitään taloja tai autoja myydä, ei lopeteta lasten harrastuksia. Harmittaa tietty jos säästöihin pitää käydä käsiksi, mutta onni että niitä on. Kulut ei juurikaan vähene, kun lapset on jo koululaisia. Ap

[/quote]

Yt-neuvottelut kestää minimissään 6 viikkoa, eli 2 vko varoituajalla tullut lomautus on laiton.

[/quote]

Yhteistoimintalaki koskee vain yrityksiä, joissa on vähintään 20 työntekijää. Jos siis yritys on pienempi, ei yt-neuvottelut ole pakollisia. 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteistoimintamenettely

Vierailija
19/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkalounas ja -kahvi jäisivät pois. Luottokorttivelkoja lyhentäisin normaalilyhennyksellä nykyisen suuremman summan sijasta. Kulutukseen ei suurtakaan muutosta.

Vierailija
20/36 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen vähän monilla lomautus vaikuttaa. Kummastuttaa. Elääkö monikin niin että elää niin pienillä kuluilla, että säästöön jää se palkan ja työttömyyskorvauksen erotus? Mulla se ero on tosiaan 1200e ja oikeestaan enemmänkin kun välillä tule päivärahoja ja km korvauksia . Säästöön olen laittanut 300e/kk. Saman elintason saavuttamiseen pitäisi siis ottaa säästöstä 900e/kk, ja vaikka ruuassa ja muissa nipistäisi en mitekään pysty vähentämäään niin paljoa etteikö säästöihin pidä koskea. Kiva sit kun on kesä ja piiitkä loma, mutta käyttörahat nollissa.
Ap.