Neulominen, onko se vaikeaa?
Pitäisi keksiä jotakin pikkupuuhaa ja vaihtelua tähän elämään, mutta en tiedä mitä.
Rakastan kaikkea kaunista ja tykkään sisustaa, somistaa ja laittaa, olisko neulominen mulle sopiva "juttu"? Mistä liikkeelle ja mitä tiedettävä?
Kommentit (17)
Videoita kannattaa katsoa tai jos teillä on kansalaisopiston tai käsityökeskuksen kursseja, niin niille :)
Alat vaan kerätä silmukoita puikoille. Jos aloitat villapaidasta niin muistat vaan nuttu nurin, hiha oikein.
Hyvä siitä tulee. 👍
Tee jotain sellaista mitä haluat pukea päälle.
Neuloin pitkän kaulahuivin. Viimeksi olen neulonut yläasteella jotain hirvityksiä. Seuraavaksi ajattelin kokeilla kynsikkäitä.
Mikä olisi hyvä video silmukoiden lisäämiseen? Se on kai kaikkein vaikein asia, kaventaminen on helpompaa.
Kannattaa panostaa hyviin välineisiin heti alussa, koska huonoilla välineillä neulominen on tuskaa. Osta mieluummin bambuiset tai puiset puikot kuin muoviset, silmukat liukuvat helpommin. Perinteisiä pitkiä puikkoja ei mielestäni kannata käyttää ollenkaan, koska niiden kanssa asento on hankala ja homma käy myös raskaaksi, kun neule edistyy ja se painaa kerros kerrokselta enemmän. Pyöröpuikot on totuttu yhdistämään suljetun "putken" neulomiseen, mutta ne sopivat mainiosti myös isompien kappaleiden neulomiseen tasona.
Langoissakin on eroa. Omasta mielestäni akryyli ja puuvilla ovat ikäviä neuloa - muovinen akryyli nitisee puikoilla ikävästi, puuvilla ei jousta. Kaikki villat eivät ole aloittelijoille sopivia - pörröinen mohair on viheliäistä purettavaa, kun silmukat takertuvat toisiinsa. Itse suosittelisin sileää villalankaa, jossa on suhteellisen tiukka kierre - se pysyy helposti "koossa" eikä puikkoa tule tökättyä langan keskeltä. Kovin ohuella langalla eteneminen on hidasta, mutta äärimmäisen paksulla langalla työskentely on kömpelöä.
Lankakaupoissa neuvotaan mielellään, ja Youtubesta löytyy näppäriä videoita.
Neulomisessa on se kiva juttu, että siitä voi tehdä juuri niin helppoa tai vaikeaa kuin haluaa. Jos haluaa vain käsilleen tekemistä tv:tä katsoessa, voi tyytyä hyvin yksinkertaisiin juttuihin. Periaatteessa riittää, kun osaa luoda silmukoita, neuloa oikeita silmukoita ja päätellä silmukoita. Jos opettelee vielä nurjatkin silmukat, lisäykset ja kavennukset, tällä yhdistelmällä saa aikaan vaikka mitä. Tai toisaalta jos haasteet innostavat, voi kokeilla pitsiä, palmikoita ja kirjoneuletta ja lopulta tehdä mitä monimutkaisempia vaatekappaleita.
Makramee voi myös kiinnostaa sinua, mikäli tykkäät boheemista sisustuksesta.
Minusta neulominen on vaikeaa. Virkkaaminen on paljon helpompaa.
Vinkki: älä osta tummaa lankaa heti alkuun, koska silmukoita on hankala nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta neulominen on vaikeaa. Virkkaaminen on paljon helpompaa.
Minä suosittelisin aloittelijalle myös virkkaamista. Saa vaikka mitä kaunista aikaan ja myös minun mielestäni paljon helpompaa. Mutta nämä makuasioita.
Ei se tekninen osuus ole vaikeakaan mutta se että neuleesta saa aikaiseksi jonkin järkevän työn, onkin toinen juttu. Teet villapuseroa ja tuleekin pöksyt. Sukka kinnaa niin ettei mahdu edes ranteen ympärille saati jalkaan. Lanka on huonosti valittu kyseiseen työhön ja kuluu heti puhki. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tekninen osuus ole vaikeakaan mutta se että neuleesta saa aikaiseksi jonkin järkevän työn, onkin toinen juttu. Teet villapuseroa ja tuleekin pöksyt. Sukka kinnaa niin ettei mahdu edes ranteen ympärille saati jalkaan. Lanka on huonosti valittu kyseiseen työhön ja kuluu heti puhki. Jne.
Miten ihmeessä villapuseroa tehdessä voi tulla pöksyt? Aloittelijalle vaikeinta on juuri tekninen ymmärtäminen ja hän varmasti lukee ihan pilkuntarkkaan ohjetta, joten kuulostaa erikoiselta, miten voisikin tulla pöksyt villapuseroa tehdessä? Sukkaa sovitetaan jalkaan ja puretaan jos ei mahdu ja aloitetaan alusta, ei kai se nyt sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä villapuseroa tehdessä voi tulla pöksyt? Aloittelijalle vaikeinta on juuri tekninen ymmärtäminen ja hän varmasti lukee ihan pilkuntarkkaan ohjetta, joten kuulostaa erikoiselta, miten voisikin tulla pöksyt villapuseroa tehdessä? Sukkaa sovitetaan jalkaan ja puretaan jos ei mahdu ja aloitetaan alusta, ei kai se nyt sen vaikeampaa ole.
Oletko koskaan kuullut hiirestä kissalle räätälinä?
Oletko sen ikäinen mies, että et ole koulussa tehnyt tekstiilikäsitöitä ja alaluokkien askartelut ovat unohtuneet? Mutta kyllä sinä opit. Tiedän useamman miehen, joka on eläkepäivien ratoksi ryhtynyt neulomaan tai virkkaamaan.
Virkkaaminen on helpompaa, joten aloita siitä. Virkkaamisessa on vain yksi koukku eikä silmukoita tipu niin kuin varsinkin sukkapuikoilla voi tippua. Patalappu on helpoin aloitustyö, tekipä sen millä tekniikalla tahansa. Siinä tulee samalla opittua se perinteinen sukan kantapään aloitus.
Neulominen kannattaa aloittaa hyvillä pyöröpuikoilla ja sellaisella langalla, joka tuntuu mukavalta käsissä. Se marketin halvin tarjouslanka ei ole paras harjoittelulanka. Kannattaa valita joku tiukkakierteinen sukkalanka, jossa on riittävästi villaa eikä tunnu karkealta.
Minäkin aloitin vuosi sitten neulomisen. En ollut neulonut sitten peruskoulun, 15 vuoteen. Olin muutenkin todella huono. Villasukat, jotka koulussa neulottiin, purkautuivat heti seuraavana päivänä ja lapasia en koskaan saanut täysin valmiiksi, koska jouduin purkamaan työni useita kertoja ja kun muut ryhmäläiset olivat saaneet työnsä valmiiksi, minun työstäni puuttui vielä peukalot.
Rohkeasti vaan aloittamaan. Netistä löytyy helpot ohjeet, jotka jopa minunlaiseni tumpelo ymmärtää. Esimerkiksi kaulaliinasta tai patalapusta on helppo aloittaa ja kun tekniikka on hallussa, voit kokeilla vaikka villasukkia. Minä olen tehnyt puolisolleni onnistunnesti villasukat ja kaulaliinan eivätkä ole vielä purkautuneet.
Liikkeelle pääset ostamalla puikot ja lankaa, lankaliikkeessä neuvovat oikean puikon koon langalle. Aloita jollain helpolla harjoitustyöllä, vaikka perinteinen pannulappu. Jos et ole ennen neulonut googlaamalla löytyy opastusvideoita, vaikea on neuvoa ilman kuvaa.