Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on, että tuoreen mökinomistajan kimpussa perskärpäsiä yhtäkkiä?

Mökin Omistaja
02.01.2022 |

Ostin tuossa varsin komean hirsimökin Päijänteen rannalta. On erillinen rantasauna jne. Yhtäkkiä muijan sisarukset kyselee joulunvietossa "joko pääsisi vierailulle" (tietysti lapsikarsaineen!) ja vähän yks sun toinenkin kysellyt mahdollisuutta tulla "vierailemaan kesällä". Mikä siinä on, ettei nämä ihmiset a.) osta omaa mökkiä jos mökkeily kiinnostaa tai b.) vuokraa sellaista?

Onkos muilla mökinomistajilla ollut tällaista "perskärpäs"ongelmaa oston jälkeen? Miten olette kärpäsistä päässeet eroon?

Itse ajattelin toimia niin, että minä omistajana kutsun vieraaksi sellaiset jotka haluan vieraaksi. Nämä omatoimi-itsensäkutsujat voisin jättää homehtumaan kaupunkikämppiinsä..

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vielä iso pakettiauto. Saat yllättäen yhteydenottoja lapsuuden parhailta kavereilta joiden et tienyt edes olleen olemassa. "No joo, oltiin oikeastaan rinnakkaisluokalla ja taisin olla kolme vuotta vanhempikin mut joo, mites sulla olis saikaa ens viikonloppuna jos nähtäis niin voisit varmaan heittää samalla kun muuttokuorman Keravalle ja ..."

Vierailija
2/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä siinä on, ettei nämä ihmiset a.) osta omaa mökkiä jos mökkeily kiinnostaa tai b.) vuokraa sellaista?"

A. Mökki maksaa ja siellä joutuisi itse hoitamaan kaiken,

B. Vuokraus maksaa.

Odota vaan, kesän lähestyessä halukkaita mökin lainaajia alkaa parveilemaan ympärillä ja sotkuja ei tietenkään haluta itse siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin kärpäspaperia roikkumaan niin lähtivät.

Vierailija
4/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa jos pyörähtävät joskus kylässä. Mutta, kun jatkuvaan halutaan "vuokrata" mökkiä siis vuokrata hyvin edullisesti ja sotkut jää omistajalle. Nykyään sanon mökin olevan koti. Ei ole mikään ilmainen kutupaikka, jota lainaan.

Vierailija
5/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea aloitusta, mutta mitäs kerroit kenellekään, että sinulla on mökki.

Vierailija
6/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen ongelmasi on siinä että lähes kaikki suomalaiset haluavat "mökin". Eli siis haluavat päästä jouluna ja juhannuksena nauttimaan valmiiseen pöytään unelmien mökki-idyllistä josta kelpaa julkaista somepäivityksiä ja hehkuttaa kaupunkiin jääneille.

Kukaan ei kuitenkaan halua riesakseen sitä työleiriä ja valtavaa rahareikää joka mökki todellisuudessa on. Ihmisillä on niin paljon muita harrastuksia ja menoja ettei kukaan täysjärkinen halua sitoa lomiaan ja viikonloppujaan mökin hoitoon ja kunnostukseen jotta se todella pysyisi mökki-idyllin mukaisessa kunnossa.

Kysynnän ja tarjonnan laki on nitkahtanut niin pahasti vituralleen että "kel mökki on, se mökin kätkeköön". Älä ikinä kerro kenellekään hankkineesi mökkiä mutta jos näin teet niin ota mallia Kari Suomalaisen 1970-luvulla julkaisemasta pilakuvasta jonka sisältö oli tämä

"Vietän kesälomani mökillä. Hyvät sukulaiset ja tuttavat, jos satutte ajamaan ohi niin AJAKAA OHI!"

Vierailija
7/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin sähkötön ulkohuussillinen korpimökki, niin ihan ollaan saatu olla rauhassa :D

Vierailija
8/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ne vaimon sukulaiset on niitä ruinaajia. Ihana kuulla ettei sinun.

Vierailija
9/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti monet toivovat pääsevänsä vierailulle, mutta monelle se on vain smalltalkia. He haluavat näyttää, että mökkiostoksesi on kiinnostava puheenaihe ja haluavat, että sinulle tulee mukava ja huomioitu olo. Eli kannattaa ohittaa kyselyt ihan hyväntahtoisesti, "katsellaan"-tyyliin. Ei moni välttämättä sen kummempaa odota. Tietenkin kutsut haluamasi vieraat itse.

Vierailija
10/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki tai jossain ulkomailla sijaitseva pikkuruinenkin asunto tuovat esille ihan uusia puolia muista ihmisistä. 

Vierailija
11/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa että ei kiinnosta mökkeily. Ostimme asunnon italiasta. Älä yleistä että kaikki haluavat tulla mökille.

Vierailija
12/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että sukulaisesi ovat tuollaisia.

Omat sukulaiset kävi kerran mökillä, kysyivät kohteliaasti, ja kun ei ite siellä olla säännöllisesti, niin totta kai se sopi.

Lähtiessä oli yhtä siistiä kuin oli ollut heidän tullessa, ehkä vähän siistimpääkin, ja sileä satanen tuvan pöydällä odottamassa. Ei olisi tarvinnut, mutta toisaalta halpa hintahan se on viikonlopusta, jos vuokramökkeilyyn vertaa. Toki mökin taso ei ole kummoinen, ei juoksevaa vettä eikä sähköä, mutta mökki se nyt kuitenkin on.

Sinä varmaan osaat olla jämäkkä sukulaisillesi? Lempeä, mutta jämäkkä?

Sanot ohjailevasti, että voimme kutsua teidät kesällä grillaamaan ja saunomaan, jotain sellaista, että siitä vähänkin järkevämpi tajuaa, että ei tarkoita mitään viikonlopun loikoilua.

Vierailija
13/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet mainostanut sitä Päijänteen mökkiä joka puolella oletko vähän yksioikoinen? Sehän on yhtä kuin kutsu joillekin.

Vierailija
14/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vaan tee sitä virhettä, että annat näiden sukulaisten/tuttujen tulla mökillesi loisimaan. Jatkossa et pääse heistä eroon, vaan ovat aina tuppautumassa kylään.

Vierailija
15/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sitä mökkiä erikseen mainostaa? Itse en pidä mökkeilystä ja olin niin onnellinen, kun sain heti myytyä perintömökkini. 

Vierailija
16/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon olet ostoksellasi leveillyt? Rehellisesti sanottuna en edes tiedä täysin kenellä kaikilla lähipiirissäni on mökki. Ei kiinnosta.

Vierailija
17/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin sähkötön ulkohuussillinen korpimökki, niin ihan ollaan saatu olla rauhassa :D

Vanhemmilla on tuollainen mökki joka on lisäksi pienessä saaressa. Laituripaikka on muutaman kilometrin päässä ja paatti on vain avonainen 4m lasikuitukippo jossa 4hv perämoottori. Vähänkään kovemmalla tuulella ei ainakaan lasten kanssa uskalla edes yrittää pois saaresta joten sinne jäät. Vedet pitää kantaa hehtarin tontin laidalla olevasta kaivosta ja lämmittää puilla.

Ehkä se on unelma maalla kasvaneelle joka on jämähtänyt kaupungin lähiön pieneen elementtikoppiin. Vaikka siellä viettäisi kaikki lomansa, ei joutuisi hetkeäkään istumaan kädet ristissä valittamassa ettei ole mitään tekemistä.

Vierailija
18/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mökkeily ei kiinnosta lainkaan. Olen ollut käymässä joskus ihan vaan kahvilla tms jonkun mökillä, aina kutsuttuna. Asun mieluiten hotellissa jos olen vieraalla paikkakunnalla, samoin ulkomailla.

Vierailija
19/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mökkeily ei kiinnosta lainkaan. Olen ollut käymässä joskus ihan vaan kahvilla tms jonkun mökillä, aina kutsuttuna. Asun mieluiten hotellissa jos olen vieraalla paikkakunnalla, samoin ulkomailla.

Olemme olleet muutaman kerran viettämässä pitkää viikonloppua jossain all-inclusive vuokramökissä jossa kävelet valmiiseen pöytään ja jätät märät pyyhket koriin kun kävelet ulos. Hotellin tyyliin siis. Joka kerta eri paikassa ympäri Suomea joten aina on jotain uutta nähtävää lähistöllä oli sitten kesä tai talvi.  Koko perhe on viihtynyt

Kerran vaimo hoiti varauksen ja erehtyi ottamaan mökin johon piti viedä omat liinavaatteet, hoitaa itse siivous ja jättää mökki virheettömään kuntoon.

Puolet tulopäivästä hukkui pelkästään siihen että pakattiin autoa kotona ja purettiin kaikki tarvittava mökkiin, laitettiin sängyt valmiiksi jne. Lähtöpäivästä haaskattin taas puolet mökin siivoukseen ja vaatteiden pakkaamiseen autoon ja sama kotona kun ylimääräinen kama piti purkaa ja pestä pari koneellista liinavaatteita, märkiä pyyhkeitä ja niin päin pois.

Kolmen päivän reissusta menetettiin siis yksi päivä omaan hosumiseen ja stressaamiseen. Ei enää koskaan tällaista "Maksa 3, saat 2"-tarjousta.

Ymmärrän kyllä että joku haluaa mahdollisimman agraarisen mökin jossa nimenomaan joutuu hääräämään tuntikausia pelkästään astioiden käsinpesun kanssa kantamalla vettä kaivosta ja lämmittelemällä sitä kiukaan vesisäiliössä. Niin kauan kuin saa kärsiä lapsiperheen stressaavasta arjesta, painan kuitenkin mieluummin astianpesukoneen start-nappia ja menen saunan jälkeen laiturin nokkaan tuijottamaan järvenselälle kaljatölkki kourassa.

Vierailija
20/33 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti monet toivovat pääsevänsä vierailulle, mutta monelle se on vain smalltalkia. He haluavat näyttää, että mökkiostoksesi on kiinnostava puheenaihe ja haluavat, että sinulle tulee mukava ja huomioitu olo. Eli kannattaa ohittaa kyselyt ihan hyväntahtoisesti, "katsellaan"-tyyliin. Ei moni välttämättä sen kummempaa odota. Tietenkin kutsut haluamasi vieraat itse.

Näinhän se on. Kohteliaasti ihastellaan puhelimen kuvista maisemia ja tuumataan, että olisi kiva tulla kesällä käymään. Tosiasiassa ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta kuuluu hyviin tapoihin olla kiinnostunut ja antaa mökinomistajan ymmärtää, että tämä on tehnyt hyvät kaupat ja häntä kadehditaan.

Sitten mennään itse kesällä vuokramökille, jonka kunnosta huolehtii joku muu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän