Ekaluokkalaisen pysyvät hampaat eivät puhkea???
Lapselta lähtenyt ylhäältä neljä hammasta, vain keskimmäisten tilalle tullut aikoja sitten pysyvät hampaat. Ns. kakkoset eivätpuhkea, vaikka maitohampaat lähteneet jo vuosi sitten?? Syksyllä, kunkoulu alkoi, hammastarkastuksessa sanottiin, että hyvin on tilaa puhjeta, kyllä ne sieltä tulee.
Mutta kauanko tämä voi kestää? Pitäisikö mennä otattamaan (yksityisellä) röntgenkuvat tms.?
Kommentit (9)
Jaa pitääkö siihen ruuvata nastahampaat puuttuvien tilalle?
On kai röntgen otettu? Tosin hampaiden tulo voi kestää pitkään. Mun lapsen yläkulmahampaat ei ole vieläkään kokonaan esillä, tosin jo yli puolenvälin. Lapsi nyt 14. Pari vuotta sitten tutkittiin, mahtuvat tulemaan.
Jos hampaat puuttuvat synnynnäisesti, ei paljon muita vaihtoehtoja ole kuin nastahampaat. Siis jos hampaat haluaa puuttuvien paikalle. Joko implantti tai sitten silta (viereisiin hampaisiin kiinnitettävä).
Eli kannattaisi vaatia röntgen, niin tietää, että puuttuuko ne, vai ovatko jotenkin jumissa tai vinossa siellä ikenen alla? Ihmettelen, ettei asiaa mitenkään tutkittu, vaikkajo syksyllä tätä ihmettelin. Puuttumiselle ei kai mitään voi, mutta muussa tapauksessa olisi varmaan hyvä tietää, mitä vaikuttaa jos jää jumiin. Itselläni yksi takahammas ei puhjennut ja viereinen hammas oli kasvanut sen eteen, puhkeamaton hammas jouduttiin leikkaamaan pois. veljeläni puuttuu yksi hammas (ei siis koskaan kehittynyt edes aihiota) eli voisi kai periaatteessa sieltä meidän suvusta peritytyä....
Perusröntgenistä näkyy hampaiden aihiot, ja 3 D röntgenillä pystyy arvioimaan hahtuuko hampaat tulemaan. Lapseltani otettiin kyllä röntgen jo 5 v tarkastuksessa ja kaikki aihiot oli. Itseltäni puuttuu 4 synnynnäisesti, siksi huolissani kysyin. Mun isän puolella hampaiden puutokšet ns hammaslomat on yleisiä. Mun sisarentyttäreltä puuttuu myös täsmälleen samat, mutta sillä on vielä maitoposkihampaat jäljellä, on siis jo aikuinen.
Minultakin puuttuu nuo yläkakkoset, samoin isoäidiltäni puuttuu. Perinnöllinen mutaatio, ainakin länsirannikolla yleinen. Samaan mutaatioon ilmeisesti liittyy, että joskus yläkakkosen tilalle tulee ns. tappihammas, sellainen terävänmuotoinen.
Miten sulla on korjattu nuo puuttuvat yläkakkoset?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:31"]
Miten sulla on korjattu nuo puuttuvat yläkakkoset?
[/quote]
Kulmahampaista on muotoiltu etuhampaita muistuttavat, aika heikko (=ruma) lopputulos kyllä. Harkitsen juuri hakeutumista esteettiseen hoitoon erikoistuneelle hammaslääkärille, jos noista saataisiin paremmat. Tuo aika kehno korjaus on tehty kun olin 16 v, yli 20 vuotta sitten.
Minulta puuttuu juuri nuo yläkakkoset, ovat aina puuttuneet. Maitohampaat tulivat mutta pysyvät jäivät puuttumaan. Pysyvien puuttuminen on perinnöllistä, joten jos itselläsi on jotain vastaavaa, lapsella voi hyvinkin olla. Valitettavasti vain kaikki implantit ja muut joutuu maksamaan omasta pussista, vaikka olisikin synnynnäinen vika.