Jos kerrostaloasukkaalla naapurissa on korona niin voiko se tulla meille?
Kommentit (33)
Toki voi. Joku voi hönkäistä koronan kotiisi myös postiluukusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koronavirus on levinnyt kerrostaloissakin ja tartuntoja on saatu rappukäytävistä.
Jokaisessa paikassa missä ilma pystyy kulkemaan, koronaviruksella on leviämisen mahdollisuus.
Niissä rappukäytävätartunnoissa ei ollut pointtina se rappukäytävä, vaan kontakti naapurin kanssa: on jääty juttelemaan tämän kanssa. Eli silloin se vertautuu mihin tahansa lähikontaktiin.
Mietin tätä juuri tänä aamuna myöskin. Voiko korona siirtyä ilmanvaihdon kautta? Pitäisikö ilmanvaihto sulkea? Vai onko viisasta laittaa se täysille, kun tuulettamista suositellaan.
Se voi tulla teille, mutta hän ei voi tulla teille!
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä juuri tänä aamuna myöskin. Voiko korona siirtyä ilmanvaihdon kautta? Pitäisikö ilmanvaihto sulkea? Vai onko viisasta laittaa se täysille, kun tuulettamista suositellaan.
Eihän se ilmanvaihto niin toimi, että kierrätetään "käytettyä" ilmaa asunnoista toiseen, pointtihan on juuri se, että talossa vaihtuu ilma, eikä se, että hiilidioksidi kiertää ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurista tulee aina ruokien käryt. Miksi ei sitten viruksetkin?
Aivan, jos haistat naapurien ruokien käryt, niin kyllä se koronaviruskin mukana kulkeutuu.
Hajut on kai kuitenkin eri asia kuin virukset.
Minulla on aina ffp2-maski naamalla myös kotona, kun ei koskaan tiedä mistä naapurista se korona leviää. Parvekkeenovi pysyy tiukasti kiinni ja postiluukun olen tukkinut. Kaupassa käyn myöhään illalla kun rappukäytävässä ei kukaan enää liiku. Muualla en käy.
Juu se voi tulla käymään teillä. Korona soittaa ovikelloa ja tulee sitten sisälle.
Jo keväällä 2020 kehotettiin välttämään hissejä. Toisaalta, jos naapurit ovat hetkeä ennen yskineet alempien kerrosten rappukäytävässä, portaita mennessään kiertää niiden viruspöläysten kautta (riippuu tietysti kerrostalosta).
Sairastunut ei saa köyttää hissiä. Mutta jos joku silti käyttää, voi hissistä saada tartunnan. Itse odottelen, ettei rapussa ole muita.
Kyllähän tuota tulee mietittyä. Esim juuri tällä hetkellä tulee ihan kuvottava ruuan haju jostain putkia pitkin tai käytävästä. Yök. Mutta sikti en usko että korona tai muukaan virus asunnosta toiseen siirtyy.
Minä ainakin uskon saaneeni koronan naapurista, mistä kaikki käryttelyt tunkee meille sisälle. Kiitos asuntosijoittajan siellä asuu lauma ulkomaalaisia työntekijöitä, joiden työpaikalla uutisoitiin olevan paljon koronaa tuolloin. Olivat siis normaalista poiketen kotosalla päiväsaikaan, kun meillä oli etäkoululaiset ja -työntekijät kotona. Minä siis oleilin aina tilassa, missä nuo käryt pahiten haittaa.
Mielikuva jostain tyypistä yskimässä postiluukuista sisään... 😂😂