Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epävakaa persoonallisuushäiriö. Miltä se tuntuu?

Vierailija
02.01.2022 |

Nämähän eivät ole "hulluja" niin mikä siinä on ettei pysty hallitsemaan noilta osin käytöstään? Tietääkö sitä että nyt tulee ongelmia mutta silti jatkaa sekoilua? Miksi?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämyshakuisuutta?

Vierailija
2/41 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on epävakaa persoona.. ja tuntuu aika vaikeelta elämä.. voin kertoa.. elämänhallinta ollut koko elämän sekasin.. ottanu vippejä velkaa.. menny luottotiedot.. saanut takaisin.. ihmis suhde ongelmia.. ei oo kavereita... vaikeeta tulla toimeen ihmistenkaa..  mielialat heittelee.. saan raivareita huudan ihmisille... oon vaikee ihminen

t. allu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi? Miksi ei oteta opiksi kuten muut?

Vierailija
4/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselliselta?

Vierailija
5/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miltään. Pelkkä diagnoosi ei ole yhtä kuin oikeasti epävakaa. Mulle se on annettu vaikken täytä kriteerejä. Kohtelu terveydenhuollossa on sitten sen mukaista. Ei puhuta kuin aikuiselle.

Vierailija
6/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne tämmösiä?

'

Some psychologists argue that female psychopathy is sometimes diagnosed with borderline personality disorder, instead – characterised by poorly regulated emotions, impulsive reactions and outbursts of anger. This might explain why most studies show that rates of psychopathy are lower in females'.

Vierailija
7/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on epävakaa persoona.. ja tuntuu aika vaikeelta elämä.. voin kertoa.. elämänhallinta ollut koko elämän sekasin.. ottanu vippejä velkaa.. menny luottotiedot.. saanut takaisin.. ihmis suhde ongelmia.. ei oo kavereita... vaikeeta tulla toimeen ihmistenkaa..  mielialat heittelee.. saan raivareita huudan ihmisille... oon vaikee ihminen

t. allu

Sama. Lohduttaa ainakin että on kohtalontovereita.

Vierailija
8/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh ei yhtää kivalta. Ja tuntuu et mussa on leima et oon vaikea, raivostuttava, raskas persoona ja lapsellinen. En oikee oo uskaltanu diagnoosin jälkee ilmasta mitenkää itteäni

Vierailija
9/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se varmaan kun muissa on aina vika kun eivät tajua, henkilö on aina itse uhri ja muut on ilkeitä?

Vierailija
10/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varmaan kun muissa on aina vika kun eivät tajua, henkilö on aina itse uhri ja muut on ilkeitä?

No tuo ny oli kivaa lokerointia. Jokanen on yksilö myös tän diagnoosin kans. Ei kaikki aattele noin vaa esim. Pitää itseään automaattisesti syyllisenä ihan kaikkeen muttei välttis sitä ees sano ääneen juuriki sen takia ettei saa 💩 niskaa ko muut ei jaksa semmosta kuunnella

Vierailija
11/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäiseltä.

Vierailija
12/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin esimerkiksi kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä, epävakaat negatiiviset mielentilat eivät ole kovin pitkäkestoisia. Ne kestävät tavallisesti joitakin tunteja, mutta voivat kyllä kestää joitakin päiviä.

Vierailija
13/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo ny oli kivaa lokerointia. Jokanen on yksilö myös tän diagnoosin kans. Ei kaikki aattele noin vaa esim. Pitää itseään automaattisesti syyllisenä ihan kaikkeen muttei välttis sitä ees sano ääneen juuriki sen takia ettei saa 💩 niskaa ko muut ei jaksa semmosta kuunnella

Tuota kutsutaan martyrismiksi. Tuon kaltainen uhriajattelu ei ole kovin kaukana narsismista, koska henkilö pyrkii manipuloimaan muiden mielikuvia itsestään.

Vierailija
14/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan normaalina päivänä kokea pakahduttavaa iloa jostain työasiasta ja sitten vajota ahdistukseen jostain pikkuasiasta kuten perutusta tapahtumasta tai pöydälle unohtuneesta maitopurkista. Mulla noi positiiviset tunteet on yhtä vallitsevia kuin negatiiviset, mikä tuntuu hyvältä. Tuntuu ikävältä ajatella etten saisi samoja adrenaliinipiikkejä ilman tätä sairautta. Mutta siitä tulee jatkuvasti tyhmä olo kun pienet vastoinkäymiset laukaisee itkeskelyä ja itsemurha-ajatuksia. Siitä ei tiedä muut kuin oma puoliso, en saa mitään raivokohtauksia tai muuta kodin ulkopuolella näkyvää. Lievä tapaus siis, ja lieventynyt jatkuvasti viime vuosina (olen nyt 24-vuotias). Mutta tehtyä ei valitettavasti saa tekemättömäksi, kuten rikottua avioliittoa hienon ihmisen kanssa. Kaipasin elämääni äksöniä ja jätin ihan turhaan lapseni isän muutama vuosi sitten.

Vierailija
15/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kutsutaan martyrismiksi. Tuon kaltainen uhriajattelu ei ole kovin kaukana narsismista, koska henkilö pyrkii manipuloimaan muiden mielikuvia itsestään.

Eli oot jo luonu mielikuvan josta et suostu katsomaan ympärille lainkaa? Idea oli vain lynkata? Tosin tää on vauva foormi etten ees oo yllättyny 😁

Vierailija
16/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee olevansa uhri, eikä syötä muille uhrimielikuvaa, niin silloin ei ole kyse kenenkään manipuloinnista vaan ihan rehellisesti huonosta kuvasta itsestään.

Narsismia on kuvitella että on itse aina kaikkien tekemisissä merkityksellinen. Kuten nyt kuvasit, luulet että sinua manipuloidaan - että asia liittyy sinuun. Narsistista. Eikö muita ihmsiä ole olemassa muuta kuin sinun peilaamana?

Vierailija
17/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin esimerkiksi kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä, epävakaat negatiiviset mielentilat eivät ole kovin pitkäkestoisia. Ne kestävät tavallisesti joitakin tunteja, mutta voivat kyllä kestää joitakin päiviä.

Mulla kesti useamman päivän hirviöolot, mutta ei ikinä viikkoa. Ja unettomuus kuuluu vahvasti mukaan.

En tiedä voiko epävakautta erottaa traumatakaumista.

On vaikea muuttua kun itsessä on osia tai puolia, joita ei hallitse. Pakonomaisuutta, jonka syitä ei ymmärrä.

Itse aloin oireilla 13-14 vuotiaana eristäytymällä ja bulimialla. Ja kesti vuosikymmeniä. Mukaan tuli tietysti muutakin. Opinnot jäivät kesken.

Vierailija
18/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusturvattomuus. Kaikki pikkuvastoinkäymiset tyyliin tulee jokin yllättävä kirje tai lasku postissa on ihan helvetillisiä. Hetkellisiä vaino-oloja.

Aina sitä rauhoittuu mutta semmoinen kestojännitys siinä on päällä, toisaalta myös kestoturtumus. Joka leikkautuu ylivireydellä. Noita oloja on vaikea taltuttaa, ne nousevat joskus ilman mitään selkeää ulkoista laukaisijaa. Tai esim sää ja vuodenaikojen muutos voi laukaista kurjuuden päälle sen yleisturtumuksen sijaan.

Vierailija
19/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni onkaan saanut epävakaa-diagnoosin vain siksi, ettei ollut hoitohenkilökunnan kanssa samaa mieltä kaikesta? Todennäköisesti moni.

Psykiatriassa potilaalla ei saa olla omia mielipiteitä. Ainakaan niillä ei ole mitään merkitystä tai arvoa. Hoidostaan eri mieltä oleva potilas on hoitohenkilökunnan  mielestä hankala, vaikea ja hoitovastainen. Kuvitellaan, että koska potilas "ei tule toimeen" henkilökunnan kanssa, ei hän tule toimeen kenenkään kanssa.  Psykiatria ei ole tiedettä. Eikä takuulla ainakaan lääketiedettä. Psykiatriassa diagnooseihin vaikuttaa henkilökunnan omat mielipiteet, tulkinnat ja arvailut.

Vierailija
20/41 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu epävakaa ystävä ja hänellä mielialat vaihtelivat voimakkaasti.

Ulkopuolisen silmin voin sanoa, että epävakaa on kuin tuntisi viisi persoonaa yhdessä ihmisessä. Ei sellaisen kanssa ainakaan aika pitkäksi tullut...

Elämä ei todellakaan ole helppoa niillä joilla on epävakaa. Tsemppiä niille jotka tämän kanssa joutuvat elämään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä