Miksi monilla on auton istuin kaukana
pituuteensä nähden. Itse ajan ihan niin läheltä kuin istuimen saa, koska olen vain 160 cm mutta monen samanmittaisen jälkeen mentyäni rattiin, istuin on niin etäällä, että en pystyisi ajamaan. Miten yletytte?
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"]Normi ajoasento ei ole se että olet nenä kiinni tuulilasissa ja vatsa ratissa :)
[/quote]
Ei niin, mutta oikeasti monella se penkki on aivan liian kaukana, ja takakeno ajoasento.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"]
Normi ajoasento ei ole se että olet nenä kiinni tuulilasissa ja vatsa ratissa :)
[/quote]
Ei sitä istuinta niin lähelle saa. Nojaan kyllä ihan selkänojaan, jota kallistan niin että olen sopivan etäällä ratista.
Jospa sinulla on poikkeuksellisen lyhyet jalat tai niillä muilla pitkät?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:02"]
[/quote]
Myönnän ettei jalkojani voi sanoa pitkiksi mutta silti ihmettelen muiden ulottuvuuksia. ap
[/quote]
Joo, kyllä ne jalat määrittää penkin etäisyyden polkimista. Rattia ja selkänojaa liikuttelemalla sitten yrittää hieroa sen ajoasennon muuten kohdilleen.
Noh ihmisillä on eripituiset jalat ja selät, mikä etäisyys sopii toiselle 160 centtiselle ei sovi toiselle saman pituiselle. Luulis tämän olevan itsestäänselvyys.
Se johtuu siitä semisti röhnöttävästä ajoasennosta
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:08"]
Se johtuu siitä semisti röhnöttävästä ajoasennosta
[/quote]
Siihen opetellaan, kun jalkojen pitää venyä kuin spagetti polkimille. Minusta tuntuu, että moni ei oikeasti tajua miten tukevan ajoasennon saa, jos vähän näkee vaivaa.
Autoissakin on eroa. Joissain autoissa joutuu viemään penkin todella lähelle rattia kun taas toisissa yltää polkimille vähän kauempaakin. Ahdistavia sellaiset autot, joissa penkki on vedettävä niin eteen, että ratti on melkein navassa kiinni. Ja mullakin siis pituutta se n. 160 cm.
Mutta taitaa kuitenkin aika moni ajaa liian kaukana, Suomen surkeimmassa kuskissakin aika monelta korjattiin ajoasentoa ja tuotiin penkkiä lähemmäksi rattia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:05"]
[/quote]
Myönnän ettei jalkojani voi sanoa pitkiksi mutta silti ihmettelen muiden ulottuvuuksia. ap
[/quote]
Täällä oli joskus linkki sivustolle, jossa määriteltiin vartalotyyppiä alaraajojen pituuden mukaan. En muista enää lukemia, mutta olin siellä poikkeuksellisten pitkäkoipisten osastossa. Istuessani olen suurin piirtein samalla tasolla keskivertopituisten kanssa (eli suhteellisen matalaselkäinen), mutta seistessäni melkein 180-senttinen. Kun kengissä on muutama sentti korkoa ja yläraajanikin ovat pitkät, polkimet ovat tosiaan aika kaukana. Näillä mittasuhteilla saa vääntää ratin ja penkin asentoa aika pitkään ennen kuin onnistuu. Ja ratti on sitten niin matalalla, että joudun melkein heittäytymään sivuluisussa penkille istumaan, jotten kolhi reisiäni rattiin. Ja silti kolhin.
Voit kuvitella, miltä tuntuu hakea auto huollosta, kun pikkuruiset virolaiset mekaanikot ovat siirrelleet istuinta itselleen sopivaksi. Sitä ei yleensä muista ennen kuin heittäytyy kuskinpukille, ja sitten ollaan taas jumissa.
Nro 5
Ajoasento on itselleni parempi, kun kädet eivät ole liian koukussa. Liian koukussa olevilla käsillä ratin liikkeistä tulee äkkinäisempiä. Joissain automalleissa ratti tulee melkein syliin, vaikka jalat ei tahdo ulottua polkimille, niissä pitää penkkiä hieman kallistaa taaksepäin.
Mä olen myös lyhyt ja ajamisen jälkeen vedän penkin kauemmaksi, koska mieheni saattaa ajaa seuraavaksi ja hän on taas pidempi kuin minä, niin ajattelen että hän pääsee sitten helpommin autoon. Myös muiden autoja ajaessa siirrän penkkiä kauemmaksi ajettuani.
Eikös ranteiden pitäisi olla ratinkaarella, kun kädet on suorana? Siis istuu niin kaukana, että kädet suorana yltää vähän ratin yli.
Jos on kovin pitkät kädet, joutuu istumaan kaukana.
Kaveri on yli 180cm ja ajaa nenä lasissa kiinni ja polvet kojelaudan muovipaneloinnissa. Olen lyhyempi ja en pysty ajamaan hänen säädöillä edes lyhyttä matkaa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:31"]
Eikös ranteiden pitäisi olla ratinkaarella, kun kädet on suorana? Siis istuu niin kaukana, että kädet suorana yltää vähän ratin yli.
Jos on kovin pitkät kädet, joutuu istumaan kaukana.
[/quote]
Eihän se nyt noin yksioikoista voi olla, jos tuolla tavalla joutuu siirtämään penkin niin kauas ettei jalat yllä polkimille kunnolla. Sitten varmaan kallistetaan selkänojaa, ettei käsien tarvitse olla kovin koukussa. Vaikuttaa melko paljon esim. jarrutusvoimaan se, miten koukussa jalka on jarrupolkimella (ihan suoraksi ei saisi jalka mennä)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:57"]pituuteensä nähden. Itse ajan ihan niin läheltä kuin istuimen saa, koska olen vain 160 cm mutta monen samanmittaisen jälkeen mentyäni rattiin, istuin on niin etäällä, että en pystyisi ajamaan. Miten yletytte?
[/quote]Minusta taas ei ole typerämmän näköistä touhua kuin ajaa aivan nokka kiinni siinä tuulilasissa. Ja tiedätkö miten käy kun airbag räjähtää ja olet sen istuimesi kanssa 5cm päässä ratista? Ihan normaalisti ajan että jalat yltää polkimille. Matka-ajossa laitan penkkiä vähän taakse jos sattuu vaikka hirvikolarin ajamaan niin pienempi todennäköisyys jäädä puristuksiin.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:02"]
[/quote]
Joo, kyllä ne jalat määrittää penkin etäisyyden polkimista. Rattia ja selkänojaa liikuttelemalla sitten yrittää hieroa sen ajoasennon muuten kohdilleen.
[/quote]Näin on. Mieheni kanssa ollaan liki saman pituisia mutta hänellä penkki lähempänä kun jalat ilmeisesti lyhyemmät kuin minulla. :)
Normi ajoasento ei ole se että olet nenä kiinni tuulilasissa ja vatsa ratissa :)