Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, joilla on hyvin varakkaat isovanhemmat/vanhemmat:

Vierailija
21.04.2015 |

Jos vanhemman sukupolven omaisuus on miljoonissa ( tai useissa sadoissa tuhansissa oman asunnon lisäksi) niin käyttävätkö vanhemmant/ isovanhemmat tarvittaessa ostopalveluita esim. siivoukseen, hoitoon ja asumiseen? Jos eivät, niin miksi ei?

Eilisessä perintökeskustelussa oli paljon todella varakkaiden jälkeläisiä ja toisaalta julkisuudessa kerrotaan aina kauhutarinoita vanhusten huonosta tai olemattomasta hoidosta. Onko niin että oletus on, että yhteiskunnan pitää maksaa kaikille hyvä hoito? Ja omia rahoja tälläiseen ei voida missään tapauksessa käyttää? Onko kunnia-asia jättää mahdollisimman paljon perintöä?

Onko Suomessa kohta pystyyn kuollut yhteiskunta, jossa 80% elää surkealla työttömyyskorvauksella alati kuihtuvien julkisten palveluiden varassa kun verotuloja ei ole ole kun ei ole työpaikkoja ja 20% perijöitä, joiden varallisuus on metsissä, kiinteistöissä ja osakesäästöissä mutta mihinkään palvelun ostamiseen rahaa ei voi käyttää?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että jos ne vanhuksen miljoonat käytetää siihen hoitoon niin hoidon pitää olla myös sen mukaista. Itse yksityisessä vanhusten palvelutalossa töissä olleena olen sitä mieltä, että on todella epäreilua että varattomien hoidon maksaa kaupunki, mutta sitten jos omaisuutta löytyy niin kuukausimaksut ovat aivan älyttömiä ja silti hoidon taso on ihan sama kuin näillä varattomilla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että yleensä nämä erittäin varakkaat ihmiset ovat ne rahansa kovalla työllä ansainneet ja jos ne rahat johonkin palveluun väkisin otetaan niin kyllä sen ympäristön ja palvelun taso pitää vastata sitä paljonko siitä maksetaan.

Vierailija
2/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta että rahalla pitäisi voida ostaa parempaa palvelua ja se ei toimi tällä hetkellä Suomessa. Osittain varmaan siksi, kun ei ole kysyntää...

Mutta esim. siivouspalvelu voisi helpottaa jo ihan tavallisen eläkeläisen elämää, mutta kynnys ostaa mitään palvelua omaan kotiinsa on ihan sairaan korkea. Millä se muuttuisi? Nimittäin lama ei ikinä hellitä ellei kotimaista kysyntää saada nousemaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"]

Itse olen sitä mieltä että jos ne vanhuksen miljoonat käytetää siihen hoitoon niin hoidon pitää olla myös sen mukaista. Itse yksityisessä vanhusten palvelutalossa töissä olleena olen sitä mieltä, että on todella epäreilua että varattomien hoidon maksaa kaupunki, mutta sitten jos omaisuutta löytyy niin kuukausimaksut ovat aivan älyttömiä ja silti hoidon taso on ihan sama kuin näillä varattomilla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että yleensä nämä erittäin varakkaat ihmiset ovat ne rahansa kovalla työllä ansainneet ja jos ne rahat johonkin palveluun väkisin otetaan niin kyllä sen ympäristön ja palvelun taso pitää vastata sitä paljonko siitä maksetaan.

[/quote]

Mitenkähän sitä vanhusten palvelutasoa oikeasti nostettaisiin korkeampien maksujen mukaisiksi ? Tarjotaan sama ruoka kultalautaselta - ja muille vähäosaisille sitten muovilautaselta ?

Kyllä se on inhimillinen huolenpito mistä vanhukset ovat kiitollisia elämänsä loppusuoralla - ei mikään luxus-elämä.

Myös pienituloiset ovat tehneet kovasti työtä elääkseen ja kiitos pienten palkkavaatimusten ovat mahdollistaneet varallisuuden keskittymisen hyväosaisille.

Vierailija
4/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:20"]

Se on totta että rahalla pitäisi voida ostaa parempaa palvelua ja se ei toimi tällä hetkellä Suomessa. Osittain varmaan siksi, kun ei ole kysyntää...

Mutta esim. siivouspalvelu voisi helpottaa jo ihan tavallisen eläkeläisen elämää, mutta kynnys ostaa mitään palvelua omaan kotiinsa on ihan sairaan korkea. Millä se muuttuisi? Nimittäin lama ei ikinä hellitä ellei kotimaista kysyntää saada nousemaan

[/quote]

Voisitko vähän selventää miten kynnys siivouspalveluiden ostamiseen on sairaan korkea ? Vai onko siivousalasta tullut joku kultakaivos, jossa palkat ovat nousseet yli kaiken kohtuullisuuden ? Ehkä siivouspalveluiden pitäisi itse asiassa tehdä töitä ilmaiseksi - tai paremminkin maksaa itse asiakkaille siitä ilosta että tarjoavat siivouspalveluita ?

Kannattaisi eläkeläistenkin muistaa että heidän eläkkeitään käytännössä maksavat työtätekevät sukupolvet ja heidän työllistämisensä on myös eläkeläisten oma etu.

Vierailija
5/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat on varsin varakkaita, ja kyllä heillä on tarkoitus että sitten kun alkaa kunto sitä vaatia niin käyttävät rahojaan hankkiakseen mahdollisimman hyvää hoitoa itselleen. Asuvat tällä hetkellä Italiassa, kun ostivat sieltä eläkkeelle jäätyään talviasunnoksi tarkoitetun talon, mutta ihastuivat elämään siellä niin paljon ettei niillä nykyisin ole Suomessa kuin mökki. Italiasta myös löytyy Suomea paremmin tasokkaita ostopalveluita sitten kun alkaa tarvita hoitokoti/vanhustentalo-tyyppistä ratkaisua huonon kunnon takia.

Vierailija
6/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainakin omat 70-kymppiset appivanhemmat eivät "voi" ostaa mitään siivouspalvelua: Olisi ihan kamalaa jos joku vieras tulisi heille kotiin ja näkisi miten asuvat / on häpeällistä jos ei itse pysty siivoamaan jne. Ja ainakin on ihan kamalan kallista / rahaa ei voi käyttää moiseen "turhuuteen". Eivät kerta kaikkiaan ( anoppi varsinkaan) pysty ostamaan mitään palvelua; jostain syystä se olisi aivan kammottavan häpeällistä. Ja toisekseen eivät suostu maksamaan 30€/h mistään, jonka omasta mielestään pystyvät tekemään paremmin. En ymmärrä logiikkaa mutta niin se vain on heille mahdoton ajatus. Eivätkä taida olla ainoita

Vierailija
7/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"]

[/quote]

Mitenkähän sitä vanhusten palvelutasoa oikeasti nostettaisiin korkeampien maksujen mukaisiksi ? Tarjotaan sama ruoka kultalautaselta - ja muille vähäosaisille sitten muovilautaselta ?

Kyllä se on inhimillinen huolenpito mistä vanhukset ovat kiitollisia elämänsä loppusuoralla - ei mikään luxus-elämä.

Myös pienituloiset ovat tehneet kovasti työtä elääkseen ja kiitos pienten palkkavaatimusten ovat mahdollistaneet varallisuuden keskittymisen hyväosaisille.

[/quote]

Ok eli sun käsitys on että rikkaat syö kultalautasilta ja köyhät muovilautasilta. Siis hoidon tason nosto on esim sitä että ollaan panostettu erilaisiin apuvälineisiin mitä joissakin paikoissa ei ole varaa ostaa, palkattu enemmän henkilökuntaa jne. Nämä vaativat sitä rahaa. Ja miksei tietty ympäristönkin mielekkyys, sisustukseen panostaminen. Onhan sitä vaikka kuinka paljon asioita mitä voisi rahan avulla parantaa ja jos tosiaan ne vanhuksen rahat ja omaisuus otetaan niin kyllä sen ihmisen siitä pitäisi hyötyä. Ja tottakai köyhemmätkin tekevät töitä kovastikkin, ei ole siitä kyse. Mutta jos isot rahat tienaa niin minkä ihmeen takia ne rahat pitäisi tosta noin vaan antaa muille?

Vierailija
8/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:46"]Siis ainakin omat 70-kymppiset appivanhemmat eivät "voi" ostaa mitään siivouspalvelua: Olisi ihan kamalaa jos joku vieras tulisi heille kotiin ja näkisi miten asuvat / on häpeällistä jos ei itse pysty siivoamaan jne. Ja ainakin on ihan kamalan kallista / rahaa ei voi käyttää moiseen "turhuuteen". Eivät kerta kaikkiaan ( anoppi varsinkaan) pysty ostamaan mitään palvelua; jostain syystä se olisi aivan kammottavan häpeällistä. Ja toisekseen eivät suostu maksamaan 30€/h mistään, jonka omasta mielestään pystyvät tekemään paremmin. En ymmärrä logiikkaa mutta niin se vain on heille mahdoton ajatus. Eivätkä taida olla ainoita

[/quote]
Mun ja mieheni isovanhemmat eivät ole/olleet varakkaita, mutta siivouspalveluita silti käyttivät. Tai lapsensa ne heille tilasivat, mutta olivat kyllä tyytyväisiä.

Vierailija
9/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:46"]

Siis ainakin omat 70-kymppiset appivanhemmat eivät "voi" ostaa mitään siivouspalvelua: Olisi ihan kamalaa jos joku vieras tulisi heille kotiin ja näkisi miten asuvat / on häpeällistä jos ei itse pysty siivoamaan jne. Ja ainakin on ihan kamalan kallista / rahaa ei voi käyttää moiseen "turhuuteen". Eivät kerta kaikkiaan ( anoppi varsinkaan) pysty ostamaan mitään palvelua; jostain syystä se olisi aivan kammottavan häpeällistä. Ja toisekseen eivät suostu maksamaan 30€/h mistään, jonka omasta mielestään pystyvät tekemään paremmin. En ymmärrä logiikkaa mutta niin se vain on heille mahdoton ajatus. Eivätkä taida olla ainoita

[/quote]

Mun omilla vanhemmilla sama. Hassuinta on etten olisi koskaan uskonut että niistä tulee tuollaisia. Enenn eläkkeelle jäämistä olivat ihan jotain muuta kuin perinteisiä vanhuksia. Molemmat insinöörejä, paljon matkustelleita niin töissä kuin vapaa-ajalla, seurasivat teknologioita ja vaikuttivat ihan erilaisilta kuin omat isovanhempansa maalla.

Mutta nyt ovat olleet viitisen vuotta eläkkeellä ja niistähän on kuoriutunut oikein kunnon pirttimummo ja -pappa. Piheja kuin mitkä, aina valittamassa kaiken hinnasta vaikka rahaa heillä on varsin mukavasti säästössä ja sijoituksissa. Elävät mahdollisimman halvalla Lidlin ruoalla ja mitään ylimääräistä eivät taatusti osta. Lisäksi ovat alkaneet katsoa huonoja suomalaisia tv-sarjoja joita ennen naureskelivat. Ja jopa puolenpäivän aikaan molemmat kyttäävät keittiön ikkunassa kärppinä että koska postiauto tulee. On kuulemma päivän kohokohta se kun näkeee että se tulee ja pääsee heti samantien hakemaan postit.

Vierailija
10/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ajatellaan että kunnallisella puolella kaikki viedään minimiin ja vanhuksilla on vaipanvaihtovuoro kolmesti päivässä, niin mielestäni palvelutalossa jossa vuokra+hoidot+ruoka+voitto on tonneja kuussa voisi palkata pari lähäriä ihan vaan kääntelemään mummoja vuoteessa ja ulkoiluttamaan päivittäin. Silloin sillä rahalla saa oikeasti laatua viimeisiin vuosiin.

Vierailija
11/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyttävät siltä osin kuin tarvitsevat. Mutta eivät mitään erikseen vanhuksille tarkoitettuja palveluita vaan samoja, mitä muutkin käyttävät. Minä ja siskoni asumme molemmat lähellä vanhempia, mutta koska olemme molemmat vielä työelämässä, vanhempani ostavat tarpeen mukaan siivouspalvelun yksityiseltä. Jos palvelu olisi laadultaan huonoa, vaihtaisivat palveluntarjoajaa. Molemmat vanhempani ovat aina käyttäneet yksityisiä terveydenhuollon palveluita ja sen lisäksi tarpeen mukaan minun osaamistani (mulla on myös sairaanhoitajan koulutus, vaikken olekaan hoitotyötä tehnyt enää vuosiin). Ruokansa laittavat vielä pääsääntöisesti itse, mutta käyttävät paljon puolivalmisteita, mikä helpottaa ruuanlaittoa. Pyhäpäivinä joko minä tai siskoni kutsumme vanhemmat syömään. Minä teen nykyisin pääasiassa etätöitä eli teen kaikki päivän ruuat itse ja hiljattain oli vanhempieni kanssa puhetta, että voisin alkaa tehdä isompia annoksia ainakin muutaman kerran viikossa ja viedä siitä heillekin ruokaa. Taatusti parempaa ruokaa kuin miltään kotipalveluyritykseltä tilattu. Minulla on myös tarvittaessa mahdollisuus tehdä etätöitä vanhempieni kotona, joten jos tulee tilanne, että he tarvitsevat enemmän apua ja kenties valvontaakin, niin tässähän minä olen 50 metrin päässä ja läppäri kulke tuon matkan kainalossa oikein hyvin. Lisäksi nuorempikin sukupolvi asuu 5 kilometrin säteellä ja on tarvittaessa käytettävissä tilapäiseen ja lyhytaikaiseen apuun. Vanhemmilleni olen luvannut, että niin kauan kuin minun voimavarani ja taitoni riittävät, he eivät tule joutumaan laitokseen, elleivät itse sitä halua.

Vierailija
12/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käyttää yksityislääkärin palveluja, mutta ei tarvitse siivoojaa tms., koska pärjää vielä todella hyvin. Lumenaurauksen ostaa (tosin se ostettiin jo silloin, kun olin pieni) ja "mökkitalkkarin" palvelut, mutta muuten pärjää itse. Ikää on 82v.

Appiukolla käy siivooja kahdesti viikossa: pesee pyykit, hoitaa kukat, haravoi puutahassa, laittaa ruokaa, leipoo jne. Näin apelle jää aikaa osallistua yhteiskunnallisten asioiden hoitoon.

Vierailija
13/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"] Itse olen sitä mieltä että jos ne vanhuksen miljoonat käytetää siihen hoitoon niin hoidon pitää olla myös sen mukaista. Itse yksityisessä vanhusten palvelutalossa töissä olleena olen sitä mieltä, että on todella epäreilua että varattomien hoidon maksaa kaupunki, mutta sitten jos omaisuutta löytyy niin kuukausimaksut ovat aivan älyttömiä ja silti hoidon taso on ihan sama kuin näillä varattomilla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että yleensä nämä erittäin varakkaat ihmiset ovat ne rahansa kovalla työllä ansainneet ja jos ne rahat johonkin palveluun väkisin otetaan niin kyllä sen ympäristön ja palvelun taso pitää vastata sitä paljonko siitä maksetaan. [/quote] Mitenkähän sitä vanhusten palvelutasoa oikeasti nostettaisiin korkeampien maksujen mukaisiksi ? Tarjotaan sama ruoka kultalautaselta - ja muille vähäosaisille sitten muovilautaselta ? Kyllä se on inhimillinen huolenpito mistä vanhukset ovat kiitollisia elämänsä loppusuoralla - ei mikään luxus-elämä. Myös pienituloiset ovat tehneet kovasti työtä elääkseen ja kiitos pienten palkkavaatimusten ovat mahdollistaneet varallisuuden keskittymisen hyväosaisille.   [/quote] Ok eli sun käsitys on että rikkaat syö kultalautasilta ja köyhät muovilautasilta. Siis hoidon tason nosto on esim sitä että ollaan panostettu erilaisiin apuvälineisiin mitä joissakin paikoissa ei ole varaa ostaa, palkattu enemmän henkilökuntaa jne. Nämä vaativat sitä rahaa. Ja miksei tietty ympäristönkin mielekkyys, sisustukseen panostaminen. Onhan sitä vaikka kuinka paljon asioita mitä voisi rahan avulla parantaa ja jos tosiaan ne vanhuksen rahat ja omaisuus otetaan niin kyllä sen ihmisen siitä pitäisi hyötyä. Ja tottakai köyhemmätkin tekevät töitä kovastikkin, ei ole siitä kyse. Mutta jos isot rahat tienaa niin minkä ihmeen takia ne rahat pitäisi tosta noin vaan antaa muille?

[/quote]

Ratkaisuhan sitten on hyvin yksinkertainen - rakennetaan vanhusten palvelutaloja ns. kahden kerroksen väelle. Sinne paremmalle puolelle kaikki tarpeellinen apuvälineistö ja viihtyisä sisustus sekä tarpeellinen määrä henkilökuntaa - kun siitä kerran maksetaankin. Kunnanelättipuolella tulkoon toimeen vaatimattomalla minimillä; vit***ks' valitsivat sen kaupankassan tai siivoojan uran. Elämä on valintoja, hei.

Moni varsin varakas nykyeläkeläinen on kerännyt varallisuutensa Suomen talouden hyvinä aikoina jolloin sosiaali- ja terveysmenot ovat olleet julkisen puolen menoeristä huomattavasti nykyistä pienempiä. Nyt kun tilanne on täysin toinen ei sitten millään haluttaisi osoittaa solidaarisuutta heikompiosaisia kohtaan. Kataisen kokoomussuomea kauneimmillaan....

Vierailija
14/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:14"]

Appiukolla käy siivooja kahdesti viikossa: pesee pyykit, hoitaa kukat, haravoi puutahassa, laittaa ruokaa, leipoo jne. 

[/quote]

Tälläistä kotiapua soisin monen vanhuksen ostavan mutta moni on liian pihi sellaiseen. Miksi?

Vierailija
16/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"] Itse olen sitä mieltä että jos ne vanhuksen miljoonat käytetää siihen hoitoon niin hoidon pitää olla myös sen mukaista. Itse yksityisessä vanhusten palvelutalossa töissä olleena olen sitä mieltä, että on todella epäreilua että varattomien hoidon maksaa kaupunki, mutta sitten jos omaisuutta löytyy niin kuukausimaksut ovat aivan älyttömiä ja silti hoidon taso on ihan sama kuin näillä varattomilla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että yleensä nämä erittäin varakkaat ihmiset ovat ne rahansa kovalla työllä ansainneet ja jos ne rahat johonkin palveluun väkisin otetaan niin kyllä sen ympäristön ja palvelun taso pitää vastata sitä paljonko siitä maksetaan. [/quote] Mitenkähän sitä vanhusten palvelutasoa oikeasti nostettaisiin korkeampien maksujen mukaisiksi ? Tarjotaan sama ruoka kultalautaselta - ja muille vähäosaisille sitten muovilautaselta ? Kyllä se on inhimillinen huolenpito mistä vanhukset ovat kiitollisia elämänsä loppusuoralla - ei mikään luxus-elämä. Myös pienituloiset ovat tehneet kovasti työtä elääkseen ja kiitos pienten palkkavaatimusten ovat mahdollistaneet varallisuuden keskittymisen hyväosaisille.   [/quote] Ok eli sun käsitys on että rikkaat syö kultalautasilta ja köyhät muovilautasilta. Siis hoidon tason nosto on esim sitä että ollaan panostettu erilaisiin apuvälineisiin mitä joissakin paikoissa ei ole varaa ostaa, palkattu enemmän henkilökuntaa jne. Nämä vaativat sitä rahaa. Ja miksei tietty ympäristönkin mielekkyys, sisustukseen panostaminen. Onhan sitä vaikka kuinka paljon asioita mitä voisi rahan avulla parantaa ja jos tosiaan ne vanhuksen rahat ja omaisuus otetaan niin kyllä sen ihmisen siitä pitäisi hyötyä. Ja tottakai köyhemmätkin tekevät töitä kovastikkin, ei ole siitä kyse. Mutta jos isot rahat tienaa niin minkä ihmeen takia ne rahat pitäisi tosta noin vaan antaa muille?

[/quote]

Ratkaisuhan sitten on hyvin yksinkertainen - rakennetaan vanhusten palvelutaloja ns. kahden kerroksen väelle. Sinne paremmalle puolelle kaikki tarpeellinen apuvälineistö ja viihtyisä sisustus sekä tarpeellinen määrä henkilökuntaa - kun siitä kerran maksetaankin. Kunnanelättipuolella tulkoon toimeen vaatimattomalla minimillä; vit***ks' valitsivat sen kaupankassan tai siivoojan uran. Elämä on valintoja, hei.

Moni varsin varakas nykyeläkeläinen on kerännyt varallisuutensa Suomen talouden hyvinä aikoina jolloin sosiaali- ja terveysmenot ovat olleet julkisen puolen menoeristä huomattavasti nykyistä pienempiä. Nyt kun tilanne on täysin toinen ei sitten millään haluttaisi osoittaa solidaarisuutta heikompiosaisia kohtaan. Kataisen kokoomussuomea kauneimmillaan....

[/quote]

Onhan Schumillakin miljoonien edestä terapeuttia, lääkäriä ja välineistöä kotonaan....miksei suomalainen miljonääri saisi vanhuudenpäiville samaa? Onhan se hieman edullisempaa kun miljonääreille on oma osasto jossa yhteiset lääkärit ja hoitajat, kuin jokaiselle kotiin asti.

Sitähän politiikka on, mikä on se minimi mikä taataan kaikille.

Vierailija
17/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmilla ei käy siivoojaa, puutarhuria tms. Käyvät kaupassa ja ostavat mitä tarvitsevat, matkustelevat ehkä kerran vuodessa ja pelaavat golfia. Hukkaan ei rahaa mene, eivät kuitenkaan "kituuttele". 2 mökkiä ja yhden asunnon omistavat Helsingin ydinkeskustasta + jostain metsää, veikkaan heidän omaisuutensa olevan siinä 1,5 milj. - 2 milj. hujakoilla.

Vierailija
18/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät kyllä lekurissa yksityisellä jos lääkäriin asiaa!
-17

Vierailija
19/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"]Itse olen sitä mieltä että jos ne vanhuksen miljoonat käytetää siihen hoitoon niin hoidon pitää olla myös sen mukaista. Itse yksityisessä vanhusten palvelutalossa töissä olleena olen sitä mieltä, että on todella epäreilua että varattomien hoidon maksaa kaupunki, mutta sitten jos omaisuutta löytyy niin kuukausimaksut ovat aivan älyttömiä ja silti hoidon taso on ihan sama kuin näillä varattomilla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että yleensä nämä erittäin varakkaat ihmiset ovat ne rahansa kovalla työllä ansainneet ja jos ne rahat johonkin palveluun väkisin otetaan niin kyllä sen ympäristön ja palvelun taso pitää vastata sitä paljonko siitä maksetaan.
[/quote]

Eikö se kaikessa muussakin ole niin et jos on varaa maksaa niin maksat ja jos ei ole niin menet sossuun.

Mikä tässäkin niin vaikea ymmärtää. Paljon varakkaita liikkeellä, peukuista päätellen.

Vierailija
20/23 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:46"]Siis ainakin omat 70-kymppiset appivanhemmat eivät "voi" ostaa mitään siivouspalvelua: Olisi ihan kamalaa jos joku vieras tulisi heille kotiin ja näkisi miten asuvat / on häpeällistä jos ei itse pysty siivoamaan jne. Ja ainakin on ihan kamalan kallista / rahaa ei voi käyttää moiseen "turhuuteen". Eivät kerta kaikkiaan ( anoppi varsinkaan) pysty ostamaan mitään palvelua; jostain syystä se olisi aivan kammottavan häpeällistä. Ja toisekseen eivät suostu maksamaan 30€/h mistään, jonka omasta mielestään pystyvät tekemään paremmin. En ymmärrä logiikkaa mutta niin se vain on heille mahdoton ajatus. Eivätkä taida olla ainoita   [/quote] Mun ja mieheni isovanhemmat eivät ole/olleet varakkaita, mutta siivouspalveluita silti käyttivät. Tai lapsensa ne heille tilasivat, mutta olivat kyllä tyytyväisiä.

[/quote]

Tässä asiassa on varmasti kumpaakin koulukuntaa. Mutta väitän, että enemmistö ostaa palveluita ihan mielellään. Erityisesti ns. aikaansa seuraavat ja ehkäpä sosiaalisesti ja muutenkin aktiiviset iäkkäämmät ihmiset eivät karsasta ostopalveluita millään tavalla. Voisin kuvitella, että meininki on tuon ekan viestin kaltaista jossain Pohjanmaan perukoilla, jossa ollaan muutenkin niin ylpeitä ja tarkkoja ahkeruuden mielikuvasta ym. 

Ja jotenkin huvitti tuon ekan kirjoittajan kuvaus miljoonien omaisuudesta jne. Että ostavatko sellaiset itse esim. kotipalveluita. No tottahan toki ostavat. Jos kunnan tarjoama palvelu on mitä sattuu, niin ruuan kuin muunkin osalta ja vaikeasti saatavilla, niin on luonnollista, että ne, joilla on varaa, ostavat sitä itse yksityisiltä yrityksiltä. Ja "pikkusen" köyhemmätkin kuin miljonäärit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan