Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvästi ensiasunto :(

Vierailija
21.04.2015 |

Aivan uskomatonta! Käytiin keskustelemassa lainasta omassa konttorissa jossa olen itse ollut asiakkaana ihan ensimmäisestä säästöpossun tyhjentämisestä alkaen. Mies on sairaanhoitaja ja minä lastentarhanopettaja. Molempien työsuhde on tällä hetkellä määräaikainen, mutta vakituinen paikka on vain ajan kysymys. Tai näin ainakin luultiin. Lainanevottelussa lainan saantia pidettiin ihan läpihuutojuttuja ja virkailijakin keskittyi lähinnä kertomaan miten toimitaan sitten kun lainapäätös on virallinen. Nyt sitten oli tullut päätös että eipä tulekaan lainaa! Soitin äsken virkailijalle ja kysyin sitten että johtuuko määräaikaisuudesta niin sano vaan, että on nyt niin epävarmaa joidenkin hallinnonalojen tulevaisuus, että katotaan ensin tuo hallitusohjelma, että voivat realistisesti arvioida mikä on meidän lainanmaksukyky vaikka viiden vuoden päästä. Siellä on näköjään sitten jo pohdittu että mitkä kaikki poliittiset päätökset menee läpi, että onkohan enää töitä jos sote uudistus menee läpi ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovutaan tms.

Onpa kiva lähteä töihin, ihan kun ois just yt-ilmoitus tullu :( Eikä ees tiedä myöntääkö lainaa vaikka molemmat sais vakituisen paikan. Vuokralla nyt sitten näköjään jatketaan samalla kun kaikki ylimääränen menee asuntosäästötilille. Kaipa se pitää sitten käteisellä ostaa joskus 2030-luvulla...Semmonen tilitys tähän väliin :)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käytännössä työtön ja mies määräaikanen, tienaa kuitenkin hyvin eikä tiedetä jatkuuko työt. Hyppien keikkuen myönsivät 120 000e. Ostettiin sillä rivitaloasunto. Ja ollaan lapsesta asti oltu ko. pankin jäseniä.

Vierailija
22/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:50"]

Minä olen käytännössä työtön ja mies määräaikanen, tienaa kuitenkin hyvin eikä tiedetä jatkuuko työt. Hyppien keikkuen myönsivät 120 000e. Ostettiin sillä rivitaloasunto. Ja ollaan lapsesta asti oltu ko. pankin jäseniä.

[/quote]

Paljon oli säästöjä ja millaset vakuudet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:50"]

[/quote]

Paljon oli säästöjä ja millaset vakuudet?
[/quote]

0e ja vakuutena tietysti se uusi asunto kokonaisuudessaan ja loppuvakuutena ukon porukoiden talosta joku tietty summa, en muista tarkalleen.

Vierailija
24/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa toista pankkia. Kyllä te aina jostain lainaa saatte.

Vierailija
25/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on vuokralla ja "omassa" on yhtä kallista, mutta vain toinen keino säästää pesämunaa tulevaisuuteen. Myös vuokra on maksettava vaikka työpaikka menisi alta, eli enpä kauheasti pelkäisi lainaa.

Vierailija
26/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 jatkaa: siis jos se on kohtuullinen asunnon arvoon nähden, jättilainaa tuskin on kenenkään fiksua ottaa (suuri omakotitalo jossakin pikkupaikkakunnalla...).

Vierailija
27/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 4 000 e, ei säästöjä, ei henkilötakaajia, vaimo kotiäiti ja ilman työpaikkaa mihin palata. Eka pankki ns. nauroi pihalle. Kokeiltiin toista pankkia ja lainaa olisimme saaneet 200 000. Nostimme sitten 157 000. Tästä aikaa 3 vuotta ja veikkaan, että nykyään tämä ei enää onnistuisi.

Vierailija
28/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se sitten on niin kauheaa jos ei saa omaa asuntoa? Itse tiedän etten tule koskaan saamaan. Olen akateemisesti koulutettu sinkku, asun Helsingissä. Bruttopalkka jotain 3 300 euroa kuussa. Asunnot joissa haluaisin asua, maksavat alkaen 150 000 euroa. Ei mikään pankki lainaa mulle sellaista summaa. 

Mutta eipä tuo mitään, asun asumisoikeusasunnossa sitten ja tämä on ihan jees. Toki jos olisi mahdollisuus oman osto olisi järkevää että säästäisi itselleen varallisuutta asuntolainaa pois maksamalla, mutta kun ei ole mahdollista niin eipä tuo haittaakaan.

Vierailija
29/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:41"]

Miksi teillä ei ole ASP-tiliä, johon sisältyy lainalupaus?

[/quote]

Tsot tsot. Ei sisälly mitään lupausta tuohon ASPhen, Pankki voi aina kieltäytyä lainasta!

[/quote]

Mikä syy korkotukilainan hylsylle voisi olla tässä Ap:n tilanteessa? Jos luottotiedot ovat kunnossa, sopimukseen kirjattu säästötavoite on saavutettu, hakija käy töissä ja vakuudeksi on määritelty se ensiasunto.

Vierailija
30/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:44"]

[/quote]

Tsot tsot. Ei sisälly mitään lupausta tuohon ASPhen, Pankki voi aina kieltäytyä lainasta!

[/quote]

Mikä syy korkotukilainan hylsylle voisi olla tässä Ap:n tilanteessa? Jos luottotiedot ovat kunnossa, sopimukseen kirjattu säästötavoite on saavutettu, hakija käy töissä ja vakuudeksi on määritelty se ensiasunto.

[/quote]

Määräaikainen työsuhde poliittiselle päätöksenteolle alttiilla alalla, jossa näyttää vielä olevan vaalituloksen mukaan muutoksia tiedossa. En kyllä omalla nimelläni myöntäisi. Jos kyseessä on mikä tahansa muu, kuin PKS-seutu niin ei voida automaattisesti luottaa että asunnon saa myytyä jos lainanhakijat jäävät työttömäksi, eikä näillä koroilla ole panille mikään hyvä sopimus muutenkaan. Toki pienen lainan hyviä vakuuksia vastaan voi saada, mutta sitä harvoin kukaan nostaa.

Vierailija
31/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Määräaikainen työsuhde poliittiselle päätöksenteolle alttiilla alalla, jossa näyttää vielä olevan vaalituloksen mukaan muutoksia tiedossa. En kyllä omalla nimelläni myöntäisi. Jos kyseessä on mikä tahansa muu, kuin PKS-seutu niin ei voida automaattisesti luottaa että asunnon saa myytyä jos lainanhakijat jäävät työttömäksi, eikä näillä koroilla ole panille mikään hyvä sopimus muutenkaan. Toki pienen lainan hyviä vakuuksia vastaan voi saada, mutta sitä harvoin kukaan nostaa.

[/quote]

Ei ole työllisyys taattua, mutta sairaanhoitaja on kyllä yksi varmimmista aloista, joilla työtä riittää. Tämä on ihan selvä. Vaikka julkinen kaatuisi kokonaan, ihmiset tarvitsevat hoitoa ja silloin yksityiset hoivapalvelut vastaavat kysyntään. Suomessa toimii lukuisia suuria ulkomaisia ketjuyrityksiä, jotka tarjoavat yksityistä hoivaa. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin ja nähdä millainen hoitajapula on jokaisessa lähimaassamme, sieltä ei työntekijöitä tule. Sairaanhoitaja on siitä hyvä ammatti, että se toimii täysin yhtä toimivasti niin yksityisellä kuin julkisella puolella, ja niin Suomessa kuin ulkomailla.

Vierailija
32/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lohduttaa niin me ei saatu yhdestä pankista lainaa isompaan asuntoon kun mies oli vuoden opiskelijana (viimeisteli maisterinopinnot) ja mulla hyväpalkkainen vakiduuni. Lisäksi meillä oli vakuutena omaisuutta (lähes 600 000 e arvosta!). Muista pankeista kun kysyttiin niin ei mitään ongelmia saada lainaa. 

Vierailija
33/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asp-lainan enimmäismäärät katsotaan paikkakuntakohtaisesti sopimusta tehtäessä. Kävin juuri tyttäreni kanssa avaamassa tilin ja pankissa sanottiin, ettei määräaikainen työ ole nykyään kynnyskysymys. Tytär siis vasta aloittelee opintojaan ja tavoite asetettiin viiden vuoden päähän.

Vierailija
34/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työllisyys taattua, mutta sairaanhoitaja on kyllä yksi varmimmista aloista, joilla työtä riittää. Tämä on ihan selvä. Vaikka julkinen kaatuisi kokonaan, ihmiset tarvitsevat hoitoa ja silloin yksityiset hoivapalvelut vastaavat kysyntään. Suomessa toimii lukuisia suuria ulkomaisia ketjuyrityksiä, jotka tarjoavat yksityistä hoivaa. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin ja nähdä millainen hoitajapula on jokaisessa lähimaassamme, sieltä ei työntekijöitä tule. Sairaanhoitaja on siitä hyvä ammatti, että se toimii täysin yhtä toimivasti niin yksityisellä kuin julkisella puolella, ja niin Suomessa kuin ulkomailla.

[/quote]

Hoivaa tarvitaan, se on totta. Se, toteuttaako tätä hoivaa sairaanhoitaja, lähihoitaja, vai hoiva-avustaja, on sitten eri juttu. Ja ainakaan yksityiset firmat ei pidä sen kaikkein koulutetuimman (lue: kalleimman) palkkaamista mitenkään kunnia-asiana. Kohta on lähihoitajista niin kova tarjonta, että varmasti osataan työt järjestää uusiksi.  Työtä kyllä voi sairaanhoitajalle olla, mutta ei välttämättä sillä paikkakunnalla missä itse haluaisi asua. Sukupuoli tosin on ap:n miehen puolella. 

Vierailija
35/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos teillä oli säästöjä? Minun kaksi tuttuani, molemmat sairaanhoitajia ja kummallakaan ei vakinaista työsuihdetta; toinen sai 2kk sitten 130 000e lainaa yhdessä puolisonsa kanssa, ja toinen alle vuosi sitten 120 000e lainaa yksiöön. Molemmat Helsingissä. Kannattaa käydä muissa pankeissa.

Ps. sairaanhoitaja on maailman kansainvälisin ammatti ja laajasti arvostettu. Tässäkin "lamassa" sairaanhoitaja on yksi niitä harvoja ammatteja, joiden työllisyys ei ole ratkaisevasti heikentynyt. Lähihoitajiahan on jo liikaa. Sairaanhoitajalla on aina Suomessa mahdollisuus neuvotella palkkaansa yksityisellä puolella ja tarjota kovempaa osaamista kuin millään lähihoitajalla. Mutta miksi näin tekisi, kun Ruotsissakin maksetaan jo 2000e kesällä per kk lisää palkkaa siitä, että suostuu olemaan töissä (Ylen uutiset). Kaikissa EU-maissa on pula sairaanhoitajista, sama juttu Japanissa ja Saudeissa, ja kaikkialla palkkaus on parempi kuin täällä. Ja tutkinto 100% sama.

Vierailija
36/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asp-laina!

Vierailija
37/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:18"]

Paljonkos teillä oli säästöjä? Minun kaksi tuttuani, molemmat sairaanhoitajia ja kummallakaan ei vakinaista työsuihdetta; toinen sai 2kk sitten 130 000e lainaa yhdessä puolisonsa kanssa, ja toinen alle vuosi sitten 120 000e lainaa yksiöön. Molemmat Helsingissä. Kannattaa käydä muissa pankeissa.

Ps. sairaanhoitaja on maailman kansainvälisin ammatti ja laajasti arvostettu. Tässäkin "lamassa" sairaanhoitaja on yksi niitä harvoja ammatteja, joiden työllisyys ei ole ratkaisevasti heikentynyt. Lähihoitajiahan on jo liikaa. Sairaanhoitajalla on aina Suomessa mahdollisuus neuvotella palkkaansa yksityisellä puolella ja tarjota kovempaa osaamista kuin millään lähihoitajalla. Mutta miksi näin tekisi, kun Ruotsissakin maksetaan jo 2000e kesällä per kk lisää palkkaa siitä, että suostuu olemaan töissä (Ylen uutiset). Kaikissa EU-maissa on pula sairaanhoitajista, sama juttu Japanissa ja Saudeissa, ja kaikkialla palkkaus on parempi kuin täällä. Ja tutkinto 100% sama.

[/quote]

No ei paljoa pankkia kiinnosta onko työlle kysyntää jossain muussa maassa jos tarkoituksena on saada rahaa suomalaisen asunnon koroilla. Voi olla, että tuo virkailija myös suojelee ap:ta huonolta diililtä. Nuori pari saattaa pesänrakennusvimmassaan tehdä myös huonot kaupat varsinkin nyt kun asuntojen hintakehitys on täysi mysteeri. Jos julkisen puolen työntekijöitä pistetään systemaattisesti pihalle niin kyllä se näkyy lainojen myöntämisessä ja sitä kautta asuntojen hinnoissa. Toki joku pankki varmasti ap:lle myöntää, mutta kyllä itse ainakin nyt odottaisin ja katsoisin mihin hinnat lähtee kehittymään.

Veikkaanpa myös, ettei ap:lla ole säästöjä paljoa, koska määräaikaiset työsuhteet viittaa siihen että valmistumisesta on aika vähän aikaa. Jos asuvat vielä opiskelupaikkakunnalla, niin tunntetusti menee pidempään että saa vakipaikan. Mutta kuten tuolla onkin jo kirjoitettu, ei se vakituinen työ kunnan palveluksessa enää ole tae työn pysymisestä. Eikä asunto tae omaisuuden arvon säilymisestä.

Vierailija
38/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:47"]

Eikö sinua itseäsi sitten huoleta miten kävisi, jos ottaisitte lainaa ja toinen jäisikin työttömäksi? On kummallista jos jonkun ulkopuolisen tahon pitää olla teistä enemmän huolissaan kuin itse olette - ehkä pankinkin näkökanta kannattaisi ottaa huomioon ihan tosissaan.

[/quote]

Just joo. Lokakuussa 2010 yli sata kuntaa kävi yt:neuvotteluja. Varmaan tulevat vielä poistamaan kuntien työntekijöiden 5-vuoden irtisanomissuojan. Eli ihan turha ajatella että vakituinen työ sitten jotenkin "oikeuttaa" haaveilun omistusasunnosta kun pitkä määräaikanen voi jopa olla turvallisempi. Meillä ainakin (PKS-seutu) olis työttämänäkin taloudellisesti helpompaa lyhentää lainaa kun maksaa vuokraa. Puhumattakaan tästä nykytilanteesta jolloin maksetaan vuokraa JA säästetään asuntoon. Jos tulot asunnon ostamisen jälkeen romahtais totaalisesti, niin sitten se asunto myydään pois. Onko tää jotenkin pankeille niin vaikeaa tajuta?

[/quote]

On se, koska tuo on ihan helvetin paska logiikka. Jos/kun olette ottamassa lähes 100% lainaa (säästöjähän ei juuri ollutkaan), niin hyvin helposti olette tilanteessa jossa myyntihinta ei enää kattaisi loppulainaa. Esim. 200 tonnin asunnossa 10% hinnanpudotus ja päälle myyntipalkkio 5000e, niin myynnin jälkeen rahaa olisi enää 175 tonnia. Jos omarahoitusta on ollut vain 5% ja laina-aika 25 vuotta, niin jäätte yli kymppitonnin vielä pankille velkaa jos asunto myydään vain muutaman vuoden päästä sen ostamisesta. Ei kovin hyvä diili pankille.

Ei lainan ottoa ja antoa voi perustaa todellakaan sille että "aina sen voi myydä". Pankkia ei taasen kiinnosta pätkän vertaa millä vuokranne maksatte, sillä siinä ei ole pankin omat rahat kiinni. Ei pankki ole mikään hyväntekeväisyyslaitos joka vertaisi paljonko teille maksaa asua vuokralla - sitä kiinnostaa pystyttekö maksamaan lainanne takaisin, ja ilmeisesti nyt ovat laskeneet että sen verran isolla todennäköisyydellä ette pysty, etteivät halua lainaa antaa.

Niin, ja tuollaisessa kunnan yt-neuvottelussa ekana jätetään ne määräaikaisuudet uusimatta. Siksi toistaiseksi voimassa oleva työsuhde on kuitenkin paljon varmempi, vaikkei 100% tietenkään sekään ole.

Vierailija
39/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:43"]

Yrittäkää asoa. Vähemmän lainaa mutta mukavaa asumista. Vukralla voi muuten kuulkaas ihan hyvin elää ja olla onnellinen. Ei ole mikään pakko omistaa asuntoa. Voi omistaa jotakin muuta. Vaikka mökin. Pienempiä lainoja saa helpommin.

[/quote]

Mukavaa asumista, mutta jäätävän kova vastike. Eli erittäin kallista vuokra-asumista, jonka lisäksi pitää makuuttaa muutamaan kymppitonnia yhtiön tilillä.

Vierailija
40/40 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme pari kuukautta sitten lainan 175 000 euroa. Mies yrittäjä ja minä äitiyslomalla yksityissektorin terveydenhuoltotyöstä. Minun työsuhteeni on vakituinen ollut jo usean vuoden, mies ollut yrittäjä vuosia. Minun tuloni netto noin 2200 euroa, miehen 3000-4000 euroa. Ei säästöjä. Takeena toimii ostetttu talo ja vanhempien takaus lopusta kiinteällä omaisuudella. Ei mitään ongelmaa, jos halutaan lisää remonttirahaa niin saa kuulemma soitella. Moni tuttava on hakenut nyt lainoja ja pankeissa todella isoja eroja ja ovat kyllä tulleet todella tarkaksi tuloista, työsuhteen tilasta, takaajista (henkilötakaus ei enää riitä) jne. Täysin ymmärrettävää. Itse en edes haluaisi hakea lainaa tilanteessa jossa en ole itsekään varma töideni jatkosta.