Tiesitkö että kirkkoon kuuluva lapsi ei voi opiskella koulussa elämänkatsomustietoa?
Tämä tulille minulle täytenä yllätyksenä.
Jos lapsi kuuluu kirkkoon, niin koulu ei voi ottaa häntä elämänkatsomustiedon tunnille mukaan. Vanhempien täytyy ensin erottaa lapsi kirkosta.
Tuohan on ihan naurettavaa touhua.
Lukijan mielipide | Koululainsäädäntö syrjii kirkkoon kuuluvia lapsia ja nuoria: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008498165.html?share=ba122cfd0f4831…
Kommentit (41)
Taas tämä sama aihe. Vastahan tästä oli pitkä ketju. Ei vauvapalstalla marina mitään muuta.
Toisinpäin onnistuu kyllä. Uskontotunneille pääsevät kaikki halukkaat.
Kirkko ja valtio on kuulema erotettu toisistaan, mutta ei kuitenkaan vielä kouluissa.
Tiesin, kun en itsekään saanut. Siellä sitten istuin valehtelemassa, kun kristitty opettaja kertoi satuja.
Kuka niitä kirkkoon kuulumisia muka tarkistaa jos tolle tunnille lapsen haluaa?
Sehän on ihan vanhempien valinta. Miksi kastaa lapsi kirkon jäseneksi, jos ei halua uskontoa opiskelevan?
Tiesin. Tosin elämänkatsomustieto ei ole pakollinen aine lainkaan kun vanhemmat huolehtivat että lapsi vanhempien vakaumuksen kuuluvan kasvatuksen. Siihen sisältyy myös muiden uskontojen pääopetukset.
Lapsi valitsee sitten itse mihin uskoo tai ei. Lain mukaan saa tehdä päätöksen 15-vuotiaana.
En kyllä vauvani väkisin antaisi liittää kasteella mihinkään uskontoon, eihän vauva ymmärrä näin tärkeistä asioista höyläsenpöläystä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä kirkkoon kuulumisia muka tarkistaa jos tolle tunnille lapsen haluaa?
Rehtori. Valitettavasti joiltakin alakouluilta tulee oppilaita, jotka ovat luvatta käyneet elämänkatsomustiedossa ja jotka sitten kesken kaiken pitää siirtää ussaan. Ei tämäkään oppilaan etu ole.
Jos ette ole uskovaisia, niin erotkaa kirkosta ja pääsette tästäkin pulmasta.
Miksi yleensäkään kouluissa sallitaan uskonnon opetus? Koulun tehtävä ei ole opettaa uskontoa yleisenä oppiaineena.
Ei teidän piltit rikki mene uskonnon opetuksesta. Meillä elämänkatsomusta olisi opetettu vasta koulun jälkeen ja uskontotunnit olisin saanut skipata keskellä päivää. Ei mitään järkeä, joten helpompi käydä uskontotunnilla. Ei vanhemmat edes tienneet moisesta vaihtoehdosta saati että olisivat välittäneet kummalla tunnilla käyn. Kirkkoon en ole koskaan kuulunut ja mitään vakaumusta ei edustettu.
Tietenkin tiesin. Mutta miksi ihmeessä uskova perhe, joka on kastanut lapsensa, edes haluaisi lapsensa ET-tunneille? Eivätkö he halua lapselleen kristillisen kasvatuksen?
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin onnistuu kyllä. Uskontotunneille pääsevät kaikki halukkaat.
Tämä on ihan loogista. Perhe, jonka lasta ei ole kastettu, voi silti haluta että lapsi oppii kristinuskon perusteet ihan yleissivistyksen vuoksi. Ja sen vuoksi, että yhteiskuntamme on pitkälle rakennettu kristinuskosta tulleiden arvojen pohjalle, vaikka toki nämä arvot ovat hyvää vauhtia murenemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän piltit rikki mene uskonnon opetuksesta. Meillä elämänkatsomusta olisi opetettu vasta koulun jälkeen ja uskontotunnit olisin saanut skipata keskellä päivää. Ei mitään järkeä, joten helpompi käydä uskontotunnilla. Ei vanhemmat edes tienneet moisesta vaihtoehdosta saati että olisivat välittäneet kummalla tunnilla käyn. Kirkkoon en ole koskaan kuulunut ja mitään vakaumusta ei edustettu.
Ehkä voit kuunnella tai lukea evankeliumin. Ennen kuolemaansa on hyvä että kuulee evankeliumin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tiesin. Mutta miksi ihmeessä uskova perhe, joka on kastanut lapsensa, edes haluaisi lapsensa ET-tunneille? Eivätkö he halua lapselleen kristillisen kasvatuksen?
Toki perhe omalle lapselleen voi tarjota kristillisen kasvatuksen, mutta koulun tehtävä se ei ole. Tämä tulisi kieltää. Oletko miettinyt, että myös muilla uskonnoilla tulisi olla samat mahdollisuudet? Juutalaisuus, islam, budhalaisuus, hindulaisuus, bahailaisuus, Falun Kong, taolaisuus jne. Ei yhtään uskonnon opetusta kouluihin, siitä tulee sietämätön soppa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Tosin elämänkatsomustieto ei ole pakollinen aine lainkaan kun vanhemmat huolehtivat että lapsi vanhempien vakaumuksen kuuluvan kasvatuksen. Siihen sisältyy myös muiden uskontojen pääopetukset.
Lapsi valitsee sitten itse mihin uskoo tai ei. Lain mukaan saa tehdä päätöksen 15-vuotiaana.
En kyllä vauvani väkisin antaisi liittää kasteella mihinkään uskontoon, eihän vauva ymmärrä näin tärkeistä asioista höyläsenpöläystä.
Ei vauvat ymmärrä myös sukuelinten silpomisesta muuta kuin kivun.
En tiennyt. Olen itse opiskellut elämänkatsomustietoa uskonnon sijaan, vaikka kuulun kirkkoon, ja kuuluin myös lapsena. Äitini kuuluu kirkooon, mutta isäni ei ja minun et-tuntini oli heidän kompromissinsa.
Jep.