onko tämä maanis-depressiivisyyttä!
Eräs ystäväni syö lääkettä masennukseen, joka hänellä on diagnosoitu useita vuosia sitten.Kevään mittaan hän on jotenkin reipastunut, mutta ehkä vähän liikaakin. Hän on huomenna lähdössä Lontooseen ja eipä siinäkään mitään, mutta helmikuussa hän oli Teneriffalla, maaliskuussa Tallinnassa ja Tukholmassa, toukokuulle on kuulemma varattu jo Turkin-matka ja kesäloma- reissu on jo suunnitelmissa. Kuulostaa aika paljolle ja ihmettelen millä rahalla reissaa, kun palkka ei ole mikään suurensuuri.
Hänen lähisukulaisellaan on tuo bipolaarihäiriö ja pelkään,että tuo liika matkustaminen viittaa maniaan. Ennen ystäväni hissutteli kotona eikä lähtenyt millään edes elokuviin tai kaupungille.
Kommentit (12)
Voi hyvinkin olla bipo. Puutu asiaan!
Aika monesta saa bipon kun menee oikeanlaiselle lääkärille. Tykäävät myydä lääkkeitä.
Kovasti kyllä kuulostaa bipolta. Maniassa rahaa kyllä löytyy vaikkei sitä oikeasti olekaan. Kevät on bipoille pahinta aikaa. Aivojen sähkökäyrät häiriintyvät kun yllättäen on valoisaa joten uni ja kaikki muukin menee ihan sekaisin. Luulisi kyllä kohta helpottavan, mabiat ja depressiot kestää yleensä 3-4 kk jolloin kääntyy päälaelleen. Masennyslääkkeitä ei saisi kyllä nyt syödä, se vain yllyttää maniaa. Varaa ystävälleai lääkäriaika ja vie hänet sinne itse henkilökohtaisesti
Jos ystävä kokee itsensä terveeksi (masennus siis kurissa lääkkeillä) eikä halua lähteä lääkäriin?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:03"]Jos ystävä kokee itsensä terveeksi (masennus siis kurissa lääkkeillä) eikä halua lähteä lääkäriin?
[/quote]
No sitten ei mene. Kukin saa reissata miten paljon tahtoo. Älä vain mitään lääkäriä tilaa. Voit keskustella ystäväsi kanssa jos olet huolissasi.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:59"]Kovasti kyllä kuulostaa bipolta. Maniassa rahaa kyllä löytyy vaikkei sitä oikeasti olekaan. Kevät on bipoille pahinta aikaa. Aivojen sähkökäyrät häiriintyvät kun yllättäen on valoisaa joten uni ja kaikki muukin menee ihan sekaisin. Luulisi kyllä kohta helpottavan, mabiat ja depressiot kestää yleensä 3-4 kk jolloin kääntyy päälaelleen. Masennyslääkkeitä ei saisi kyllä nyt syödä, se vain yllyttää maniaa. Varaa ystävälleai lääkäriaika ja vie hänet sinne itse henkilökohtaisesti
[/quote]
Miten aikuinen viedään lääkäriin? Siis sillä perusteella että on alkanut matkustella...Ehei
Aika vaikea tilanne, jos mania on kunnolla päällä, silloin hän ei nimittäin kuuntele sinua. Toisaalta jos annat hänen jatkaa, häneltä menee pian luottotiedot. Minä yrittäisin ystävällisesti saada hänet lääkäriin.
No ei tuossa vielä niin montaa matkaa ole. Olisin huolissani,jos varasi uuden matkan heti kotiin tultuaan ja lähtisi päivän kahden kuluttua uuteen reissuun ja sama toistuisi useasti ja työt unohtaisivat. Käyttääkö kaverisi kaikki lomansa etukäteen,vai kuinka tuota vapaata saa?
Jotain rajaa sentään ja älä nyt kuuntele noita vastauksia! Ensin sun on vaan selvitettävä että mistä rahat tulee ja urkkia vähän muutenkin et mites sulla nyt noin paljon on menoja?
Ajattele nyt jos sillä on säästöjä ,perintöä, voittorahoja tai saanut läheisiltä jonkin rahalahjoituksen ja sinä olet roudaamassa lääkäriin. Ei ihmiset puhu varoistaan.
Onneksi mua ei kukaan raaahannut lääkäriin, kun saatiin meidän äidiltä uusi sohva, tv-taso ja vielä 100 eurolla filmejä. Itse vielä ostin vitriinin. Tuloni ovat pienet.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:54"]Aika monesta saa bipon kun menee oikeanlaiselle lääkärille. Tykäävät myydä lääkkeitä.
[/quote]
Niin just. Se on lääkehöyryssä!
Hän on Doris, reissunainen.