Synnytys pelottaa todella paljon!!
Oon parikymppinen, en ole vielä raskaana. Enkä haluakkaan ennen kuin tiedän että on mahdollista saada lapsi sektiolla.
Tiedän ettei sektio ole myöskään 100% turvallinen. Mutta en minä sitä pelkää.
Sukulaiset ja ystävät on kertoneet tarinoita. Päällimmäisenä heillä on tietysti mielessä että "kaikki oli sen arvoista". Yhdellä ystävällä alapäähän viillettiin veitsellä ilman puudutusta kun lapsi oli syntymässä. Mun mielestä se kuulostaa aika kamalalta, kuulemma ei ole edes kauhean harvinaista (?).
Eniten mua pelottaa synnytyksessä että repeen pahasti, alapäästä tulee tunnoton tai että se löystyy pysyvästi vaikka sitä treenailen. Vaikka vauva on tietysti tärkeempi kun alapää ni voiko kukaan väittää että vioittunut alapää ei voisi vaikuttaa vakavastikin parisuhteeseen??
Tärkein kysymykseni: Onko Suomessa mahdollista saada sektio pyynnöstä jos on oikeasti pahoja pelkoja, miten voin sen varmistaa ennen kuin raskaudun?
Itken välillä, surettaa tämä asia. Toivon ettei tähän keskusteluun vastaa vain ne av-mammat joiden alapäät ovat kireytyneet synnytyksen myötä :\
Ei kai kenenkään oo oikeasti pakko synnyttää alakautta?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:28"]
Odota 10 vuotta ennenkuin hankit lapsia. Mielesi ja pelkosi saattaa muuttua
[/quote]
Tai sitten ei muutu. Ja mun mielestä 30v on liian vanha ensisynnyttäjäksi. Suomessa saa toivottavasti apua pelkoohin eikä niitä hyssytellä. t. ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:51"]
Oon parikymppinen, en ole vielä raskaana. Enkä haluakkaan ennen kuin tiedän että on mahdollista saada lapsi sektiolla.
Tiedän ettei sektio ole myöskään 100% turvallinen. Mutta en minä sitä pelkää.
Sukulaiset ja ystävät on kertoneet tarinoita. Päällimmäisenä heillä on tietysti mielessä että "kaikki oli sen arvoista". Yhdellä ystävällä alapäähän viillettiin veitsellä ilman puudutusta kun lapsi oli syntymässä. Mun mielestä se kuulostaa aika kamalalta, kuulemma ei ole edes kauhean harvinaista (?).
Eniten mua pelottaa synnytyksessä että repeen pahasti, alapäästä tulee tunnoton tai että se löystyy pysyvästi vaikka sitä treenailen. Vaikka vauva on tietysti tärkeempi kun alapää ni voiko kukaan väittää että vioittunut alapää ei voisi vaikuttaa vakavastikin parisuhteeseen??
Tärkein kysymykseni: Onko Suomessa mahdollista saada sektio pyynnöstä jos on oikeasti pahoja pelkoja, miten voin sen varmistaa ennen kuin raskaudun?
Itken välillä, surettaa tämä asia. Toivon ettei tähän keskusteluun vastaa vain ne av-mammat joiden alapäät ovat kireytyneet synnytyksen myötä :\
Ei kai kenenkään oo oikeasti pakko synnyttää alakautta?
[/quote] synnytä vaan alakautta, kivulla sinun on synnyttämän sanoo iso kirjakin. Se on kallista lystiä koska tarvitaan paljon henkilökuntaa. Itse sain kiireellisen sektion. Oli helppo ja kaikki meni hyvin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:00"]
Minulle tehtiin sektio, Se ei sattunut. Mutta pian puudutuksen häivyttyä alkoivat kovat kivut, ja niitä kesti viikkoja.
[/quote] mulla ei ollut kipuja. Ei saanut kantaa mitään raskasta, ainoastaan vauvaa. Helppo oli.
Ap, jos yhtään lohduttaa niin tässä positiivinen tarina:
Minä synnytin lapsen alakautta, vieläpä lapsi väärässä asennossa. Repeämiä tuli 1. ja 2. asteen ja kipu oli järjetön (koska pää venytti sitä kohtaa missä klitoris on, kun normaalisti se venyttää enemmänkin peräsuolta) mutta selvisin. Minut ommeltiin todella hyvin paikoilleen, miehen mielestä olen nykyisin tiukempi kuin ennen synnytystä. Ja olen monesti varmistellut asiaa ja mies tietää, etten suutu rakentavista kehitysehdotuksista, joten uskallan luottaa hänen sanaansa. Muutenkin olen yhdelle sormelle tiukka ja nykyään joutuu aloittamaan seksin aika hitaasti (että mahtuu) kun ennen pystyi vain tuikkaisemaan sisään. Seksi tuntuu samalta kuin ennenkin mielestäni. Pillu näyttää ulkoapäinkin edelleen sellaiselta viivalta. Ei jäänyt virtsankarkailua tai muita ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:01"]
[/quote]
Mutta ei se, että mahas viilletään auki? Voi luoja.
[/quote]
Siinä ei mene alapää pilalle. Leikkaushaava tulee puudutetulle iholle etkä tunne viiltoa. Leikkaussalissa on turvallista ja koko ajan seurataan.
Entinen synnytyspelkoinen vastaa. Ikää jo 40v ja lapsetkin teinejä.
Olin aina pelännyt synnytystä. Halusin kokea raskauden ja vauva-ajan, tulla ehdottomasti äidiksi, mutta pelkäsin synnytystä ja vielä enemmän sektiota. Lopulta järki voitti ja ajattelin, että pakkohan se on edes kerran käydä kokemassa, muuten kadun sitä lopun elämäni. Niin moni nainen on huonommissakin olosuhteissa selvinnyt synnytyksestä, miksi en minäkin. Tulin kerta heitolla raskaaksi. Viivan ilmestyessä tikkuun iski paniikki - tämä on myös synnytettävä! Nopeasti alkoi rankka pahoinvointi, joka vei kaikki ajatukset. Keskiraskaudessa vauvan liikkeet ja pyöristyvä vatsa vei ajatukset muualle. Toki synnytyskin kävi välillä mielessä, mutta pelko laantui ajoittain. Loppuraskaudessa jo lähes odotti synnytystä. Toki pelko ja ahdistus nousi välillä pintaan, mutta oman vauvan näkemistä odotti niin paljon, että oli valmis vaikka mihin kärsimyksiin. Synnytykseni käynnistyi 40+3 veden menolla. Siitä neljän tunnin kuluttua sylissäni oli iso, yli 4-kiloinen poika<3 Mitään kivunlievitystä en saanut, enkä silti pitänyt synnytystä pahana. Meninkin tasan 2v päästä uudelleen ;-)
Tsemppiä sinulle! Selviät taatusti synnytyksestä kun sen aika on. Luonto hoitaa asiat niin, että ajatukset vie raskauden aikana muut asiat kuin synnytys. Palkinto on niin ihana että meinaa ihan pakahtua onnesta!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:03"]Synnytys voi oikeasti olla myös helppo ja lähes kivuton... Kivunlievitystä saa sairaalassa hyvin, mulla epiduraali vei kaiken kivun, sitä episiotomiankaan leikkausta en tuntenut, kyllä ne silloinkin puuduttavat. Mun lapsi oli syntyessään 4kg, mut synnytys oli melko helppo ja ainoat kivut oli supistusten aikana ennen sairaalaan menoa. Seksielämä meillä vaan parani entisestään ;) Jotenkin olen tuntoherkempi joten tuntuu paremmalta, lantionpohjan lihaksia treenailin jo raskausaikana, mies väittää että olen nyt tiukempi kuin ennen synnytystä, omituista. Toki seksiä on hieman harvemmin, joten ehkä siitä osaa nyt ottaa paremmin ilon irti? Katsotaan muuttuuko tilanne vielä, muutaman viikon sisään taas synnytys edessä :)
[/quote]
Ja hohhoijaa taas tätä toosa tiukempi bullshittiä. Kuitenkin seksiä vähemmän? Ap pyysi ettei tällaisia stooreja aleta vääntää niin eikun kato heti pillun piukkuudesta synnytyksen jälkeen. Miten jaksat.
Sitten kun on lapsia ei ehdi ikinä harrastaa seksiä että turha siitä alapäätä on sutra.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:00"]
Minulle tehtiin sektio, Se ei sattunut. Mutta pian puudutuksen häivyttyä alkoivat kovat kivut, ja niitä kesti viikkoja.
[/quote] Mulla kesti ehkä 10 päivää sellaiset kivut, joihin auttoi pari buranaa. Kyllä mulla viisaudenhampaan poiston jäkeinen olotila oli vittumaisempi. Näin me ollaan erilaisia. Varauduin pahempaankin olotilaan, mutta helpolla pääsin. Ja sektionkin koin helppona tapana synnyttää... ei kun anteeksi saada lapsi. Synnytykseksihän sitä ei tällä palstalla saanut kutsua.
Ketään ei suomessa voi pakottaa synnyttämään alakautta. Pelkosektion saat varmasti kun vaan osaat vaatia. Ja aina voit vedota potilaslakiin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:01"] [/quote] Mutta ei se, että mahas viilletään auki? Voi luoja. [/quote] Siinä ei mene alapää pilalle. Leikkaushaava tulee puudutetulle iholle etkä tunne viiltoa. Leikkaussalissa on turvallista ja koko ajan seurataan.
[/quote]
Ja leikkauksen jälkeen voikin sitten hyvillä mielin kuolla keuhkoemboliaan, eipähän mennyt alapää pilalle?
Voi ap pelkäsin sun ikäsenä kanssa ihan sikana synnytystä ja julistin suureen ääneen et en ikinä synnytä! Tulin sit raskaaksi nyt 24-vuotiaana ja mitä pidemmälle raskaus eteni, sitä enemmän alko sektio pelottaa ja alatie synnytys alko taas tuntua luonnollisemmalta. Hätäsektioon sitä sit kumminkin päädyttiin!
Ensinnäkin epiduraali on aivan loistava keksintö. Jos kaikki olis menny normaalisti olisin selvinny aivan loistavasti epiduraalin avulla. Sektio on oikeesti todella iso leikkaus. Mä toivuin nopeesti, mutta kyllä ne kivut oli aika infernaaliset ja varsinkin se liikkeelle lähtö heti seuraavana päivänä, ihan kamalaa! Nauraminen sattu ainakin 2kk sektion jälkeen, samoin yskiminen. Nilkat mulla oli turvonnu muodottomaks muutaman päivän ajan. Paskalla käyminen oli kivuliasta ja auta armias jos rakko pääsi täyttymään liikaa, oli pissallaki käyminen tuskaista pari elää viikkoo. Ilmavaivat teki kans todella kipeetä. Mitään vauvaa painavempaa ei saanut nostaa, enkä pystynyt kuukauteen nostaa mitään lattialta, jos jotain sinne tiputin. Ekoina viikkoina myös sängystä/sohvalta ylös nouseminen teki todella kipeetä! Vauvahan muutaman kerran aika mojovasti potkas suoraa siihen haavaan, ei tarvi varmaan erikseen kertoa, et sattu hiukan. Nyt synnytyksestä vähän reilu 5kk ja aina sillon tällön tota sektiohaavaa saattaa jonottaa, mut muuten se ei vaivaa :)
En oikeesti tienny et sektiosta toipuminen ois niin kivuliasta/raskasta. Eihän ne kivut ollut mitää verrattuna synnytykseen ja kipulääkkeet vei sen pahimman terän siltä kivulta, mut oli se aika showta ainakin sen ekan kuukauden ajan. Tosta kaikesta huolimatta koin et tokenin nopeesti ja suht helposti. Jos silti saisin valita, niin olisin mieluummin synnyttänyt alateitse ja toivon et sen pääsen vielä kokemaan. Olisko toipuminen ollut nopeempaa, sitä en voi ikinä tietää, mut sitä on turha enää jälkikäteen miettiä. Mut sun mielestä voi ap vielä muuttua, niin mulleki kävi!
PS. Unohdin lisätä listaan, et ei helvetti kun mitään housuja ei voinu pitää jalassa ilman et ne hankas sitä haavaa! Kuljinki ekan viikon kotona ne sairaalan ihanat verkko alkkarit jalassa, kun kaikki muut alkkarit ja housut hankas inhottavasti sitä haavaa. En oo varmaan koskaan tuntenut olooni niin hehkeeksi.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:32"]En tiedä ketään enkä oo koskaan kuulut et seksielämä menis synnytyksen vuoksi pilalle. Lisäks synnytyksessä on vaan hetken kipuja ja vaikka se on ihan mielettömän kivuliasta niin ei mitenkään mahotonta. Sitä ei pysty selittää mut ei se oikeesti jälkikäteen ajateltuna niin hirveetä ollu et sitä kipua pelkäisin. Ja mulla kolmas synnytys ihan näillä hetkillä käsillä kunhan alkais vaan. Itseäni mietityttäis enemmän sektion jälkeiset kivut ja haittapuolet (esim ei saa nostaa vauvaa ym). Jos siis saa valita.
[/quote]
Mietin samaa ja lähipiirissäni on kuitenkin kymmeniä äitejä!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:01"] Tarkoitin etten pelkää sektion riskejä. Pelottaa eniten alatiesynnytyksen kipu ja sen jälkeinen seksielämä sekä alapään kunto :( [/quote] Mutta ei se, että mahas viilletään auki? Voi luoja. [/quote] Se tehdään luullakseni hyvässä puudutuksessa vai millä nimellä sitä ikinä kutsutaankaan. Arpi on vaan arpi. t. ap [/quote] Kivut on sitten jälkikäteen
[/quote]
Totta. Mutta kuten sanoin, eniten pelottaa:
1. Seksielämä alatiesynnytyksen jälkeen
2. Alapään vahingoittuminen ja löystyminen
[/quote]
Ei hyvä luoja. Joo repeämiä pahoja voi tulla mutta ne ei oikeasti ole niin yleisiä, eikä tunnottomuus eikä löystyminenkään niin ettei se koskaan muka palaudu. Mutta nyt sanon rehellisesti: älä mieti koko helvetin asias ja hankkiudu sitten vasta raskaaksi kun olet tarpeeksi kypsä, vielä et sitä selkeästikään ole. Älä enää pelottele ja vaivaa noilla asioilla päätäsi, ei kaikkien tarvitse lapsia tehdä ollenkaan. Et sä oikeasti äidiksi tullessa mieti seksiä noin pakkomielteisesti enää, ihan jo siks että vauva-aikana on tietty taantuma siinä luvassa kun vähän vanhempia väsyttää... Sitten joskus sen huomaat että nää olikin murheista oikeasti pienimmät.
Repeämien estoon on kehitetty myös laite, jolla paikkoja venytetään etukäteen. Sen avulla en itse saanut edes pientä nirhaumaa kun synnytin ensimmäiseni.
Laitteen nimi on Epi-No. Maksaa vähän reilun satasen, mutta on pieni hinta siitä ettei alapää kärsi vaurioita.
En tiedä ketään enkä oo koskaan kuulut et seksielämä menis synnytyksen vuoksi pilalle. Lisäks synnytyksessä on vaan hetken kipuja ja vaikka se on ihan mielettömän kivuliasta niin ei mitenkään mahotonta. Sitä ei pysty selittää mut ei se oikeesti jälkikäteen ajateltuna niin hirveetä ollu et sitä kipua pelkäisin. Ja mulla kolmas synnytys ihan näillä hetkillä käsillä kunhan alkais vaan. Itseäni mietityttäis enemmän sektion jälkeiset kivut ja haittapuolet (esim ei saa nostaa vauvaa ym). Jos siis saa valita.